Élet 60 Hz fölött. Miért válasszunk gamer monitort?

Élet 60 Hz fölött? Miért népszerûek a gamer monitorok?

A gamer perifériák iránti kereslet féktelen növekedésnek indult, az elmúlt években azonban a monitorok fejlõdése volt a legszembetûnõbb. De mit kínál egy gamer monitor a látványosnak szánt külsõn kívül? Vajon megéri a felárat, egy hagyományos, belépõszintû kijelzõhöz képest? Mit kapunk ma a pénzünkért, és vajon tényleg szükségünk van rá? 

Választék az van, az árak pedig csökkennek


Az LCD technológia a 2000-es évek elején kezdte meg térhódítását, és népszerûsége rohamosan nõtt. A folyadékkristályos kijelzõk, néhány év alatt leváltották a súlyos CRT monitorokat, a gyengébb színek, és rosszabb betekintési szögek ellenére. Legnagyobb elõnyük a vibrálástól mentes kép, az alacsonyabb fogyasztás, és természetesen a képcsõ hiányában vékonyabb kialakítás. A kezdetleges panelek végül elérték határaikat, így a piacon megjelentek az újabb megoldások, mint a Hitachi által fejlesztett IPS, ami teltebb színeket, és jobb betekintési szögeket kínált, azonban elõdjét nem tüntette el a boltokból. De mit vegyen aki játszani szeretne, és miért nem elégszünk meg egy hagyományos, belépõ kategóriás modell képességeivel?

Képfrissítés, Hertz, fps.


Az utóbbi években olyan technikai részletek foglalkoztatják a felhasználókat, mint a játék alatt mérhetõ fps, és hogy hány Hz-es a kijelzõnk. Néhány évvel ezelõtt örültünk, ha szaggatásmentes képet, és stabil teljesítményt láthatunk, nem igen foglalkoztunk olyasmivel, mint a másodpercenként megjelenõ képkockák száma. Az olyan kompetitív játékok, mint a népszerû Counter-Strike, már jelen voltak az LCD feltörésekor, de a mostaninál jóval szûkebb réteg problémája volt, hogy milyen sebességet produkál a játék, és hogy milyen monitort használunk.

Akár 3 kijelzõvel is játszhatunk, ha gépünk bírja a felbontást

A mozgás illúzióját valójában egymást követõ képek sorozata kelti bennünk, és nem csak a monitorok, de a szem is pillanatképek sorozatát küldi idegrendszerünk felé. A folyamatosság érzetéhez nem kell más, mint legalább 15-20 kép másodpercenként, a mozifilmek például 24 képkocával dolgoznak. A vetített képek egy másodpercre jutó száma a képkockasebesség (frame rate), mértékegysége pedig az fps (frame per second). A videóanyagok esetén a 24 bõven elegendõ, ilyenkor jelentkezik a természetes mozgási elmosódás (motion blur), vagyis az a jelenség, amikor gyors mozgásnál agyunk nem képes feldolgozni azt a rengeteg információt, amivel a legyek összetett szeme például gond nélkül megbirkózik. Ha megállítunk egy ilyen videót, látni fogjuk, hogy a hiányzó képkockák miatt nem lesz éles a pillanatkép.

A ghosting jelenség leginkább a VA paneleknél észrevehetõ


A frame rate csak eltérõ információt közvetítõ képsorozat esetén értelmezhetõ, egy fényképrõl akárhány képet megjeleníthetünk, változás híján állóképet látunk. Viszont csak azért, mert alacsony számú információ is elegendõ a mozgás érzékeléséhez, szemünk és agyunk attól még többel is megbirkózik. Lessünk csak meg egy mozifilmet, tegyünk be egy DVD-t, vagy nézzünk hagyományos TV-adást, aztán indítsunk el YouTube-on egy 60 fps-es videót, és látjuk is az eltérést. Minél több képkocka, annál finomabb, simább lesz a mozgókép. Érdekesség, hogy vannak, akiknek az érzékelési tartománya alacsonyabb, így õk valóban nem feltétlenül látnak különösebb eltérést 30 és 60 fps között.

IPS glow jelenség, sötét képeknél zavaró lehet


Itt kerül a képletbe a képfrissítés, vagyis hogy a monitorba szerelt panel, hány képkocka megjelenítésére képes másodpercenként. Videokártyánk dolgozik, és teljesítményétõl függõen, minden másodpercben elküldi monitorunknak az elkészített képmennyiséget. Ez határozza meg, hogy szemünk mennyi képpel, mennyi információval dolgozhat. Azonban gépünk akár 400 frame-et is legyárthat feleslegesen, ha monitorunk ebbõl csak 60-at közvetít. 60 hertzen 16,7 ezredmásodperc telik el két képkocka elkészülte között, a képfrissítés növelése viszont a válaszidõt, és a motion blurt is csökkenti. Még egy problémára érdemes kitérni, méghozzá az úgynevezett képtörésre (screen tearing). Amennyiben a frissítés során új információt kap a monitor, elvégzi a cserét, ám a frissítés sajnos nem egyben, hanem soronként történik. Ilyenkor láthatunk olyat, hogy a kép egy csíkban megtörik, ahol az elõzõ és a friss kép találkozik. Ez játék közben idegesítõ lehet, viszont azt jelenti, hogy a monitor ilyenkor nem késlekedik, tehát azonnal reagál mozgásunkra és a történésekre. Amennyiben aktív a V-Sync, vagyis a függõleges szinkronizáció, a gép megvárja míg az új kép teljesen elkészül és egyben frissíti a képet, de így a késve érkezõ információ miatt irritáló input lagot tapasztalunk. Ezen segít az NVIDIA G-Sync, illetve az AMD FreeSync, így monitorunk elvégzi gépünk helyett a szinkronizációval járó munkát, és a képtörés az input lag megjelenése nélkül szûnik meg.

Gamer vagyok, nekem 60 Hz nem elég!


Bizony, itt kerülnek képbe (elnézést), a játékosoknak szánt monitorok, ahol a fent említett tulajdonságok kulcsfontosságú szerephez jutnak. Ha a dizájn, az anyaghasználat, vagy a magasság és dönthetõség nem elsõ számú szempontok, ma már nem kell egy havi fizetésünket rááldozni, ha 60 Hz-nél magasabb képfrissítést, és alacsony válaszidõt szeretnénk. Persze, ha ezek az igények nálunk sosem álltak fenn, az egész humbugnak tûnhet, de az online játékokban bizony komoly elõnyt nyújthatnak ezek a részletek. Aki rengeteget játszik egy adott játékkal, egészen felszabadító élményben lehet része, mikor egy általános modellrõl, gyorsabb reagálású kijelzõre vált. Ha már koncentrál az ember, miért ne profitálhatna abból, hogy gyorsabban jut el hozzá az információ, és ezáltal esélye van gyorsabban reagálni?

Samsung LC49HG90, ha valakinek nincs olyan hogy elég széles látószög


Az elmúlt évek eladási mutatói, és maguk a gyártók is arról számolnak be, hogy a szélsebes képfrissítést és alacsony válaszidõt kínáló, úgynevezett „gamer” kategóriás kijelzõk, hatalmas népszerûségnek örvendenek, és jelenleg is az egyik legdinamikusabban fejlõdõ ágát adják a perifériák piacának. A Samsung már vagy három éve több ívelt kijelzõt értékesít, mint sík képernyõs monitort. Ám amíg ennek a tulajdonságnak a haszna erõsen kérdéses, és többnyire csak 21:9-es képarány, illetve 30-34 hüvelykes képátló felett realizálható, a magas képfrissítésû kijelzõk elõnyei jóval nehezebben tagadhatók. Fõleg, mióta az eSport, mint önálló videojátékos kategória behatolt a közismert fogalmak közé. A 144 Hz-es monitor elé ültetett játékosok legnagyobb része egybõl érzékeli a különbséget, és ehhez még csak be se kell lépni a játékba. 120, vagy 144 Hz-en az asztalon végigsikló kurzor mozgása is olyan lágynak tûnik,hogy többet nem vágyunk hagyományos 60 Hz-es kijelzõre.

A vad külsõ már alap, az állítható magasság és dõlésszög viszont extra


Egy darabig csak az öreg TN panel kínált megfelelõ értékeket, és még jelenleg is ez a technológia képes a legjobb sebesség elérésére, ám a színek és betekintési szög tekintetében továbbra sem tökéletes. Egy ideje már az IPS is meglépte a bûvös 144 Hz-es határt, az Asus pedig idén bemutatta 360 Hz-es, TN panellel szerelt versenymonitorát. Amikor a Gigabyte, de még a Cooler Master is gamer megjelenítõket dob piacra, láthatjuk, hogy valami megváltozott, és sejthetjük, hogy a szolidabb képességekkel bíró darabokból találnunk kell megfizethetõt. Természetesen a 60 Hz továbbra is tökéletes általános felhasználásra, ám az a játékos, aki megtapasztalja a gyorsulást, jó eséllyel függõvé válik, és nehezen tér vissza, az egyszerû irodai felszereléshez. Az Asusnál nagyon szépen fogynak a 24 és 27 colos képátló közé esõ, minimum 144 Hz-es monitorok, de már nem ritkák a 32 vagy 34 hüvelykes képátlóval bíró darabok sem, a BenQ vagy az AOC jól árazott termékei pedig még szóba sem kerültek.

TN, LCD, VA, LED?


A monitorok dobozán olvasható jelölések, sok felhasználó számára még a mai napig is ködösek, hiába van velünk az LCD technológia 1960 óta. Választás elõtt talán elég annyit tudnunk, hogy egyik technológia sem tökéletes, ám akinek eddig fogalma sem volt róla, hogy milyen eszközt használ, nem ez lesz a vízválasztó. Jelenleg mindegyik paneltípus elég fejlett ahhoz, hogy vonzó képességeivel megfelelõ felhasználói élményt nyújtson. A TN a leggyorsabb, de kissé fakó és csak szembõl nézve az igazi. Az IPS és a VA egymáshoz hasonló tulajdonságokkal bírnak, vagyis szebb színek, jobb betekintési szögek, de míg utóbbinál találjuk legjobb a kontrasztarányt, sajnos a legalacsonyabb a válaszidõt is. Természetesen egy kis utánajárással, esetleg a megfelelõ összeg megfizetésével az említett hátrányok csökkenthetõk, így könnyedén találunk megfelelõ élményt kínáló kijelzõt. Talán a TN kivételével, ami lehet akármilyen gyors, a színek és betekintési szögek már aligha lesznek jobbak. Szerencsére az adaptív szinkronizáció (AMD FreeSync), illetve az Nvidia hardveres G-Sync megoldásai, már a hagyományos kijelzõknél is megjelentek, így ezen talán már nem érdemes spórolni.

Kell ez nekem?

A 144 Hz egyre általánosabb, ahogy terjednek a 240 Hz-es monitorok


Hogy megéri-e gyorsabb monitorra váltani? Az attól függ, mit várunk el gépünktõl. Ha megfelelõen erõs hardverrel rendelkezünk, esetleg kisebb igényû eSport címekkel játszunk, bizonyosan élvezni fogjuk a folyékonyabb játékélményt, és a késleltetés megszûnését. Ha célunk az, hogy fussanak a játékok akár 30, de maximum 60 fps-el, egyedül a képtörés megszüntetése lehetne szempont, de azok a kijelzõk, amik az 1-30 környéki alacsony tartományban is megoldják a gondot, egyelõre még nem belépõkategóriás termékek. Annyi biztos, hogy a jövõ a gyors kijelzõké, így ha amúgy is új monitor vásárlását tervezzük, tájékozódjunk vásárlás elõtt, esetleg rendezvényeken, vagy kiállítótermekben tegyünk egy próbát a gyorsabb kijelzõkkel. Érezni fogjuk a különbséget.

2020. 01. 25

Hangfal zúgás megszüntetése: 10 ok, ami a háttérben állhat

Hangfal zúgás megszüntetése: 10 ok, ami a háttérben állhat
A hangfal zúgás az egyik legidegesítőbb probléma, amivel találkozhatsz otthon vagy a stúdióban. Nemcsak a zene élvezetét rontja el, hanem komoly frusztrációt is okozhat, ha nem tudod pontosan, miért jelentkezik. Szerencsére a zúgás hátterében gyakran egyszerű okok állnak, és a megfelelő lépésekkel könnyen orvosolható.
Ebben a cikkben áttekintjük a tíz leggyakoribb okot, ami miatt a hangfalad zúg, és adunk tippeket a hangfal zúgás megszüntetése érdekében.
Aktív hangfal alapzaj, amikor a készülék maga zajforrás
Csatlakozási hibák és rossz kábelek
Földhurok megszüntetése: a hálózati problémák árnyékában
Interferenciák és külső zavarok
Hangerő és érzékenység beállítása
Hangkártya és számítógépes rendszerek
Környezeti zaj és akusztika
Elektronikai alkatrészek kopása
A rendszer összhangja és a beállítások optimalizálása
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
Aktív hangfal alapzaj, amikor a készülék maga zajforrás
Sok esetben a zúgás nem kívülről, hanem a hangfalból magából ered. Az aktív hangfal alapzaját sokszor nem lehet teljesen kiküszöbölni, hiszen a beépített erősítő és az elektronika mindig hordoz magában egy kis háttérzajt. Ez különösen hallható csendes pillanatokban vagy nagy érzékenységű beállításoknál. Ha a zúgás itt jelentkezik, érdemes ellenőrizni, hogy a hangfal csatlakoz

Hangfal választás: 10 tipikus hiba, amit érdemes elkerülni

Hangfal választás: 10 tipikus hiba, amit érdemes elkerülni
A hangfal választás izgalmas, de sokszor bonyolult folyamat, és könnyen beleeshetsz olyan hibákba, amik hosszú távon bosszantóak lehetnek.
Ebben a cikkben végigvezetlek a leggyakoribb bakikon, amiket a vásárlás során érdemes elkerülni, és segítek, hogy a döntésed megalapozott legyen, legyen szó akár otthoni zenehallgatásról, akár komolyabb házimoziról.
1. Nem gondolsz a szoba adottságaira
2. A wattok és teljesítmény félreértése
3. Nem döntöd el, aktív vagy passzív
4. Csak a kinézet számít
5. A tesztelés hiánya
6. Nem mérlegelted a zenehallgatási szokásaidat
7. A kiegészítők figyelmen kívül hagyása
8. Túl magas elvárások reális keret nélkül
9. Ár és érték eltorzítása
10. Hosszú távú karbantartás figyelmen kívül hagyása
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
1. Nem gondolsz a szoba adottságaira
Az egyik leggyakoribb hiba, amikor valaki a hangfalakat pusztán az ár vagy a dizájn alapján választja, és nem veszi figyelembe, hogy mekkora vagy milyen akusztikájú helyiségbe kerülnek. Egy nagyobb, nyitott térben más típusú hangfalra lesz szükséged, mint egy kisebb szobában. Ha nem figyelsz erre, könnyen előfordulhat, hogy a hangzás tompa vagy torz lesz, hiába választottad a legjobb hangfal modellt. A szoba mérete, a falak anyaga, a bútorok elhelyezése mind hatással van a hangfal teljesítményére. Érdemes akár mérőmi

Hangfal tuning: 8 módszer, hogy jobb hangzást érj el otthon

Hangfal tuning: 8 módszer, hogy jobb hangzást érj el otthon
A hangfal tuning az a téma, amibe előbb vagy utóbb minden zenerajongó és házimozi tulajdonos belefut, amikor érzi, hogy a rendszerében több van annál, mint amit hall. Sokszor nem az a gond, hogy rossz a hangfalad, hanem az, hogy nincs kihozva belőle az, amire valójában képes.
Ebben a cikkben végigvezetlek azokon a területeken, ahol a legnagyobb javulást lehet elérni, különösebb varázslat vagy drága eszközök nélkül, tapasztalatra és akusztikai alapelvekre támaszkodva.
A hangfalak elhelyezése mint alap
Szobaakusztika és visszaverődések kezelése
Stabil alátámasztás és rezgéscsillapítás
A hangfal belső világa és a komponensek szerepe
Kábelezés és jelút tisztasága
Elektronika és meghajtás összhangja
Finomhangolás hallgatással és türelemmel
Hangfal tuning házilag és hosszú távú szemlélet
Gyakran ismételt kérdések
A hangfalak elhelyezése mint alap
A jó hangzás ott kezdődik, ahol a hangfal áll. Meglepően sok rendszer szól tompán vagy aránytalanul csak azért, mert a doboz túl közel van a falhoz, sarokba van szorítva, vagy nem a hallgatási pontra van irányítva. A térben való elhelyezés hatással van a basszus mennyiségére, a sztereó képre és arra is, mennyire érzed természetesnek a hangot. Érdemes időt szánni arra, hogy centiről centire kipróbáld a pozíciókat, mert ez az a terület, ahol a legtöbbet nyerhetsz pusztán fi
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned.

Légy naprakész!
PCX 2006-2025.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés Az oldalon cookie-kat használunk, melynek részleteit itt találod.