2019. 05. 07

Egy lépés előre, egy pedig hátra - az Oculus Rift S inkább felújított változat lett mint folytatás

Beépített szenzorokkal, de csökkentett képfrissítéssel érkezik az Oculus Rift S

A Facebook a csúcskategóriás eszközök fejlesztése helyett, jól láthatóan inkább a szélesebb közönség, és az új belépők megnyerésére koncentrál. Az Oculus Quest megjelenésével hordozható formában, és végre vezetékektől szabadon tapasztalható meg a virtuális valóság. Az élmény persze nem vetekszik a csúcskategóriás eszközökkel, cserébe nem is kérik el érte egy 8K-s megjelenítő árát, és nincs szükségünk hozzá számítógépre, vagy külső szenzorokra. A marketinghadjárat is hatásosan kezdődik, az F8 konferencián például az összes résztvevő ingyen megkapta az új hordozható kütyüt, a szerencsések pedig minden bizonnyal, szívesen vállalnak majd némi önkéntes reklámot. Szerencsére azért mégsem minden a Quest-ről szólt, hiszen bemutatták az Oculus Rift S-t is, amitől valószínűleg mindenki többet várt egy kicsit, pláne a számos ponton ígéretes Valve Index tükrében.

Az F8 résztvevői ajándék Oculus Questtel gazdagodtak


A Rift S tehát semmiképp sem a következő lépés, és a fejlesztők jelezték is, hogy nem ezzel az eszközzel kívánják elhozni a jövő technológiáját. A megjelenést inkább az indokolta, hogy az Oculus Rift már három éves, és az eltelt idő alatt kirajzolódott, hogy mi hátráltatja azokat, akik szimpatizálnak a VR eszközökkel, de mégsem szánták rá magukat a vásárlásra. A Quest alternatív megközelítése mellett tehát egy frissített csomagot is kapunk, ám a szimpatikus újdonságok sajnos együtt járnak néhány visszalépést jelentő módosítással is. Szignifikáns újítást a külső érzékelők elengedése jelent, ugyanis ahogy a Quest esetében, itt is a 6DOF belső érzékelőrendszert alkalmazták. A szoba különböző pontjaira elhelyezett kamerák helyett, mostantól a sisakra szerelt öt kamera gondoskodik fejünk, és a kontrollerek mozgásának érzékeléséről, ez pedig kétségtelenül leegyszerűsíti az eszköz használatát. Kevesebb kábel, kevesebb bajlódás a kamerák kihelyezésével, és így a korábbinál szűkebb helyen is élvezhetjük a játékot.

Oculus Insight követési rendszer


Nem számottevő mértékben, de nőtt a felbontás, a megjelenítők 1080x1200 helyett már 1280×1440-es pixelaránnyal rendelkeznek. Ez talán nem komoly ugrás, de mivel az OLED kijelzők helyére szintén LCD-k kerültek, jelentősen csökkent többek között a "screen door effect". Ez annyit tesz, hogy minimalizálódtak a pixelek között látható fekete részek, de javult az élesség, és a belső tükröződés is. Az élmény tehát kissé felemás, összességében a pixelek közötti részek eltűnése üdvözlendő, az OLED viszont jobb színeket, és kevésbé felhős fekete területeket kínált. Csökkent a képfrissítés is. Míg a Valve Index 90, 120, sőt még egy kísérleti 144Hz-es opciót is kínál, addig ezt a Rift S esetében, (az Oculus Rift által is alkalmazott) 90Hz-ről lecsökkentették 80Hz-re. Emiatt kevésbé lesz folyamatos az élmény, az érzékenyebbek pedig némi vibrálást is tapasztalhatnak. Több eszköz is van a piacon, ami hasonló frissítéssel működik, és sokaknak semmi gondot nem jelent a 10Hz-es különbség, ugyanakkor már most többen hangot adtak elégedetlenségüknek.

Öt kamerával támad


A VR eszközök esetében sarkalatos pont a dizájn, mivel a legtöbb piacon szereplő terméknek egyaránt okozta az egyik legnagyobb kihívást. A headset kényelmes rögzítése és a tökéletesen éles kép csak ritkán ritkán, vagy nehezen összehozható, és bár állítják az Oculusnál, hogy fejlődés történt, akiknek lehetőségük volt huzamosabb ideig is tesztelni az új modellt, ezt nem feltétlenül erősítik meg. A Rift S kialakítását a Lenovo-ra bízták, ami kissé furcsa döntés, pláne, hogy korábban szintén ők feleltek az egyik legkényelmetlenebb VR-nak kikiáltott Mirage Solo-ért. A végeredmény azért is furcsa, mert a három esztendős Rift kifejezetten jók sikerült, és talán elég lett volna némi finomhangolást alkalmazni rajta, hogy az új változat kellemesebb viselet legyen. A pánt és a keret tehát hiába simul ránk, ha eközben a lencsék nincsenek ideális távolságban a szemeinktől, ez pedig nem biztos, hogy egyértelmű lesz az új felhasználók számára. A végeredmény tehát könnyen eredményezhet tökéletlen betekintési szögeket, vagy homályosodást a kép szélein, ezen pedig az sem segít, hogy az IDP beállításhoz nem találunk fizikai gombot. A lencséket helyzetét manuálisan nem kalibrálhatjuk, az IDP (Interpupillary Distance) gyárialg fix 63.5mm-re lett belőve. Az Oculus ajánlása szerint, a Rift S azok számára nyújt ideálsi felhasználói élményt, akiknek a pupillák közötti távolsága 61.5mm és 65.5mm közé esik. Összehasonlítás gyanánt, az Oculus Riftnél ez az érték 56mm és 74mm volt. Ezek a vélemények természetesen még nem fedik le széleskörűen a leendő felhasználói bázis tapasztalatait, ám a hangminőség tekintetében sajnos egyértelmű visszalépést jelent a fejhallgatók eltűnése.

Kamerák, kamerák mindenhol


 Ahogy a Quest esetében, itt is a fejpántba épített kis hangszórók felelnek a hangért, ami értelemszerűen minőségromlással jár. Az első Oculus Rift, egy jó minőségű beépített fülhallgatót kínált, melynek képességeit ezek a rejtett hangkeltők sajnos meg sem közelítik. A 3.5-ös jack csatlakozó természetesen itt is opció, viszont egy plusz fejhallgató viselése van akinek kényelmetlenséget jelenthet, illetve a fejünkre helyezett szemüveg mellett, bizonyos fejhallgatóknak egyszerűen nem jut elegendő hely. Mindezzel szemben áll a szenzorok működése, és összességében a mozgásérzékelés által kínált élmény. Az eszköz beállítása és használatba vétele gyorsabb és egyszerűbb mint valaha, köszönhetően a rostélyra szerelt öt kamerának, melyek a fejünk mozgását és a kontrollerek helyzetét egyaránt szépen lekövetik. A kontrollerek detektálása még javult is, sokkal és sokkal ritkábban futhatunk majd vakfoltokba, vagy elvesztett jelbe, hacsak nem pont az a célunk, hogy elrejtsük a kezeinket. A pillanatnyi késleltetés egy leheletnyivel mégiscsak lassabb mint a dedikált külső szenzorok esetén, de a rendszer ügyesen korrigál, és csak a legelvetemültebb kalimpálás, vagy fejrángatás okozhat elfogadható mértékű késést. Biztonságunkról az úgynevezett Guardian felel majd, így elkerülhetjük a kényelmetlen ütközéseket, vagy baleseteket. A szenzorok feltérképezik a szobát, és kijelölik azt a virtuális ringet, amit nem érdemes elhagyni, ha nem akarunk valós fizikai akadályokba ütközni.
Szerencsénkre az első lépések megtételekor sem leszünk vakok, ugyanis a kamerák közvetíthetik számunkra a környezetünk képét, a biztonsági szónát elhagyva ráadásul automatikusan átvált a kép, hogy átvehessük az irányítást. Ez a Passthrough funkció, amit a Quest is használ, itt viszont jobb a jeltovábbítás, így természetesebben mozoghatunk, a sisakunk egészen jól tartja majd a tempót. Az irányításért a Quest mellett is megtalálható, újratervezett Oculus Touch kontrollerek felelnek. A kialakításuk minimálisan eltér az eredeti Rift kontrollerektől, amit legfőképpen az új érzékelési rendszer indokolt, de összességében továbbra is kellemes élmény lesz használni őket. Természetesen teljes értékű VR eszközről lévén szó, továbbra is szükségünk lesz vezetékekre, ám ezek száma egyre csökken. Az üzembe helyezés nem kíván hatalmas felkészültséget, mindössze egy USB kábelre és egy DisplayPort-ra lesz szükségünk. Igen, akik csak HDMI kimenettel rendelkező számítógéppel rendelkeznek, sajnos be kell szerezniük a kompatibilis átalakítót.

Fix lencsék, LED kijelzők, rejtett hangszórók


Az Oculus Rift S tehát az újoncok számára készült. Akik eddig vártak, most egy jóval kényelmesebben üzembe helyezhető, könnyebben kalibrálható VR csomaggal ugorhatnak bele ebbe az izgalmas világba, az Oculus Store digitális áruház pedig bőven tartogat hozzá izgalmas és változatos tartalmat, emiatt kár lenne aggódni. Aki számára ez kissé körülményesnek hangzik, az nem téved. A virtuális valóság semmihez sem hasonlítható élményéhez, szükség van némi befektetett energiára és türelemre, esetünkben pedig egy megfelelő szá
mítógépre, a jutalmunk viszont magával ragadó lesz. A Rift S ára pontosan megegyezik a 64GB-os Quest sisakért elkért összeggel, ami Magyarországra érkezve várhatóan nagyjából 160-18000 Ft-ra duzzad, az adóterheknek köszönhetően.

KD - PCX

2019. 05. 07

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el őket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelőfelületétét mutatja be
Megvettem az első számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így első számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükről. A következő sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különböző gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetően a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetőséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhető el. A BIOS segítségével ellenőrizhető, hogy a gép minden összetevője megfelelően működik-e, mielőtt a Windows rendszerbe bootolna. Ez tehát a gépünk első védvonala is egyben, hiszen már itt is számos dolgot módosíthatunk és a hibák elhárításában is fontos
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk első fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvető felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következőkben a feszültségszabályozást végző VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetőségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepően fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják őket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelően, ha egyáltalán megemlítik őket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik őket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás előtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetődő. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtől és a tápkábelektől a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák, mielőtt a CPU rendelkezhetne vele.
Miért fontosak az alaplapi VRM-ek a túlhajtás szempontjából?
Mivel a tápegységből érkező
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevők nem feltétlenül a legfontosabb összetevők. Minőségi tápegység nélkül gépünk egy instabil időzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelő alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következőkben az alaplap általános működését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különböző árkategóriákra is, amelyek különböző minőséget és lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetővé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzően számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közvetlenül befolyásolják a számítógép képességeit és bővítési lehetőségeit. Természetesen az alaplap nem új találmány, hiszen már jóval a személyi szá
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Néhány általunk használt "süti" elengedhetetlen az egyes szolgáltatások megfelelő működése érdekében, mások információkat gyűjtenek a weboldal használatával kapcsolatban, hogy még kényelmesebb és hasznosabb oldalt hozhassunk létre. Vannak átmeneti "sütik" , amik eltűnnek ha bezárod a böngésződet és vannak tartós változatok is, melyek egy ideig számítógépeden maradnak. Néhány "süti" feltétlenül szükséges az oldal működéséhez, míg másokat a teljesítmény és a felhasználói élmény növelése érdekében használunk. Adataidra különös figyelmet fordítunk, ennek részleteit az adatvédelmi tájékoztató-ban találod. Milyen "sütiket" használunk az oldalunkon? Emlékeznek, mi van a bevásárlókosaradban és a bejelentkezési adataidra, biztosítják a bejelentkezés közbeni biztonságot és a weboldal következetes megjelenését, növelik a weboldal teljesítményét, fokozzák a felhasználói élményt és mérik az oldal felhasználását. Ha látogatásod során mellőzöd a Cookie-k használatát, a legtöbb funkció és oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha szeretnéd a tárolt cookie-kat törölni, a böngésződ beállításai között könnyedén megteheted.