Indulás elõtt már nem a leggyorsabb útvonal lesz a Google elsõ ajánlata
Bár számos jól mûködõ navigációs szoftver és szolgáltatás létezik, a leggyorsabban és legkényelmesebben mégis csak a Google Térkép útvonaltervezõjét érhetjük el. A keresõ által biztosított globális térkép a legtöbb Androidos készüléken megtalálható – talán az új Huawei készülékek kivételével – így sokak számára jelent egyértelmû választást. Az esetek többségében megfelelõ segítséget is ad az utazók számára, a legújabb frissítés azonban hoz némi változást, amire érdemes lehet odafigyelni.
A Google a közelmúltban bejelentette, hogy csavar egyet az autósoknak megtervezett és felajánlott útvonalak sorrendjén, méghozzá a környezettudatosság jegyében. Aki használta már a térképbe épített tervezõt, az megszokhatta, hogy az elsõszámú útvonal egyben a legrövidebb is, ami logikus és kifejezetten kényelmes megoldásnak tûnt. A Google azonban az újratervezés mellett döntött, vagyis mostantól a megadott kiindulópont és célállomás között azt az útvonalat javasolja majd elõször, melyen végig haladva jármûvünk a lehetõ legkevesebbet fogyaszt. Igen, még akkor is, ha ez adott esetben nem a leginkább idõtakarékos lehetõség.
A jelszó a klímaváltozás, mely mára olyan megkerülhetetlen probléma, ami elõl a témában erõsen érintett óriásvállalatok sem menekülhetnek el. Sõt, úton-útfélen igyekeznek gesztusokat tenni a nemzetközi és állami szervezetek, például az Európai Unió felé, melyek egy részét az átlag felhasználóknak szánt szolgáltatásaikon keresztül közvetítik. Az egyik leginkább kézenfekvõ módszer a lakosság karbonlábnyomának csökkentésére az, ha a GPS szolgálat elõször olyan utcákat és útszakaszokat helyez elõtérbe, melyekkel a kocsikázás kevesebb károsanyag kibocsátásával járhat. Ha van lehetõség úgy haladni, hogy a célpont felé több lejtõvel találkozzunk, esetleg kevesebb esély van rá, hogy feleslegesen járatjuk a motort, akkor a Google minden további nélkül ezekbõl szerkeszt nekünk útitervet.
"Azt látjuk, hogy az útvonalak körülbelül felénél képesek vagyunk olyan környezetbarátabb megoldást találni, amely minimális idõ-költség kompromisszummal vagy anélkül jár" - mondta Russell Dicker, a Google termékigazgatója a változásról kapcsán megejtett sajtónyilatkozatában. Mielõtt a folyton sietõ autótulajdonosok a Google Térkép kukázását helyeznék kilátásba, a vállalat mindenkit megnyugtatott, hogy ez a környezetkímélõbb útvonal továbbra is csak egyetlen választási lehetõség lesz a sok közül, és nem az egyetlen felkínált opció. Amennyiben lesznek olyan lehetõségek, melyek szinte ugyanannyi idõt vesznek igénybe, a legrövidebb helyett az energiatakarékosabb lesz az alapértelmezett, ha viszont a rövidebbek lényegesen gyorsabbak, a Google automatikusan felajánlja a váltás lehetõségét, amit manuálisan ugyanúgy azonnal megtehetünk, ahogy korábban.
Ez az újítás persze a vállalat részérõl rengeteg tervezést és készülõdést igényel, beleértve a különbözõ jármûtípusok fogyasztási és károsanyagkibocsátási értékeit, vagy az útfajták jellemzõit. Éppen ezért elõször az Egyesült Államokban tesztelik a szolgáltatást, ahol az átállásban a Nemzeti Megújulóenergia-labor (NREL) látja el õket értékes részletekkel, míg az útminõség alaposabb vizsgálatához az Utcakép autóiból, valamint légi és mûholdas képekbõl származó információkat is felhasználják. A Kaliforniai Állami Egyetemen végzett tanulmány szerint a húsz résztvevõ hajlamos volt a fogyasztás alapján mérlegelni az útvonalat, ami jó irány, Európában azonban már számos országban vannak úgynevezett „alacsony kibocsátású zónák”, melyekre külön figyelmet fordítanak. Ezekre a Németországban, Franciaországban, Hollandiában, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban levõ területekre fogják irányítani az adott területen közlekedõ felhasználókat, azonban azt is figyelembe kell venni, hogy bizonyos jármûvek korlátozásokra számíthatnak, esetleg egyenesen tilos ott haladniuk.
Az utóbbi júniustól lép érvénybe, de a következõ hónapok során egyéb frissítések is érkeznek, például a különbözõ közlekedési típusok úgy is összehasonlíthatók lesznek, hogy az autónak, tömegközlekedésnek, vagy a biciklis opciónak kijelölt fülek között kellene ugrálnunk.
Egyéb források és illusztrációk: bbc.com, reuters.com, theticker.org, engagetu.com