STEAM-es játékok a mobilodon?
VR, 4K, 60 FPS, 144FPS, tripla A címekkel futtató hordozható konzol? Ha videojátékokról van szó, a piac legfeljettebb termékeiből válogathatunk, így akár egy repülőgépen is játszhatunk Witcher 3-at. Mi jön még?
Az utóbbi években számos cég dolgozik azon, hogy költséges dedikált eszköz megvásárlása nélkül is játszhassunk kedvenc játékainkkal, mindezt akár egy okostelefonon. A Google Stadia hamarosan elstartoló streaming szolgáltatása ígéretesnek tűnik, hiszen akár ingyenesen is kipróbálható lesz, nem kell hozzá drága gép, a fejlettebb 4K-s játékélményért és a játékokért viszont itt is fizetni kell. De mi van ha már van saját játékos konfigurációnk, mégis élnénk stream nyújtotta szabadsággal? A STEAM-et üzemeltető Valve fejlesztői ezen ügyködnek.
Hasonlóval más cégek is próbálkoztak, a Sony például a PlayStation 4 felhasználók számára biztosít lehetőséget, hogy otthonuktól távol is elindíthassák játékaikat. A koncepció tulajdonképpen a Steam Remote Play esetében is ugyanaz. A funkció eléréséhez otthon bekapcsolt állapotban kell lennie számítógépünknek, mi pedig ahhoz kapcsolódva hozzáférhetünk a felhasználói könyvtárunkban szereplő játékokhoz. Ez alapvetően nem hangzik rosszul, hiszen ha a háztartásban már van egy többmilliós gamer PC, egy szövegszerkesztésre elegendő laptoppal is játszhatunk a legkomolyabb látványt kínáló címekkel, de egy egyszerűbb irodai notebookon is játszhattunk olyasmivel, ami okostelefonokon semmilyen formában nem elérhető. Ez papíron jól hangzik, ám az új szolgáltatás nem véletlenül béta üzemmódban rajtolt el. Míg a Google Stadia lehetőségei meglepően alacsony sávszélesség mellett is elérhetők, a Remote Play még nem tart abban a fázisban, amit zökkenőmentes jelzővel illethetnénk. A STEAM tehát egyelőre még a minimum feltöltési és letöltési sebességet sem közölte, ezt valószínűleg a most kezdődő tesztidőszak alatt próbálják bekalibrálni. A vállalat egyelőre annyit kommunikált, hogy játékgyűjteményünk távoli eléréséhez mindkét oldalon magas sávszélességre és stabil kapcsolatra van szükség.
De mi kell még ezen kívül? A STEAM rendszerében folyamatosan zajlanak a fejlesztések, szolgáltatásaik pedig átalakulnak, vagy akár el is tűnnek. Az első lépés a Steam Link eszköz volt, ami arra volt hivatott, hogy otthonunk bármely pontján elhelyezett kijelzőn játszhassunk, sebességveszteség vagy késés nélkül. Az eladási számok finoman szólva se döntögettek rekordokat, így leálltak a gyártásával, az utolsó darabokat pedig mindössze pár dollárárért árusítják. A kis dobozka eltűnt ugyan a piacról, viszont a megvásárolt darabok továbbra is működnek, és a folyamatos frissítéseknek hála az új funkciókkal is lépést tartanak. Ezt követően jelent meg az Steam Link Anywhere, illetve a Steam In-Home funkció, mely otthoni hálózatunk határait szélesítette ki, így akár egy Linuxos irodai PC-re is átjátszhatjuk gamer rendszerünkön futó játékainkat, egyéb hardver megvásárlása nélkül. A Remote Play a Steam In-Home továbbfejlesztett változata, és át is vette a helyét az alkalamzáson belül. Lényegében otthonunk kapuit kitárja az egész világra, így a föld másik végén is lehetünk, a játék elvileg nem jelenthet gondot.
De mégis mi kell ahhoz, hogy egy amerikai nyaralás esős estéjén, betölthessük mobilunkon a félbehagyott Doom Eternal kampány mentéseit? A játék megjelenésén túl, természetesen a saját számítógép otthonunkban (vagy más tetszőleges helyen), amihez egy lassabb laptopról, de akár egy okostelefonról is csatlakozhatunk, amennyiben mindkét oldalon fut a STEAM kliens legfrissebb változata, illetve Android rendszer esetén a Steam Link app. Maga a Steam Link dobozka is megkapta a szükséges frissítést, így ebben az esetben még második számítógépre sincs szükség, a kütyü mellé egy monitor is elegendő. A játék perifériák nélkül igen nehézkes, így egérre, billentyűzetre még így is szükség lehet, a kontrollert pedig elvileg támogatta az In-Home, így reméljük ez továbbra sem lesz probléma. A távoli elérés tehát még gyerekcipőben jár, és az sem feltétlenül életszerű, hogy huzamosabb távollét idején otthoni PC-nk megállás nélkül üzemeljen. Ám ha ez nem probléma, esetleg van otthon aki figyel, hogy ne égjen le a ház, a megrögzött játékrajongók izgalmas dolgok elé nézhetnek. Reméljük a STEAM-nél képesek lesznek visszafogni a Remote Play étvágyát, és alacsonyabb sávszélesség esetén is képes lesz ellátni a feladatát. A STEAM kliens IDE kattintva letölthető, az Androidos alkalmazás ITT elérhető, sőt, úgy néz ki, végre az Apple eszközök tulajdonosai is élhetnek a különféle streaming opciókkal.