Indulás előtt már nem a leggyorsabb útvonal lesz a Google első ajánlata
Bár számos jól működő navigációs szoftver és szolgáltatás létezik, a leggyorsabban és legkényelmesebben mégis csak a Google Térkép útvonaltervezőjét érhetjük el. A kereső által biztosított globális térkép a legtöbb Androidos készüléken megtalálható – talán az új Huawei készülékek kivételével – így sokak számára jelent egyértelmű választást. Az esetek többségében megfelelő segítséget is ad az utazók számára, a legújabb frissítés azonban hoz némi változást, amire érdemes lehet odafigyelni.
A Google a közelmúltban bejelentette, hogy csavar egyet az autósoknak megtervezett és felajánlott útvonalak sorrendjén, méghozzá a környezettudatosság jegyében. Aki használta már a térképbe épített tervezőt, az megszokhatta, hogy az elsőszámú útvonal egyben a legrövidebb is, ami logikus és kifejezetten kényelmes megoldásnak tűnt. A Google azonban az újratervezés mellett döntött, vagyis mostantól a megadott kiindulópont és célállomás között azt az útvonalat javasolja majd először, melyen végig haladva járművünk a lehető legkevesebbet fogyaszt. Igen, még akkor is, ha ez adott esetben nem a leginkább időtakarékos lehetőség.
A jelszó a klímaváltozás, mely mára olyan megkerülhetetlen probléma, ami elől a témában erősen érintett óriásvállalatok sem menekülhetnek el. Sőt, úton-útfélen igyekeznek gesztusokat tenni a nemzetközi és állami szervezetek, például az Európai Unió felé, melyek egy részét az átlag felhasználóknak szánt szolgáltatásaikon keresztül közvetítik. Az egyik leginkább kézenfekvő módszer a lakosság karbonlábnyomának csökkentésére az, ha a GPS szolgálat először olyan utcákat és útszakaszokat helyez előtérbe, melyekkel a kocsikázás kevesebb károsanyag kibocsátásával járhat. Ha van lehetőség úgy haladni, hogy a célpont felé több lejtővel találkozzunk, esetleg kevesebb esély van rá, hogy feleslegesen járatjuk a motort, akkor a Google minden további nélkül ezekből szerkeszt nekünk útitervet.
"Azt látjuk, hogy az útvonalak körülbelül felénél képesek vagyunk olyan környezetbarátabb megoldást találni, amely minimális idő-költség kompromisszummal vagy anélkül jár" - mondta Russell Dicker, a Google termékigazgatója a változásról kapcsán megejtett sajtónyilatkozatában. Mielőtt a folyton siető autótulajdonosok a Google Térkép kukázását helyeznék kilátásba, a vállalat mindenkit megnyugtatott, hogy ez a környezetkímélőbb útvonal továbbra is csak egyetlen választási lehetőség lesz a sok közül, és nem az egyetlen felkínált opció. Amennyiben lesznek olyan lehetőségek, melyek szinte ugyanannyi időt vesznek igénybe, a legrövidebb helyett az energiatakarékosabb lesz az alapértelmezett, ha viszont a rövidebbek lényegesen gyorsabbak, a Google automatikusan felajánlja a váltás lehetőségét, amit manuálisan ugyanúgy azonnal megtehetünk, ahogy korábban.
Ez az újítás persze a vállalat részéről rengeteg tervezést és készülődést igényel, beleértve a különböző járműtípusok fogyasztási és károsanyagkibocsátási értékeit, vagy az útfajták jellemzőit. Éppen ezért először az Egyesült Államokban tesztelik a szolgáltatást, ahol az átállásban a Nemzeti Megújulóenergia-labor (NREL) látja el őket értékes részletekkel, míg az útminőség alaposabb vizsgálatához az Utcakép autóiból, valamint légi és műholdas képekből származó információkat is felhasználják. A Kaliforniai Állami Egyetemen végzett tanulmány szerint a húsz résztvevő hajlamos volt a fogyasztás alapján mérlegelni az útvonalat, ami jó irány, Európában azonban már számos országban vannak úgynevezett „alacsony kibocsátású zónák”, melyekre külön figyelmet fordítanak. Ezekre a Németországban, Franciaországban, Hollandiában, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban levő területekre fogják irányítani az adott területen közlekedő felhasználókat, azonban azt is figyelembe kell venni, hogy bizonyos járművek korlátozásokra számíthatnak, esetleg egyenesen tilos ott haladniuk.
Az utóbbi júniustól lép érvénybe, de a következő hónapok során egyéb frissítések is érkeznek, például a különböző közlekedési típusok úgy is összehasonlíthatók lesznek, hogy az autónak, tömegközlekedésnek, vagy a biciklis opciónak kijelölt fülek között kellene ugrálnunk.
Egyéb források és illusztrációk: bbc.com, reuters.com, theticker.org, engagetu.com