A Take-Two következő felvásárlása a játékipar eddigi legkomolyabb üzlete lehet
Az egykor komolytalan ágazatként kezelt játékipar mára az egyik legjövedelmezőbb üzletágak egyikévé nőtte ki magát, folyamatos átalakulása pedig a szemünk előtt zajlik. Legutóbb a Microsoft hívta fel magára a figyelmet, hiszen meglepően komoly összegek befektetésével tette nyilvánvalóvá, hogy nagyon is komolyan gondolja a területen való részvételét. 2020-ban mintegy 8 milliárd dollárért olvasztotta magába a Bethesda stúdió fölött álló és Zenimax Media-t, a Take-Two azonban ennél is nagyobb lépésre készül.
A Take-Two Interactive ma bejelentette, hogy felvásárolja a Zynga mobiljáték-óriást, egy részvényenként 9.861 dolláros üzlet keretében, amelyből 3.50 dollár készpénzben, a fennmaradó 6.361 dollár pedig Take-Two törzsrészvényekben kerül kifizetésre. A Zynga vállalati értéke az üzletben nem kevesebb, mint 12.7 milliárd dollár. "Nagy örömmel jelentjük be a Zyngával való átalakító tranzakciónkat, amely jelentősen diverzifikálja üzletágunkat, és megalapozza vezető pozíciónkat a mobilszolgáltatásban, az interaktív szórakoztatóipar leggyorsabban növekvő szegmensében" – mondta Strauss Zelnick, a Take-Two elnök-vezérigazgatója egy nyilatkozatban. "Ez a stratégiai kombináció egyesíti a legjobb konzolos és PC-s franchise-ainkat egy piacvezető, diverzifikált mobil kiadási platformmal, amely az innováció és a kreativitás gazdag múltjával bír. A Zynga egy rendkívül tehetséges és nagy tapasztalattal rendelkező csapattal is rendelkezik, és már alig várjuk, hogy az elkövetkező hónapokban a Take-Two családban üdvözölhessük őket. Mivel egyesítjük egymást kiegészítő üzletágainkat és sokkal nagyobb léptékben működünk, úgy gondoljuk, hogy mindkét részvényesi kör számára jelentős értéket fogunk teremteni, beleértve a 100 millió dolláros éves költségszinergiát a lezárást követő első két évben, és legalább 500 millió dolláros éves nettó könyvelési lehetőséget az idő múlásával."
Hogy mit jelent ez pontosan a játékosok szempontjából? Nagyjából azt, hogy a Rockstar és 2K stúdiókat, illetve többek között a Grand Theft Auto, a BioShock, a Borderlands, a Civilization, a Mafia és sok más közismert játéksorozatot birtokló Take-Two a történelem legnagyobb játékfelvásárlást hajtja végre. Bár a PC-hez, illetve asztali konzoljukhoz ragaszkodó felhasználóknak talán nem egyértelmű, de a mobilpiac jelenleg ezeknél az ágazatoknál is komolyabb összbevételt generál, a most beolvasztásra kerülő Zynga pedig területének szintén meghatározó szereplője. Hozzájuk köthető például az éveken át tartó őrületet okozó FarmVille, de nagy sikereket értek el az Empires & Puzzles, a Words with Friends és számos egyéb játékukkal is. "A Zynga mobil és újgenerációs platformok terén szerzett szakértelmének egyesítése a Take-Two kategóriájában legjobb képességeivel és szellemi tulajdonával, lehetővé teszi számunkra, hogy tovább fejlesszük küldetésünket, hogy a játékokon keresztül összekapcsoljuk a világot, miközben jelentős növekedést és szinergiákat érünk el együtt." Ezt már Frank Gibeau, a Zynga vezérigazgatója fűzte hozzá, aki láthatóan szintén örül, hogy a világ egyik meghatározó videojátékos vállalkozása alatt dolgozhatnak tovább.
Bár sokan a VR platformtól várták a nagy robbanást, valójában a mindenki zsebében megtalálható mobiltelefonok már jó ideje lekörözték a hagyományos videojátékos platformokat. A Newzoo játékpiaci adatszolgáltató cég szerint a mobiljátékos ágazat 2024-re várhatóan eléri a 116.4 milliárd dolláros piaci méretet, 2019 és 2024 között pedig 11.2%-os éves növekedési ütemben gyarapodik. Ezt természetesen felismerték a legnagyobb cégek is, hiszen olyan nevek is mobilos kiadókat és stúdiókat vesznek, mint az Electronic Arts (EA), mely tavaly 2 milliárdot költött el a mobilos felzárkózásra. Az elemzők ugyanakkor kissé túlzónak tartják a felvásárlás összegét, mivel a Zynga egy ideje nem rukkolt elő igazi közönségkedvencekkel, és jelentősen vesztett korábbi sikereivel megszerzett értékéből is. Sokan emlékezhetnek még a Facebook-on agresszívan terjedő játékmeghívókra, a dolognak azonban a közösségi óriás egy idő után véget vetett, így a FarmVille-t is üzemeltető Zynga akkor rengeteget vesztett közönségéből. Ugyanakkor olvashatunk agresszív felvásárlási stratégiájukról is, tavaly például ők költöttek el közel 2 milliárd dollárt náluk kisebb cégekre, hogy így bővítsék felhasználóik számát.
Az egyesülés tehát mindkét félnek jövedelmező lehet, hiszen a Zynga-t így nem fenyegetik többé a veszteségeik következményei, a Take-Two pedig jelentős játékkönyvtárral rendelkezik, melyekből kedve szerint készíthet mobilos változatokat. A Take-Two állítása szerint saját köynvelésük felét is mobiljátékok teszik ki, tehát nagyon jól tudják, hogy mire vállalkoznak. Az egyesség láthatóan meg is köttetett, a két cég egyesülésére azonban még a hatóságoknak is rá kell bólintaniuk, mely az engedélyezési eljárás sikere esetén 2023 első negyedévében történhet meg.