fb pixel code
KATEGÓRIA KATEGÓRIA
Ajánló
Ingyenes lesz a Halo Infinite multiplayer
10 milliárd dollárnyi netközvetítő műholdat lő fel az Amazon
Nem frissítjük szívesen a Windowsunkat
Nagy Twitter hack - őrizetben egy 17 éves fiú
Az új BE kiadás lefarag a Sapphire Pulse 5700 XT árából
Irodai "Gamer" 110 ezerért, 3 játékteszttel (Fortnite, CS: GO, Valorant). Joakim megmutatja
Trump betiltaná a TikTokot, a cég videóval reagált
Ismét rekordközeli bevételt produkált a Facebook
A Microsoft tiltólistára tette az ingyenes CCleanert
A Steam rendet vág, lőttek az olcsó VPN-es játékvásárlásnak
Az AMD bevételei kiemelkedők, és egy termékük sem késik
Jön a hűtőborda nélküli Aorus NVMe Gen4 M.2 SSD
Ma 5 éves Windows 10, és hamarosan ismét megújul
Ideális számítógép 300 ezerért? Boldog Szülinapot Pisti!
A Google optikai kábelt húz Európa és az USA közé
2019. 11. 25

Radeon RX 5500 - apró NAVI egy GTX 1060 helyett?

A hivatalos októberi bejelentés után, az AMD végre a középkategóriában is képviselteti magát új, NAVI videokártyával. A friss architektúra visszafogott melegedést, alacsony fogyasztást, halk működést és ismerős teljesítményt nyújt, ára azonban még kérdéses.

Íme a referencia modell


Bár az AMD eredetileg a konkurens GTX 1650-nel állította szembe, az eddigiek alapján nincs biztonságban a Polaris alapú RX 500 széria sem. A techpowerup és a német Heise tesztjeiben, NVIDIA oldalról egy GTX 1650 SUPER és egy GTX 1660 OC szerepelt, az előző generációt pedig egy RX 580 NITRO + képviselte.

Kompakt kártya, korrekt teljesítmény


A kártya szívét adó NAVI 14, a második RDNA architektúrát alkalmazó grafikus processzor, mely szintén 7nm-es csíkszélességen készült. Az RX 5700-hoz képest természetesen kevesebb részegységgel rendelkezik, konkrétan 1408 shader, 32 raster, és 88 textúrázó a felhozatal. A 24 RDNA számítási egységéből 22-t használ, a két inaktív a várható XT kiadásban kaphat szerepet. Alap órajele 1670Mhz, játékhoz az 1717 MHz-es Game Clock ajánlott, a maximum pedig az 1845 MHz-es Boost Clock.

Egyszerű dizájn, hatékony hűtés


A fedélzeti memória amolyan vegyes csomag, hiszen a régebbi GDDR5 megoldást egyelőre 4GB GDDR6 váltja, 1750 MHz-es frekvenciával, az adatsín viszont 128-bites sávszélességgel bír. A tesztekhez, egy előre összeállított HP Pavilon konfiguráció OEM kártyáját használták, de a gyakorlat azt mutatja, hogy a bolti készletek feltöltésével számíthatunk 8GB-os megoldásra is.

Az ajánlott háromból két DisplayPort


Fogyasztás és melegedés tekintetében valóban a GTX 16 szériához áll a legközelebb, vagyis nagyjából 110 wattos TDP jellemzi, melyhez 350 wattos tápegység ajánlott, és egy 8-tűs PCI-E csatlakozó szükséges. A tesztelők leszögezték, hogy a PCPartner által gyártott kártya szinte minden tekintetben megegyezik a hivatalos referencia modellel, egyedül a csatlakozók száma változott. A gyári ajánlás három DisplayPort, amiből itt kettő teljesül, egy HDMI társaságában.

A 8-tűs PCI-E elegendő


Összességben sem belső felépítése, sem hűtése nem mutat eltéréseket, utóbbi szerencsére nem „blower” megoldással riogat, helyette nyitott, egy ventilátoros kialakítást kapott. Az egyszerű műanyag burkolattal fedett bordázat teljesen lefedi a 180 x 110 mm-es kártyát, és dizájn díjat talán nem nyer, teljesítménye kiváló volt. A hőértékek alapjáraton 32°C körül alakultak, passzív mód pedig ezen a változaton nem elérhető. A venti tehát mindig mozgásban volt, ám kifejezetten halkan dolgozott, és még magas órajelen is képes volt 67°C-on tartani a kártyát, mindössze 32 dB zajszint mellett.

Terhelés alatt is maximum 67°C!


A friss Adrenalin 19.11.3 verziószámú driver már teljes körű támogatást biztosít, így nem merültek fel szoftveres, vagy teljesítményt befolyásoló problémák. A kártya terepe vitán felül a legelterjedtebb Full HD, vagyis az 1920x1080-as felbontás, bár egyes játékokkal 1440p mellett is képes 30 FPS körüli átlag teljesítésére. Az egyik tesztben kizárólag egy GTX 1650 SUPER volt az ellenfél, azonban mankónak más kártyák értékeit is feltüntették, hogy megkönnyítsék az összehasonlítást. Witcher 3 alatt kereken 60 FPS-t hozott átlagban, ezzel 1-2 képkockával jobbnak bizonyult az RX 580 és GTX 1060 kártyáknál, és pont ennyivel maradt le a GTX 1650 SUPER-től is.

A Crossfire nem támogatott


A verseny nem volt teljesen kiegyenlített, hiszen az RX 580 NITRO+ tuningolt kártya 8GB memóriával, és a 6 GB-os GTX 1660 OC is egy gyárilag túlhajtott változat. Az 580 nagyjából 6 és 4 FPS-sel volt jobb a Shadow of the Tomb Raider, és a Far Cry 5 alatt teljesített 59, illetve 72 átlag értékeknél. A pálmát végül 1660 OC vitte el, 69 és 85 FPS-sel. Ha figyelembe vesszük, hogy ez egy tuningtól mentes referencia modell, és csak 4 GB VRAM-mal rendelkezik, az értékek teljesen elfogadhatók. A teszt alatt mért fogyasztás 133 watt volt, vagyis ezen a téren kérdés nélkül lekörözi a 8GB-os RX 580 jóval magasabb 207 wattos TDP-jét, és erősen rámutat a Polaris architektúra hátrányos oldalára. A túlhajtott GTX 1660 azonban még gyorsabb, és a 128 wattos fogyasztással is a többiekre licitál, az egyetlen kérdés tehát az árazás lesz, melyről az AMD sajnos még nem nyilatkozott.

Korrektül teljesít, csak az ára is legyen jó!


A tesztek tanulsága, hogyha csodát nem is mutat be a kis NAVI, a GTX 1650 SUPER és az RX 570 környékére belőtt árazással már szimpatikus lehet, 43-46 000 Ft környéki nettóval pedig már új ár-érték bajnokot avathatnánk, ami kétségtelenül azonnal népszerűvé válna. Az alacsony csíkszélességnek köszönhetően a NAVI 14 lapka olcsóbban gyártható mint a GTX-ek TU116 kódnevű GPU-ja, így nem kizárt, hogy az AMD merész húzással alákínál a konkurenciának, és ebben a kategóriában behúzza az ünnepi szezont, már ha időben piacra kerül a kártya.

Meglévő kártyánk cseréje talán nem válik indokoltá, kategóriáján belül semmiképp, az új vásárlók számára viszont jó választás lehet az RX 5500, pláne ha a gyártópartnerek egyedi megoldásai, egy picit még dobnak a teljesítményen.

2019. 11. 25

Ingyenes lesz a Halo Infinite multiplayer
A fejlesztők igazolták a szivárgásig fajult pletykaáradatot, tényleg ingyenes lesz az új Halo multiplayer módja Ahogy arról mi is beszámoltunk, a Microsoft július vége felé tartotta meg Xbox Games Showcase névre keresztelt rendezvényét, ahol megtekinthettük a következő generációs konzoljukat köszöntő játékfelhozatalt. A Microsoftos címek többsége egy ideje már PC-re is megjelenik, így az Xbox konzolok húzócímének tekinthető Halo széria legújabb darabja is elérhető lesz Windows felhasználóknak. Ha ez a lehetőség a PC-s játékosokra eddig nem hatott volna lelkesítőleg, az ingyenes játék lehetősége talán megéri a figyelmünket. A műsort egyből a Halo Infinite rövid játékbemutatója indította, ám az az igazság, hogy a közönség nem produkált kollektív ájulást a néhány perces tartalom láttán. A látvány rendben volt, de valójában néhány perc elég volt a következtetéshez, miszerint ez bizony nem egy várva várt „next gen” játék lesz. Ez persze csak azok számára volt valódi meglepetés, akik nem tudták, hogy az Infinite fejlesztése már bőven azelőtt megkezdődött, hogy akár egyetlen bennfentes játékkészítő is hozzájuthatott volna az új generációs Xbox Series X konzol korai fejlesztői példányához. A játék láthatóan azzal a céllal készült hosszú éveken keresztül, hogy végül elbúcsúztassa a két piacon lévő Xbox One készüléket, ugyanakkor némi vizuális tuning kíséretében az új gépet is útjára bocsássa. Ezt a szerepet valószínűleg gond nélkül be is tölti, főleg most, hogy a bár
10 milliárd dollárnyi netközvetítő műholdat lő fel az Amazon
Zöld utat kapott az Amazon műholdas projektje, több mint háromezer egység szórja majd fentről az internetet Valamikor tavaly júliusban kapott szárnyra a hír, hogy az Amazon nagyszabású technológiai projektre készül, melynek célja a SpaceX-hez hasonló műholdas alapú internetközvetítés. Az Amazont könyvárusból média- és technológiai nagyvállalattá duzzasztó Jeff Bezos célja, hogy többezer műholdjával a föld olyan területeire is minőségi netkapcsolatot szolgáltasson, melyeken rossz a lefedettség, esetleg egyáltalán semmilyen netes opció nem elérhető, így más cégekkel való konkurálás helyett inkább a relatíve üres területeket fedné le. A terveiket egy bő év után pozitívan bírálták el, így hamarosan életbe léphet az első fázis. A Project Kuiper néven futó beruházás 3236 műhold kibocsátásának tervével járult az amerikai Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) elé, mely a napokban pozitívan bírálta el a terveket, és engedélyezte azok végrehajtását. Az alacsony föld körüli pályán száguldó egységek 590-630 kilométeres magasságban helyezkednek majd el, és egy alacsony válaszidővel, illetve nagy sávszélességgel bíró hálózat létrehozását teszik lehetővé. A föld-űr irányú kommunikáció 27,5-30,0 GHz-es, az űr-föld irányú kommunikáció pedig 17,7-18,6 GHz-es vagy 18,8-20,2 GHz-es frekvencián zajlik majd, az azonban még nem ismert, hogy ez milyen valós sávszélességet és sebességet jelent, ahogy az sem, hogy a felhasználók milyen eszközök birtokában élhetnek majd a lehetőséggel. A megha
Nem frissítjük szívesen a Windowsunkat
Az aktuális felmérés szerint a sokan több mint egy éve nem frissítik rendszerüket  A napokban volt 5 éve, hogy a Microsoft útjára bocsájtotta utolsónak szánt asztali operációs rendszerét, melyről átfogó felhasználói statisztikákat általában az az AdDuplex közöl, mely 2011 óta lát el keresztpromóciós tevékenységet, hogy ezzel segítse a különféle Windows appok és játékok terjesztését. A Microsoft ígérete szerint újabb rendszer elkészítése helyett, évenként két nagy frissítőcsomaggal igyekszik aktualizálni a Windows 10 minden kiadását, ám úgy néz ki, hogy sok felhasználó számára ez túl sok változást jelent, mivel közel a felük már vagy egy éve nem élt a lehetőséggel. Igen beszédes az a 43.6 százalékos arány, mely azon Windows 10 felhasználókat jelzi, akik mai napig tökéletesen elégedettek a 2019 Májusi Frissítéssel. Ők ugyanis azóta is az 1903-as verziót használják, és azóta nem néztek utána az elérhető csomagoknak, esetleg egyenesen elzárkóztak a frissítéstől. Ezt a tekintélyes tömeget a 2019 Novemberi Frissítés követi, az 1909-es verzión megtorpanó userek a teljes bázis 36.8 százalékát teszik ki. A fennmaradó 19.6 százalék érdemi részét a legújabb, és hosszú ideje a legproblémásabb 2020 Májusi Frissítést használók teszik ki, a 2004-es verzió hívei jelenleg 11.6 százalékon állnak. A felmérés nem csak arra az általános beidegződésre világít rá, hogy az emberek gyakorta bizalmatlanok az újdonságokkal szemben, hanem arra is, hogy a listán rosszul szereplő friss 2004-es
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
Tálos Krisztián
Végre egy ITX méretű AMD. Nagyon rágyúrhatnának erre a méretre is, mert jelenleg szinte csak nVidia kártyákat kapni a 200mm környéki szegmensben.
2019-11-28 13:08:02
PCX 2006-2020.
Kapcsolat: pcx@pcx.hu
Az oldal tetejére 0 Kedvenceim 0 Összehasonlítás 0 A kosár üres
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...