Hirtelen kezdett tisztogatásba a Twitch, számos ismert videóst töröltek az oldalról
Kaotikus helyzet uralkodik most az online videóközvetítések világában, ugyanis a streaming mûfaj vezetõ platformja kíméletlen törlésbe kezdett az ott tartalmat gyártó csatornák között. Az esetnek ugyan megvoltak az elõjelei és többen számítottak is erre az eshetõségre, de ettõl függetlenül mégis sokan maradtak szó nélkül, mikor meglátták, hogy egyik pillanatról a másikra több komoly nézettséget generáló videós, akár sok éve sikerrel üzemelõ csatornája szûnt meg létezni. A tegnap este nem volt kíméletes az egyik ismert magyar videógyártó csapattal sem, ugyanis a jogrendszer kaszája a sokak által kedvelt WeAreTheVR streaming platformját is utolérte.
A Twitch néhány év alatt jutott el a kategória azóta is birtokolt csúcsára, mely 2009-es indulása óta az élõben közvetített videós tartalmak, illetve az e-sport közvetítések elsõszámú otthona. A bõ tízéves pályafutásuk alatt nem igen akadt piaci ellenfelük, hiszen egy hivatalos mérés szerint 2019-ben 9768.6 millió óra összesített megtekintést produkáltak. Ez a szám több mint háromszorosa a YouTube Gaming Live névre hallgató konkurens szolgáltatásnak, a Microsoft által létrehozott, és az induláshoz a legnagyobb nézettségû Twitch szereplõket magához csábító Mixer pedig azóta fel is adta a próbálkozást, és szélnek eresztette a drága pénzen megnyert játékosokat. Ám az ilyen mértékû globális népszerûség elõbb utóbb magára vonja a jogi intézmények figyelmét is, köztük a híresen kíméletlen zenei jogkezelõ RIAA-val, avagy az Amerikai Hanglemezgyártók Szövetségével. A legnagyobb zenekiadók érdekképviseletét ellátó szervezet, egy ideje már nem hagyja figyelmen kívül a platformon ezréve üzemelõ csatornákat, melyek gyakran akár éveken át gond nélkül közvetítettek a háttérben szóló jogdíjas zeneszámok kíséretében. Bár az önkényesség vádja sok közösségi felület esetében számít rendszeres témának, és ez alól pedig a Twitch sem kivétel, a jogdíjas tartalmak szempontjából sokáig igyekeztek megengedõ lenni.
Mivel szerzõdés szerint, jogsértés esetén kizárólag a közvetítést végzõket terheli felelõsség, ezért az oldalnak nem feltétlenül állt érdekében a videósok zargatása, a RIAA azonban idén nyáron kikényszerítette az intézkedést. Az elsõ csapás még viszonylag enyhe volt, ekkor ugyanis felszólították a csatornák üzemeltetõit, hogy 2017-ig bezárólag minden olyan videót tüntessenek el, amelyben felmerülhet a jogdíjsértés gyanúja. Az oldal szabadkozott és jelezte, hogy számukra is egyedi a helyzet, ám a DMCA (Digital Millenium Copyright Act), avagy a digitális szerzõi jogokról szóló törvény nem hagyott számukra mozgásteret. Az igazi botrány abból nõtte ki magát, hogy három figyelmeztetés után minden csatornára végérvényes törlés várt, függetlenül a feliratkozók és elõfizetõk számától, a csatorna korától és amúgy jogkövetõ magatartásától. Az akció júniusban zajlott le, most azonban hirtelen újra lecsapott az a bizonyos kalapács, ráadásul a "buliba" az Apple is beszállt. A magyar TheVR gaming és tech témákkal foglalkozó szórakoztató csatorna ugyanis nyáron az Apple Fejlesztõi Világkonferenciát közvetítette és nagyon valószínû, hogy ez volt az elsõ rossz lépés, melyrõl ekkor még nem sejthették, hogy ide vezet majd. Bár az Apple valószínûleg kizárólag a saját közvetítésén szeretett volna nézõket látni, és legfeljebb a fizetett partnereinek engedélyezett hasonló adásokat, a magyar csatorna akkor mégsem kapott figyelmeztetést, igaz, az Apple képviselete az összes hasonló netes videót eltávolította, a csatornákat azonban "életben hagyta".
Egészen mostanáig, ugyanis a két videós a nemrég lezajlott iPhone 12 bemutatót is élõben kommentálta, és talán ez az adás vezetett el a drasztikus húzáshoz. A csatorna egyik felét alkotó Komzsik János megszólalt a délelõtti órákban, miszerint három copyright strike-ot, avagy szerzõi-jogi figyelmeztetést is kaptak egyszerre az Apple tartalmait kezelõ cégtõl, aztán a csatornájuk eltûnt a Twitch oldaláról. Konkrétumokkal egyelõre senki nem szolgálhat, így nem lehet tudni, hogy a cég esetleg tényleg csendben megvárta, míg összegyûlik a három jogsértés, majd korrekt figyelmeztetés nélkül végezte ki a 421 ezer követõvel bíró csatornát, vagy esetleg van még pár dolog a háttérben, amirõl még nem tudunk. A törlési hullám azonban természetesen világszerte okoz meglepõdést és felháborodást, az angol nyelven közvetítõ csatornák pedig alapból magasabb nézõszámot érhetnek el, és jóval több is van belõlük, de mostanáig a törölt csatornák száma egyelõre nem ismert. A Twitch korábban azt nyilatkozta, hogy a legutóbbi nagy figyelmeztetés óta nem tehetnek mást, minthogy törlik a jogsértésen kapott csatornákat, azonban többen is a helyzet igazságtalansága, és a jogi szabályozás egyenetlensége miatt háborognak. Az egységben zúgó hangok szerint, a kifejezetten a tartalomgyártók számára létrehozott oldalnak illene segítenie, hogy a sokezer órányi tartalomból kiszûrhetõ legyen, hogy végül melyek okozhatják a több éve üzemeltetett csatornák hirtelen elkaszálását.
A Twitch azonban még valóban nem tudott alkalmazkodni a helyzethez és nem biztosít megfelelõ eszközöket a felhasználóinak, amivel ellensúlyozhatnák a jogdíjas zenék miatt kialakult problémákat. Valójában semmilyen módszerrel nem könnyítik meg a közösség életét a biztonságosabb mûködésük érdekében, ellenben megoldás gyanánt évek munkáját tüntetik el, ahogy azt a Facebbok is teszi, ha az aktuális szabállyozás alapján az algoritmusok kifogásolhatónak találnak valamit. Az Twtich vezetõsége egyelõre csak széttárja a kezeit a hoppon maradt vieókészítõk és önjelölt mûsorvezetõk elõtt. Ebbõl szempontból a konkurens oldalaknál pattog a labda, bár a streaming világában jelenleg feltörekvõ Facebook és a Google sem mentes a botrányoktól, a cenzúrától és az adatkezelési problémákról, így kérdéses, hogy képesek-e olyan feltételeket szabni a felhasználóknak, ami esetleg nagyobb számban is áttereli hozzájuk a Twitchbõl kiábrándult videósokat. Ezzel szemben a Facebook Gaming egy ideje már nem csinál gondot a jogdíjas zeneszámokból, ugyanis szerzõdésben áll számos nagyobb lemezkiadóval, tehát konkrétan õk állják a közvetítések alatt megszólaló zenéket. A listán olyan szereplõket is bõséggel találunk, mint a Universal, Warner, Sony és BMG, melyek egytõl-egyig a Twtichen rendet rakó RIAA fennhatósága alá tartoznak, de ebbõl még nem feltétlenül érdemes messzemenõ következtetéseket levonni, ugyanis a RIAA felel az amerikai kiadók 90 százalékáért.
Kíváncsian várjuk, hogy mi állt konkrétan a TheVR csatorna törlése mögött, ahogyan arra is, hogy a streming kategóriát magasan uraló Twitch hajlandó- és képes lesz-e változtatni a tehetetlenségén, esetleg hagyja, hogy a feltörekvõ szolgáltatások jobb feltételei elszipkázzanak pár veterán streamert, és az újoncok folyamatosan érkezõ tömegeit.