STEAM-es játékok a mobilodon?
VR, 4K, 60 FPS, 144FPS, tripla A címekkel futtató hordozható konzol? Ha videojátékokról van szó, a piac legfeljettebb termékeibõl válogathatunk, így akár egy repülõgépen is játszhatunk Witcher 3-at. Mi jön még?
Az utóbbi években számos cég dolgozik azon, hogy költséges dedikált eszköz megvásárlása nélkül is játszhassunk kedvenc játékainkkal, mindezt akár egy okostelefonon. A Google Stadia hamarosan elstartoló streaming szolgáltatása ígéretesnek tûnik, hiszen akár ingyenesen is kipróbálható lesz, nem kell hozzá drága gép, a fejlettebb 4K-s játékélményért és a játékokért viszont itt is fizetni kell. De mi van ha már van saját játékos konfigurációnk, mégis élnénk stream nyújtotta szabadsággal? A STEAM-et üzemeltetõ Valve fejlesztõi ezen ügyködnek.
Hasonlóval más cégek is próbálkoztak, a Sony például a PlayStation 4 felhasználók számára biztosít lehetõséget, hogy otthonuktól távol is elindíthassák játékaikat. A koncepció tulajdonképpen a Steam Remote Play esetében is ugyanaz. A funkció eléréséhez otthon bekapcsolt állapotban kell lennie számítógépünknek, mi pedig ahhoz kapcsolódva hozzáférhetünk a felhasználói könyvtárunkban szereplõ játékokhoz. Ez alapvetõen nem hangzik rosszul, hiszen ha a háztartásban már van egy többmilliós gamer PC, egy szövegszerkesztésre elegendõ laptoppal is játszhatunk a legkomolyabb látványt kínáló címekkel, de egy egyszerûbb irodai notebookon is játszhattunk olyasmivel, ami okostelefonokon semmilyen formában nem elérhetõ. Ez papíron jól hangzik, ám az új szolgáltatás nem véletlenül béta üzemmódban rajtolt el. Míg a Google Stadia lehetõségei meglepõen alacsony sávszélesség mellett is elérhetõk, a Remote Play még nem tart abban a fázisban, amit zökkenõmentes jelzõvel illethetnénk. A STEAM tehát egyelõre még a minimum feltöltési és letöltési sebességet sem közölte, ezt valószínûleg a most kezdõdõ tesztidõszak alatt próbálják bekalibrálni. A vállalat egyelõre annyit kommunikált, hogy játékgyûjteményünk távoli eléréséhez mindkét oldalon magas sávszélességre és stabil kapcsolatra van szükség.
De mi kell még ezen kívül? A STEAM rendszerében folyamatosan zajlanak a fejlesztések, szolgáltatásaik pedig átalakulnak, vagy akár el is tûnnek. Az elsõ lépés a Steam Link eszköz volt, ami arra volt hivatott, hogy otthonunk bármely pontján elhelyezett kijelzõn játszhassunk, sebességveszteség vagy késés nélkül. Az eladási számok finoman szólva se döntögettek rekordokat, így leálltak a gyártásával, az utolsó darabokat pedig mindössze pár dollárárért árusítják. A kis dobozka eltûnt ugyan a piacról, viszont a megvásárolt darabok továbbra is mûködnek, és a folyamatos frissítéseknek hála az új funkciókkal is lépést tartanak. Ezt követõen jelent meg az Steam Link Anywhere, illetve a Steam In-Home funkció, mely otthoni hálózatunk határait szélesítette ki, így akár egy Linuxos irodai PC-re is átjátszhatjuk gamer rendszerünkön futó játékainkat, egyéb hardver megvásárlása nélkül. A Remote Play a Steam In-Home továbbfejlesztett változata, és át is vette a helyét az alkalamzáson belül. Lényegében otthonunk kapuit kitárja az egész világra, így a föld másik végén is lehetünk, a játék elvileg nem jelenthet gondot.
De mégis mi kell ahhoz, hogy egy amerikai nyaralás esõs estéjén, betölthessük mobilunkon a félbehagyott Doom Eternal kampány mentéseit? A játék megjelenésén túl, természetesen a saját számítógép otthonunkban (vagy más tetszõleges helyen), amihez egy lassabb laptopról, de akár egy okostelefonról is csatlakozhatunk, amennyiben mindkét oldalon fut a STEAM kliens legfrissebb változata, illetve Android rendszer esetén a Steam Link app. Maga a Steam Link dobozka is megkapta a szükséges frissítést, így ebben az esetben még második számítógépre sincs szükség, a kütyü mellé egy monitor is elegendõ. A játék perifériák nélkül igen nehézkes, így egérre, billentyûzetre még így is szükség lehet, a kontrollert pedig elvileg támogatta az In-Home, így reméljük ez továbbra sem lesz probléma. A távoli elérés tehát még gyerekcipõben jár, és az sem feltétlenül életszerû, hogy huzamosabb távollét idején otthoni PC-nk megállás nélkül üzemeljen. Ám ha ez nem probléma, esetleg van otthon aki figyel, hogy ne égjen le a ház, a megrögzött játékrajongók izgalmas dolgok elé nézhetnek. Reméljük a STEAM-nél képesek lesznek visszafogni a Remote Play étvágyát, és alacsonyabb sávszélesség esetén is képes lesz ellátni a feladatát. A STEAM kliens IDE kattintva letölthetõ, az Androidos alkalmazás ITT elérhetõ, sõt, úgy néz ki, végre az Apple eszközök tulajdonosai is élhetnek a különféle streaming opciókkal.