Egyelőre csak korlátozott formában, de már igénybe vehető a sofőrmentes szolgáltatás
A tanuló algoritmusok fejlődésével szárnyra kapott a mesterséges intelligencia kutatása, ami szélesre tárta az ajtót az önvezető járművekkel kapcsolatos munkának is. Ennek köszönhető, hogy nem csak a legtehetősebb nagyvállalatok foglalkozhatnak a kérdéssel, sőt, szinte már a földből nőnek ki a tehetséges szakembereket felsorakoztató startup cégek is. Természetesen ezek sem igazán tekinthetők valódi garázsprojektnek, hiszen a többségében kínai kötődésű vállalkozások mögött is komoly befektetők állnak. Ilyen a korábbi cikkünkben már emlegetett AutoX, melynek sofőrmentes járművei elsőként fogadhatnak utasokat éles körülmények között.
Az AutoX egy Amerikában bejegyzett, de lényegében kínai cég, mely évek óta küzd azért, hogy önvezető rendszerük elsőként kapjon engedélyt a teljesen sofőrmentes személyszállításra. Csütörtökön közzétett bejelentésük alapján kifejezetten jól haladnak, ugyanis flottájuk hivatalosan is munkába állhatott Sencsen (Shenzen) városában. A társaság feje, Dr. Jianxiong Xiao joggal lehet büszke eddig elért eredményeikre. Az alig öt éve alapított cég Kínában elsőként kapott engedélyt olyan autók forgalomba állítására, amik tartaléksofőr, vagy biztonsági személyzet jelenléte nélkül végezhetnek személyszállítást. Tekintve, hogy sokáig még az utasmentes tesztelés is megvalósíthatatlannak tűnt, ez a tempó kifejezetten gyorsnak tűnik, és tavaly még ők is úgy látták, hogy az éles bevetésre akár még éveket is várniuk kell majd. Talán áttörést értek el, esetleg csak óvatosan fogalmaztak, mindenesetre az X professzorként is emlegetett szakember szerint „a technológiánk már eléggé kiforrott, hogy biztosak legyünk önmagunkban, és valóban biztonsági vezető nélkül közlekedjünk”.
Sikerük bizonyítékaként még egy videofelvételt is elérhetővé tettek, melyen bárki megtekintheti az első automatizált taxiutak egyikét. A kamerák kereszttüzében lezajló fuvar során több példát is láthatunk arra, hogy a RoboTaxi rendszere hogyan küzd meg a forgalmi akadályokkal. A radarokkal és egyéb szenzorokkal megtömött autó többször is lassítani kényszerült a hanyag módon leparkolt autók, illetve az elé vágó robogósok miatt, ám ez láthatóan nem jelentett különösebb problémát. A videót jól előkészítették, hiszen a kereszteződéseknél mindig jelen volt egy operatőr, mely rögzítette a kanyarodási ceremóniát, vagy a fegyelmezetlenül közlekedő kétkerekűeket. Az utóbbi arrafelé annyira általános forgalmi jelenségnek számít, hogy a kocsi viselkedése a nyilvánvalóan vágott anyag ellenére is hitelesnek tűnik. Az autonóm vezetésről az az AI Driver nevű rendszer gondoskodik, melynek kaliforniai teszteléséről tavaly már mi is beszámoltunk. Az algoritmus különlegességét többek között az szolgáltatja, hogy a hozzá kapcsolt érzékelőkkel begyűjtött adatok birtokában bármilyen jármű vezetésére képes lehet. Ha ez az állítás igaz, akkor jó eséllyel indulhat majd a különféle autógyáraknál, a hasonló szolgáltatást kínáló cégek versenyében.
A kissé félelmetes, de legalábbis szokatlan hangulatú próbautakra nem csak beépített alkalmazottak vállalkozhatnak. Aki kipróbálná milyen az utazás egy gép által vezérelt Chrysler Pacifica hátsó ülésén, egy regisztrációt és egy előzetes egyenlegfeltöltést követően lehetősége nyílik rá. Már amennyiben talál szabad taxit, ugyanis a városi forgalomba engedett flotta jelenleg 25 autót számlál, a rendeléshez szükséges applikáció azonban még az elérhető járművek aktuális helyzetét is közli az érdklődőkkel. Az AutoX sikere amúgy csak Kínában elegendő az első helyre, mivel az önvezető autók történetének „holdraszállását” a Waymo már 2018-ban elvégezte. A Google mögött is álló Alphabet szintén 2016-ban szervezte meg a Waymo-t, az önvezető járművek tesztelését viszont már 2009-ben elkezdték, igaz, a projekt éveken át a színfalak mögött zajlott.
A látványos sikerek ellenére a fejlesztések még közel sem nevezhetők véglegesnek, a hivatalos szabályozás pedig még a világ egyetlen pontján sem készült fel egy ekkora kaliberű változásra. Ez az iparág tehát megállás nélkül halad előre, ám a szakértők és cégek többségének egybehangzó véleménye szerint, még éveket kell várni a teljesértékű önvezető szolgáltatások bevezetésére.
Források: techwireasia.com, forbes.com, therobotreport.com