Látványosan emelkedik azok száma, akik valamilyen platformon rendszeresen játszanak videojátékokkal, a piac értéke ehhez mérten rendkívül nagy, és megállás nélkül növekszik is tovább
A Newzoo nevű piackutató cég több mint tíz éve foglalkozik a videojátékpiac adatainak begyűjtésével és elemzésével, és többek között olyan cégekkel áll partneri kapcsolatban, mint a Google, a Microsoft, vagy éppen a Warner Bros. filmstúdió, így általánosságban véve az egyik legmegbízhatóbb forrásnak számít, ha a játékiparban zajló eseményekről van szó. Tőlük származik az a friss elemzés is, mely nem csak megmutatja, hogy 2020-ra hányan váltak valamilyen formában játékossá, de a következő három év növekedésének mértékét is előre jelzi.
Lenyűgöző számokat láthatunk a globális játékpiacról, melyet az idei év számaival érdemes kezdeni. A többéves előrejelzés előtt ugyanis meghatározták, hogy 2020-ban a teljes emberiség 39%-a játszani fog, ami nem kevesebb mint 2.69 milliárd főt jelent, aki szereti videojátékkal elütni az idejét. Ez természetesen a rengeteg okostelefonnak, és a megszámlálhatatlan mennyiségben elérhető mobiljátéknak köszönhető, és bár ezt a szegmenst sokan nem hajlandók komolyan venni, a játékosok száma ettől függetlenül is egyre nő, pont úgy, ahogy az ebből származó piaci bevétel.
A demográfiai változásoknak köszönhetően ez a folyamat egyre intenzívebb, hiszen a legtöbb fiatal már játékosnak tekinthető. Ha tehát egy kalap alá veszünk minden játékost, az ágazat összesített bevétele idén több mint 159 milliárd dollárra jön ki. Nos, ez a szám az, ami 2023-ra eléri, majd meg is haladja a 200 milliárd dollárt, ami a mobiljátékok mellett azért az olyan konkrét slágereknek is köszönhető, mint a minden platformon elérhető Fortnite, a máig közkedvelt League of Legends (LoL), vagy az eszméletlen médiavisszhangot keltő Pokémon Go. Nem kis számok ezek, főleg ha arra gondolunk, hogy néhány éve még sokan az egész videojátékipart nem vették komolyan, a kijárási korlátozás miatt helyhez és kontrollerhez kötött tömegekről pedig még szó sem esett.
Az előrejelzések szerint idén év végéig 2.7 milliárd gamer lesz a földön, ebből 2.5 milliárdan játszanak a mobiljukon, 1.3 milliárdan személyi számítógépen, illetve 800 millióan valamilyen konzolon, ráadásul bőven akadnak, akik több platformot is birtokolnak. A következő években ráadásul még hatalmasabb növekedés várható, köszönhetően a Közel-Kelet, Afrika, Latin Amerika, vagy éppen Ázsia csendes-óceáni területeinek egyre növekvő piacainak. A bővülést befolyásoló tényezők között nem csak a koronavírus érdemes az említésre, hiszen egyre több helyen érhető el megfizethető internetszolgáltatás, és egyre többen birtokolnak játékra is alkalmas okostelefont. Utóbbi az úgynevezett fejlődő régiókra jellemző, ahol a mobiljátékosok vannak a legtöbben, és az elemzés rávilágít, hogy 2019-ben Afrika és a Közel-Kelet lekörözte Észak Amerikát, 2022-re pedig együtt több játékost számlálnak majd, mint Európa.
Az nem meglepő, hogy a játékon belüli vásárlások komoly bevételforrást jelentenek, ám az egy kicsit talán ijesztő, hogy a mobilos játékból származó bevétel 98%-a játékon belüli tranzakcióból származik. A free to play játékok monetizációs rendszere tehát eszméletlen mértékben határozza meg a mobilos piacot, ugyanakkor a Newzoo szerint a fizetős játékok továbbra sem fognak eltűnni. Érdemes még kitérni a konzolos előfizetési szolgáltatásokat is (PS Plus, Xbox Live Gold, stb.), melyek együtt 5.8 milliárdos bevételt hoznak össze, ezzel a konzolpiacon 13%-ot, a világpiacon pedig 4%-ot mutathatnak fel. A teljes tortából a PC-s ág jelenleg nagyjából 37 milliárdos szeletet birtokol, és ezzel továbbra is elmarad a konzoloktól, mely több mint 45 milliárddal szerepel. 2023-ra a játékosok száma eléri és meghaladja majd a 3 milliárd főt, ezzel a piac összértéke átlépi a 200 milliárd dolláros határt is.