2022. 10. 13

VGA, SSD, táp és ami kellhet egy gamer PC-hez!

Játszani vágyóknak szánt sorozatunk az ideális gamer pc összeállításához ad tanácsokat

Előző cikkünkben körbejártuk, hogy milyen szempontok szerint válasszunk processzort, alaplapot és memóriát, ha gépünkkel kifejezetten játszani szeretnénk, és érintettük az arányos, megfontolt költekezés fontosságát is. Egy gép elsősorban nem a külső jegyei, sokkal inkább a gondosan kiválasztott alkatrészeknek köszönhetően lesz gamer. Az idő vasfoga persze egyetlen PC-t sem kímél, így építés előtt nem árt a jövőre is gondolni. Azt is megértjük, hogy sokaknak az esztétikai szempontok is nagyon fontosak, ám magunk és gépünk érdekében ne áldozzuk fel a teljesítményt és a minőséget, egy csinos gépház vagy egy dizájnos alkatrész kedvéért.

Kiemelt specifikációk

1.       Költségek

2.       Processzor

3.       Alaplap

4.       RAM

5.       Grafikus kártya

6.       Tápellátás, hűtés és megfelelő gépház

7.       Adattároló (SSD és merevlemez)

8.       Gamer perifériák, avagy egér, billentyűzet, monitor és fejhallgató

Raádás: Előre megépített vagy egyedi összeállítás?

Miután kiválasztottuk az ideális processzort és a hozzá passzoló alaplapot, majd belepattintottuk a memóriákat is, ideje foglalkozni az elefánttal a szobában: a videokártyával. Azt azonban nem árt szem előtt tartani, hogy a CPU és a VGA továbbra sem teszi idézőjelbe a többi komponenst, hiszen a gépünket életben tartó tápegység továbbra is kiemelt fontosságú elem, melyet nem szabad félvállról venni, ahogy ezt a tápokkal foglalkozó írásunkban már alaposan kiveséztük. De pontosan így van ez a szellőzéssel is, melynek kulcsa a megfelelő gépház és nyilván a megfelelő minőségű és mennyiségű ventilátor, már amennyiben olyan házat választunk, amiben jut lélegzet a légkavaróknak is. A monitorral, egérrel és egyéb izgalmas kiegészítőkkel a cikk végén foglalkozunk.

5. Videokártya

Ha megfelelő gamer kártyát keresünk, a webáruház találatai között nagyjából a mi szempontjainknak megfelelő ajánlatokkal fogunk találkozni, de azért érdemes megemlíteni, hogy a piacon nem kizárólag játékra szánt darabok szerepelnek. A relatív értelemben legolcsóbb megoldásokról sejthetjük, hogy főleg irodai vagy általános felhasználásra lesznek alkalmasak, esetleg retro játékok futtatására. Persze ha kekeckedni akarunk, akkor játszani ezekkel is lehet, ám áruk és gyenge felszereltségük, de még fizikai kiterjedésük is árulkodni fog róla, hogy nem ezeket keressük. Emellett létezik a professzionális kategória is, melyek árukban és kinézetükben vetekedhetnek, vagy meg is haladhatják a gamer kategóriák legerősebb példányait, játékra mégsem jók. Persze ezekből is találhatunk olcsóbb darabokat, melyek megtéveszthetik a kisebb büdzséből gazdálkodókat. Ugyanis kifejezetten munkára, például 3D-s tervezési feladatokra külön célhardverek készülnek, melyeket úgy alkotnak meg, hogy az ipar szabványaihoz és speciális munkaszoftverekhez alkalmazkodjanak. Az átlag felhasználóknak és a gamereknek két terméksorozattal érdemes vigyázniuk: Az AMD a Radeon Pro, az Nvidia pedig a Quadro fantázianéven forgalmazza a munkára szánt termékeit.


Milyen az ideális gamer videokártya? Ezt korábban a kiskereskedelmi árak viszonylag jól jelezték a felhasználók számára, ám most, amikor kétszeres áron, vagy adott esetben jóval drágábban is találkozhatunk grafikus egységekkel, meglehetősen nehézzé vált a választás. Nem véletlen, hogy a felhasználók körében végzett felmérésekben a mai napig az NVIDIA 6GB-os GTX 1060 modellje áll a népszerűségi lista élvonalában, mely hosszú éveken át megfizethető választást jelentett 1080p-s felbontáshoz. Ugyan a COVID, a részben ehhez köthető chiphiány és végül a kriptobányász-láz együttesének lecsengésével a VGA-árak lassan normalizálódni kezdtek, a piac időközben látványosan megváltozott. A gyártók a megszokottnál vastagabb ceruzával vésik be az új hardverek árait, a gazdasági válság pedig gondoskodik róla, hogy napról napra nehezebb legyen vállalható összegért új gamer kártyát vásárolni.


Ettől függetlenül a gyártók nagyjából igazodnak a korábbi menetrendekhez és előállnak újabb termékeikkel, mely az AMD esetében a Radeon RX, az NVIDIA részéről pedig a GeForce RTX szériákban keresendő. És talán ne feledkezzünk meg az Intelről sem, mely már nem csak a CPU-k, de immár a grafikus processzorok frontján is megméretteti magát. Ezek a friss ARC Alchemist kártyák, melyek egyelőre csak az erős középkategóriáig nyújtóznak. Ezekről azonban nem árt tudni, hogy nem egészen univerzális megoldások, ugyanis leginkább csak a modern, illetve aktuálisan népszerű játékok alatt versenyképesek, mivel a DirectX 9-et csak emuláció útján kezelik, tehát a régebbi játékok jelentős része elkeserítően rosszul fut rajtuk. Itt érdemes megemlíteni az egyik legnépszerűbb eSport címet, az online multiplayer lövöldék veteránját, a Counter Strike: Global Offensive-et, avagy CS:GO-t. A tesztek tanúsága szerint az ARC GPU-k nagyjából alig tudnak mit kezdeni vele, aki tehát abban szeretne magas képkockaszámot, jobb, ha mást választ. Ezt a deficitet az Intel a konkurenciához mérve egy meglehetősen visszafogott árképzéssel kívánja ellensúlyozni, mivel DirectX 12-es tartalmak esetén valóban jó alternatívát nyújthatnak, akár egy RTX 3060-nal szemben is.


A figyelmet azonban aligha vonhatják el az RTX 4000 és RX 7000 sorozatok elől, melyek magas áruk mellett jelentős teljesítményükkel is villoghatnak. Bár az újgenerációs kártyák képességeiről még egy darabig csak neten található tesztekből tájékozódhatunk, láthatjuk, hogy teljesítményből nem lesz hiány egyik oldalon sem. Ahogy elképesztő fogyasztásból sem, a takarékosság és a felhasznált energia ugyanis továbbra sincs egyensúlyban. A két cég továbbra is a leggyorsabb, és nem a legtakarékosabb kártyák versenyében indul, ez az innováció sajnos még várat magára. Full HD felbontásra azonban egy RX 6000/6600XT vagy 6650XT, illetve egy RTX 3060 egyelőre megfelelő teljesítmény hoz, hogy ne kelljen a legdrágább wattzabáló szörnyetegekre hagyatkoznunk. Nyilván, egy csúcskonfigurációhoz magasabb kategória dukál, ez azonban komolyabb anyagi ráfordítással járhat.


Ha nem kívánunk élni olyan erőforrásigényes technológiákkal, mint a ray tracing, avagy sugárkövetés, a hagyományos teljesítmény terén azért már zsebbe kell nyúlnunk, ha feljebb lépnénk az 1920x1080-as felbontásról. 2560x1440 képpont megjelenítéséhez egy RTX 3060 már kevés lehet, amennyiben szeretnénk legalább 60 fps-t másodpercenként, ami évek óta elvárt, de legalábbis vágyott sztenderdnek számít egy gamer PC esetében. a Teljesítményt persze befolyásolhatja egy játék kora, a játékfejlesztők által végzett optimalizáció, a kártyagyártó részéről elvégzett szoftveres javítások, és bizony a processzorunk is. Utóbbi esetében minél újabb az architektúra, annál jobb esélyünk van arra, hogy a minimum képkockaszám lehetőleg ne essen gyakran a 60 fps-es korlát alá. Egy Ryzen 5 3600 például népszerű középkategóriás CPU, de egy 5600X bizony nem csak a maximumok, de minimumok terén is többet hozhat ki egy játékból, illetve a videokártyánkból.

Törekedjünk az összhangra!

Nem árt ismerni a processzorunk korlátait, egy több éves Ryzen 5 vagy Core-i5 CPU mellé például túlzás lehet RTX 3090Ti kártyát választani, a szuflából kifogyó CPU ugyanis várhatóan vissza fogja a méregdrága kártyát. Persze a platformváltás lehetősége mindig adott, de kár lenne úgy kezdeni egy új gép összeállítását, hogy már alapból frissítésre szorul a kiegyensúlyozotlan teljesítmény miatt. Választás előtt gondoljuk át, hogy mik az igényeink. Ha hajlandók vagyunk alacsonyabb felbontáson játszani és nem feltétlenül ragaszkodunk a legmagasabb grafikai beállításokhoz sem, egy középkategóriás kártyával még hosszú évekig élvezhetjük akár a legújabb megjelenéseket is. Ha időtállóbb darabra és izmosabb preformanszra vágyunk, egy RTX 3070 vagy RX 6700XT azért már ajánlott lehet, a mozgásterünk pedig egyre csak nő, ahogy a pénztárcánkat szélesebbre nyitjuk.


Érdemes megjegyezni, hogy az NVIDIA az RTX 4000 sorozattal megköveteli az új 16-tűs PCIe Gen 5 (12VHPWR) tápcsatlakozó használatát, mely igény esetén akár 600 watt leadására is képes egyetlen vezetéken. Ezekhez a kártyákhoz ugyan mellékelnek adaptert, ám használatához legalább négy, hagyományos 8-pines PCIe fej szükséges. Ráadásul a megbízható hardveres tesztcsatornák többsége saját benyomásai alapján nem is igazán javasolja a használatukat. A 16-pines konnektor egyes kártyákon meglehetősen instabilnak mutatkozik, így akkor is fennállnak a kilazulás és érintkezési hiba veszélye, ha nem egy kötegnyi PCIe kábelt aggatnánk egyetlen elosztófejre. Így új rendszer építésekor a tápegység kiválasztása máris kiegészült még egy fontos szemponttal.

6. Tápellátás, hűtés és megfelelő gépház

Tápegység


Ami a tápegységeket illeti, az előző bekezdés végén nagyjából elárultuk azt, hogy mire kell figyelni. A megfelelő tápegység témakörét az előző tematikus cikkünkben már körbejártuk, de azért csak foglaljuk össze a lényeget. A tápnak nem csak stabilnak és elég hatékonynak kell lennie, de el is kell tudnia látnia az energiaéhes alkatrészeinket. Elméletben egy gyengébb táp elindíthat akár egy RTX 4090-nel megtömött rendszert is, ám ha azt szövegszerkesztésnél és YouTube-ozásnál komolyabb feladattal terhelnénk, hamar elszállna az illúzió. Muszáj tájékozódnunk tehát, hogy mennyi lesz alkatrészeink és a teljes rendszer átlagos, illetve a várható csúcsfogyasztása, hogy a tápot véletlenül se méretezzük alul. Ha pedig kiszámoltuk, hogy gépünk maximum 400, 600, vagy 800 wattot ehet, ne centizzük ki a dolgot, bátran vegyünk párszáz wattal nagyobb teljesítmény kiszolgálására felkészített egységet. Utóbbi akkor is jó döntés, ha idővel magasabb kategóriás CPU-ra vagy VGA-ra váltanánk, így a bőséges tartalékokkal rendelkező táp már ott várja majd őket. A számolgatásban a beQuiet! PSU Calculator lehet segítségünkre, ahol a megadott alkatrészek alapján jó közelítést kapunk a várható csúcsfogyasztásunkra. Ha pedig biztos, hogy videokártyánk 16-tűs PCIe Gen 5 (12VHPWR) tápcsatlakozót visel, alapból válasszunk hozzá megfelelő tápegységet. Ezek az tápok ugyanúgy felkínálják a korábban megszokott és elterjedt csatlakozószabványokat is, viszont jóval biztonságosabban és kényelmesebben köthetjük rá az újabb kártyánkat.

Ház és hűtés

A processzorhűtőkről írt cikkünk ezen a linken érhető el. Korábban sem győztük hangsúlyozni, hogy a megfelelően szellőző gépház milyen fontossággal bír egy egészséges és gyors PC esetében. A legjobb, ha költségvetésünk ismeretében már jó ideje piacon lévő modellek, vagy azok továbbfejlesztett, megújult kiadásai között nézelődünk. Válasszunk ki 4-5 szimpatikus darabot és nézzünk meg néhány tesztet, ahol tájékozódhatunk róla, hogyan érzik magukat a hardverek, ha a ház minden panele a helyén van és a PC-t videojátékok alatt terhelik. Mivel manapság csak egy szűk réteg ragaszkodik optikai, illetve lemezes meghajtókhoz, a legjobb választás, ha mesh előlappal, avagy rácsozott front panellel szerelt házak között nézelődünk. Természetesen egyes gyártók megtalálták a módját, hogy egy-egy termékük más utakon is kényelmesen lélegezzen, ám ezt első ránézésre nem fogjuk tudni megmondani, biztosat csak a tesztek mondhatnak.


Mielőtt a ventilátorokról ejtenénk pár szót, ne feledkezzünk meg arról, hogy mekkora PC-t is szeretnénk. Az alaplapoknál már kitértünk rám, hogy választhatunk ATX, szélsőséges esetben eATX, illetve micro-ATX és mini-ITX alaplapokat, illetve ehhez méretezett gépházakat is. Az arany középút továbbra is az ATX formátum, melyből találhatunk közepes és annál valamivel méretesebb kiterjedésű tornyokat is, de általában ezek nyújthatják a legjobb szellőzést és ezeket a legkényelmesebb szerelni. Ezek az erények persze modellenként és a gyártók igényessége esetén változhatnak, de biztos, hogy itt elég nagy a választék, hogy megtaláljuk az igényeinknek megfelelőt. ATX házhoz nem érdemes kisebb formátumú lapot választani, míg ATX alaplaphoz muszáj lesz legalább ATX házat venni. A dolog akkor válik izgalmassá, ha kisebb gépre vágyunk, mert kevés a helyünk, vagy csak szimplán nem szeretnénk egy kisebb szekrényt hajtani.

Asus RTX 4090 egy mini-ITX alaplapban. (Kép: Asus)


Ahogy már írtuk, itt egyes hardverek esetén limitációkba fogunk ütközni, és míg tápegységet és alaplapot biztosan találunk alacsonyabb tornyokhoz vagy laposa fekvőházakhoz is, a videokártya lehet, hogy kifog majd rajzunk. A low-profile videokártyák ritkábbak, nem biztos, hogy az adott modellből készült ilyen, és drágábbak is lehetnek a hagyományos társaiknál. Arra is gondolnunk kell, hogy ezeken aligha fér el két-három ventilátor, egy magányos légkavaróra így sokkal nagyobb terhelés hárul. Ez nagyobb fordulatszámot és nagyobb általános zajszintet is eredményez, terhelés alatt pedig szinte biztosan alulmarad a nagy hűtők által elért elfogadhatóbb hőmérséklettől. Persze egy kis gépházban is ki lehet alakítani potens légcsatornát, ami szépen átszellőzteti a gépet, de ehhez körültekintően kell választanunk. Néhány felesleges kábel, vagy egy útban lévő alkatrész máris rontja a hűtés hatékonyságát, a legkisebb gépek esetében pedig annak is örülhetünk, ha a VGA valahogy tudja fújni a levegőt a házból. Választás előtt tehát tudjuk, hogy mit vállalunk, cserébe egy jól sikerült kompakt gamer gépre igazán büszkék lehetünk, és még a szoba dísze is lehet.

Ventilátorok

Végül jöjjenek a ventilátorok, melyekről nagyjából minden gépházat vagy hűtést ajánló cikkünkben írtunk már. Arra ne is gondoljunk, hogy gépünket teljesen ventik nélkül hagyjuk, még az olcsó ventilátorok is jobbak lehetnek egy zárt háznál, amibe az alkatrészek ontják a forróságot. Igaz, hogy az olcsó ventilátorok is rendelkezhetnek megfelelő légszállítási képességekkel, és nem feltétlenül kezdenek el zúgni pár hónap intenzív használat után. Ha viszont gépünk számára a lehető legjobbat szeretnénk, sajnos nem árt, ha a ventikre is kicsit többet szánunk a minimumnál. Konstrukciótól függően legyen legalább egy pont a beáradó friss levegőnek, és egy a távozó meleg levegőnek. A megfelelő légáramlat kialakítása egyes házak esetében nem lesz ilyen egyértelmű, és az is gondot okozhat, ha a ventilátorok forgási sebességében eltérés van.


Gondoljunk csak bele, hogy az előlapi rács mögött három 12-cm-es ventilátor nagy fordulatszámon darálja be a levegőt, míg hátul egyetlen példány küszködik fele ekkora sebességgel. A forró levegő elkezd kavarogni a házban, a hátoldali venti egyszerűen nem tud megbirkózni ekkora feladattal. Játékok alatt bátran monitorozzuk hát a komponensek hőmérsékletét valamilyen diagnosztikai szoftverrel, és szükség esetén állítgassuk a ventilátorok sebességét, amíg elérjük azt az állapotot, aminél a konfigurációnk már nem képes jobbra. A BIOS-ban az összes alaplapi csatlakozóra kötött venti kezelhető, de vehetünk szoftveresen, fizikai kapcsolóval vagy távirányítóval szabályozható elosztót, avagy hubot is a lapátok számára. Utóbbival azonban nem biztos, hogy minden ventinket külön-külön is állíthatjuk, a legbiztosabb megoldást pedig amúgy is a BIOS nyújtja. A legmegbízhatóbb gyártók között megtaláljuk a Noctua, a beQuiet!, a Fractal Design és az NZXT márkaneveket, de a paletta itt is meglehetősen széles, és ezek a gyártók is kínálnak megfizethetőbb termékeket, sok évre elegendő garanciával.

Tárhely: SSD vagy HDD?

Szeptember végén már kitárgyaltuk a megfelelő háttértárolók kérdését is, mely a mellékelt linken olvasható, ezt a részt így valamivel rövidebbre fogjuk. A játékok betöltési ideje még a legegyszerűbb SSD-vel is megtáltosodik, ha egy hagyományos merevlemezes meghajtóhoz viszonyítjuk. Az adatsebesség még SATA meghajtó esetén is látványos gyorsulást mutat, kezdve az operációs rendszerünk betöltési idejével, egészen a nagy hardverigényű videojátékokig. Az fps-ünk ugyan nem fog megnőni tőle, viszont gyorsan a játék sűrűjébe vethetjük magunkat, a mentett állások betöltésére sem kell perceket várni, a mechanikus alkatrészek és az adatok töredezettsége pedig nem fog többé váratlan akadásokhoz vezetni.


A játékot a gép a tárhelyről a memóriába tölti, melyhez idő kell, az akadás pedig akkor következhet be, ha a játék új adatokat keres a lemezes meghajtónkról. Lehet ez egy új pályarész, egy rakás új karakter, zene és textúra, bármilyen tartalom, amire korábban épp nem volt szükség, vagy már átadta a helyét más információknak. Könnyítsük meg a dolgunkat, oprendszerünk és játékaink számára válasszunk számunkra elegendő kapacitást nyújtó SSD-t. A merevlemez természetesen még nem halott ügy, nagy mennyiségű adat tárolása esetén olcsóbb választás, biztonsági mentéshez is sokan használjuk, és intenzív igénybevétel esetén, általában véve több ada írást és olvasást visel el, mint egy SSD. Éppen ezért olyan környezetben, ahol a villámgyors adatsebesség nem elsődleges szempont, gazdaságosabb lehet a HDD-k alkalmazása. Cserébe lassú és a felpörgő lemezek, illetve az olvasófej mozgása miatt zavaróan hangos is lehet, az SSD-k pedig a merevlemezekkel ellentétben rohamosan fejlődnek, így az élettartamuk is egyre hosszabbra nyúlik. Hűtésről azonban itt sem árthat gondoskodni, a terhelt SSD szintén hajlamos a melegedésre, ahogy ezt a fenti cikkben is említettük már.

Gamer perifériák

A játékosoknak ugyanúgy szüksége van beviteli eszközökre, tehát egérre és billentyűzetre, illetve monitorra, mint bármely más PC-s felhasználónak. A különbség ezekben az esetekben ismételten a sebesség, a kényelem és a játék élvezetének maximalizálása. A gamer egerek gyors mozgáskövetést nyújtó szenzorokat és kattintásunkra a gondolat sebességével reagáló mikrokapcsolókat ajánlanak a játékosoknak, melyek főleg az online multiplayer játékok esetén segítenek, hogy a siker ne az alkalmatlan eszközökön múljon. A gamer, mint mindenre tetszőlegesen rávethető reklámcélú kifejezés a többjátékos szórakozással közel sem egyidős trükk. Ezek az igények a retro, illetve arcade játékgépek, konzolok és a PC-k esetében nem voltak mindennapi szempontok, azonban a videojátékok népszerűségének rohamos fejlődősével, a hardvergyártók felismerték az új vásárlóközönségben rejlő lehetőségeket, a játékosok pedig örültek, hogy végre fel- és elismerik őket.


Ilyen volt például a Razer, mely elsőként kínált kifejezetten játékosoknak szánt – akkor még nem optikai, hanem görgős – egeret, míg a Microsoft úgy vált az optikai Intellimouse egerekkel a gamerek egyik kedvenc ellátójává, hogy erre nem is törekedett, hiszen a korában kiváló optikai szenzorral szerelt rágcsálók alapvetően általános és irodai felhasználásra készültek. A sort lehetne folytatni, hiszen hasonló kiegészítők jóval korábban is léteztek már, elég csak a joystickra vagy a kormány, pedál és sebváltó kombinációkra, illetve a konzoloknál elsődleges kontrollerekre gondolni, melyeket zömében játékosoknak készítettek. Ehhez képest ma már pár ezer forintért is kaphatunk villámgyors egeret, a mechanikus kapcsolókkal szerelt billentyűzetek pedig már az alsóbb árkategóriákban is elérhetők.


Az induláshoz tehát ezen a téren sem szükséges nagy befektetés, és szerencsére itt akkora a piaci verseny, hogy egészen igényes megoldásokat találhatunk, akár néhány ezer forintért is. A minőség azért itt is valahol 10 ezer forint felett kezdődik, gondolva itt a nem nyikorgó műanyag burkolatokra, az időtálló kábelekre, a milliónyi kattintást tűrő gombokra. A gamer billentyűzeteknél a megvilágított gombok ma már alapfunkciónak számítanak, hiszen mára a LED-ek bevetése részben egybeolvadt ezzel a műfajjal. Mechanikus billentyűzetből azonban nem ajánljuk az olcsóbb darabokat, mert nem ritka, hogy egy filléres membrános irodai billentyűzet évtizedekig is működik, míg egy mechanikus megoldás esetén nagyobb a meghibásodás esélye.


A monitorokat szintén kitárgyaltuk már egy korábbi cikkünkben, de azért pár szóban összefoglalhatjuk, hogy mik lehetne kegy gamer szempontjai. Az első és legfontosabb egyértelműen a magas képfrissítés és az alacsony válaszidő, mely a pörgős online akciójátékok esetében előnyös kifejezetten, de az általános felhasználói élményt is élvezhetőbbé teheti. Már ha valaki érzi a különbséget, és persze ha a számítógépe elég erős, hogy a másodpercenkénti képfrissítést elegendő képkockával lássa el. Míg a vaskos, nehéz, képcsöves kijelzők idejében a 60, 75 és 85 Hz nagyjából ki is merítette a palettát, ma már egy 144Hz-es 1080p kijelző egészen általánosnak számít. Szinte minden márkanév alatt találunk hasonlót, amelyért nem kérnek csillagászati összegeket, monitorokról szóló írásunk pedig segíthet tisztázni a különbségeket és megkönnyítheti a választást.


Ezen túl a talán a fejhallgatókra érdemes figyelmet fordítani, hiszen a tartalomfogyasztás 50%-ban a hangokról szól. A legtöbb fejhallgató alkalmas játékra, ám szintén a többjátékos szórakozás az, ahol a precízió előtérbe kerül. Ott ugyanis pontosan tudnunk kell, hogy az ellenfelünk merről közelít, de ez akár még egy single player kaland esetében is nagyban segítheti az előrehaladást. Sajnos nehéz megmondani, hogy a hasonló megjelenésű és árazású termékek dzsungeléből melyik fát érdemes hazavinni, de pl. a népszerű HyperX Cloud II fejhallgatója meglehetősen jól teljesít multiplayer címekben. Széles körben elterjedt vélemény, hogy az igazán jó hangminőséget egy stúdiófüles vagy audiofil termék segítségével kaphatjuk meg, előbbi kategóriából ráadásul viszonylag baráti áron is találunk opciókat. ironikus, hogy a Cloud II valójában egy olcsóbb keleti termék jól marketingezett újragondolása, mely léynegében csak a rászerelt mikrofonnal több elődjénék.

Ehhez képest a nevesebb gamer brandek, mint a SteelSeries, a Logitech, a Razer, vagy akár a szebb napokat látott Alienware hajlamos meglehetősen drágán kínálni gamer eszközeit. Szerencsére néhányuk kínál megfizethetőbb modelleket is, ha beérjük kevésbé masszív szerkezetű vagy szolidabb funkciókészlettel felvértezett darabokkal. Ha pedig élnénk a vezetékmentesség kényelmével, számítsunk rá, hogy ez magasabb árkategóriát képvisel. Ha a "gamer" és a "wireless" egyaránt szerepel a dobozon, de a kütyü gyanúsan olcsó, gondoljuk át a vásárlást. Persze a vásárlói visszajelzések meggyőzhetnek arról, hogy ezúttal mégis korrekt darabról van szó. Fontos, hogy játékok, főleg online játékok esetén mellőzzük a Bluetooth eszközöket, mert egér, billentyűzet és fejhallgató esetén is olyan lassú válaszidőt, illetve olyan nagy késést tapasztalhatunk, ami elronthatja a szórakozásunkat.

Ráadás: vegyünk előre összeállított gépeket?


Néhány cég kínál úgynevezett "brand PC-ket", vagyis előre összeállított konfigurációkat. Ezek lehetnek egy webáruház által kínált ajánlatok, melyeket nem készre gyártanak, pusztán megrendelés esetén összeállítják őket. Korábbi rendeléseink alapján mi is ajánlunk konfigurációkat, de gépösszerakónk segítségével át is alakíthatjuk őket, amennyiben nem a 0-ról kezdenénk. Emellett találkozhatunk ennek a műfajnak a "prémium" kategóriájával is, ahogy létezik erősen kerülendő opció is. Előbbire jó példa az Alienware, mely néhány meghatározott specifikációt kínál, kisebb-nagyobb változtatási lehetőségekkel. Ezekkel és a többi cég ilyen gépével általában az a legnagyobb probléma, hogy bár léteznek valóban csúcskategóriás elemekkel megpakolt konfigok, többnyire sokkal többe kerülnek, mintha magunk válogatnánk össze hasonló elemekből. Ahogy az sem ritka, hogy a tesztek során valahogy gyengébben teljesítenek, vagy rosszabb a hűtésük, mint amit magunknak állítanánk össze, így gyakran nem érik meg a vaskos felárat. Ráadásul sok esetben csak minimális változtatásokat kérhetünk mielőtt megrendelnénk őket, így legfeljebb több memóriát, nagyobb tárhelyet, vagy egyel erősebb-gyengébb videokártyát kérhetünk.


Az abszolút "no-go zónát" az olyan áruházi számítógépek reprezentálják, melyekkel nem kifejezetten PC-kre, hardverekre szakosodott boltokban találkozhatunk. Ilyenek például a nagyobb üzletláncok, amelyekről inkább az akciós élelmiszerek és háztartási termékek jutnak eszünkbe, nem a gamer PC-k. Ha ilyen helyen látunk eladásra kínált számítógépeket, jobb, ha tisztes távolságot tartunk tőlük, akkor is, ha nem gamer gépet hirdetnek. Ezek általában rosszul megválogatott, nem ritkán maradék és olcsó alkatrészekből összerakott PC-k, hulladék tápegységgel, gyenge, vagy csak nyomokban létező hűtéssel. Persze ha tudjuk mi micsoda, meg tudjuk ítélni, hogy amit látunk, megéri-e az árát, de ezek általában mégiscsak túlárazott, és/vagy színesen villogó gépházakba rejtett átverések, melyeket vásárlás után hamar megbánhatunk.

Gamer-e vagy?

Egy PC tehát a minőségi alkatrészeken túl a játékok megfelelő futtatásának képességétől lesz gamer, melyet a jól összeválogatott alkatrészek tesznek teljessé. Nem az űrhajó alakú gépház, nem az RGB LED-sor, nem a hangzatos fantázianéven illetett termékek. Vehetünk sok pénzért is kiegyensúlyozatlan rendszert, melyet hátráltat valamelyik komponens, de okosan is válogathatunk, így a lehető legkevesebb szempontról kell lemondanunk. Szánjuk hát rá az időt a válogatásra, ne féljünk tájékozódni a tech-sajtó és az elismert tesztvideósok tartalmaiból. Ha felismerjük, hogy módunk van rájönni, hogy mire érdemes költeni, akkor nem csalódunk majd a magabiztos ismerősökben és barátokban, akik érzelmi alapon ajánlanak valamit, vagy tanácsolnak el valamitől. Nem az a lényeg, hogy melyik processzor- vagy VGA-gyártó iránt vagyunk elkötelezettek, inkább az a fontos, hogy a végeredmény a lehető legerősebben és legtovább szolgálja az igényeinket. Válasszuk az elérhető legjobbat, de gondoljunk a jövőre is, hiszen nem mindegy, hogy egy vagy három év múlva kell először a PC bővítésére gondolnunk.

2022. 10. 13

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el őket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelőfelületétét mutatja be
Megvettem az első számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így első számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükről. A következő sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különböző gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetően a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetőséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhető el. A BIOS segítségével ellenőrizhető, hogy a gép minden összetevője megfelelően működik-e, mielőtt a Windows rendszerbe bootolna. Ez tehát a gépünk első védvonala is egyben, hiszen már itt is számos dolgot módosíthatunk és a hibák elhárításában is fontos
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk első fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvető felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következőkben a feszültségszabályozást végző VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetőségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepően fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják őket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelően, ha egyáltalán megemlítik őket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik őket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás előtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetődő. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtől és a tápkábelektől a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák, mielőtt a CPU rendelkezhetne vele.
Miért fontosak az alaplapi VRM-ek a túlhajtás szempontjából?
Mivel a tápegységből érkező
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevők nem feltétlenül a legfontosabb összetevők. Minőségi tápegység nélkül gépünk egy instabil időzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelő alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következőkben az alaplap általános működését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különböző árkategóriákra is, amelyek különböző minőséget és lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetővé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzően számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közvetlenül befolyásolják a számítógép képességeit és bővítési lehetőségeit. Természetesen az alaplap nem új találmány, hiszen már jóval a személyi szá
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Néhány általunk használt "süti" elengedhetetlen az egyes szolgáltatások megfelelő működése érdekében, mások információkat gyűjtenek a weboldal használatával kapcsolatban, hogy még kényelmesebb és hasznosabb oldalt hozhassunk létre. Vannak átmeneti "sütik" , amik eltűnnek ha bezárod a böngésződet és vannak tartós változatok is, melyek egy ideig számítógépeden maradnak. Néhány "süti" feltétlenül szükséges az oldal működéséhez, míg másokat a teljesítmény és a felhasználói élmény növelése érdekében használunk. Adataidra különös figyelmet fordítunk, ennek részleteit az adatvédelmi tájékoztató-ban találod. Milyen "sütiket" használunk az oldalunkon? Emlékeznek, mi van a bevásárlókosaradban és a bejelentkezési adataidra, biztosítják a bejelentkezés közbeni biztonságot és a weboldal következetes megjelenését, növelik a weboldal teljesítményét, fokozzák a felhasználói élményt és mérik az oldal felhasználását. Ha látogatásod során mellőzöd a Cookie-k használatát, a legtöbb funkció és oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha szeretnéd a tárolt cookie-kat törölni, a böngésződ beállításai között könnyedén megteheted.