A hivatalos októberi bejelentés után, az AMD végre a középkategóriában is képviselteti magát új, NAVI videokártyával. A friss architektúra visszafogott melegedést, alacsony fogyasztást, halk működést és ismerős teljesítményt nyújt, ára azonban még kérdéses.
Bár az AMD eredetileg a konkurens GTX 1650-nel állította szembe, az eddigiek alapján nincs biztonságban a Polaris alapú RX 500 széria sem. A techpowerup és a német Heise tesztjeiben, NVIDIA oldalról egy GTX 1650 SUPER és egy GTX 1660 OC szerepelt, az előző generációt pedig egy RX 580 NITRO + képviselte.
A kártya szívét adó NAVI 14, a második RDNA architektúrát alkalmazó grafikus processzor, mely szintén 7nm-es csíkszélességen készült. Az RX 5700-hoz képest természetesen kevesebb részegységgel rendelkezik, konkrétan 1408 shader, 32 raster, és 88 textúrázó a felhozatal. A 24 RDNA számítási egységéből 22-t használ, a két inaktív a várható XT kiadásban kaphat szerepet. Alap órajele 1670Mhz, játékhoz az 1717 MHz-es Game Clock ajánlott, a maximum pedig az 1845 MHz-es Boost Clock.
A fedélzeti memória amolyan vegyes csomag, hiszen a régebbi GDDR5 megoldást egyelőre 4GB GDDR6 váltja, 1750 MHz-es frekvenciával, az adatsín viszont 128-bites sávszélességgel bír. A tesztekhez, egy előre összeállított HP Pavilon konfiguráció OEM kártyáját használták, de a gyakorlat azt mutatja, hogy a bolti készletek feltöltésével számíthatunk 8GB-os megoldásra is.
Fogyasztás és melegedés tekintetében valóban a GTX 16 szériához áll a legközelebb, vagyis nagyjából 110 wattos TDP jellemzi, melyhez 350 wattos tápegység ajánlott, és egy 8-tűs PCI-E csatlakozó szükséges. A tesztelők leszögezték, hogy a PCPartner által gyártott kártya szinte minden tekintetben megegyezik a hivatalos referencia modellel, egyedül a csatlakozók száma változott. A gyári ajánlás három DisplayPort, amiből itt kettő teljesül, egy HDMI társaságában.
Összességben sem belső felépítése, sem hűtése nem mutat eltéréseket, utóbbi szerencsére nem „blower” megoldással riogat, helyette nyitott, egy ventilátoros kialakítást kapott. Az egyszerű műanyag burkolattal fedett bordázat teljesen lefedi a 180 x 110 mm-es kártyát, és dizájn díjat talán nem nyer, teljesítménye kiváló volt. A hőértékek alapjáraton 32°C körül alakultak, passzív mód pedig ezen a változaton nem elérhető. A venti tehát mindig mozgásban volt, ám kifejezetten halkan dolgozott, és még magas órajelen is képes volt 67°C-on tartani a kártyát, mindössze 32 dB zajszint mellett.
A friss Adrenalin 19.11.3 verziószámú driver már teljes körű támogatást biztosít, így nem merültek fel szoftveres, vagy teljesítményt befolyásoló problémák. A kártya terepe vitán felül a legelterjedtebb Full HD, vagyis az 1920x1080-as felbontás, bár egyes játékokkal 1440p mellett is képes 30 FPS körüli átlag teljesítésére. Az egyik tesztben kizárólag egy GTX 1650 SUPER volt az ellenfél, azonban mankónak más kártyák értékeit is feltüntették, hogy megkönnyítsék az összehasonlítást. Witcher 3 alatt kereken 60 FPS-t hozott átlagban, ezzel 1-2 képkockával jobbnak bizonyult az RX 580 és GTX 1060 kártyáknál, és pont ennyivel maradt le a GTX 1650 SUPER-től is.
A verseny nem volt teljesen kiegyenlített, hiszen az RX 580 NITRO+ tuningolt kártya 8GB memóriával, és a 6 GB-os GTX 1660 OC is egy gyárilag túlhajtott változat. Az 580 nagyjából 6 és 4 FPS-sel volt jobb a Shadow of the Tomb Raider, és a Far Cry 5 alatt teljesített 59, illetve 72 átlag értékeknél. A pálmát végül 1660 OC vitte el, 69 és 85 FPS-sel. Ha figyelembe vesszük, hogy ez egy tuningtól mentes referencia modell, és csak 4 GB VRAM-mal rendelkezik, az értékek teljesen elfogadhatók. A teszt alatt mért fogyasztás 133 watt volt, vagyis ezen a téren kérdés nélkül lekörözi a 8GB-os RX 580 jóval magasabb 207 wattos TDP-jét, és erősen rámutat a Polaris architektúra hátrányos oldalára. A túlhajtott GTX 1660 azonban még gyorsabb, és a 128 wattos fogyasztással is a többiekre licitál, az egyetlen kérdés tehát az árazás lesz, melyről az AMD sajnos még nem nyilatkozott.
A tesztek tanulsága, hogyha csodát nem is mutat be a kis NAVI, a GTX 1650 SUPER és az RX 570 környékére belőtt árazással már szimpatikus lehet, 43-46 000 Ft környéki nettóval pedig már új ár-érték bajnokot avathatnánk, ami kétségtelenül azonnal népszerűvé válna. Az alacsony csíkszélességnek köszönhetően a NAVI 14 lapka olcsóbban gyártható mint a GTX-ek TU116 kódnevű GPU-ja, így nem kizárt, hogy az AMD merész húzással alákínál a konkurenciának, és ebben a kategóriában behúzza az ünnepi szezont, már ha időben piacra kerül a kártya.
Meglévő kártyánk cseréje talán nem válik indokoltá, kategóriáján belül semmiképp, az új vásárlók számára viszont jó választás lehet az RX 5500, pláne ha a gyártópartnerek egyedi megoldásai, egy picit még dobnak a teljesítményen.