2020. 09. 22

A Microsoft megvette a Bethesdát, és még vagy 7 stúdiót

A Microsoft váratlan sebességváltással magába olvaszt egy sor ismert játékstúdiótAz Xbox Games Studios mégis komolyan gondolja?

LEugrottak a boltba tejért, és hazajöttek egy Bethesdával.


Néhány éve még a játékosok és a sajtó együtt találgatták, hogy a Microsoftnak vajon mi a jó franc lehet a terve a konzolpiaccal, és próbálták megtippelni, hogy mi lehet az elképzelése a játékiparban betöltött szerepét illetően. Redmondban olyannyira nem érezték már a közönség igényeit, hogy azt gondoltuk, náluk talán el is marad a következő generáció. Mindenki hiányolta náluk az egyedi fejlesztéseket, miközben évről évre figyeltük, ahogy az Xbox One szépen lemaradozik a Playstation 4 mögött, mivel utóbbi pénzt és kreatív energiát nem sajnálva készített el jópárat a generáció legnépszerűbb játékai közül. Aztán szépen lassan körvonalazódni kezdett az út, ami a Microsoft számára is működik, ez pedig egy olyan szolgáltatás, ami tömegek számára jelent nehezen visszautasítható ajánlatot. Ugyan a Game Pass előfizetés a Netflix berobbanása óta már nem számít különlegességnek, az viszont igen, hogy a Microsoft tegnap 7.5 milliárd dollárért vásárolt be játékstúdiókból.

Nem éppen szolid portfólióra csapott le a Microsoft.


Legalábbis akvizíció hivatalos bejelentése tegnap történt meg, na persze csak az után, hogy Twitteren már futótűzként terjedt a Bethesda felvásárlásának híre. Pontosabban az egész ZeniMax Media, vagyis a Bethesda anyavállalata képezi az üzlet tárgyát, mellyel egy szép csokor játékstúdió, és egy egész zsákra való klasszikus videojáték, illetve azok fejlesztője került az Xbox Game Studios irányítása alá. Egészen elképesztő hír ez, hiszen már önmagában a tény is különleges, hogy a Microsoft vajon mennyire rendezi át a terepet, és minél tovább boncolgatjuk, annál több kérdés vetődik fel. Először talán lessük meg, hogy mely stúdiókról van szó, a teljesség igénye nélkül néhány említésre érdemes alkotásukkal együtt.

Volt idő, amikor Doomguy nem kedvelte a konkurenciát.


Mi más állhatna a lista élén, mint a legendás id Software, mely a Wolfenstein és a Doom elkészítésével egy életre meghatározta a játékipart, és úgy ahogy van, az egész videojátékos kultúrát is, technológiai és stílus szempontjából egyaránt. De akkor már szorosan ide is tartozik a MachineGames is, mely önmagában felel az újraélesztett Wolfenstein sorozatért, kezdve a 2014-es The New Order epizóddal. És természetesen az egész Bethesda, illetve Bethesda Sofworks, beleértve az Austin, Dallas és Montreal különítményeket is. Többek között nekik köszönhetjük a teljes The Elder Scrolls univerzumot, és persze a 3D-s Fallout játékok nagy részét, egészen az elkeserítő Fallout 76-ig bezárólag, de ha szigorúak szeretnénk lenni, technikailag azért a ZeniMax Online Studiosnak mondhatunk köszönetet. Természetesen nem mehetünk el a két modern Doom mellett sem, hiszen mindkettő képes volt igényes formában tisztelegni az eredeti klasszikus előtt. Ami különösen izgalmas, hogy Bethesdáék mostantól egy tábort alkotnak a Fallout New Vegasért felelős Obsidian csapatával, így sokak szívében gyúlt remény egy New Vegas 2-ért. Az Arkane Studios főleg a nagyszerű, de kissé alulértékelt játékok fejlesztője, hiszen anno ők készítették a mára erősen hanyagolt Might and Magic univerzumban játszódó Dark Messiah-t, de hozzájuk tartozik a Dishonored széria és a 2017-es Prey reboot is, jövőre pedig a Deathloop érkezik. Itt van még a Tango Gameworks, mely a két The Evil Withint készítette, jelenleg pedig a Ghostwire: Tokyo-n dolgozik. Érdemes még kitérni a (sajnálatosan kiábrándítóra sikerült) Rune II után szétesett Human Head Studiosra is, melyet a Bethesda végül Roundhouse Studios néven alakított újra, méghozzá teljes létszámmal. A listából aligha hiányozhat egy mobiljátékos gárda, márpedig az Alpha Dog Games az érintőkijelzős címekben utazik.

Vége a balhénak, az űrszéli kocsmában együtt koccintanak egy nehéz nap után.


Az egyik kérdés, ami mellett egyetlen sajtóorgánum sem tudott elmenni, az a Microsoft viszonya a Sony-hoz, illetve azokhoz a frissen bekebelezett stúdiókhoz, melyek valamiféle konzolos exkluzivitásban egyeztek meg a japán riválisukkal. A kérdést Phil Spencer, a teljes Xbox ágazat vezére igyekezett tisztázni, a Bloombergnek adott válaszaival. A lényeg, hogy maradnak az üzletileg korrekt magatartásnál, és nem mennek neki semmilyen korábbi szerződésnek, tehát a Deathloop és GhostWire PC-n kívül továbbra is csak PlayStation 5 konzolra érkezik majd, ugyanakkor azt sem érdemes elfelejteni, hogy ezen címek esetében csak ideiglenes exkluzivitásról van szó, szóval később akár Xboxon is felbukkanhatnak. A jövőről még kissé ködösen nyilatkozott, és valahogy úgy fogalmazott, hogy minden egyes játéknál egyedi elbírálás dönti majd el, hogy milyen platformokra jelenjen meg, így az sem kizárt, hogy a Bethesda és a többi stúdió címei továbbra is megjelennek majd PlayStation rendszerekre is. Ez természetesen nagyon vékony jég, és nem érdemes elfedni, hogy a rengeteg konzolos játékos eldöntheti egy új játék sorsát, mely a PC-s megjelenésekre is komoly hatást gyakorol, és azt például nehéz elképzelni, hogy a két éve bejelentett Starfield kihagyná a PS5-ös szereplést. A jövővel kapcsolatban a Bethesda élén tevékenykedő Todd Howard is nyilatkozott, a célkeresztben pedig a Fallout és a The Elder Scrolls játékokat hajtó grafikai motor volt. A Creation Engine már 14 éve szolgálja ki mindkét sorozatot, és a rajongók szerint igencsak megérett már a cserére. Howard egyértelművé tette, hogy az engine-t továbbra sem váltják le, azonban a Microsoft jóvoltából példátlanul komoly felújításon esik át. A cél állítólag a Series X konzolban rejlő potenciál kiaknázása, meglátjuk, hogy ez mennyire sikerül majd az Elder Scrolls hatodik részének, és hogy a kiadó miként viszonyul majd a PlayStation vásárlóihoz, hiszen a Morrowind volt az első és az utolsó, melyből a Sony-s játékosok kimaradtak.

A Bethesda valószínűleg itt sem váltott új grafikai motorra


Az esemény jelenleg a játékipar történetének legkomolyabb üzletének tekinthető, már ha nem soroljuk ide azt az összeolvadással létrejött szörnyeteget, melyet csak Activision Blizzardnak hívunk. A felvásárlást követően a lehetőségek egészen új dimenziói nyílhatnak meg, hiszen simán megvalósulhat a rajongók fantáziájában számtalanszor lejátszott Doom Guy és Master Chief párbaj, vagy éppen egy közös misszió az világot fenyegető rémségek ellen, esetleg létrejöhetnek az eddig teljesen függetlenül működő játékuniverzumok közötti crossoverek is. Mi csak azt reméljük, hogy a Microsoft végre valóban szeretne új életet pumpálni a játékaiba, és ez nem annyiban merül majd ki, hogy az Xbox Game Pass előfizetés mostantól az összes Bethesda játékot magában foglalja majd. A legjobban talán a PC-s tábor jön ki az egészből, hiszen számos már bejelentett PlayStation 5 cím kap majd PC-s változatot is, a Microsoft pedig jó szokása szerint továbbra is garantálja az újdonságok PC-s kiadását. A stúdiók esetében személyi változtatásokról, távozó munkatársakról, esetleg elbocsátásokról egyelőre nem esett szó, de ez a helyzet nem nevezhető éppen kis változásnak, így nem kizárt, hogy a közeljövőben hallhatunk majd hasonló híreket is. Főleg azok után, hogy a Microsoft múltjától sem idegenek a becsődölt fejlesztések és elkaszált stúdiók. A ZeniMax cégcsoporttal kiegészülve 15 helyett már 23 fejlesztőgárdát tudhatnak zászlajuk alatt, az átvétellel pedig összesen 2300 új munkatársat köszönthetnek.

Az átvételt kísérő jogi huzavona valamikor 2021 környékén ér véget, a teljes irányítás ekkor kerülhet a Microsoft vezetőinek kezébe, tehát most csak dőljünk hátra és figyeljük az eseményeket.

2020. 09. 22

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el őket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelőfelületétét mutatja be
Megvettem az első számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így első számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükről. A következő sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különböző gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetően a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetőséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhető el. A BIOS segítségével ellenőrizhető, hogy a gép minden összetevője megfelelően működik-e, mielőtt a Windows rendszerbe bootolna. Ez tehát a gépünk első védvonala is egyben, hiszen már itt is számos dolgot módosíthatunk és a hibák elhárításában is fontos
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk első fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvető felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következőkben a feszültségszabályozást végző VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetőségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepően fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják őket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelően, ha egyáltalán megemlítik őket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik őket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás előtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetődő. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtől és a tápkábelektől a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák, mielőtt a CPU rendelkezhetne vele.
Miért fontosak az alaplapi VRM-ek a túlhajtás szempontjából?
Mivel a tápegységből érkező
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevők nem feltétlenül a legfontosabb összetevők. Minőségi tápegység nélkül gépünk egy instabil időzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelő alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következőkben az alaplap általános működését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különböző árkategóriákra is, amelyek különböző minőséget és lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetővé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzően számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közvetlenül befolyásolják a számítógép képességeit és bővítési lehetőségeit. Természetesen az alaplap nem új találmány, hiszen már jóval a személyi szá
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés Az oldalon cookie-kat használunk, melynek részleteit itt találod.