Látványosan emelkedik a biztonsági funkciókkal felvértezett Brave böngészõ népszerûsége
Látványos eredményrõl számoltak be a Brave fejlesztõi a vállalat saját blogfelületén, mely szerint az 1.0-s verzió elsõ születésnapját ünneplõ privát böngészõ, már 20 millió aktív felhasználót számlál havonta, napi szinten pedig már több 7 milliónál jár.
A Brave mögött álló vállalkozást Brendan Eich, a JavaScript programozási nyelv megalkotója és a Mozilla volt vezérigazgatója, illetve Brian Bondy szoftverfejlesztõ és blokkláncszakértõ hozta létre, egy évre rá 2016 elején pedig elõ is álltak saját böngészõjükkel. A mindössze 10 fõ közös munkájával készített alkalmazást asztali Windows rendszerekre és a két vezetõ mobilos OS-re (Android, iOS )egyaránt elérhetõvé tették, mely mostanra az egyik legkedveltebb újonccá vált, ezen a szûkös lehetõségeket tartogató piacon. Az ingyenes alkalmazás három legvonzóbb tulajdonsága, hogy hatékony védelmi mechanizmusaival szûri a weboldalakról kéretlenül áradó hirdetéseket; megakadályozza az olyan scriptek és trackerek mûködését, melyek adatainkra vadásznak, figyelik böngészési tevékenységünket, illetve lassítják a böngészési folyamatokat; összességében pedig igyekszik felgyorsítani az oldalak betöltését. A béta verzió indulásakor biztosítottak mindenkit, hogy ez egy zárt rendszer, így tevékenységünkrõl õk sem gyûjtenek adatokat, ehhez pedig a mai napig tartják magukat, az állításukat pedig egyelõre még senki nem cáfolta. Sõt, a Brave-ben már a biztonságáról közismert Tor böngészõ is beépítésre került, mely teljes mértékben anonim böngészésre ad lehetõséget.
A négy évvel ezelõtti startkor ugyanakkor egy másik ígéretet is tettek, mely szerint amennyiben elérik a 10 milliós érdeklõdõszámot, a projekt fenntartásához szükséges reklámbevételek megszerzéséhez egy olyan modellt is útjára indítanak, mely a Brave Software-nek és a felhasználóknak kölcsönösen hasznosnak bizonyul majd. Az 1.0-s verzióval bevezetett megoldás továbbra sem engedi be az adathalász reklámokat, helyette ellenõrzött partnerek hirdetéseivel dolgoznak, melyeket nem erõltetnek rá senkire, inkább honorálják mindazokat, akik hajlandók promóciók megtekintésével támogatni õket. Ez az elsõre szokatlan módszer úgynevezett tokenek kiosztásán keresztül valósul meg, melyek egyúttal teljesértékû kriptovalutaként is használhatók. Az Ethereum blokkláncon futó BAT, vagyis Basic Attention Token a startup egyik pillérének, Brian Bondy-nak munkáját dicséri, a koncepció lényege pedig az, hogy a felhasználók, a jelenleg 4.6 millió dollár összértékkel bíró digitális valutából részesülhetnek, azzal gazdálkodhatnak, illetve szabadon oszthatnak belõle a bizalmukat elnyerõ tartalomkészítõk között. Természetesen ez olyan aprópénz, amiért a piacot uraló Google sosem hajolna le, a mostanáig megmozgatott 26 millió BAT token azonban azt jelzi, hogy ez a belsõ rendszer mûködõképesnek bizonyult.
Ez persze csak egy, a Brave említésre méltó eredményeibõl, hiszen saját beszámolójukból megtudhatjuk, hogy a Brave 1.0 megjelenése óta eltelt egy év alatt, több mint kétszeresére nõtt az aktív felhasználóik száma. A nagjyából 20.5 millió felhasználó eléréséhez 230 százalékkal növelték meg a tavaly ilyenkor mért 8.7 milliós havi aktivitásukat, a napi hárommilliós érdeklõdés pedig mostanra 7 millió fõre növekedett, ami elképesztõ eredmény. Természetesen a Google mellett talán csak nagyítóval mérhetõ számokról beszélhetünk, az mindenesetre szintén beszédes, hogy a tech-óriás által üzemeltetett PlayStore alkalmazásboltban megelõzték a Chrome, az Edge és a Firefox böngészõket is. Az elismerésre méltó teljesítmény persze még kevés ahhoz, hogy meghatározó szereplõvé váljanak, hiszen még a híresen gyengélkedõ Firefox is bõven 220 milliós havi aktivitást produkál, ám ez is mindössze 4 százalékot jelent a Mozilla számára, szemben a 70 százalékkal élen járó Chrome-mal, vagyis a Google-lel szemben.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy rövid pályafutása alatt a Brave is belefutott egy kellemetlen esetbe, ugyanis idén nyáron egyes kriptovalutákkal foglalkozó oldalakról, egyenesen fizetõs ügyfeleikhez kapcsolt linkekre irányították át a felhasználókat. Szerencsére a Brave végig betartotta az adatkezelésre vonatkozó elõírásokat, így a felhasználók adatait ezalatt sem gyûjtötték vagy továbbították harmadik fél számára, az elemzõk pedig egészen enyhén bántak velük, mivel a projekt teljesen is nyílt, szabadon elérhetõ forráskódon alapszik, így a titkolózás vádja végül nem állta meg a helyét. Mindenesetre a megkérdõjelezhetõ üzleti magatartás miatt elnézést kértek a közösségtõl, és ígéretet tettek rá, hogy a jövõben nem folyamodnak hasonló lépésekhez. Eich azt is megjegyezte, hogy vállalatuk fennmaradásához nem szükséges az esetben érintett, úgynevezett partnerlinkek alkalmazása.
A Brave azóta kizárólag a nyílt, BAT tokeneken alapuló hirdetési rendszerre épít, aktív védelmi megoldásaival együtt pedig bõven a legbiztonságosabb böngészõnek, illetve a legmegbízhatóbb kisvállalatnak számít a piac többi szereplõje mellett.