Augusztus 20.-án hivatalosan is bejelentésre került az Nvidia új GeForce RTX sorozata, melyek újgenerációs modelljeit Turing architektúrára alapozták, ennek köszönhetõen elsõként valós idejû sugárkövetéssel rendelkeznek. Alább összefoglaljuk, mi az, amit a Turing, és az elsõ három kártya, a RTX 2080 Ti, RTX 2080 és RTX 2070 kapcsán feltétlen tudni kell.
Az Nvidia Turing architektúrája lehetõvé teszi a RTX videokártyák számára a valós idejû sugárkövetést, aminek köszönhetõen extrém mértékben valósághûvé válnak a fényviszonyok és tükrözõdések. A Turing elõtti idõkben az elõre renderelt jelenetekkel kerülhetett sugárkövetés egy játékba, ebben hoznak forradalmi változást az Nvidia újgenerációs videokártyái. Az új GPU-k emellett nem csak dedikált sugárkövetõ maggal rendelkeznek, de adott egy MI alapú "Tensor Core", ami segít elõre jelezni, melyik pixelre van szükség egy adott effekt létrehozásához. Az Nvidia vezérigazgatója, Jensen Huang szerint “a tükrözõdések többé soha nem lesznek a régiek”, és amellett, hogy az új kártyák több CUDA magja és jobb árnyékolási megoldásai általánosságban javítják az FPS-t, GDDR6 memóriát használnak, ami a Pascal kártyák korábbi GDDR5 memóriájához képest jelentõs gyorsaságjavulást hoz majd.
A sugárkövetés az a folyamat, ami a játékokban a nagyon valósághû fényeffekteket hozza létre. Sugárkövetés nélkül a gép egy “raszterizálás” nevû folyamatot használ a mélység illúziójának megteremtésére, a poligonok 3D modellekbe rendezésére, emellett árnyékolást használ, vagyis megváltoztatja a pixelek színét, hogy szimulálja azt, hogyan nézne ki, ha a fény visszaverõdne róla. A sugárkövetés már ettõl eltérõ metodológiát használ, és ezzel ellentétes irányban mûködve, a játékos szemszögébõl állapítja meg, hol érne el a fénysugár egy virtuális tárgyat, és ez hogyan hozna létre fényvisszaverõdést, csillanásokat, árnyékokat.
A sajtókonferencia során az Nvidia számos játékot bemutatott az RTX sorozat fényeffektjeivel; Battlefield V-ben egy autón fotórealisztikus minõségben tükrözõdött vissza a mellette égõ tûz képe, ami RTX nélkül mindössze egy halvány fényfoltnak látható.
A valós idejû sugárkövetést sok játék támogatni fogja, ezek közé tartozik a Battlefield V, Shadow of the Tomb Raider, MechWarrior 5 és Metro Exodus. Emellett további 16 játékkal kapcsolatban jelentették be, hogy támogatják az Nvidia “ Deep Learning Super-Sampling” funkcióját, ami szintén a képminõséget hivatott javítani.
A hivatalos bejelentéssel három új GPU jelent meg a piacon, ennek legerõsebb változata az RTX 2080 Ti, “alsókategóriás” modellje pedig az RTX 2070. Az alábbi táblázatban megtekinthetjük ezek specifikációit és az árkategóriákat.
A harmadik féltõl vásárolt videokártyáknak lehetnek esetleg ettõl eltérõ attribútumai, mint az overclockolt processzor, vagy eltérõ csatlakozók.
Mennyibe kerülnek az új RTX kártyák?
Az Nvidia Founder's Edition kártyák javasolt gyártói ára 1199 dollár (334000 HUF) az RTX 2080 Ti esetében, 799 dollár (222000 HUF) az RTX 2080-ra és 599 dollár (166000 HUF) az RTX 2070-re. A tájékoztató során Jensen Huang, az Nvidia vezérigazgatója 499, 699 és 999 dolláros árakat is mutatott, ami arra enged következtetni, hogy a harmadik féltõl vásárolható kártyák olcsóbbak lesznek (ez 139, 194 és 278 ezer forint körüli árat jelent).
Milyen változatok érkeznek még?
A tipikusan Nvidia-meghajtású videokártyákat árusító gyártók – köztük az Asus, az EVGA, Gigabyte, MSI és Zotac - már bejelentették saját RTX 2080 és 2080 Ti kártyáikat, melyek elõrendelésre elérhetõek. Az RTX 2070 azonban a bejelentéskor még nem elérhetõ elõrendelésre, megjelenésére októberig nem kell számítani.
Az RTX 2080 Ti és 2080 kiszállítása szeptember 20-án kezdõdik. Az RTX 2070-re nem adtak pontos dátumot, azt leszámítva, hogy megjelenése valamikor októberben várható.
A harmadik féltõl vásárolt videokártyák egymástól eltérõ csatlakozási lehetõségekkel rendelkezhetnek, de a Founder's Edition RTX 2080, 2080 Ti és 2070 felületein egyaránt lesz DisplayPort, HDMI és USB Type-C kimenet. A C-típusú port támogatni fogja az Nvidia által meghirdetett új VirtualLink VR csatlakozási szabványt.
Az RTX 2080 és 2080 Ti videokártyák szintén az Nvidia által szabadalmazott NVLink-et fogják használni a régi SLI-standard helyett.
NTG - PCX