2021. 02. 02

Kínában már utasokat szállít az AutoX önvezető taxija

Egyelőre csak korlátozott formában, de már igénybe vehető a sofőrmentes szolgáltatásBeindult az önvezető taxizás Kínában.

A tanuló algoritmusok fejlődésével szárnyra kapott a mesterséges intelligencia kutatása, ami szélesre tárta az ajtót az önvezető járművekkel kapcsolatos munkának is. Ennek köszönhető, hogy nem csak a legtehetősebb nagyvállalatok foglalkozhatnak a kérdéssel, sőt, szinte már a földből nőnek ki a tehetséges szakembereket felsorakoztató startup cégek is. Természetesen ezek sem igazán tekinthetők valódi garázsprojektnek, hiszen a többségében kínai kötődésű vállalkozások mögött is komoly befektetők állnak. Ilyen a korábbi cikkünkben már emlegetett AutoX, melynek sofőrmentes járművei elsőként fogadhatnak utasokat éles körülmények között.

Sencsenben egy regisztráció után bárki kipróbálhatja.


Az AutoX egy Amerikában bejegyzett, de lényegében kínai cég, mely évek óta küzd azért, hogy önvezető rendszerük elsőként kapjon engedélyt a teljesen sofőrmentes személyszállításra. Csütörtökön közzétett bejelentésük alapján kifejezetten jól haladnak, ugyanis flottájuk hivatalosan is munkába állhatott Sencsen (Shenzen) városában. A társaság feje, Dr. Jianxiong Xiao joggal lehet büszke eddig elért eredményeikre. Az alig öt éve alapított cég Kínában elsőként kapott engedélyt olyan autók forgalomba állítására, amik tartaléksofőr, vagy biztonsági személyzet jelenléte nélkül végezhetnek személyszállítást. Tekintve, hogy sokáig még az utasmentes tesztelés is megvalósíthatatlannak tűnt, ez a tempó kifejezetten gyorsnak tűnik, és tavaly még ők is úgy látták, hogy az éles bevetésre akár még éveket is várniuk kell majd. Talán áttörést értek el, esetleg csak óvatosan fogalmaztak, mindenesetre az X professzorként is emlegetett szakember szerint „a technológiánk már eléggé kiforrott, hogy biztosak legyünk önmagunkban, és valóban biztonsági vezető nélkül közlekedjünk”.


Sikerük bizonyítékaként még egy videofelvételt is elérhetővé tettek, melyen bárki megtekintheti az első automatizált taxiutak egyikét. A kamerák kereszttüzében lezajló fuvar során több példát is láthatunk arra, hogy a RoboTaxi rendszere hogyan küzd meg a forgalmi akadályokkal. A radarokkal és egyéb szenzorokkal megtömött autó többször is lassítani kényszerült a hanyag módon leparkolt autók, illetve az elé vágó robogósok miatt, ám ez láthatóan nem jelentett különösebb problémát. A videót jól előkészítették, hiszen a kereszteződéseknél mindig jelen volt egy operatőr, mely rögzítette a kanyarodási ceremóniát, vagy a fegyelmezetlenül közlekedő kétkerekűeket. Az utóbbi arrafelé annyira általános forgalmi jelenségnek számít, hogy a kocsi viselkedése a nyilvánvalóan vágott anyag ellenére is hitelesnek tűnik. Az autonóm vezetésről az az AI Driver nevű rendszer gondoskodik, melynek kaliforniai teszteléséről tavaly már mi is beszámoltunk. Az algoritmus különlegességét többek között az szolgáltatja, hogy a hozzá kapcsolt érzékelőkkel begyűjtött adatok birtokában bármilyen jármű vezetésére képes lehet. Ha ez az állítás igaz, akkor jó eséllyel indulhat majd a különféle autógyáraknál, a hasonló szolgáltatást kínáló cégek versenyében.

A szenzorok segítségével a legtöbb forgalmi helyzetre időben felkészülhet.


A kissé félelmetes, de legalábbis szokatlan hangulatú próbautakra nem csak beépített alkalmazottak vállalkozhatnak. Aki kipróbálná milyen az utazás egy gép által vezérelt Chrysler Pacifica hátsó ülésén, egy regisztrációt és egy előzetes egyenlegfeltöltést követően lehetősége nyílik rá. Már amennyiben talál szabad taxit, ugyanis a városi forgalomba engedett flotta jelenleg 25 autót számlál, a rendeléshez szükséges applikáció azonban még az elérhető járművek aktuális helyzetét is közli az érdklődőkkel. Az AutoX sikere amúgy csak Kínában elegendő az első helyre, mivel az önvezető autók történetének „holdraszállását” a Waymo már 2018-ban elvégezte. A Google mögött is álló Alphabet szintén 2016-ban szervezte meg a Waymo-t, az önvezető járművek tesztelését viszont már 2009-ben elkezdték, igaz, a projekt éveken át a színfalak mögött zajlott.

Az applikációval a szabad járművek helyzete, és a megrendelt kocsi mozgása is látható.


A látványos sikerek ellenére a fejlesztések még közel sem nevezhetők véglegesnek, a hivatalos szabályozás pedig még a világ egyetlen pontján sem készült fel egy ekkora kaliberű változásra. Ez az iparág tehát megállás nélkül halad előre, ám a szakértők és cégek többségének egybehangzó véleménye szerint, még éveket kell várni a teljesértékű önvezető szolgáltatások bevezetésére.

Források: techwireasia.com, forbes.com, therobotreport.com

2021. 02. 02

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el őket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelőfelületétét mutatja be
Megvettem az első számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így első számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükről. A következő sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különböző gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetően a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetőséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhető el. A BIOS segítségével ellenőrizhető, hogy a gép minden összetevője megfelelően működik-e, mielőtt a Windows rendszerbe bootolna. Ez tehát a gépünk első védvonala is egyben, hiszen már itt is számos dolgot módosíthatunk és a hibák elhárításában is fontos
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk első fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvető felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következőkben a feszültségszabályozást végző VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetőségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepően fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják őket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelően, ha egyáltalán megemlítik őket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik őket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás előtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetődő. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtől és a tápkábelektől a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák, mielőtt a CPU rendelkezhetne vele.
Miért fontosak az alaplapi VRM-ek a túlhajtás szempontjából?
Mivel a tápegységből érkező
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevők nem feltétlenül a legfontosabb összetevők. Minőségi tápegység nélkül gépünk egy instabil időzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelő alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következőkben az alaplap általános működését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különböző árkategóriákra is, amelyek különböző minőséget és lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetővé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzően számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közvetlenül befolyásolják a számítógép képességeit és bővítési lehetőségeit. Természetesen az alaplap nem új találmány, hiszen már jóval a személyi szá
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés Az oldalon cookie-kat használunk, melynek részleteit itt találod.