Ismét magyarázkodhat egy gyártó, amiért nyomtatói valódi meghibásodás nélkül tagadják meg a munkát
A "tervezett elavulás" kifejezést a fogyasztói elektronika kapcsán gyakran használják, mint olyan gyakorlatot, amikor egy terméket kifejezetten korlátozott élettartamra terveznek és gyártanak, hogy néhány év múlva frissíteni vagy cserélni kelljen. A legtöbb vállalat tagadja, hogy alkalmazná ezt a megközelítést, vagy nagyon konkrét, de erõsen megkérdõjelezhetõ okokra hivatkozik, hogy miért van erre szükség.
Ahogy azt Mark Tavern író, a connecticuti New Haven Egyetem elõadója nemrégiben felfedezte, meglehetõsen drága nyomtatójuk látszólag a semmibõl, bármiféle elõzmény nélkül egy figyelmeztetõ üzenetet jelenített meg, miszerint "elérte élettartama végét". Ezután a készülék egyszerûen leállt, és vagy szervizelésre volt szükség, hogy feltámasszák a halálból, vagy teljes cserére. Hogy mi volt tehát a probléma a nyomtatóval? Egy elfáradt motor? Hibás áramköri lap? Nem. A hibaüzenet a nyomtató belsejében lévõ porózus szivacspárnákhoz kapcsolódott, amelyek összegyûjtik és tárolják a felesleges tintát. A megoldás nem egyedi, hiszen a legtöbb gyártó alkalmazza, ám ezek a párnák idõvel elhasználódnak, ami az EPSON szerint a felgyülemlett tinta kiömlése miatt anyagi károkat okozhat, vagy akár magát a nyomtatót is károsíthatja.
Általában a nyomtató más alkatrészei elõbb elhasználódnak, mint ezek a párnák, esetleg a tulajok néhány év elteltével amúgy is jobb modellre váltanak, de néhány felhasználó, aki alaposan kihasználja a nyomtatóját, végül megkaphatja ezt a hibaüzenetet, miközben a nyomtató többi része tökéletesen rendben van és használhatónak tûnik. A javíthatóságért, és a tervezett elavulás ellen dolgozó Fight to Repair Substack szerint ez az "öngyilkos" probléma az Epson L130, L220, L310, L360 és L365 modelleket sújtja, de más típusokat is érinthet, és legalább öt évre nyúlik vissza. A YouTube-on már láthatók olyan videók, amelyeken más Epson-felhasználók kézzel cserélik ki ezeket a tintapárnákat, hogy újra életre keltsék a nyomtatójukat. A vállalat biztosít ugyan egy kizárólag Windowsra telepíthetõ tintapárna-visszaállító segédprogramot, amely rövid idõre meghosszabbítja a nyomtató élettartamát, de csak egyszer használható és akkor is csak saját felelõsségre, ezt követõen pedig a hardvert mindenképpen vagy hivatalos szervizelésnek kell alávetni, vagy teljesen le kell cserélni.
A gond azonban nem a tinta elleni párnával van, és nem is a készülékünket védõ óvintézkedésekkel, hanem azzal, hogy az EPSON tisztességtelen módon jár el, amikor eltitkolja termékeinek korlátozott élettartamát, mely az EU-s szabályozás szerint tiltott gyakorlatnak számít, az USA azonban "rugalmasabb" a kérdésben. A vásárlónak nem egy átláthatatlan és váratlan hibaüzenetbõl kellene elõször értesülnie errõl a problémáról, amely szerint a nyomtató "elérte az élettartamának végét", különösen akkor nem, ha a legtöbb alkatrész még tökéletesen mûködik. Bizonyos modellek esetében, például azoknál, amelyek várhatóan nagy igénybevételnek lesznek kitéve, a vállalat olyan hardveres kialakítást valósított meg, amely lehetõvé teszi, hogy a tintagyûjtõ eszközöket a végfelhasználó karbantartó készletek segítségével könnyen cserélhesse. Ez azonban nem egy olyan funkció, amelyet az átlagfogyasztóknak szánt modelleknél láthatunk. A jelenlegi helyzetben kétségtelenül egyre több olyan felhasználó kap ilyen hibaüzenetet, aki kénytelen lecserélni a nyomtatóját, holott biztosan örülne, ha inkább megvehetne egy 5-6 ezer forintos karbantartó készletet, amely gyorsan újra mûködõképessé teszi, és így több készüléket tartana távol az újrahasznosító létesítményektõl vagy a szeméttelepektõl.
A tervezett elavulás a tárgyalt EPSON modellek esetében állítólag egy "nem hivatalos" szoftverrel végleg kiüthetõ. Mindenesetre szomorú látni, hogy a gyártók nem kívánnak felhagyni a vásárlóik megkárosításával, fõleg azok után, hogy 2018-ban volt egy hasonló EPSON-botrány az utántölthetõ, illetve utángyártott tintapatronok sunyi letiltása miatt.