Az Egységes Segélyhívórendszer olyan technológiai támogatást kap, ami elárulja a telefonáló pontos helyét
A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) és az Országos Rendõr-fõkapitányság (ORFK) csütörtökön közösen adott tájékoztatást, a 112-es segélyhívószám komoly fejlesztésérõl. A bejelentés szerint, a 112-es hívószám mögött álló rendszer Magyarországon is is megkapja az úgynevezett Advanced Mobile Location (AML) technológiát, melynek segítségével a korábbinál sokkal pontosabb helymeghatározás segítheti a szolgálat munkáját.
A 112-es segélyvonal, Magyarországon 2013 óta számít egységes hívószámnak, mely lényegében annyit jelent, hogy Európában bárhonnan és bármikor ingyenesen hívható mobil készülékekrõl és vezetékes telefonról is, de minden esetben a helyi központok valamelyike fogadja a hívásokat. A közlemény hangsúlyozza, hogy a bejelentett fejlesztés a segítségnyújtók egyik, ha nem a legnagyobb problémáját hivatott megoldani, mely számos esetben a telefonáló pontos helyének beazonosítása. A hívást fogadó operátorok, korábban legfeljebb tíz kilométeres pontossággal határozhatták meg a hívás forrását, az AML viszont ennél nagyságrendekkel pontosabb információt adhat. Az új opció akár 5 méteres precizitással is képes jelezni a hívás helyét, ami jelentõsen felgyorsíthatja a segítségnyújtás idejét.
Az AML funkció mûködéséhez arra van szükség, hogy a hívást Android, vagy iOS rendszerû készülékrõl indítsák, tehát analóg vezetékes vonal esetén, értelemszerûen nem tud majd segíteni. A hívás földrajzi koordinátáinak továbbításához semmilyen alkalmazást nem kell telepítenünk, ugyanis ha a 112-t tárcsázzuk, az okostelefonokon automatikusan bekapcsol a funkció, helyadatainkat pedig a hozzánk legközelebb lévõ Hívásfogadó Központba küldi. Ez az automatizmus tovább csökkentheti a segítség megérkezéséig eltelt idõt, de ahhoz, hogy az AML mûködjön, a telefonokon nem lehet idõsebb operációs rendszer, mint Android OS 4.1 (Google Play Services 9.0), illetve Apple eszközök esetén iOS 13.4. A szolgáltatással kapcsolatban természetesen felvetõdött a visszaélés lehetõsége is. A kérdéssel kapcsolatban a NISZ, a Google és az Apple is azt nyilatkozta, hogy kizárólag a 112 hívása esetén kapcsol be, a helyszínt meghatározó adatok pedig kizárólag a Hívásközpont Számára láthatók, amely csak a hívást kezdeményezõ készülék lokációs információihoz fér hozzá.
Az AML egy HELP112 II. néven futó nemzetközi projekt eredményeként készülhetett el, melyben a NISZ az EENA-val (European Emergency Number Association) és hat európai országgal (Dánia, Franciaország, Horvátország, Németország, Portugália, Svédország) közösen dolgozott a fejlesztésen. Itthon amúgy volt már egy hasonló lehetõség, mely az Életmentõ névre hallgat, és a Vodafone biztosította az OMSZ (Országos Mentõszolgálat) számára. Ez egy mobilos alkalmazás, mely nagyjából ugyanezen az elven mûködik és a helyadatokat továbbítja, ám mégsem tekinthetõ az AML teljes körû alternatívájának, mivel csak a mentõszolgálattal kommunikál.
De ez már nem is jelent problémát, mert az AML funkció már aktív, a Vodafone, a Telenor és a Magyar Telekom hálózatain egyaránt. Arról sajnos nincs információnk, hogy a hazánkban mûködõ kisebb mobilszolgáltatóknál is elérhetõ-e a funkció.