2018. 11. 22

Nvidia csúcstalálkozó - RTX2080/2070 és GTX1080Ti/1080/1070Ti összehasonlítás

Nvidia RTX és GTX csúcstalálkozó – 5 videokártya tesztje


Ahogy sűrűsödnek a hideg napok, úgy gyarapodni kezdtek webshopunkban az Nvidia legújabb csúcskártyái is, így természetesen nekiláttunk a kötelező teszteknek. Öt videokártyát hajtottunk ki az Nvidia istállójából, élükön a favorit RTX 2080-al. A nagy teljesítményhez nagy igénybevétel is társul, így a nemrégiben bemutatott AOC AGON AGON 271QX 2560x1440-es WQHD felbontású kijelzőjét használtuk és nagyvonalúan elhagytuk a Full HD-s teszteket. Mindenhol a lehetőség szerinti maximum beállításokat használtuk, és a szokásos módon lekapcsoltuk a VSync és Motion Blur opciókat, ahogy azt a legtöbb játékos teszi. Jöjjenek hát a kártyák erejük szerint csökkenő sorrendben.

Webshopunk második legkedvezőbb árú RTX 2080-as kártyája a MANLI RTX2080 8GB GDDR6 GALLARDO nyitja a sort, mely egy 3 ventilátoros hűtéssel szerelt változat. A hűtő az 1515 MHz-es alap és az 1800 MHz-es emelt órajelen üzemelő GPU-t hivatott meghajtani, a gyártó maximum 88°-os melegedést ígér. A Turing architektúra mellé már 256 bit-es GDDR6-os memória jár, a 8GB 1750MHz-en üzemel. Három Display Port és egy HDMI port szolgálja a megjelenítőket, az USB Type-C csatlakozó pedig a VR eszközöket támogatja. A kártya méretei 31.4 x 12.8 x 4.4 cm. Az energiát 8+6 tűs csatlakozókon kéri, maximális fogyasztása 215 W.

Nem apró, ahogy az elvárható


Párja az ASUS RTX2070 8GB GDDR6 TURBO-RTX2070-8G, mely szintén a második legjobb áron elérhető modell. A hűtésre egy referencia megoldást választott az Asus. Vannak népszerűbb vagy látványosabb változatok, de amellett hogy formavilága az egyszerűséget tartja szem előtt, a hőt a hátlapon keresztül a gépházon kívülre fújja. Míg a fedélzeti memória értékei egyeznek a 2080-al, a grafikus mag órajele itt 1410 MHz-ről 1650 MHz-ig emelhető. A hátlapon eggyel kevesebb Display Port csatlakozót találunk, a szintén 6+8 tűs csatlakozókkal pedig maximum 175 W fogyasztásra számíthatunk. Méretei 26.8 x 11.3 x 4 cm.

Itt ő eszi a legkevesebbet


A GTX széria felső ágát két 1080-as képviseli. A sorban a következő a Ti, egész pontosan egy ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING. Az Asus ROG sorozata a gamerek számára készül, mely magával hozza az RGB megvilágítást, a minőségi hűtést és az általánosan stabil tuningpotenciált. A GPU órajele 1594 MHz-ről indul és 1708 MHz-es Boost módig skálázható. A 352 bites, 1376 MHz-es GDDR5 memóriából, tekintélyes 11 GB áll rendelkezésünkre. A csatlakozók száma bőséges, 2db Display Port, 2db HDMI és egy DVI-D is elérhető. Méretei 29.8 x 13.4 x 5.25 cm. Tápegységünket két 8 pin-es csatlakozón köthetjük a kártyára, fogyasztása nagyjából 250 W.

11 GB memória és tuningtűrő kialakítás


A PALIT GTX1080 8GB GDDR5 DUAL OC gyárilag tuningolt változat, 0 decibeles hűtési megoldással. Komolyabb terhelés nélkül a két ventilátor mozdulatlan marad és passzív módban is 50° a maximum hőérték. A GPU az emelt órajeleknek köszönhetően 1620 MHz-ről indul, a Boost érték pedig 1759 MHz. A memória 8 GB GDDR5, 256 bit-es adatsínnel, effektív órajele 10 GHz. A tápellátáshoz megelégszik egy 8 tűs csatlakozóval, fogyasztása maximum 200 W lehet. Hátul 3 db Display Portot is találunk, egy HDMI és egy DVI-D kíséretében. Méretei 25.2 x 11.2 x 3.9 cm.

Zajtalanul is túlteljesít


A sort egy ZOTAC GTX1070 TI 8GB DDR5 AMP EXTREME zárja, mely egy igen izgalmas darab. A szemünk egyből megakad az Ice Storm névre keresztelt hűtőrendszeren, melynek három darab 9 cm-es ventilátora egyedi tervezésű és masszív hűtési potenciált nyújt. Az AMP széria ismert a kellemes gyári tuninggal érkező kártyákról, jelen esetben a grafikus chip 1607 MHz-es alap értéket egyenesen 1683 MHz-es Boost módba kapcsolhatjuk. A fedélzeti memória a PALIT 1080-as kártyájához hasonló, az effektív órajel viszont 8 GHz. Méretei 31 x 12 x 5.6 cm. A kártya masszív darab, és 2db 8 tűs tápcsatalakozó található rajta, cserébe a komoly tuning lehetőségeket rejt, hatékony hűtéssel, 180 W fogyasztás mellett. Egy vagy több megjelenítőnkhöz három Display Port, egy HDMI és egy DVI-D áll rendelkezésünkre.


Izgalmas kialakítás, masszív borítás, egyedi hűtés


A kártyák egyaránt kihasználják alaplapunkon a PCI-E x16 3.0-ás csatoló felületet, DirectX 12 és OpenGL 4.5 támogatással rendelkeznek.


A grafikus kártyákat az Intel nyolcadik generációs, tuning mentes processzora, egy i7 8700 támogatta a komoly terhelést nyújtó játékok meghajtásában. A hat mag egyenként 3.2 GHz-es alap és 4.6 GHz turbo frekvencián üzemel 65 W fogyasztás mellett, az alaplapon 1151-es foglalatba illeszthető. A rendszer stabilitásért az ASUS játékosoknak szánt ROG STRIX Z370-F GAMING alaplapja felelt és állta a sarat, a stabil feszültséget egy minőségi BE QUIET! 750W DARK POWER PRO 11 szolgáltatta.

Egy kis apróság...

A kártyák illetve a processzor a fent is olvasható gyári alapértékeken dolgoztak, viszont a játékok beállításait az utolsó értékig a maximumra állítottuk, nem kímélve egyik alanyunkat sem. Az eredmények ismertetése előtt viszont ki kell térnünk egy hibajelenségre, mely a Battlefield V-höz, de sokkal inkább az Origin alkalmazáshoz köthető. Az Origin az Electronic Arts saját alkalmazása, itt érhetők el és tölthetők le az általuk kiadott játékok. Az jóval kiforrottabb Steam-hez képest az Origin sajnos kevésbé teljesít jól, kevesebb funkciót kínál és nem mentes a hibáktól sem. A Battlefield V megvásárlását követő órákban futottak le az RTX 2080 és 2070 kártyák tesztjei, itt még nem is volt semmi gond. Ám másnap, amint a következő kártyára került a sor, a játék indításakor hibaüzenet fogadott. Eszerint túl sok eszközön indítottuk el az alkalmazást rövid időn belül és arra kér, hogy próbáljuk meg később. Az Origin rendszerét valószínűleg megzavarta a kártyák cserélődése, illetve az, hogy más gépen is el akartuk indítani a játékot, hogy lássuk mire képes más hardveres környezetben.

A friss játékok megjelenését gyakran követik kezdeti hibák, amiket a fejlesztők gyakran hónapokon keresztül próbálnak orvosolni (már ha próbálnak). Rákerestünk a tapasztalt jelenségre, és bár találtunk néhány panaszt más felhasználóktól, a hiba még túl friss és ritka, így a teszt ideje alatt nem sikerült a végére járnunk.
A folytatásához így nélkülöznünk kellett az EA második világháborús lövöldéjét, ezért szíves elnézéseteket kérjük.

A játékok

A többi játékkal szerencsére nem volt fennakadás. A VGA-k képességeinek vizsgálatához kipróbáltuk a Shadow of The Tomb Raider-t, a sorozat harmadik és legújabb epizódját, mely híres komoly hardverigényéről. Az Assassin's Creed Odyssey az antik görög világba kalauzol minket, hatalmas és hangulatos nyílt világa szintén meg tudja izzasztani számítógépünket. Itt van még a töretlen népszerűségnek örvendő GTA V, ami maximális beállításokon továbbra is kihívást nyújt az erős rendszerek számára is.

Valami nem stimmel ezekkel a madarakkalBattlefield V

Néha igazán takaríthatnák a medencét

Shadow of the Tomb Raider

Ha iszom, fura helyeken ébredekAssassin"s Creed Odyssey

A lopott kocsit nem félti úgy az ember

Grand Theft Auto V

Teszteredmények


Nvidia a csatamezőn

A Battlefield V alatt duruzsoló Frostbite Engine már bizonyította képességeit, többek között a Star Wars Battlefront új szériája és a Battlefield 1 alatt is. Magas beállítások mellett fantasztikus az összhatás, nincs ez másként a Battlefield V esetében sem. A környezet megjelenítése, a vakító fények, az időjárási effektek, a sűrű por és füst, illetve az épületek rombolhatósága keltette összhatás, eddig nem tapasztalt módon varázsolja elénk a háború kaotikus hangulatát és látványos jeleneteit. A két RTX kártyával együtt mi is tárt karokkal vártuk az első ütközeteket, az elérhető DirectX 12 támogatással pedig optimálisak a körülmények az induláshoz.

Az RTX 2080 előnye átlagban 21 többlet FPS az RTX 2070-el szemben, bár ilyen elvárások mellett még a minimum 77 és 94 sem gyenge, amit persze el is várunk ebben a kategóriában. A számokat tekintve elmondható, hogy még a legsűrűbb online hadszíntéren sem okoz majd gondot a magasabb felbontás vagy az effektekben gazdag megjelenítés. A 144 Hz-es monitorunk kihasználásához azonban fel kell áldoznunk néhány beállítást, ami adhat némi többlet FPS-t az eredményesebb harcokhoz.

A maja romoktól az ógörög szigeteken át, a modern nagyvárosi utcákig 

Lara Croft legújabb kalandjában a Shadow of The Tomb Raider-ben, az ősi maja romoké és az apokalipszisé a főszerep. A Rise of The Tomb Raider is erős gépet igényelt, ha elszabadultunk a grafikai beállításokkal, és ez most sincs másként. Bár a grafikai motor nem változott, maximális beállítások mellett nem lehet panaszunk a látványra. Az ősi romok hangulatosabbak mint bármikor, vízben úszó karakterünket figyelve mi is levegő után kapkodnánk és Lara megjelenítése is még valósághűbbre sikerült. Egy emberekkel zsúfolt piactéren például érezhetően csökken az FPS, szóval a magas beállítások komoly erőt ígényelnek majd. 

A régésznő megpróbáltatásait a 1070 Ti vette a legnehezebben, de majdnem mindenhol a várt eredmény született. Megfigyelhetjük, hogy a 1080 Ti rendesen megszorongatja a 2080-at, utóbbi átlagban csak 2 képkockával van beljebb másodpercenként, a maximum értékével viszont 5 ponttal le is marad a Ti mellett. Az átlag értékek esetén csak a két csúcskártya volt képes stabilan 60 FPS felett maradni, a 1070 Ti pedig éppen hogy elérte ezt a számot, a legnagyobb terhelés alatt 34-re is leugrott. A 1080 és a 2070 szinte kéz a kézben jártak, a 2070 átlagban 4, a minimumok terén 5 fps-el járt a 1080 előtt.

Az Assassin's Creed Odyssey már a tizenegyedik hivatalos epizód a 2007-es első rész óta, ami mellett sajnos érthető volt, hogy fáradni kezdett a sorozat. Ám a tavalyi Origins végre kicsit újragondolta a megszokott sémát, az Odyssey pedig az új alapokra építve, kicsit finomít a kipróbált újdonságokon és igyekszik többet, szebbet, jobbat nyújtani. Amit biztosan nem érhet panasz, az a bejárható terület mérete és kidolgozottsága, aminek teljes élvezetéhez kelleni fog a számítási teljesítmény.

Az arányok hasonlóan alakulnak mint a Tomb Raidernél. Az átlag legjobb értékét ezúttal a 1080 Ti produkálta 72 képkockával, a 2 FPS hátrány ezúttal a 2080-é. A 2070 belépett a stabil 60 feletti átlagot hozók sorába, a 1070 Ti pedig már 50 FPS-t szállít. A minimumok tekintetében nagyon hasonló az összkép, ám a 1070 Ti itt valamivel közelebb került a 40-hez.

A Grand Theft Auto V-ről elmondható, hogy megjelenésekor minden elismerést bezsebelt a játékosok, illetve a sajtó részéről egyaránt. Hatalmas, tartalommal és részletekkel telezsúfolt játszótere, évekre ellátta a közönséget szórakozással. A végtelen lehetőségeket kínáló online részéről nem is beszélve, ami a mai napig biztosítja a játék magas eladási számait. Ha valami csoda folytán meg nem jelenik a Red Dead Redemtion 2 PC-re is, a GTA még jó darabig egyeduralkodó maradhat a nyílt világú akciójátékok frontján. A járókelők számát is a maximumra állítottuk, hogy a program a lehetséges legnagyobb terhelést rója majd a tesztalanyokra.

Itt minden tekintetben a két RTX kártyáé az előny. Elmondható, hogy egy váratlan esemény, nagyobb robbanás vagy hasonló pillanat, adott esetben akár meg is fordíthatná az 1-2 FPS különbséget mutató eredményt a 2080 és 2070 között. Ismét gondot okozott a bűvös hatvanas érték, csak a 1080 Ti tudott átlagosan 63 FPS-t teljesíteni, a 1080-nak 52, a 1070 Ti-nek 45 képkockát sikerült produkálnia másodpercenként. 30 alá egyik kártya sem ment, az RTX-ek pedig még a leggyengébb pillanatukban is 50 FPS-t gyártottak.

Összességében elmondható, hogy az extrém beállításokra vágyóknak kelleni fog a költséges VGA, és az RTX-ek előnye valóban sok ponton érezhető, a GTX szériát még késő lenne temetni. Némi kompromisszummal akár egy 1070 is kiszolgálhatja a nagyobb étvágyú játékosok igényeit. A Full HD tesztek ugyan elmaradtak, de ott a kedvezőbb árú megoldásokkal valamivel jobb értékeket is elérhetünk, bár érdemes lehet néhány extrém számításigényű beállításból is visszavenni. Sok esetben az események sodrásában fel sem tűnik a lényegi különbség, a többlet FPS-ből viszont profitálhatunk.

KD- PCX

2018. 11. 22

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el őket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelőfelületétét mutatja be
Megvettem az első számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így első számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükről. A következő sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különböző gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetően a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetőséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhető el. A BIOS segítségével ellenőrizhető, hogy a gép minden összetevője megfelelően működik-e, mielőtt a Windows rendszerbe bootolna. Ez tehát a gépünk első védvonala is egyben, hiszen már itt is számos dolgot módosíthatunk és a hibák elhárításában is fontos
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk első fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvető felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következőkben a feszültségszabályozást végző VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetőségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepően fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják őket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelően, ha egyáltalán megemlítik őket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik őket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás előtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetődő. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtől és a tápkábelektől a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák, mielőtt a CPU rendelkezhetne vele.
Miért fontosak az alaplapi VRM-ek a túlhajtás szempontjából?
Mivel a tápegységből érkező
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevők nem feltétlenül a legfontosabb összetevők. Minőségi tápegység nélkül gépünk egy instabil időzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelő alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következőkben az alaplap általános működését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különböző árkategóriákra is, amelyek különböző minőséget és lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetővé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzően számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közvetlenül befolyásolják a számítógép képességeit és bővítési lehetőségeit. Természetesen az alaplap nem új találmány, hiszen már jóval a személyi szá
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Néhány általunk használt "süti" elengedhetetlen az egyes szolgáltatások megfelelő működése érdekében, mások információkat gyűjtenek a weboldal használatával kapcsolatban, hogy még kényelmesebb és hasznosabb oldalt hozhassunk létre. Vannak átmeneti "sütik" , amik eltűnnek ha bezárod a böngésződet és vannak tartós változatok is, melyek egy ideig számítógépeden maradnak. Néhány "süti" feltétlenül szükséges az oldal működéséhez, míg másokat a teljesítmény és a felhasználói élmény növelése érdekében használunk. Adataidra különös figyelmet fordítunk, ennek részleteit az adatvédelmi tájékoztató-ban találod. Milyen "sütiket" használunk az oldalunkon? Emlékeznek, mi van a bevásárlókosaradban és a bejelentkezési adataidra, biztosítják a bejelentkezés közbeni biztonságot és a weboldal következetes megjelenését, növelik a weboldal teljesítményét, fokozzák a felhasználói élményt és mérik az oldal felhasználását. Ha látogatásod során mellőzöd a Cookie-k használatát, a legtöbb funkció és oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha szeretnéd a tárolt cookie-kat törölni, a böngésződ beállításai között könnyedén megteheted.