2021. 07. 28

Lámpának nézte a holdat és emiatt fékezett több Tesla

A Tesla önvezető rendszere egyelőre nem teljesítheti Elon Musk hangzatos ígéreteitAz Autopilot rendszer néha eltéveszti a fények jelentőségét.

Az Elon Musk nevéhez fűződő innovatív autóipari vállalkozást meglepően régen, 2003-ban alapították, a milliárdos tudós azonban egy évvel később érkezett, hogy folyamatos befektetéseivel a cég első emberévé és lényegében szellemi vezetőjévé váljon. Első, teljesen elektromos meghajtású autójuk 2008-ban jelent meg, a Tesla Roadster sikerét pedig egy évvel később, a Tesla Model S követte. A teljesen elektromos közlekedés mellett azonban egy másik célt is kitűztek maguk elé, méghozzá a teljesen automatikusan működő önvezető rendszert, mellyel egy mára jól körvonalazható ipari forradalom első szereplőjének tekinthetők. Saját fejlesztésű rendszerüket azonban kissé megtévesztő módon hirdetik, arról például nem igen beszélnek, hogy olykor még az éjszakai hold fénye is képes összezavarni.

Egyelőre 5-ből a 2. szinten áll az FSD rendszer.


Természetesen egy ilyen összetett és érzékeny rendszer kidolgozása és forgalomba állítása elképesztően összetett és költséges feladat, azonban a többség talán egyetért abban, hogy a Full Self-Driving, avagy Teljesen önvezető néven kínált szolgáltatás jelenleg túlzásnak nevezhető. A Tesla Autopilot egy vezetőt támogató segédrendszer, mely egy csomagban kínálja a sávközpontozás, az automatikus sávváltás és az önparkolás lehetőségét, félig önálló módon navigálhat korlátozott hozzáférésű autópályákon és bizonyos esetben a parkolóból, vagy a garázsból is képes kiállni. Természetesen fontos szempont, hogy az autóért ilyenkor is az felelős, aki a vezetőülésben ül, ezek ugyanis csak kényelmi funkciók és jármű minden esetben folyamatos felügyeletet igényel. Ezzel a ténnyel azonban gyakran szembe helyezkedik Musk, aki többnyire erről a projektről is végtelenül idealista módon kommunikál, márpedig a rendszeren ügyködő mérnöki gárda és maga a cég sem ígér többet annál, mint amit jelenleg nyújthatnak a felhasználóknak.

A hold fénye csalóka lehet egy AI számára.88.5 km/h-ról 75.6 km/h-ra. Nem volr életveszély, de máskor is megtörténhet.


Ezt erősítette meg az Autopilot szoftverért felelős igazgató, CJ Moore is, aki a kaliforniai gépjármű-felügyeletnek azt nyilatkozta, hogy Musk túlértékelte fejlett vezetéstámogató rendszerük képességeit. A nyilvános besorolású bejegyzés részletei még májusban kerültek a sajtó hasábjaira, mely akkor rávilágított a különbségre Musk víziója és az Autopilot aktuális képességei között. Sajnos a kérdés komolyságát egy halálos kimenetelű autóbaleset is aláhúzta, melyben egy olyan Tesla jármű volt érintett, melyben nem ült senki a kormány mögött. Bár a figyelmetlenség az utas hibája volt, egyértelművé vált, hogy a rendszer még távol van a teljes önállóságtól, az Elon Musk szájából elhangzó reklám pedig nem egyenlő a valós termékleírással. Moore a sajtónak több ízben is nyilatkozott, ahol megerősítette, hogy a Level 2-ként megjelölt, avagy 2. szintű technológia egy félautomata vezetési rendszerre vonatkozik, amely emberi vezető felügyeletét igényli. A fejlesztés természetesen azóta is halad, májusban például elindították a Full Self-Driving (FSD) beta programot, mely egy 100 és 200 $ közötti havídíjért cserébe, egy frissítés keretében megnyitja a vezetők számára a részlegesen automatizált rendszert városi utcákon, illetve helyi utakon. A cél az 5. szint, ami a teljesen önálló rendszert takar, melynek elérést Musk többször is 2021-re ígérte.

Néhány jel feldolgozása még nem tökéletes.


Nos, egyelőre van még min dolgozni, amit nemrég néhány Tesla tulajdonos által megosztott felvétel is bemutat. Nem egy, de több sofőr is tapasztalta már, hogy a szokásosnál fényesebb és alacsonyabb pozícióban ragyogó Hold, vagy a kora reggeli Nap olykor alaposan összezavarja az Autopilot rendszert, mely az égitesteket közlekedési lámpának nézi és emiatt fékezésbe kezd. Ennek veszélyeit talán nem szükséges ecsetelni, hiszen egy autópályán hirtelen fékezni kezdő autó balesetet is okozhat. Az egyik friss esetről készült felvételt egy Jordan Nelson nevű sofőr osztotta meg Twitteren, a rövid bemutatóra pedig még aznap délelőtt kapott egy választ egy másik Teslástól, aki utazás közben ugyanezt a problémát rögzítette telefonjával. Jelenleg a Tesla sem állítja, hogy szenzorok jeleinek elemzésekor az Autopilot minden esetben tökéletesen reagál a fényekre és táblákra, és sajnos arról is találunk felvételt, hogy a teherautó platóján szállított inaktív lámpák is zavart okozhatnak.

Musk lelkesedését aligha törik le a hasonló apróságok. (Kép: stealthoptional.com)


Az önvezetés technológiája egyre fejlettebbé válik, hiszen láthattunk már-már túlságosan is meggyőző felvételeket a Kínában furikázó kísérleti RoboTaxi-król és az AI Driver rendszerről, ahogy a Tesla ajánlataival is számos sofőr él nap mint nap. Azonban a tökéletesen biztonságos önvezetés kényelme még várat magára, így finoman szólva is naiv és meggondolatlan az a vásárló, aki képes a hátsó ülésen pihentetni a szemét, míg autója felügyelet nélkül küzd a forgalom kihívásaival, vagy akár a gyönyörű telihold fényeivel.

2021. 07. 28

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el őket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelőfelületétét mutatja be
Megvettem az első számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így első számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükről. A következő sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különböző gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetően a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetőséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhető el. A BIOS segítségével ellenőrizhető, hogy a gép minden összetevője megfelelően működik-e, mielőtt a Windows rendszerbe bootolna. Ez tehát a gépünk első védvonala is egyben, hiszen már itt is számos dolgot módosíthatunk és a hibák elhárításában is fontos
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk első fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvető felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következőkben a feszültségszabályozást végző VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetőségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepően fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják őket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelően, ha egyáltalán megemlítik őket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik őket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás előtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetődő. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtől és a tápkábelektől a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák, mielőtt a CPU rendelkezhetne vele.
Miért fontosak az alaplapi VRM-ek a túlhajtás szempontjából?
Mivel a tápegységből érkező
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevők nem feltétlenül a legfontosabb összetevők. Minőségi tápegység nélkül gépünk egy instabil időzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelő alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következőkben az alaplap általános működését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különböző árkategóriákra is, amelyek különböző minőséget és lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetővé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzően számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közvetlenül befolyásolják a számítógép képességeit és bővítési lehetőségeit. Természetesen az alaplap nem új találmány, hiszen már jóval a személyi szá
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
Budai Sándor
2021.08.04
Tipikusan félremagyarázó és megtévesztő a cikk első része (látszik, hogy aki írta, az semmit nem tud erről a dologról; nem olvasott utána és informálódott megfelelően ;csak megírta); aminek a teljes valósághoz szinte semmi köze nincs!!!!! Ha lehetne, akkor mínusz pontot adnék!!!!!! Egyetlen; az igazságnak megfelelő mondta van a cikkben : "...Azonban a tökéletesen biztonságos önvezetés kényelme még várat magára, így finoman szólva is naiv és meggondolatlan az a vásárló, aki képes a hátsó ülésen pihentetni a szemét, míg autója felügyelet nélkül küzd a forgalom kihívásaival..."
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Néhány általunk használt "süti" elengedhetetlen az egyes szolgáltatások megfelelő működése érdekében, mások információkat gyűjtenek a weboldal használatával kapcsolatban, hogy még kényelmesebb és hasznosabb oldalt hozhassunk létre. Vannak átmeneti "sütik" , amik eltűnnek ha bezárod a böngésződet és vannak tartós változatok is, melyek egy ideig számítógépeden maradnak. Néhány "süti" feltétlenül szükséges az oldal működéséhez, míg másokat a teljesítmény és a felhasználói élmény növelése érdekében használunk. Adataidra különös figyelmet fordítunk, ennek részleteit az adatvédelmi tájékoztató-ban találod. Milyen "sütiket" használunk az oldalunkon? Emlékeznek, mi van a bevásárlókosaradban és a bejelentkezési adataidra, biztosítják a bejelentkezés közbeni biztonságot és a weboldal következetes megjelenését, növelik a weboldal teljesítményét, fokozzák a felhasználói élményt és mérik az oldal felhasználását. Ha látogatásod során mellőzöd a Cookie-k használatát, a legtöbb funkció és oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha szeretnéd a tárolt cookie-kat törölni, a böngésződ beállításai között könnyedén megteheted.