A Mozilla különös felfedezést tesz, a vállalat szerint ugyanis hiába fejezzük ki nemtetszésünket, a YouTube azt aligha veszi figyelembe
A YouTube-alkotók gyakran kérik nézőiket, hogy "nyomják le a Tetszik gombot", mivel úgy vélik, hogy a visszajelzés létfontosságú a jövőbeli sikerükhöz az algoritmusvezérelt platformon. Míg a nézőkkel ellentétben feltöltők továbbra is látják a negatív reakcióinkat, és valószínűleg mi is többet láthatunk az általunk kedvelt kategóriákból, a negatív visszajelzésekkel komolyabb gondok is lehetnek annál, hogy a számukat elrejtik előlünk. a A Mozilla Alapítvány új tanulmánya azonban azt sugallja, hogy azok a felhasználók, akik a "nem tetszik" gombot nyomogatják a videók alatt a nem kívánt tartalmak kiszűrésére, csak az idejüket vesztegetik.
A tanulmány 22 722 olyan felhasználó adatait használta fel, akik telepítették a Mozilla RegretsReporter böngészőbővítményét, és akiket 2021 decembere és 2022 júniusa között követtek nyomon. A kutatók több mint félmilliárd YouTube-ajánlást elemeztek, amelyek azután születtek, hogy a felhasználók rákattintottak a YouTube valamelyik negatív visszajelző eszközére, például a Dislike vagy a "Don't Recommend Channel", vagyis a "Ne javasold ezt a csatornát" gombra. "Ezeket az eszközöket a YouTube felkínálja az embereknek, hogy szabályozzák az ajánlásokat, de hogyan hat ez valójában az ajánlott videókra?" – kérdezi Becca Ricks, a Mozilla vezető kutatója, rámutatva a YouTube saját támogatási oldalára, ahol az "ajánlások és keresési eredmények kezeléséről" olvashatunk.
A különböző gombnyomogatások eltérő hatással voltak arra, hogy milyen valószínűséggel ajánlanak hasonló tartalmakat a továbbiakban. A "Ne javasold ezt a csatornát" megnyomása a Mozilla szerint csak a nem kívánt videóajánlások 43 százalékát állította le, míg a Dislike gomb a felhasználóknak nem tetsző ajánlásoknak csak 12 százalékát állította le. "Azt találtuk, hogy a YouTube ellenőrzési mechanizmusai nem igazán tűnnek megfelelőnek a nem kívánt ajánlások megakadályozására" – mondja Ricks. A Mozilla vizsgálatát az váltotta ki, hogy a YouTube az elmúlt években egyre több nyilvános megjegyzést tett az ajánlórendszerével kapcsolatban. "Sokat beszéltek olyan mérőszámokról, mint a jól eltöltött idő vagy a felhasználói elégedettség, szemben a nézési idővel" - mondja Ricks. A Mozilla leginkább arra volt kíváncsi, hogy az algoritmus milyen mértékben használja fel és kezeli jól ezeket az egyértelmű visszajelzéseket. Különösen azért, mert korábban számos olyan visszajelzést kaptak a felhasználóktól, hogy nem érzik úgy, hogy valóban lenne hatásuk az ajánlásokra, és hogy az ajánlórendszer nem igazán veszi figyelembe a reakcióikat.
"Nem igazán vagyok meglepve" – mondja Guillaume Chaslot, a YouTube egykori alkalmazottja és az AlgoTransparency, a YouTube algoritmusára rávilágító oldal alapítója. "Úgy érzem, nagy vonalakban meg kellene tudnod választani és meg kellene adnod az algoritmusnak, hogy mit szeretnél, és a YouTube ezt abszolút nem engedi meg" – teszi hozzá. Azonban a YouTube szerint a rendszerei úgy működnek, ahogyan kell. "A Mozilla jelentése nem veszi figyelembe, hogyan működnek valójában a rendszereink, ezért nehéz számunkra sok tanulságot levonni" – mondta Elena Hernandez, a YouTube szóvivője, aki hozzátette, hogy a nézők irányíthatják az ajánlásokat. Ez magában foglalja "azt a lehetőséget, hogy letiltsák, hogy egy videót vagy csatornát a jövőben ajánljanak nekik". A Mozilla szerint egyelőre éles szakadék húzódik a felhasználók reakciói és igényei, illetve a YouTube algoritmusának valós teljesítménye között.
A Mozilla a kutatásában azt ajánlja, hogy a YouTube több lehetőséget adjon a felhasználóknak arra, hogy saját élményeiket külön kérés nélkül, automatikusan a reakcióikon keresztül alakíthassák, és hogy a vállalat jobban elmagyarázza az ajánlórendszereinek működését.