fb pixel code
KATEGÓRIÁK KATEGÓRIÁK
2021. 08. 21

Jöhetnek a Tesla emberszabású robotjai

Elon Musk újabb víziója, melyben megelőzné vetélytársait a sci-fi-be illő jövőképek megteremtésébenBemutatkozott a következő Tesla terv, a humonoid robot. (Kép: eu.usatoday.com/)

Űrutazás, mesterséges intelligencia, önműködő autók, Neuralink és még megannyi tudományos projekt, melyhez mind Elon Musk neve fűződik. Bár a nyughatatlan feltaláló és milliárdos cégvezető hajlamos erősen túlzó állításokat tenni, az tény, hogy számos nagyszabású projektje megszületett és jelenleg is folyamatos fejlődés alatt áll, még ha nem is egészen úgy haladnak, ahogyan a cégvezér eredetileg lefestette őket. A napokban azonban egy újabb adag Tesla fejlesztésből kaphattunk ízelítőt, köztük a sokak rémálmát megtestesítő emberszabású robotokból, melyek Musk álmában hamarosan az utcáinkat járják és az otthonainkban dolgoznak majd.


A csütörtökön lezajlott esemény az úgynevezett AI Day, melynek elsőszámú célja, hogy az izgalmasnak tűnő és hangzatos projektekhez friss és ropogós munkaerőt verbuváljanak. A „mérnököktől mérnököknek” típusú esemény persze bőven szolgál olyasmivel, mely akár az átlagember számára is érdekes lehet, mivel végeredményében ezen projektek többsége a konzumer piacra készül, vagy utat talál oda valamilyen formában. Többek között szó esett  a saját fejlesztésű, AI rendszerekhez és leginkább a Dojo szuperszámítógéphez tervezett D1 chipjükről, mely 7 nm-es eljárással készül, és persze a rengeteget ígérgetett, ám még mindig megvalósításra váró teljes önvezetésről. Az utóbbi tömeges térhódítását Musk nagyjából egy évvel ezelőttre ígérte, mindenesetre az utakon tényleg egyre több a Tesla, a balesetek többsége pedig továbbra is az élő és lélegző sofőrök hibájából történik. Nos, ezen változtathat legújabb bejelentésük tárgya, mely nem más, mint egy két lábon járó, humanoid felépítésű robot, mely idővel akár az autóvezetésben is segíthet, még akkor is, ha otthonunk előtt valami ócska, mesterséges intelligenciát nélkülöző járgány áll.

Egy sötét, kifejezéstelen arc, melyben olykor saját arcunk is visszatükröződhet. (kép: acquiremag.com)


Az önálló tájékozódás, a vezetéstámogatás és az ezek mögött álló technológia szinte üvölt azért, hogy a sci-fi jövőképek megvalósításából sportot űző Elon Musk egy négykerekűből valami kétlábúba ültesse át őket. Talán még az sem teljesen elrugaszkodott gondolat, hogy az eredeti ötlet valójában ez volt, csak az elektromos autók kezdetben sokkal életképesebb üzletnek bizonyultak. A bejelentést szokás szerint prezentáció is kísérte, ugyanis a színpadon felbukkant egy futurisztikusnak szánt robotszabású statiszta, mely felvezette azt, ami egyelőre még a valóságban nem létezik, mindenesetre Musk szerint ez is csak idő kérdése. Ahogy azt kifejtette, az autóik is szinte értelemmel felvértezett robotoknak tekinthetők, miért ne kezdhetnének hát bele olyan robotok megalkotásába, amire az ember valóban gondol, amikor meghalja ezt a kifejezést. A Tesla Bot fedőneve is kellően beszédes, hiszen az Optimus hallatán ma is tömegek gondolnak elsőként az autóból robottá formálódó harcos gépre, mely társaival együtt felesküdött az emberek megsegítésére.

Bírja a cipekedést, nem egy sprinter, és mindenekelőtt módfelett barátságos...


A Tesla-féle emberszabású gépezet alkalmassági köre persze ennél jóval visszafogottabbnak ígérkezik, mindenesetre akárhogy is szépítjük, a projekt valójában robotikus szolgákat takar, melyeknek az emberek által méltatlannak talált feladatok és tevékenységek kiszervezhetők. Ilyen lenne a takarítás, bevásárlás, vagy valamilyen egyszerűbb kerti munka végrehajtása, például a fűnyíró tologatása, persze vigyázva, hogy Cirmi cica és Lefety Lóránt a jó öleb távol maradjanak a forgókésektől. "Természetesen arra hivatott, hogy barátságos legyen és navigáljon az embereknek épített világban" – igyekezett a szokásos világvége sablonok elébe menni. "Úgy állítjuk be, hogy mechanikai és fizikai szinten el tudj futni előle, és nagy valószínűséggel le is győzd" – fektette le az alapvető, vagyis az emberek biztonságát érintő részleteket. Mindez az elővigyázatosság és ártalmatlanság egy 180 cm magasságú, 125 kilogrammos gépalakban ölt majd testet, mely egyedül akár 150 kilogramm megemelésére lesz alkalmas, kocogási képessége pedig megáll majd 8 km/h-nál, ami azért nem úgy hangzik, mintha egy váratlan meghibásodás esetén ne okozhatna valamilyen sérülést organikus felépítésű gazdáinak.

Elon Musk megteremti Optimust saját képmására.


Optimus sötét és kifejezéstelen ábrázata amúgy valójában egy nagy kijelző lesz, melyre bőven elférnek a legszükségesebb információk, vagy akár az érzelmeket mímelő animált minták, de attól is erősen tartunk, hogy érintőkijelzővel lesz dolgunk, melyhez az arcokat taperoló embereket kifigurázó mémek valószínűleg már kilövésre készen állnak. Persze, ahogy erről már szó volt, ezzel még leginkább az ötlet fázisában járnak és a honlap tanúsága szerint szeretettel várják azokat a lelkes mérnököket, akik szeretnének részt vállalni az emberiség kipusz… vagyis az általános kényelmünk fokozásában, hiszen a monoton házimunka nap mint nap tömegektől rabolja el a tanulásra és önfejlesztésre alkalmas szabadidőt. Kíváncsian várjuk, hogy Asimov, A.C. Clarke, illetve Philip K. Dick sci-fi szerzők víziói, vagy a Terminátorból ismert jövőkép első képkockái szabad utat kaphatnak-e a megvalósulás felé, esetleg az Optimus is azon Tesla-projektek sorsára jut majd, melyek végül nem érhették meg a sikert.

MÍg ők rendben tartják a házat, addig mi pongozhatunk a Neuralinken.


A robotkutyák úgy tűnik útnak indultak, a Tesla és Elon Musk azonban nem az a követő típus, jobban szeretnek inkább utat mutatni, de legalábbis a saját útjukon járni, így több mint valószínű, hogy mire az első prototípus napvilágot lát, átesnek az olyan kellemetlenségeken, mint például az önvezető rendszerükhöz köthető halálos balesetek miatt jelenleg is zajló vizsgálatok, és valószínűleg az Autopilot hatékonysága is alaposan szintet lép majd, hogy humanoid alakban végre igazán elkápráztassa az érdeklődőket.

Nem, ne gondoljunk Neuralinken keresztül távirányítással levezényelt robotpankrációra, az sajnos még túl korai.

2021. 08. 21

EU-s szavazás előtt az egységes USB-C töltőszabvány
Az Európai Bizottság megegyezett, küszöbön áll az egységesítés és nem csak a telefonokhoz
Igaznak bizonyult a hír, miszerint az Európai Bizottság elkészült az elektronikus eszközök közös töltőszabványát meghatározó törvényjavaslattal. A folyamat ezzel beindult, az Apple pedig készülhet, mert nagyon úgy tűnik, hogy legfeljebb néhány éve maradt töltőfejet váltani, esetleg teljes mértékben elhagyni azt.
Ahogy arról augusztusban mi is beszámoltunk, az Európai Bizottság végre eljutott odáig, hogy megkezdje és talán el is érje az egységes európai töltőszabvány bevezetését. A 2018 óta tartó huzavona végül tavaly januárban elérte egyik legfontosabb nyugvópontját, amikor az Európai Parlament elhanyagolható ellenkezés mellett egyetértett az egységes töltőcsatlakozóra vonatkozó javaslattal. Ám ekkor a konkrét technológiai szabvány még nem került meghatározásra, azonban a hivatalos közlemény szerint most csütörtökön tovább döccent a fogaskerék, a jogszabály-tervezet ugyanis beterjesztésre került, a választás pedig természetesen az USB-C szabványra esett.
A választott csatlakozó típusa tehát aligha volt meglepetés, az idáig elvezető folyamat azonban meglepően nehézkes volt. Ahogy azt tájékoztató anyagukban is írják, az elmúlt tíz év alatt megfeszített munkával érték el, hogy a harminc különböző töltőfajtából nagyjából három maradjon, ennél a pontnál azonban megtorpantak. A most benyújtott javaslat éppen ezért nem áll meg pusztán a mobiltelefonoknál, és lényegében az elektro
Nagy az étvágya az új DeepCool AK620 CPU hűtőnek
A legnagyobbakkal konkurál az új duplatornyos processzorhűtő, ráadásul jóval olcsóbban teszi
A kínai illetőségű DeepCool már 25 éve látja el a hardverek kedvelőit a legkülönfélébb termékekkel, a perifériákon és tápegységeken túl azonban elsőként talán gépházaik és hűtési megoldásaik juthatnak eszünkbe. Most utóbbi kategóriával igyekeznek öregbíteni hírnevüket, az eredményt látva nem is sikertelenül, az AK620 ugyanis egy extrém teljesítményre felkészített asztali toronyhűtő lesz, mely a legerősebb Noctua hűtővel szemben is megállhatja a helyét, és úgy tűnik, hogy jóval kevesebbet kérnek érte.
Sokat elárul a piac felső szegmenséről, hogy a Noctua hűtők csúcsának számító NH-D15 már hét éve nem talál legyőzőre, igaz, erős kihívók és korrekt alternatívák azért időről időre érkeznek. Pontosan erre vállalkozott legutóbb a DeepCool, most bemutatkozó újdonságuk ugyanis szintén a felső ligában játszik, és a legerősebb asztali processzorok mellé kínál nem csak dizájnos, de hatékony hűtést, folyadék alkalmazása nélkül. Esetünkben tehát egy újabb méretes toronyhűtőről beszélhetünk, mely kiterjedésével és masszív tömegével már első ránézésre is bizalmat kelthet a vásárlóban, azonban felmerül a kérdés, hogy miért venne valaki a legjobbhoz nagyon közel álló terméket, ha még a legjobb is forgalomban van? Ebben a kérdésben két tényező befolyásolhatja nagyban a döntést, ebből az egyik a dizájn, mely erősen szubjektív, ebben a kategóriában pedig már erősen elgondolkodtató, hogy egy nekü
Az elemzők szerint beindult a RAM-ok árzuhanása
Lassacskán enyhülhetnek a hardverpiaci árak, legalábbis ami a DRAM-okat illeti
Két csapás is egy időben sújtja a világot, hiszen a vírusfertőzés okozta gazdasági és infrastrukturális problémák csak még mélyebbre rugdosták a chiphiányt nyögő piacot, ami természetesen a felhasználók hátán csattan. Míg a gyártók folyamatos áremeléssel reagálnak a megnövekedett keresletre, a vásárlók a beszerezhetetlen termékek, a lassú utánpótlás és a történelmi léptékű bolti árak között várják, hátha véget ér ez az őrület. Úgy tűnik, hogy a piaci elemzők szerint ismét felbukkanta fény az alagút végén, a memóriaárak legalábbis hosszú idő után megindultak lefelé.
A jó hírekért ezúttal is iparági folyamatokat nagyítóval figyelő TrendForce felelős, aki napokban újabb terjengősre sikerült elemzőcikket adott ki a közelmúlt és a jelen tapasztalatairól, továbbá arról, hogy mi várható az év végéig bezárólag. A tajvani félvezetőpiaci elemző cég legújabb jelentésében, frissített becslést kaptunk a DRAM árazási struktúrájáról az utolsó negyedévre vonatkozóan, és ezzel végre valami pozitívumot vetettek az olvasók elé. A változás szelét lényegében az hozhatja el, hogy az elemzők szerint 2021 negyedévében a gyártók nem csak utolérik magukat és teljesítik a feltorlódott megrendeléseiket, de végre valahára megfordulhat a libikóka, vagyis a készletek és kínálat nagyobb lesz, mint a megrendelői igény és az ügyfeleik vásárlókapacitása. Ehhez még az is hozzátartozik, hogy egyes piaci résztvevők – els
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2021.
Kapcsolat: [email protected]
Az oldal tetejére 0 Kedvenceim 0 Összehasonlítás 0 A kosár üres
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...