Egyelõre csak korlátozott formában, de már igénybe vehetõ a sofõrmentes szolgáltatás
A tanuló algoritmusok fejlõdésével szárnyra kapott a mesterséges intelligencia kutatása, ami szélesre tárta az ajtót az önvezetõ jármûvekkel kapcsolatos munkának is. Ennek köszönhetõ, hogy nem csak a legtehetõsebb nagyvállalatok foglalkozhatnak a kérdéssel, sõt, szinte már a földbõl nõnek ki a tehetséges szakembereket felsorakoztató startup cégek is. Természetesen ezek sem igazán tekinthetõk valódi garázsprojektnek, hiszen a többségében kínai kötõdésû vállalkozások mögött is komoly befektetõk állnak. Ilyen a korábbi cikkünkben már emlegetett AutoX, melynek sofõrmentes jármûvei elsõként fogadhatnak utasokat éles körülmények között.
Az AutoX egy Amerikában bejegyzett, de lényegében kínai cég, mely évek óta küzd azért, hogy önvezetõ rendszerük elsõként kapjon engedélyt a teljesen sofõrmentes személyszállításra. Csütörtökön közzétett bejelentésük alapján kifejezetten jól haladnak, ugyanis flottájuk hivatalosan is munkába állhatott Sencsen (Shenzen) városában. A társaság feje, Dr. Jianxiong Xiao joggal lehet büszke eddig elért eredményeikre. Az alig öt éve alapított cég Kínában elsõként kapott engedélyt olyan autók forgalomba állítására, amik tartaléksofõr, vagy biztonsági személyzet jelenléte nélkül végezhetnek személyszállítást. Tekintve, hogy sokáig még az utasmentes tesztelés is megvalósíthatatlannak tûnt, ez a tempó kifejezetten gyorsnak tûnik, és tavaly még õk is úgy látták, hogy az éles bevetésre akár még éveket is várniuk kell majd. Talán áttörést értek el, esetleg csak óvatosan fogalmaztak, mindenesetre az X professzorként is emlegetett szakember szerint „a technológiánk már eléggé kiforrott, hogy biztosak legyünk önmagunkban, és valóban biztonsági vezetõ nélkül közlekedjünk”.
Sikerük bizonyítékaként még egy videofelvételt is elérhetõvé tettek, melyen bárki megtekintheti az elsõ automatizált taxiutak egyikét. A kamerák kereszttüzében lezajló fuvar során több példát is láthatunk arra, hogy a RoboTaxi rendszere hogyan küzd meg a forgalmi akadályokkal. A radarokkal és egyéb szenzorokkal megtömött autó többször is lassítani kényszerült a hanyag módon leparkolt autók, illetve az elé vágó robogósok miatt, ám ez láthatóan nem jelentett különösebb problémát. A videót jól elõkészítették, hiszen a keresztezõdéseknél mindig jelen volt egy operatõr, mely rögzítette a kanyarodási ceremóniát, vagy a fegyelmezetlenül közlekedõ kétkerekûeket. Az utóbbi arrafelé annyira általános forgalmi jelenségnek számít, hogy a kocsi viselkedése a nyilvánvalóan vágott anyag ellenére is hitelesnek tûnik. Az autonóm vezetésrõl az az AI Driver nevû rendszer gondoskodik, melynek kaliforniai tesztelésérõl tavaly már mi is beszámoltunk. Az algoritmus különlegességét többek között az szolgáltatja, hogy a hozzá kapcsolt érzékelõkkel begyûjtött adatok birtokában bármilyen jármû vezetésére képes lehet. Ha ez az állítás igaz, akkor jó eséllyel indulhat majd a különféle autógyáraknál, a hasonló szolgáltatást kínáló cégek versenyében.
A kissé félelmetes, de legalábbis szokatlan hangulatú próbautakra nem csak beépített alkalmazottak vállalkozhatnak. Aki kipróbálná milyen az utazás egy gép által vezérelt Chrysler Pacifica hátsó ülésén, egy regisztrációt és egy elõzetes egyenlegfeltöltést követõen lehetõsége nyílik rá. Már amennyiben talál szabad taxit, ugyanis a városi forgalomba engedett flotta jelenleg 25 autót számlál, a rendeléshez szükséges applikáció azonban még az elérhetõ jármûvek aktuális helyzetét is közli az érdklõdõkkel. Az AutoX sikere amúgy csak Kínában elegendõ az elsõ helyre, mivel az önvezetõ autók történetének „holdraszállását” a Waymo már 2018-ban elvégezte. A Google mögött is álló Alphabet szintén 2016-ban szervezte meg a Waymo-t, az önvezetõ jármûvek tesztelését viszont már 2009-ben elkezdték, igaz, a projekt éveken át a színfalak mögött zajlott.
A látványos sikerek ellenére a fejlesztések még közel sem nevezhetõk véglegesnek, a hivatalos szabályozás pedig még a világ egyetlen pontján sem készült fel egy ekkora kaliberû változásra. Ez az iparág tehát megállás nélkül halad elõre, ám a szakértõk és cégek többségének egybehangzó véleménye szerint, még éveket kell várni a teljesértékû önvezetõ szolgáltatások bevezetésére.
Források: techwireasia.com, forbes.com, therobotreport.com