Megemelt garanciaidőt, változó ügyintézést és digitális jótállási jegyet hoz az új kormányrendelet
2021-től módosulnak a jótállás szabályai, derült ki a Palkovics László innovációs és technológiai miniszter által megtartott sajtótájékoztatóból. A bejelentés szerint jövőre új kormány-, illetve miniszteri rendelet lép életbe, mely nem csak a sávos elrendezésű jótállási időtartamot vezeti be, de új termékkategóriákat is érint, továbbá leváltja a papír alapú garanciajegyet és bizonyos pontokon megváltoztatja a garanciális ügyintézés folyamatát is.
Akár három év jótállás
Az új sávos időtartamok bevezetéséve három kategóriára oszlik a kötelező jótállási idő. A 10-100 ezer forint közötti szakaszban továbbra is egy év a kötelező jótállás, ezt követi a 100-tól 250 ezer forintig tartó sáv, ahol már 2 év garantált, a 250 ezer forintnál drágább termékek pedig egységesen három év jótállással rendelkeznek majd. A kereskedelem mostanáig a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelethez igazodott, és minden új tartós fogyasztási cikkre kötelezően egy év jótállást biztosított, ezen felül opcionális volt a kiterjesztett garancia vagy meghosszabbított cseregarancia biztosításának lehetősége. A jövő évben az érintett termékek listája új kategóriákkal is bővül, így a sávos elrendezés érvényes lesz minden 10 ezer forintot meghaladó riasztókészülékre, napelemes rendszerre, illetve a nyílászárókra is.
E-jótállás és új szabályok
Az MTI tájékoztatójából megtudhatjuk, hogy az úgynevezett e-jótállási jegy is bevezetésre kerül, de ennek technikai hátteréről és pontos működéséről még nem nyilatkoztak. Az valószínű, hogy a papír alapú megoldás végleg leváltásra kerül, de azt még nem tudjuk, hogy az új megoldás egy kormányablakhoz hasonló központi rendszerbe történő bejelentkezéssel, vagy általunk tárolt és őrzött fájl bemutatásával lesz érvényesíthető.
Változik a javítást és cserét lefedő garanciális ügyintézés is, melyről Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár nyilatkozott. A jelenleg is hatályos 2003-as rendelkezés szerint „a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a javítást vagy a cserét legfeljebb 15 napon belül elvégezze” – közölte, és kitért a fogyasztók megfelelő tájékoztatására is. Szerinte fontos elvárás, hogy a vásárló tisztában legyen azzal, hogy mikor használhatja ismét a megvásárolt terméket, ez pedig végeredményében nem csak a kereskedőket, de a szervizeket is érinti. A lépés kiterjesztett ellenőrzési lehetőségeket biztosít a fogyasztóvédelem számára is, mely kiemelkedően fontos lehet a kiskereskedők tehermentesítésében. Mint kiderült, rengeteg esetben a szervizek vagy beszállítást végző nagykereskedelmi partnerek hibájáért is, a rendelést teljesítő áruházak tartották a hátukat a vásárlók felé.
Ha a javítás 15 napon belül nem lehetséges, arról a fogyasztót értesíteni kell, és amennyiben 30 napon belül nem elvégezhető, vagy az ismételt meghibásodások miatt egy negyedik javítás is szükségessé válik, akkor a vállalkozás köteles lesz cserét biztosítani. A módosítás kitér az üzembe helyezés idejére is, így, ha az a vásárlást követő hatodik hónap után történt, a jótállás kezdési időpontja automatikusan a vásárlás napjától lesz érvényes. A helyettes államtitkár nyilatkozatából kiderül, hogy az új miniszteri rendelet a fogyasztóvédelmi eljárások és jogsértések magas száma miatt vált sürgetővé és indokolttá. A fogyasztóvédelmi hatóság lehetőségeiről és hatásköréről még tárgyalnak.
Ezt a szigorítást akár már augusztusban életbe léptetnék, de továbbra is csak természetes személyekre vonatkozna, cégek esetében a kereskedőknek ilyen kötelezettsége továbbra sem lesz. Az információink alapján 2021. január elsejéig biztosítanak felkészülési időt, a módosítások tehát jövő évtől lesznek érvényesek.
Forrás: MTI, HVG, pcforum.hu, vg.hu, kormany.hu