fb pixel code
KATEGÓRIA KATEGÓRIA
Ajánló
Szépen nőttek a PC-eladások a járvány miatt
Majdnem 900 milliós büntetés félrevezető hirdetések miatt
Brutális AORUS konfig közel 800 000 forintért!
Baleset áldozata lett az MSI elnöke
Univerzális csatlakozás - Bemutatkozott a Thunderbolt 4
Az új VVC kodek 50%-kal csökkenti a 4K videók méretét
Killing Floor 2, Lifeless Planet és The Escapist 2 ingyen!
5G-s gyorsulás? Hálózati fejlesztések Magyarországon
Vasárnap ingyen miénk lehet a Watch Dogs 2
Paradigmaváltás? Új anyagot fedezett fel a Samsung
Aprócska Thin mini-ITX alaplapok az ASRocktól
Stressz teszt 1.0 Warzone dupla és BFV teszt fincsi konfiggal
Kész az első hatékony koronavírus-gyógyszer
Készüljünk fel, úton a Fallout tévésorozat
Creator 400M - igényes E-ATX torony az MSI-től
2019. 01. 28

Tényleg a játékipar szent grálja az RTX sorozat?

Tavaly szeptemberben érkeztek meg az Nvidia Turing-alapú újabb gamer videokártyái, az RTX 2070 és 2080 modellek, idén év elején pedig kijött az RTX 2060, ami így újra döntéshelyzetbe hozta a játékosokat. Mit tudnak az új RTX sorozat tagjai, érdemes-e gyorsan elköteleződni valamelyik típus mellett, ami új technológia elterjedésével kecsegtet? A nagyfelbontású játékok terén tagadhatatlanul kiemelkedő teljesítményt nyújtanak ezek a videokártyák, de a valós idejű raytracing egyelőre kiaknázatlan lehetőség marad.

Tavaly szeptemberben a GeForce RTX 2080 megjelenésével kezdődött az új RTX sorozat kiadása. Két héttel később jelent meg a GeForce RTX 2080 Ti, majd októberben a GeForce RTX 2070 értékesítése is megkezdődött. Januárban már az RTX 2060 változatai is kaphatóak, de a kérdés továbbra is érvényes marad: érdemes-e megvenni valamelyiket, vagy várjuk ki inkább, hogy a játékgyártók mit kezdenek a valós idejű raytracing technológia megjelenésével?

Az Nvidia legújabb videokártyái kapcsán írt értékeléseknél rendszerint fennakadást okoz, hogy igen borsos áruk van. A korábbi generációk tagjai esetében is a gamerek 280.000 forint körüli összeget kellett kifizessenek egy 80-as osztályú kártyáért, és 410 ezer körüli összeget a Ti variánsért. A GeForce RTX videokártyákat azonban ennél magasabb áron értékesítik, így megvételük jelenlegi feltételek mellett igen nehezen lenne indokolható. Ez alól az új GeForce RTX 2070 – ami vitathatatlanul olcsóbb, mint más, Turing-alapú GPU-k – sem kivétel. Az Nvidia 70-es osztályú GPU-i mindig is veszélyesek voltak az ember pénztárcájára, és 180-220 ezer forint körüli árukkal az RTX 2070 modellek sem mondhatók olcsónak.

Tekintve a magas árakat – érdemes-e egyáltalán elgondolkozni azon, hogy megvegyük az új GPU-k egyikét? A válasz attól függ, mire akarjuk használni a videokártyát, mennyi ideig akarjuk megtartani, és mennyi pénzt akarunk szánni rá. Ennek eldöntéséhez az újonnan megjelent RTX kártyákat közelebbről kell megvizsgálnunk.

Mielőtt az új GPU-k árait kezdjük szemügyre venni, fontos feltenni a kérdést, miért akarunk venni ilyet és mennyit akarunk áldozni rá. Vannak olyan felhasználók, akik egy-egy új termék megjelenésekor azonnal megveszik az újabb fejlesztést, ennek megfelelően jobban tolerálják a magas árakat és korlátozott kompatibilitást, és kifejezetten élvezetüket lelik abban, hogy új technológiákat kipróbáljanak – alighanem egy RTX kártya megvételekor pontosan ebbe a kategóriába esünk.

Ezt hozta a Turing architektúra

Az Nvidia új “Turing” architektúrája nagy dolgokkal kecsegtet: ez az első GPU architektúra, ami külön RT magokat fordít valós idejű raytracingre, lehetővé téve az új hibrid rendering technológia használatát. A cég bemutatója is elsősorban a raytracingre összpontosított, Jensen Huang vezérigazgató a “játékipar szent gráljaként” hivatkozott az új technológiára, és az, amit a bemutatón láthattunk, valóban elég meggyőző volt.

A Turing architektúra egyúttal AI-központú Tensor magokkal lepte meg a gamer közösséget, melyek a Deep Learning Super Sampling (DLSS) technológiával javítják a képminőséget és más supersampling ill. anti-alliasing technológiákhoz képest alacsonyabb terhelést jelentenek a GPU számára, miközben határozottan élesebb képet adnak. Alább az Nvidia oldalán elérhető Founders edition kártyák specifikációi (az áraknál a webáruházunkban kapható modellek árait jelezzük):

A Raytracing ígéretes, de még nem valós opció

Amikor a játékfejlesztők alkalmazkodnak az Nvidia által bevezetett új technológiához (ha megteszik), a Turing-alapú GPU ugródeszkát kap a valósághű vizuális megjelenítés terén, ezáltal magabiztosan lekörözik a kiöregedő, Pascal-alapú videokártyákat.

RTX 2070

Egyelőre jóformán nincsenek olyan játékok, melyek már raytracingre optimalizáltan jelentek meg, és a bejelentett - várható - játékok listája igen rövid, a megjelenések idejére vonatkozóan gyakran nincsenek is pontos információk. A Battlefield V az egyetlen olyan játék, ami támogatja a raytracinget, de itt a teljesítmény terén még vannak kivetnivalók, a raytracing aktiválása gyakran komoly visszaesést okoz a játék gördülékenységében.

Deep Learning Super Sampling

Az Nvidia AI-alapú DLSS technológiája a jövőben magas fellbontású kijelzőkön drámaian javíthatja a teljesítményt és a kép életszerűségét, de rövidtávon egyelőre ne számítsunk nagy dolgokra.

A DLSS technológiának jó esélye van a gyors elterjedésre, mert - a raytracinggel ellentétben – a játékfejlesztők utólagosan engedélyezhetik régebbi játékokban. Ugyanakkor – akár a raytracing esetében – nincsenek olyan játékok, melyek a DLSS technológiát engedélyezik, és a közeljövőben megjelenő ilyen programok listája szintén rövid.

Nem lehetnek kétségeink afelől, hogy idővel nem kevés játék fogja támogatni a Turing új technológiáit, de egyelőre nem számolhatunk fixen azzal, hogy az Nvidia ígéretei teljesülnek, illetve nagyon sokáig kell várni arra, hogy a Turing zászlóshajók által nyújtott új lehetőségeket elkezdje kihasználni a játékipar. Addigra akár meg is jelenhetnek az Nvidia újabb generációs videokártyái, melyek a Turing sorozat helyébe lépnek, emiatt érdemes nagyon átgondolni, pontosan mit is akarunk.

RTX 2070

Persze, vannak olyan nyomós indokok, ami az Nvidia új GPU-sorozatának megvétele mellett szólnak.

Tagadhatatlanul magas teljesítmény nagyfelbontású játékok terén

Az RT és Tensor magokon és az általuk engedélyezett technológiákon felül a Turing-alapú GPU önmagában is kiemelkedő teljesítményt nyújt. A sorozat legerősebb darabja a GeForce RTX 2080 Ti, nem kétséges, hogy jelenleg ez az elérhető leggyorsabb GPU. 4K felbontású kijelzőhöz ennél jobb opciót nem találunk; ha nem akarunk választani a jó FPS és kimaxolt grafika közt, erre kell essen a választásunk.

A GeForce RTX 2080 nem annyira erős kártya, mint az RTX 2080 Ti, de nagy vonalakban azt a teljesítményt hozza, mint a korábbi generációs GTX 1080 Ti, és 2560x1440-es felbontásban fantasztikus teljesítményt nyújt, beleértve itt a magas képfrissítés opciókat is.

Egyéb opció 1440p gamingre

Az Nvidia GeForce RTX 2080 magas ára aligha indokolható az 1440p játékokkal, de a cég kínál egy másik alternatívát, amit fontolóra vehetünk. A GeForce RTX 2070-hez már 180.000Ft körüli áron hozzájuthatunk – ez mindenféleképpen jobb választás, mint a GTX 1080, hiszen jobb teljesítményt nyújt, emellett megkapjuk vele az RTX-specifikus tartozékokat, még ha nem is tudjuk, mennyire lesz hasznos a raytracing és DLSS az alacsonyabb árú Turing kártyákon.

Az RTX 2080 némileg magasabb FPS-t hoz, de az RTX 2070 kevesebb pénzért lehetővé teszi az 1440p játékot.


Feltorlódott 10-es széria

Az Nvidia valamennyi Turing GPU-ja esetében meggyőző érveket hozhatunk fel arra, hogy miért kell ezt választani, de a magas árak és új technológia megjelenésével párhuzamosan az is tény, hogy a videokártya gyártók a kiöregedő Pascal GPU-k esetében segítenek “kisöpörni a raktárat”, így az újgenerációs, nagyon drága kártyák mellett most jó alkalom van olcsóbban megvenni a 10-es széria valamelyik tagját.

A GeForce GTX 1080 Ti egészen tavaly szeptemberig 330 ezer forintos áron a mainstream gamer videokártyák csúcsát jelentette, ez az RTX 2080-nál jobb ár-érték arányt jelent, ha mindössze nyers grafikai teljesítményt akarunk, de nem pályázunk a raytracingben rejlő lehetőségekre. Ezek a kártyák az RTX sorozat megjelenése előtt még 400 ezer forint körüli áron voltak kaphatók, ma azonban 334 ezer forintért fellelhetőek.

Ha kizárólag a magas FPS-re pályázunk, és nem tartjuk érdekesnek a raytracing és DLSS potenciális nyereségeit, a leértékelt 10-es széria tagjaiban biztos nem fogunk csalódni. 189 ezer forintos árával még a GTX 1070 Ti is jó vétel ma, bár az RTX 2070 ennél már nem sokkal drágább.

  • Persze, idővel a 10-es szériából feltorlódott készlet elfogy majd, ekkor ebben az árkategóriában egyetlen opció az RTX sorozat marad, ha Nvidia videokártyát akarunk venni.

Nehéz választás

Abban az esetben, ha kifejezetten 4K felbontáshoz keresünk videokártyát, és anyagilag megengedhetjük magunknak, hogy a legjobbak közül kiválasszuk a legjobbat, az RTX 2080 Ti-ra fog esni a választásunk. A kompromisszummentes 4K játékhoz ma egyszerűen nincs jobb opció.

Ha 2560x1440 felbontásban játszunk, már nem ennyire egyértelmű a választás. Amennyiben találunk még leértékelt GTX 1080 kártyát, ez most jó vétel lehet. Az RTX 2070 azonban mégjobb vétel, a kisebb extra teljesítmény és a raytracingben, valamint DLSS-ben rejlő lehetőségek megérik a minimális árkülönbséget – ha már ennyi pénzt áldozunk videokártyára, ne amiatt a néhány ezer forint miatt bánkódjunk, amikor elkezdenek megjelenni a raytracingre optimalizált játékok.

Újabb versenyző, a GeForce RTX 2060

A korábban kiadott GeForce RTX 2070, RTX 2080 és RTX 2080 Ti után az RTX 2060 a sorozat legolcsóbb tagja, ami az Nvidia közlése szerint bekapcsolt raytracinggel, 1080p felbontáson 65 és 88 FPS közti értékkel tudja vinni a Battlefield V-öt (nyilván a konfiguráció egyéb elemeitől függően).


Eleinte olyan pletykák terjedtek, miszerint az újonnan megjelenő RTX 2060 nem fogja támogatni a raytracinget. A megjelenés előtti hetekben azonban ezeket az értesüléseket szertefoszlatták, az RTX 2060 RT magokkal fellszerelve, olcsósított szent grállal együtt jött ki. Ugyanakkor – tekintve, hogy az RTX 2070 eléggé szenvedett a valósidejű sugárkövetéssel 1920x1080 felbontáson – az RTX 2060 mai feltételek mellett nem képes bekapcsolt raytracinggel kifogástalan játékélményt biztosítani a felhasználónak. Továbbra is nyitott lehetőség, hogy a játékfejlesztők milyen újításokkal állnak elő, de az RTX 2060-ba épített raytracing terén elsősorban ott lesznek nagy lehetőségek, amikor a játékgyártók elkezdenek előállni a kevésbé fotórealisztikus, alacsonyabb erőforrásigényű, új technológiára optimalizált játékokkal. Nem tudni, hogy ez mikor következik be, mindenesetre hihetetlen mértékben feldobna egy újonnan megjelenő, Fortnite kaliberű játékot, ha az ellenség pozíciójára nem csak a hangokból tudnánk következtetni, hanem fényekből, tükröződésekből is.

Nvidia GeForce RTX 2060 specifikációk

Az RTX 2060 megjelenése nagyon újkeletű. A januárban kiadott videokártya ugyanazzal a TU106 szilikonnal érkezik, mint az RTX 2070. 1920 CUDA mag, 240 Tensor mag az AI-nak és 30 RT mag a raytracingnek – így néz ki az új RTX 2060, ami emellett 1365 alap órajellel, 1680 boost órajellel rendelkezik, és 6GB GDDR6 memóriát támogat. Az első egyéni gyártmány a Gigabyte GeForce RTX 2060 kártyája volt, ezt követően jelentek meg MSI, Palit, Gainward és ASUS modellek.


Ez egy két slotba szerelhető videokártya, aktív hűtéssel. A Gigabyte által kiadott videokártya 8-pines tápcsatlakozóval rendelkezik és gyári overclockolást kapott. Akárcsak a GTX 1060, az RTX 2060 HDMI és három Displayport csatlakozóval rendelkezik,de ez gyártónként eltérő, például ASUS kártya esetében 2 HDMI és 2 Displayport áll rendelkezésre.

RTX 2060

Általánosságban elmondható, hogy a GeForce RTX 2060 30.43%-kal gyorsabb, mint a korábbi GeForce GTX 1060 6GB, és 6.18%-kal lassabb, mint a GeForce GTX 1070. A kompetíciót tekintve pedig elmondható, hogy 22%-kal gyorsabb az AMD Radeon RX 590-nél és 4.44%-kal van lemaradva a Radeon RX Vega 56 mögött.

Rengeteg variáns várható

A Gigabyte nemrég 39 különböző GeForce RTX 2060 modellt regisztrált az Eurázsiai Gazdasági Bizottságnál (ECC). Úgy tűnik, az Nvidia három különböző memóriakonfigurációval – 6GB, 4GB és 3GB változatban – adja ki az új RTX 2060-akat. Ha a Gigabyte rutinja nem változik ebben a viszonylatban, ez azt jelenti, hogy a GC jelzéssel érkező kártyák GDDR6 memóriát kapnak, míg a GD kóddal ellátott modellek GDDR5 vagy GDDR5X memóriával érkeznek. Eszerint a GeForce RTX 2060-nak hat különböző variánsa lesz. Persze, a fenti néhány mondatot nem kell készpénznek venni, a gyártók gyakran olyan modelleket is listáznak, melyek kiadása akkor épp megfontolás alatt áll, de ezek közül nem mindegyik jelenik meg a későbbiekben. Annyi azonban biztos, hogy az RTX sorozat tagjai már megannyi forrásból kaphatóak, és attól függően, hogy milyen konnektivitásra és teljesítményre van szükségünk, már sok tucatnyi eltérő modell kapható, melyek alap vonásai típusonként megegyezőek, de mindegyik gyártó terméke igazi egyéniség. Ha a legolcsóbb RTX 2060-as modellek és a jelenleg támogatást biztosító egy szem Battlefield V esetében nem is tökéletes a játékélmény, egy RTX 2070-es vagy jobb modellel biztos ki lehet húzni, ameddig megjelennek az új technológiára optimalizált játékok, és attól a ponttól egy ilyen elsővonalas videokártyát biztos sokáig nem fogunk lecserélni.

NTG - PCX

2019. 01. 28

Szépen nőttek a PC-eladások a járvány miatt
A koronavírus pozitív irányba terelte a PC-s piac egyre apadó forgalmát  A gazdasági mutatók kíméletlen igazsága, hogy az otthoni számítógépek értékesítése évről évre alacsonyabb számokat mutat. Ez a tendencia egyáltalán nem meglepő módon az okostelefonok és táblagépek terjedésének tudható be, mely 2020 elején évek óta nem tapasztalt mélypontra helyezte a PC-s piacot, és az év további részéről sem olvashattunk biztató jóslatokat. Azonban aki azt gondolta, hogy a kialakult járványhelyzet csak még mélyebb szakadékba löki az ágazatot, az rosszul tippelt, a globális gazdaság által behúzott kézifék pont az informatikai cikkek értékesítésén nem éreztette negatív hatását, sőt, hosszú idő után szép növekedést eredményezett. Az év második negyedévének eredményeiről két vállalat, a Gartner (globális kutató- és tanácsadó cég), illetve az IDC (Interactive Data Corporation – pénzügyi és piaci elemző, tanácsadó vállalat) felmérései nyújtanak releváns képet, a két egybevágó tanulmány alapján pedig a piac végre egyértelmű növekedést könyvelhetett el. A csoportok más megközelítést alkalmaztak, így a Gartner eredményei a vásárlókhoz került termékek darabszámát mutatja, az IDC pedig a gyártótól a kereskedőkhöz kiszállított árumennyiségre koncentrált, ebből adódik a számbeli eltérés is, mely mindkét esetben szépen jelzi az emelkedést. A hat éve nem látott pozitív változást a Gartner „rövid távú fellendülésnek” nevezte, míg az IDC valahogy úgy fogalmazott, hogy „
Majdnem 900 milliós büntetés félrevezető hirdetések miatt
A hatóságok példát statuálnak a cseh tulajdonú kereskedővállalattal  „Közel 900 milliós büntetést kapott az Alza.hu” – hozta le a hírt az mmonline.hu (Marketing & Media Online). A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által bírságként megítélt 892 millió forint az Alza.hu webáruház üzemeltetőjét és cseh anyavállalatát sújtja, mivel korábbi hirdetéseikkel súlyosan félrevezették vásárlóikat. A hatóság ítélete állítólag nem véletlenül közelíti ilyen vészesen az egymilliárd forintos határt, ugyanis ezzel a többi vállalat számára is példát statuálnak, ez a káros gyakorlat ugyanis nem számít egyedi esetnek. Mint kiderült, a tekintélyes összegen felül további 30 millió forint eljárási bírság megfizetésére is kötelezik őket, mivel a hatósági eljáráshoz szükséges részleteket, konkrétan a vizsgálatok tárgyát képező kampányok költségére vonatkozó adatokat is hiányosan, vagy félrevezető módon közölték. Az MTI információi alapján, a GVH vizsgálata az Alza 2018. január és 2019. február közé eső, hat alkalmat számláló reklámkampányait vizsgálta, mely az Egyesült Államokból elterjedt és egyre népszerűbb Black Friday akcióra hívta fel a közönség figyelmét. A reklámanyagok a meghirdetett akciós időszakban „akár 80 százalékos” kedvezményt ígértek, ám mint kiderült, egyetlen bemutatott termék, vagy akár csak ahhoz hasonló áru sem kapott akár csak megközelítő mértékű leárazást. A hirdetésekben háztartási berendezések és különféle elektronikai cikkek szerepelt
Baleset áldozata lett az MSI elnöke
A technológiai szakember és cégvezető tragikus hirtelenséggel távozott  A tajvani sajtó értesülései szerint, kedden balesetet szenvedett és elhunyt Sheng-Chang ‘Charles’ Chiang, az MSI (Micro-Star International) elnök-vezérigazgatója. A tajvani Liberty Times hozta le elsőként a szomorú hírt, mely később futótűzként terjedt tovább, túllépve az informatikai jellegű magazinok felületein. A lap információi alapján Sheng-Chang Chiang a vállalat tájpeji Zhonghe kerületében álló irodaépületében tartózkodott, és - állítólag egy rossz mozdulat miatt - kizuhant a hetedik emeletről. A kiérkező mentőszolgálat igyekezett ellátni őt, ám megmenteni már nem sikerült. A hírt nemsokkal annak elterjedése után az MSI szóvivője hivatalosan is megerősítette, ám az eset pontos körülményeit azóta sem tisztázták. Mielőtt tavaly elfoglalta az elnöki széket, a közismert tajvani tech-vállalat már több mint húsz éve foglalkoztatta, 1999-ben csatlakozott, mint a mérnöki részleg alelnöke. 2010-től töltötte be a kutatás-fejlesztés, (Research and development, R&D) részleg alelnöki pozícióját és többek között kiemelkedő szerepe fűződött a Desktop Platform Business szárny felvirágoztatásához, illetve neki tulajdonítják a cég sikeres szemléletváltását is, melynek köszönhetően komoly sikereket értek el a játékosoknak szánt termékekkel, és a professzionális igényeket kielégítő eszközparjukkal. Az MSI szóvivője szerint nagy tiszteletnek örvendett a vállalatnál, és egy korábbi interjú ala
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2020.
Kapcsolat: pcx@pcx.hu
Az oldal tetejére 0 Kedvenceim 0 Összehasonlítás 0 A kosár üres
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...