A Tesla önvezető rendszere egyelőre nem teljesítheti Elon Musk hangzatos ígéreteit
Az Elon Musk nevéhez fűződő innovatív autóipari vállalkozást meglepően régen, 2003-ban alapították, a milliárdos tudós azonban egy évvel később érkezett, hogy folyamatos befektetéseivel a cég első emberévé és lényegében szellemi vezetőjévé váljon. Első, teljesen elektromos meghajtású autójuk 2008-ban jelent meg, a Tesla Roadster sikerét pedig egy évvel később, a Tesla Model S követte. A teljesen elektromos közlekedés mellett azonban egy másik célt is kitűztek maguk elé, méghozzá a teljesen automatikusan működő önvezető rendszert, mellyel egy mára jól körvonalazható ipari forradalom első szereplőjének tekinthetők. Saját fejlesztésű rendszerüket azonban kissé megtévesztő módon hirdetik, arról például nem igen beszélnek, hogy olykor még az éjszakai hold fénye is képes összezavarni.
Természetesen egy ilyen összetett és érzékeny rendszer kidolgozása és forgalomba állítása elképesztően összetett és költséges feladat, azonban a többség talán egyetért abban, hogy a Full Self-Driving, avagy Teljesen önvezető néven kínált szolgáltatás jelenleg túlzásnak nevezhető. A Tesla Autopilot egy vezetőt támogató segédrendszer, mely egy csomagban kínálja a sávközpontozás, az automatikus sávváltás és az önparkolás lehetőségét, félig önálló módon navigálhat korlátozott hozzáférésű autópályákon és bizonyos esetben a parkolóból, vagy a garázsból is képes kiállni. Természetesen fontos szempont, hogy az autóért ilyenkor is az felelős, aki a vezetőülésben ül, ezek ugyanis csak kényelmi funkciók és jármű minden esetben folyamatos felügyeletet igényel. Ezzel a ténnyel azonban gyakran szembe helyezkedik Musk, aki többnyire erről a projektről is végtelenül idealista módon kommunikál, márpedig a rendszeren ügyködő mérnöki gárda és maga a cég sem ígér többet annál, mint amit jelenleg nyújthatnak a felhasználóknak.
Ezt erősítette meg az Autopilot szoftverért felelős igazgató, CJ Moore is, aki a kaliforniai gépjármű-felügyeletnek azt nyilatkozta, hogy Musk túlértékelte fejlett vezetéstámogató rendszerük képességeit. A nyilvános besorolású bejegyzés részletei még májusban kerültek a sajtó hasábjaira, mely akkor rávilágított a különbségre Musk víziója és az Autopilot aktuális képességei között. Sajnos a kérdés komolyságát egy halálos kimenetelű autóbaleset is aláhúzta, melyben egy olyan Tesla jármű volt érintett, melyben nem ült senki a kormány mögött. Bár a figyelmetlenség az utas hibája volt, egyértelművé vált, hogy a rendszer még távol van a teljes önállóságtól, az Elon Musk szájából elhangzó reklám pedig nem egyenlő a valós termékleírással. Moore a sajtónak több ízben is nyilatkozott, ahol megerősítette, hogy a Level 2-ként megjelölt, avagy 2. szintű technológia egy félautomata vezetési rendszerre vonatkozik, amely emberi vezető felügyeletét igényli. A fejlesztés természetesen azóta is halad, májusban például elindították a Full Self-Driving (FSD) beta programot, mely egy 100 és 200 $ közötti havídíjért cserébe, egy frissítés keretében megnyitja a vezetők számára a részlegesen automatizált rendszert városi utcákon, illetve helyi utakon. A cél az 5. szint, ami a teljesen önálló rendszert takar, melynek elérést Musk többször is 2021-re ígérte.
Nos, egyelőre van még min dolgozni, amit nemrég néhány Tesla tulajdonos által megosztott felvétel is bemutat. Nem egy, de több sofőr is tapasztalta már, hogy a szokásosnál fényesebb és alacsonyabb pozícióban ragyogó Hold, vagy a kora reggeli Nap olykor alaposan összezavarja az Autopilot rendszert, mely az égitesteket közlekedési lámpának nézi és emiatt fékezésbe kezd. Ennek veszélyeit talán nem szükséges ecsetelni, hiszen egy autópályán hirtelen fékezni kezdő autó balesetet is okozhat. Az egyik friss esetről készült felvételt egy Jordan Nelson nevű sofőr osztotta meg Twitteren, a rövid bemutatóra pedig még aznap délelőtt kapott egy választ egy másik Teslástól, aki utazás közben ugyanezt a problémát rögzítette telefonjával. Jelenleg a Tesla sem állítja, hogy szenzorok jeleinek elemzésekor az Autopilot minden esetben tökéletesen reagál a fényekre és táblákra, és sajnos arról is találunk felvételt, hogy a teherautó platóján szállított inaktív lámpák is zavart okozhatnak.
Az önvezetés technológiája egyre fejlettebbé válik, hiszen láthattunk már-már túlságosan is meggyőző felvételeket a Kínában furikázó kísérleti RoboTaxi-król és az AI Driver rendszerről, ahogy a Tesla ajánlataival is számos sofőr él nap mint nap. Azonban a tökéletesen biztonságos önvezetés kényelme még várat magára, így finoman szólva is naiv és meggondolatlan az a vásárló, aki képes a hátsó ülésen pihentetni a szemét, míg autója felügyelet nélkül küzd a forgalom kihívásaival, vagy akár a gyönyörű telihold fényeivel.