A hitetlenkedők kedvéért csak összedobtak egy valódi robotot, de sokat még nem érdemes várni tőle
Elon Musk többek között arról is híres, hogy nagyívű tervei olykor nem többek hangzatos ötleteknél, melyekből a kezdeti érdeklődés után végül nem születik kézzel fogható termék. Éppen ezért sokan megmosolyogták az Optimus fedőnéven megszellőztetett humanoid robot ígéretét is, ám egy bő évvel az első bejelentés után ezúttal tényleg egy robot sétált a színpadra, 2027-ben pedig talán már szaladni is fog.
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója pénteken bemutatta a vállalat Tesla Botját, az Optimus kódnevű robotot, amely a tavalyi bejelentést követően ezúttal is az AI Day rendezvény színpadán mutatkozott be. A felvétel tanúsága szerint leginkább csoszogott, integetett a közönségnek és egy kissé visszafogottra sikerült táncot is igyekezett bemutatni. Bár utóbbit látva Travoltának még biztosan nincs félnivalója, ám ez nem biztos, hogy sokáig így is marad. A robot három-öt éven belül ugyanis elérheti a piackész fejlettségi szintet, és Musk szerint nagyjából 20 000 dollárba kerülhet majd. "Az a célunk, hogy a lehető leggyorsabban hasznos humanoid robotot készítsünk" – mondta Musk. Végül "emberek millióinak segíthet", de az első felhasználási területek a Tesla autógyáraiban lesznek mondta. Íme tehát egy újabb beteljesítésre váró jövőkép: humanoid robotok önvezető autókat gyártanak.
Az Optimus néven billegő robot talán nem olyan feltűnő jelenség, mint néhány másik, például a Boston Dynamics parkour-képes Atlasza, de ez az, amit a Tesla kevesebb mint nyolc hónap alatt összerakott. "A robot sokkal többre képes, mint amit megmutattunk. Csak nem akartuk, hogy pofára essen" – viccelődött Musk a Tesla AI Day 2022 rendezvényen, amely a robotot és a vállalat Full Self-Driving (FSD) nevű autonóm járműtechnológiáját hivatott bemutatni. Végső soron Musk milliós nagyságrendben akar Tesla-robotokat építeni, kihasználva az autóüzletág számára kifejlesztett hardver-, szoftver-, gyártási és ellátási lánc-előnyöket. A vállalat előrejelzéseit azonban szokás szerint fogadjuk némi megalapozott kétellyel. A Tesla autógyártóként sikeres volt, és az iparág többi részét az elektromos járművek jövője felé vezette, de útközben sok határidőt elmulasztott, és befektetők nélkül több projekt sem biztos, hogy ott tartana, ahol.
Az Optimus projekt, bár még korai szakaszban van, a robotika világában a legambiciózusabbak közé tartozik, tekintve, hogy a Tesla reményei szerint a robotok mennyire elterjedtek és ügyesek lehetnek. Azonban az olyan riválisok, mint a Boston Dynamics, évek óta dolgoznak humanoid robotokon, de eddig ők is leginkább csak prototípusokat készítettek. Gyakoribbak a korlátozottabb képességekkel rendelkező robotok, mint például a kerekes futárrobotok vagy az Amazon Astro, egy háztartási kamerával felszerelt, kerekeken guruló táblagép. A robotkutyáknak is becézett négylábú gépek már jóval kiforrottabbnak tűnnek, tekintve a stabil mozgást, a meglepő haladási sebességet, illetve a teherbírást, melyekkel elméletben tényleg alkalmas lehet emberek mellé szegődött segédnek. A prezentáción elárulták, hogy most először engedik közönség elé, pláne anélkül, hogy pórázon tartanák, a tájékozódáshoz pedig a Tesla járművekben is alkalmazott technológiák segítik (már amikor nem az előre beprogramozott koreográfiát teljesíti).
A mesterséges intelligencia technológiája a legjobban szűkre szabott munkakörökben működik, de a Tesla autóvezetési technológiájának és a robotoknak a valós világ hatalmas változatosságával kell számolniuk. Az Optimus kezdetben valószínűleg még elszeparált, ipari környezetben fejlődhet, mivel a vállalat azt tervezi, hogy először a Tesla saját gyáraiban használja majd. Musk szerint a robotra váró munkák közé tartozhat az alkatrészek hordozása a gyártósorokon tevékenykedő hagyományos robotoknak. "Exponenciálisan fog nőni azoknak a helyzeteknek a száma, ahol az Optimus hasznos lehet" – mondta Musk. "Nagyon, nagyon gyorsan". Annyira gyorsan, hogy legkésőbb 2027-ben már örömmel a közönség rendelkezésére bocsátanák, amennyiben nem jelent számukra gondok egy nagyjából 20 ezer dolláros összeg kifizetése, mely a jelenlegi árfolyam mellett alig több, mint 8.5 millió forint.