Törvénnyel vetnének véget a lemondhatatlan előfizetéses szolgáltatásoknak
Mind ismerjük azt a bevált gyakorlatot, mellyel egyes cégek, illetve szolgáltatók próbálnak meg érdeklődőket toborozni. Ez az ingyenes próbaidőszak, mely akár hónapokon át ingyen biztosít hozzáférést az amúgy fizetős programhoz, ám amint a határidő lejár, jön a fizetési kötelezettség, melytől szinte lehetetlen megszabadulni. Amerikai szenátorok most egy kétpárti összefogás keretében ezt a kétes gyakorlatot szeretnék visszaszorítani.
A kedvezményes, és sokszor teljesen ingyenes próbaidőszak ígéretes lehetősége szinte minden területen felbukkant már, legyen az televíziós műsorszolgáltatás, reklámmentesség mellett élvezhető zenés vagy videós tartalmak, vírusírtót és tűzfalat magában foglaló szoftvercsomag, a lista a végtelenbe nyúlik. Kezdetben feliratkozáshoz elég volt néhány alapvető adat, és persze az internet elterjedése egy e-mail cím, melyeket amúgy is elkérnének tőlünk, ám idő közben egy új kitétel is felkerült a feltételek listájára, méghozzá a bankkártyánk száma. Ha a promóciós ajánlat valóban ingyenes, ráadásul azt ígéri, hogy bármikor szabadon lemondható, akkor ugyan miért kell előre megadnunk egy ilyen érzékeny adatot? Természetesen az apróbetűs rész miatt, mely igyekszik minél kisebb figyelmet irányítani arra a tényre, hogy ha kifutunk a szerződésben meghatározott időből, akkor automatikusan valós előfizetővé válunk, a rendszer pedig automatikusan levonja az olykor szerény, máskor pofátlanul magas összeget. Ez a trükk a mai napig hajlamos átejteni a tapasztalatlanabb felhasználókat, a cégek pedig az elmúlt évek során tökéletesre fejlesztették ezt a technikát, így az esetek többségében nem követnek el visszaélést vagy megtévesztést, tehát jogilag nehezen számonkérhetők. A helyzetet az nehezíti igazán, hogy amilyen egyszerű regisztrálni és kipróbálni az adott ajánlatot, pont olyan nehézkes lemondani azt. Amerikai szenátorok ezt a kérdést tűzték napirendre, a cél pedig az úgynevezett leiratkozási törvény bevezetése.
Az ügy leírásával a demokrata Brian Schatz amerikai szenátor honlapján találkozhatunk, akit a szintén demokrata Raphael Warnock, illetve a Republikánus Párt két tagja, John Thune (a szenátus agrárbizottságának tagja) és John Kennedy is támogatnak. Ez tehát egy politikai oldalakon átívelő, vagy ha úgy tetszik, akkor független szándékú kezdeményezés, mely történetesen valóban felhasználók millióit érinti. Schatz szerint az említett ajánlatok esetén a lemondás sokkal nehezebb, mint amilyennek lennie kéne, ezért szeretnének kidolgozni egy megoldást a fogyasztók számára. Ez lenne az "Unsubscribe Act", avagy a leiratkozási törvény, mely öt egyértelmű és világos pontban határozná meg a hasonló szerződéses esetek lebonyolítását.
Az eladók kötelesek az ügyfeleket világosan tájékoztatni a szerződés összes feltételéről, az ügyfelektől pedig kifejezett és tájékozott beleegyezést kell beszerezniük.
Az eladóknak egyszerű módot kell biztosítaniuk az előfizetés lemondására, amelyet a vásárló pontosan ugyanúgy teljesíthet, mint ahogyan az eredeti szerződést megkötötte.
Az eladóknak egyértelmű értesítést kell küldeniük a fogyasztóknak az ingyenes vagy csökkentett költségű próbaverzió befejeztével, és még a teljes költséggel járó előfizetés felszámítása előtt.
Tiltsák meg az automatikus áttérést az egy hónapnál hosszabb szerződésre.
Az eladóknak rendszeresen értesíteniük kell a fogyasztót a szerződés feltételeiről és a felmondáshoz szükséges lépésekről.
Ezek a lépések a szenátorok szerint is kifejezetten egyértelműek és könnyen megvalósíthatónak tűnnek, de többen is azon az állásponton vannak, hogy egyes vállalatok megtévesztő gyakorlatra támaszkodva próbálják megtartani az ügyfélkörüket, és nem kifejezetten örülnének, ha a jogszabályból végül törvényt faragnának. Márpedig a törvény pontosan abban segítene, hogy a felhasználókat akkor se lehessen fizetésre kötelezni, ha a regisztráció, illetve szerződéskötés során figyelmetlenek voltak, vagy nem értelmezték megfelelően a feltételeket. Kulcsfontosságú eleme, hogy elvenné a cégektől azt a lehetőséget, hogy a promóciós időszak lejártával automatikusan leemeljék a pénzt a számlánkról, esetleg hosszas, és természetesen fizetős hűségidőre kötelezzenek bennünket. A „Schatz-Thune törvényjavaslat” már számos támogatót szerzett magának, legalább hét állam szenátorát, és több szervezetet, például a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Ligát is maga mögé állította. Reméljük, hogy a kezdeményezés sikeressé válik, hiszen számos népszerű online szolgáltatás amerikai kézben van, és ha azt az USA-n kívül is elérhetjük, akkor talán a szerződés feltételei sem kivételeznek majd velünk.
"Az ingyenes próbaverzióknak a fogyasztók javát kellene szolgálniuk, nem pedig végtelen fizetésre rávenni őket egy olyan termékért, amelyet nem akarnak. Ez a törvényjavaslat egyértelmű és egyszerű módot adna az előfizetési próbákba belépő ügyfeleknek arra, hogy lemondhassák az előfizetést" – mondta Kennedy szenátor.