fb pixel code
KATEGÓRIÁK KATEGÓRIÁK
2021. 06. 09

Brit mérnökök megtízszerezték a HDD-k kapacitását

Bevetettek egy korábban nem használt anyagot, ami extrém mértékben megnöveli a tárkapacitástA brit tudósok kezdetű mondat ezúttal teljesen komoly!

Már nem az első hír az elmúlt hónapokban, ami a merevlemezek fejlődését vagy újdonsült népszerűségét tárgyalja. Míg a keresletet és a gyártást a tárhelyigényes Chia kriptovaluta lendítette előrébb, addig a mérnökök a legkülönbözőbb módokon próbálják új szintre emelni az öreg merevlemezes technológiát. A Seagate például az adatsebességet hozta közelebb a fürge SSD-khez, brit egyetemi mérnökök pedig egy olyan eljárást vittek sikerre, ahol a grafén nevű anyag bevetésével sokszorosára növelhető a forgólemezes meghajtók kapacitása.


A brit Cambridge-i Egyetem mérnökei álltak elő azzal a felfedezéssel, mely egy több ország részvételével közösen lefolytatott kutatás sikeres eredménye. A tanulmányban vázolt módszer kidolgozását azon egyszerű ok indokolta, hogy a 80-as évek óta elképesztő mennyiségű merevlemezt gyártanak, melyek az otthoni felhasználásból ugyan egyre inkább kiszorulnak, ám ipari, illetve vállalati környezetben továbbra is rendkívül nagy mennyiségben alkalmazzák őket. Az őket motiváló tényezőkről a kutatás fejének tekinthető Andrea C. Ferrari nyilatkozott, aki egyben a grafén és egyéb anyagok új felhasználási módjait kutató Cambridge Graphene Centre igazgatója is. Ahogy azt megjegyzi, 2020-ban nagyjából egymilliárd terabájt friss HDD-tároló került legyártásra, ami erős lökést adott a grafénnel kapcsolatos fejlesztések kidolgozásához, mely úgy tűnik, hogy ezen a területen is kiváló eredményt hozott. „A HDD-k két fő alkotóelemet tartalmaznak: a tányérokat és a fejet. Az adatokat egy mágneses fej írja a tányérokra, amely a tányérok felett gyorsan mozog, miközben azok pörögnek. A fej és a tányér közötti tér folyamatosan csökken a nagyobb sűrűség érdekében” – olvashatjuk a magyarázatot, az egyetem hivatalos oldalán közzétett beszámolóban.


A lényeg, hogy a lemezeket mostanáig egy igen vékony szénréteggel (COC) vonták be, mely a mechanikai sérülések és a korrózió ellen nyújtott védelmet. Ahogy az évek alatt a lemezek adatsűrűsége egyre nagyobb lett, úgy ez a réteg egyre csak vékonyodott, a grafén bevetésével viszont ezt a mindössze 3 nanométeres bevonatot is sikerült tízszer vékonyabbra faragni. A tesztek során pedig nem csak az derült ki, hogy milyen sok szabad helyet nyernek vele, de az is, hogy a korábbi szénréteghez képest hatalmas mértékben nőtt a strapabíróság is. Kétszeresen csökkenti a súrlódást és ellenállóbb a működésből származó elkerülhetetlen kopással szemben, így lényegében sokkal időtállóbb elődjénél. A tesztek során rendesen megizzasztották a grafénnal felvértezett meghajtókat, és kiderült, hogy az anyag magas hőmérsékleten is kifejezetten kényelmesen érzi magát. Sőt, a HAMR (Heat-Assisted Magnetic Recording) technológia kifejezetten azt segíti, hogy a lemeztányérok melegítésével még több adat tárolására nyíljon lehetőség, ami a szén esetében lehetetlen küldetés lenne.


A lényeg, hogy eddig egy négyzethüvelyken 1 TB adat volt tárolható, ám a grafén segítségével ezt legalább 4, de akár 10 TB-ra is megnövelhetik. Márpedig, ha ezt rendszeresítik, akkor a HDD-k hamarosan vonzóbb termékek lehetnek, mint valaha, és nem csak a szerverparkok számára. Ha a grafén réteggel bevont lemezeket a Seagate új Mach.2 technológiájával kombinálják, akkor nem csak kifejezetten vállalható sebességet kapnánk, de ár/érték arányuk tekintetében kifejezetten bőséges tárhelyet is. Az egyre helyigényesebb játékokhoz, de az otthon végzett munkához, például videóvágáshoz is kifejezetten hasznos segítséget nyújthatnak, hiszen nem kellene feltétlenül többszászezer forintot kifizetnünk a legnagyobb, és egyben legstrapabíróbb SSD-kért, hiszen a vételár töredékéből találnánk megfelelő HDD-s alternatívát is, ami gyorsaságban nem, de élettartam szempontjából egészen biztosan felülmúlná a legfejlettebb M.2-es meghajtókat is.

Az ipar előbb utóbb ráharapb a nagyobb és gyorsabb merevlemezekre.


Az egyetlen akadály tehát maga az ipar, melynek fel és el kell ismernie az új eljárásokat, majd alkalmazkodnia kell hozzájuk, vagyis költenie kell a gyártástechnológia megújítására, ez pedig valószínűleg nem történik meg egyik napról a másikra.

2021. 06. 09

Az MSI is előásta a 7 éves GT730 videokártyát
Egyre több cég teszi elérhetővé a hét éve megjelent GT730 videokártyát
Olyan időket élünk, amikor még a processzorokba integrált grafikus chipek is aranyat érnek, és még az olyan dedikált megoldások is érdeklődést kelthetnek, melyek nem sokkal képesek többre annál, hogy képet varázsoljanak a monitorunkra. Márpedig a globális chiphiány egyre abszurdabb következményeket von maga után, például egyre nagyobb számban és egyre meglepőbb árakon férhetünk hozzá az öreg GT730 videokártyához.
Nemrég volt szerencsénk kipróbálni és bemutatni egy olyan összeállítást, mely az NVIDIA által 2016-ban, nagyjából néma csendben kiadott GT710 videokártyát kapta meg, abból is az acélosabb 2GB DDR3 memóriával felvértezett szörnyeteget. Ez a tenyérnyi kis VGA már akkor is szült némi értetlenséget, ám arra valóban a mai napig alkalmas, hogy egy 1080p-s monitoron irodai munkát végezzünk, már ha nem vágyunk 60 Hz-nél magasabb képfrissítésre. Úgy tűnik, hogy ezek a gyártás szempontjából igencsak filléres chipek kiváló alkalmat nyújtanak a gyártóknak, hogy ismét több készletre való videokártyával lássák el a piacot. Ráadásul megtalálták azt a piaci rést, ami egy fokkal versenyképesebb teljesítményt kínál, mondjuk az AMD féle integrált Vega chipekkel szemben, viszont a gyártási költséghez, de még a reális bolti értékéhez képest is sokszoros áron lehet értékesíteni: köszöntsük a GT730-at, mely egyenesen 2014-ből integet felénk.
Ahogy azt több sajtóorgánum is leplezetlen csodálattal és némi
Ingyenes a Control az Epic Games Store-ban
Ezúttal egy igazán erős darabot kínálnak fel nekünk, továbbra is teljesen ingyen
Hozzászokhattunk, hogy az Epic Games minden héten egy, vagy akár több ajándék játékkal jelentkezik, mellyel nem titkolt céljuk, hogy saját platformjukhoz édesgessék a játékosokat. Ezt a hagyományt eddig még sosem törték meg, az viszont előfordult már, hogy a heti ingyen cím nem elégítette ki kellőképpen a GTA V-ökkel elkényeztetett közönség étvágyát. Ha a filléres pixelcsodák, vagy a kisebb független címek miatt egy kattintást is sajnálnánk, akkor a Max Payne és az Alan Wake alkotóinak legutóbbi őrülete talán elérheti az ingerküszöbünket.
Félreértés ne essék, a Control is egy rétegjáték, de az eladási mutatók alapján egy egészen széles rétegé, akik közt épp úgy megtalálhatók a fejlesztésért felelős Remedy stúdió elhivatott követői, mint azok, akik a köretként felkínált látvány mellé végre laktató főételt is szívesen látnának a tányérjukon. Nos, a finn fejlesztőkről sok mindent elmondhatunk, de azt semmiképpen sem, hogy nem szívvel és lélekkel dolgoznak, és ez legalább annyira meglátszik a műveiket meghajtó technológián, mint játékaik tartalmi szerkezetén, mely összetevőket az esetek többségében üdítő igényességgel forrasztják kerek egésszé. Csalódtunk a CD Projektben? Bátran fordítsuk a fejünket a Remedy csapata felé, akik a kezdetek óta alázattal fordulnak a munkájuk, és szerénységgel a közönségük, vagyis a játékosok felé. Márpedig aligha költöttek milliárdokat a reklámkampányra és a k
Feltörték az EA szervereit, vitték a FIFA forráskódját is
Közel egy terabájt adatot zsákmányoltak az EA-t feltörő hackerek
„Mindennapra egy betörés” – akár így is hangozhatna a hackerek jelmondata, ha nem tudnánk, hogy ennél valójában jóval több támadási kísérlet indul és jár sikerrel minden egyes nap. Ráadásul az egyik illegális akciónak most az egyik legnagyobb játékkiadó, az Electronic Arts esett áldozatul, melytől kifejezetten értékes adatokat emeltek el.
Ismeretlen tettesek sikerrel törték fel az EA, avagy Eletronic Arts néven közismertté vált játékkiadó rendszerét – derült ki a Vice online magazin tech-rovatának, a Motherboard szerkesztőinek beszámolójából, akik elsőként értesültek az esetről. A közel negyven éves óriásvállalat, mára a videojáték-ipar egyik legbefolyásosabb szereplőjévé nőtte ki magát, és számos saját, illetve út közben felvásárolt fejlesztőstúdiót üzemeltet az Egyesült Államokban és pár európai országban is. Többek között olyan címek segítségével tört előre, mint az egykor tömegeket vonzó Command and Conquer vagy SimCity sorozatok, a The Sims, vagy a szebb napokat megélt Medal of Honor és Need for Speed, a nemrég felújított Mass Effect trilógia, rengeteg egyéb sportjáték, de természetesen ők felelősek a Battlefield széria frissen bejelentett epizódjáért is. Úgy tűnik, hogy a háborús sorozat részben érintetté is vált a betörésben, ugyanis a látványos Frostbite grafikus motor forráskódja is illetéktelen kezekbe került, mely 2008 óta szolgáltatja a Battlefieldek technikai alapjai
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2021.
Kapcsolat: [email protected]
Az oldal tetejére 0 Kedvenceim 0 Összehasonlítás 0 A kosár üres
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...