2022. 11. 10

Mi a RAM, miért fontos és mennyi kell belőle?

Mi a RAM szerepe és hogyan hat a számítógépek által végzett feladatokra?Mi az a RAM és mit érdemes tudni róla?

Ennek a két részes összefoglalónak a célja, hogy kiderüljön mi az a RAM, hogy tisztázzuk mit is csinál valójában és hogy megismerjük azt is, hogy napjainkban milyen munkaterhelések során jut kiemelt szerephez. Kiderül, hogy mit csinálnak a DDR RAM-ok és átvesszük azokat a területeket, ahol a legfontosabb, hogy mennyi és mennyira gyors a RAM. De bőven jut tartalom a cikk következő részére is, ahol megnézzük, hogy miben más a legfrisebb DDR5 RAM szabvány, de többek kozött azt is, hogy miben különbözik a RAM a VRAM-tól, végül kiderítjük, hogy milyen a számunkra ideális RAM frekvencia, avagy órajel.

Mi a RAM?

A RAM, vagyis a Random Access Memory (véletlen-, vagy közvetlen hozzáférésű memória) a hagyományos számítógépek és az okoseszközök által használt memória elsődleges formája. A RAM célja, hogy aktív, nagy sebességű memóriában tartsa mindazt, amit a processzor éppen futtat, amin éppen dolgozik. Minél közelebb van a memória a processzormaghoz, annál gyorsabb. Meghatározó tulajdonsága a "latency", avagy késleltetés. Bár kissé megtévesztőnek hangozhat, telekommunikáció esetén a késleltetés a válaszidő szinonimájaként funkcionál, tehát nem szándékosan késleltetésre, inkább a reakcióidőre érdemes gondolnunk.


A távközlésben az alacsony késleltetés a pozitív felhasználói élményhez (UX, avagy user experience), míg a magas késleltetés a rossz felhasználói élményhez kötődik. A számítógépes hálózatokban a késleltetés azt fejezi ki, hogy mennyi időbe telik, amíg egy adatcsomag eljut az egyik kijelölt ponttól a másikig. Ideális esetben a várakozási idő a lehető legközelebb lesz a nullához, a lényeg, hogy a felhasználó azt érezze, hogy a rendszer azonnal reagál egy kattintásra vagy gombnyomásra. A hálózati késleltetés úgy mérhető, hogy meghatározzuk az adatcsomagnak a célállomáshoz való eljutásához és visszautazáshoz szükséges oda-vissza út idejét (RTT). Ez tehát nem csak internetes játék, online beszélgetés vagy videochat esetén nyilvánvaló szempont, de egy számítógép esetén is, melytől elvárjuk, hogy a lehető leggyorsabban dolgozza fel a kéréseinket és az információkat.


A RAM olyan szorosan kötődik a CPU-hoz és ahhoz, amit csinál, hogy az alaplapon mindig a CPU közelében találjuk, hogy a kettő közötti gyors kommunikáció a lehető legjobb legyen. Az olyan tárolómeghajtókkal, mint a HDD-k és SSD-k (amelyeket néha kissé megtévesztő módon szintén "memóriának" neveznek) összehasonlítva a RAM a számítógép dinamikus és aktív memóriája. A háttértárat ebben az összefüggésben "statikus memóriának" is nevezik, mivel csak időszakosan írunk rá és olvasunk róla, a CPU tehát nem használja folyamatosan. A modern asztali számítógépek és laptopok esetében a RAM a két legnépszerűbb formában "DIMM"-ként vagy "SO-DIMM"-ként kerül forgalomba. Az SO-DIMM a laptopok által használt kisebb változat, a fő DIMM (Dual In-Line Memory Module) pedig a DDR RAM különböző generációin és az asztali PC-kben használt formátényező.


A DDR RAM, más néven Double Data Rate RAM, olyan RAM-ot jelent, amely képes megduplázni a tényleges adatátviteli sebességét, ha egy azonos frekvencián működő, azonos RAM-modullal párosítják. A meghirdetett frekvencia megfelel ennek a megduplázott adatátviteli sebességnek, de a valós frekvencia az egyes modulokon futó frekvencia fele marad.

Mi a RAM feladata a számítógépben?

Gondolhatunk a RAM-ra úgy, mint az ételek elkészítésekor és a főzéskor használt pultra, a háttértárakra (SSD, HDD) pedig úgy, mint egy kamrára vagy tárolóra. Mindent, amit a számítógép tesz, először ebből a tárolóból fog kivenni, és minél közelebb kell helyezni a munkapulthoz, hogy ne kelljen átrohanni a konyhán minden egyes alkalommal, amikor szükséged van egy következő hozzávalóra.


Ez tehát mindent gyorsabbá tesz. De ahogyan a legtöbb konyhában sokkal több hely van a kamrában, mint a pulton, a számítógépes háttértárak is sokkal nagyobb kapacitással bírnak, mint a RAM. A CPU és a RAM szerves részét képezi a számítógépek működésének, de gyakran a RAM hatása a felszínen minimálisnak tűnik, különösen az olyan specifikációk növelése, mint a RAM sebessége és a RAM késleltetése. Az alábbiakban a RAM-kapacitást, vagyis az egyik kiemelten fontos jellemzőjét tárgyaljuk, mielőtt belemerülnék abba, hogy a RAM és az egyéb specifikációk hogyan befolyásolhatják a különböző munkaterheléseket. Ez remélhetőleg egyértelművé teszi, hogy mi az, amit a RAM valójában csinál a számítógépében, igaz, ennek a specifikációnak a hatása és szerepe munkaterhelésenként változik.

Mennyi RAM-ra van szükségünk? A RAM-kapacitás magyarázata

Ha a RAM-teljesítménnyel kapcsolatos problémánk akad, akkor valószínűleg a RAM-kapacitás lehet a szűk keresztmetszet, amit tech-nyelven így is ismerhetünk: "bottleneck". A teljesítményprobléma oka, amelyet minden alkalmazásban a szabad RAM-kapacitás kimerülése, megtelése okoz, az nem más, minthogy a memóriakezelésnek ilyenkor muszáj egy lapozófájlra támaszkodnia. A lapozófájl egyfajta kényszermegoldása a CPU számára, melyhez akkor nyúl, ha a RAM kapacitása nem elégséges a feladatokhoz szükséges adatok betöltéséhez. Ezt a teljesítményhiányt annak köszönhetjük, hogy a tárolómeghajtók, még a gyors SSD-k is, jóval lassabbak, mint a dedikált RAM.


A probléma elkerülése érdekében a legjobb megoldás egyszerűen több RAM hozzáadása. Ezért a RAM bővítése mindig az első tanácsok egyike, ha egy gép esetében hardverfrissítésről van szó. Szinte minden egyszerűbb feladat és a rengeteg multitasking miatt felmerülő teljesítményprobléma is orvosolható azzal, hogy a gépünk nem kényszerül a háttértárakon kialakított lapozófájl használatára. Ha nem tudjuk pontosan, hogy mennyi RAM-ra van szükség egy adott munkaterheléshez, az alábbiakban kitérünk több jellemző feladattípusra is, melyek eltérő mennyiségű RAM-ot igényelnek.

Ezért ajánlott a RAM bővítése:

  • Több RAM hozzáadásával megelőzhetők a RAM kifogyásával kapcsolatos teljesítményproblémák.
  • Ha a meghajtó alapú lapozófájlra támaszkodunk, az lassulást eredményez – még az olyan egyszerűbb alkalmazások esetében is, mint a webböngészők.
  • A több RAM hozzáadása megakadályozza a RAM kifogyásából adódó teljes összeomlásokat is.
  • Az összeomlás viszonylag ritka, de nagy igénybevételt jelentő alkalmazásoknál előfordulhat, különösen olyan szerkesztő vagy renderelő szoftvereknél, amelyek nem tudják hatékonyan kihasználni a lapozófájlt.
  • Néha a memória kifogyása operációs rendszer szintű összeomlást is okozhat, kék képernyő (BSOD) formájában.
  • A böngészők közismerten szeretik megtölteni a RAM-ot, ilyenkor előfordul, hogy a böngésző, vagy egy párhuzamosan használt program lefagy, illetve kilép.


Mit a RAM szerepe videoszerkesztéskor?

A videoszerkesztés során a RAM elsősorban az aktív projektfájlok, a felvételek, valamint a gyorsítótárazott idővonalak és effektek memóriában való tárolására szolgál. A gyors és megfelelő mennyiségű RAM sokkal gördülékenyebb videoszerkesztést és gyorsabb renderelési időt tesz lehetővé – tehát lerövidíti az időt is, amíg az elkészült projektből egyetlen videofájl készül. Minél több projektfájlt fér el a PC aktív memóriájában, annál simább lesz a teljesítmény. Még ha van is nagy sebességű SSD-nk (ami mindenképpen segít kompenzálni, amikor nagyobb projekteknél kifogyunk a RAM-ból), a RAM még mindig sokkal gyorsabb cache-t, gyorsítótárat jelent a szerkesztőszoftverek számára, amelyből valós időben olvashat.


Tehát a RAM elég jelentős dolog a videószerkesztésnél. Lehet, hogy nem lesz nagy hatással a végső renderelési időkre (amelyek nagyrészt CPU-s, illetve GPU-s folyamatok, ha GPU-gyorsítást használunk), de ha elegendő RAM áll rendelkezésre a videofájlok számára, sokkal zökkenőmentesebbé teszi a vágási munka idővonalán végzett munkánkat, hiszen minden felvétel, effekt és egyéb adat közvetlenül, gyorsan hozzáférhető lesz. Persze a HDD helyett egy SSD használata szintén segíti a zökkenőmentes munkát. A videoszerkesztés a nagy kapacitású, alacsony késleltetésű RAM-ot részesíti előnyben a gördülékenyebb munkafolyamat és szerkesztési élmény érdekében.

Az esetlegesen szükséges konkrét kapacitás azonban a videofájlok minőségétől és a videoprojekt méretétől függ. Általában minimum 16 GB-ajánlott a 1080p vagy 1440p felbontású felvételek szerkesztéséhez, ezt 32 GB-ra vagy annál nagyobbra emelhetjük, ha 4K felbontású felvételeket szerkesztenénk, vagy nagyobb videoprojektekkel dolgoznánk (pl. 20+ percesekre). Egy irodai gépnek elég lehet 8GB RAM is, ám a böngészővel együtt több szoftver egyidejű használata ott is okozhat kellemetlen meglepetéseket. Éppen ezért nem meglepő, hogy ha nagy adatmennyiséggel dolgozunk, könnyen kifuthatunk a keretből.

Mit a RAM szerepe a videojátékokban?

A játék egyike azoknak a feladatoknak, amelyek a RAM-ot alaposan próbára tehetik – nem csak a kapacitás, de a sebesség és a késleltetés tekintetében is. Az, hogy a játékok milyen mértékben veszik igénybe a RAM-ot vagy az olyan komponenseket, mint a CPU vagy a GPU, természetesen az adott játék motorjától és kiterjedésétől függ, de azért itt is érvényesek az általános bölcsességek.


Mindenekelőtt a RAM-kapacitás a játékok, különösen a nagy, nyitott világú modern játékok esetében nagy jelentőséggel bír. Nyilvánvalóan a videokártya és annak VRAM-ja is nagy szerepet játszik az ilyen dolgokban (erről bővebben később) de a CPU és a RAM is keményen dolgozik majd egy adott címmel a játék logikai számításainak kezelésével. Egy kevéssé ismert tény a PC-s játékteljesítményről, hogy a CPU mindig meghatározza a játékban elérhető maximális képkockaszámot (fps, vagyis framerate), függetlenül a GPU frissítési képeségétől vagy a grafikai beállítások/felbontás módosításától. Bár ezek az egyéb elemek minden bizonnyal csökkenthetik vagy növelhetik az fps-t, a CPU az "agya" annak a műveletnek, amely a játék számításait és adatait a GPU-nak továbbítja, mielőtt a videokártya bármit is megjelenítene. Ezért van szükség a nagy teljesítményű CPU-kra a magas frissítési sebesség eléréséhez az intenzív modern címekben.


Azonban a RAM is fontos szerepet játszik ebben. A modern játékokhoz szükséges nagyobb kapacitáson túl (szerencsére 8-16 GB RAM elegendő lehet szinte bármilyen játékhoz), a játékteljesítményt olyan látszólag másodlagos tényezők is befolyásolják, mint a RAM sebessége és a RAM késleltetése. Ezeknek a tényezőknek a hatását nem olyan könnyű nyomon követni, különösen a régebbi játékok esetében, amelyeket nem a gyors RAM használatára terveztek, de azért még mindig jelentős a befolyásuk a végeredményre. A RAM-sebesség növelésének legnagyobb előnye minden játékban a képkockaszám minimum értékének, más néven az 1%-os és 0.1%-os legalacsonyabb képkockaszám emelkedése. Adjunk egy modern játékmotornak egy kellőképpen intenzív jelenetet (különösen sok aktív játékossal/karakterrel), és a játék képkockái máris csökkenni fognak, ha megpróbál lépést tartani a sok extra számítással, még akkor is, ha erős GPU dolgozik alatta.


A gyorsabb RAM nem védi meg ezeket a kieső képkockákat, de mondjuk úgy, hogy finomítja a zuhanást. Például érezzük a különbséget az állandó 100 FPS-ről 40 FPS-re való csökkenés és a 60 vagy 70 FPS-re való csökkenés között. Minél kevésbé drasztikusak ezek az esések, annál jobb a képkockaidő konzisztenciája, a felhasználói élmény érzékelhetően gördülékenyebb. A játékmotortól függően a nagyobb RAM-sebesség és a jobb késleltetés szintén javulást eredményezhet a játékokban mérhető átlagos képkockasebességben. Egyes címek esetében ez akár ~20%-os növekedést is jelenthet az átlagos képkockaszámban, máshol viszont a különbség minimális lehet, ha egyáltalán van és mérhető. Egy másik alkalommal külön cikkben részletezzük a RAM órajelének, frekvenciájának szerepét és hatásait is.

Mi a RAM szerepe a streamelésben?

Az online videotárak tartalmainak fogyasztása viszonylag kevés erőforrást kér tőlünk, az általunk végzett élő közvetítés szempontjából a RAM meglehetősen fontos. Mivel a felvételeket valós időben közvetítjük az internetre, a felvételek kezeléséért a legnagyobb felelősség a CPU-ra és a RAM-ra hárul. A GPU-t, ha annak a kódolóját használjuk az élő közvetítéshez, szintén megterhelheti ez a folyamat, de általában a CPU és a RAM igényei lesznek a legnagyobbak. Először is fontos tisztázni, hogy milyen streaming beállítással rendelkezünk. Ha valaki nem valós idejű, renderelt felvételeket streamel (azaz kameráról vagy előre felvett videóról), akkor elég könnyen megúszhatja akár 8 GB RAM-mal is. Azért feltételezzük, hogy a felhasználók többsége nem elégszik meg 2 x 8GB RAM-nál kevesebbel, főleg úgy, hogy a legtöbb streamer a Twitch-en játékokat is streamel. Az a 8 GB RAM ilyenkor csak egy másodlagos PC-hez, egy segédgéphez lesz elég. Utóbbi egy olyan PC, amelynek az egyetlen szerepe az elsődleges, a gamer gépről származó felvételek közvetítése.


Ha valaki a streaminget és a játékot ugyanazon a PC-n végzi, akkor az alapszintű RAM-igény legalább 16 GB körül kezdődik (kisebb játékok/eSport-címek esetén), de az intenzív modern játékoknál, amelyeknek nagyobb RAM-igénye van, 32 GB vagy még több sem túlzás. Bár kevésbé valószínű, hogy a RAM-sebessége és a késleltetése közvetlen hatással van erre a konkrét munkaterhelésre, mégis nagyon fontos figyelembe venni, ha valaki ugyanazon a PC-n játszik, amelyről streamel. Senki nem akar olyan felvételt közvetíteni, ami akadozik, amit az alacsony teljesítmény miatt ő sem élvez, esetleg a teljesítmény megőrzése miatt csak alacsony grafikai beállításokon fut. Ráadásul a közvetített felvétel mindig egy jelentősen tömörített anyag, mely nem adja vissza telje pompájában azt a képminőséget, amit a játékos lát. Éppen ezért a lehető legjobb minőségben kell prezentálni, hogy a kép minősége a nézők számára is élvezhető legyen.

Mit tud a RAM a professzionális renderelés, a CAD és a nagy igénybevételű munkaterhelések esetében?

A valóban nagy igénybevételű professzionális munkaterhelésekhez, például 3D modellezéshez, szobrászathoz, animációhoz, textúrázáshoz vagy CAD-hez szükséges RAM 32 GB és 64 GB között lehet. Ha a kompozitálást (pl. AE, Nuke, Fusion) is belevesszük a mixbe, akkor akár meg is duplázhatjuk ezt az összeget, de a határ egészen a CPU és az alaplap által támogatott kapacitásig is terjedhet. Ez azért van, mert ezek a munkaterhelések amellett, hogy sok nyers memóriaterületet igényelnek a projektfájlok és eszközök számára, sok összetett számítást is végeznek, amelyeket a CPU-nak a lehető leggyorsabban kell kezelnie. Az olyan intenzív munkák esetében, mint a nagy hűségű folyadékszimuláció vagy a többrétegű-exr 32 bites After Effects kompozitálás, a RAM-igény olyan meredek, hogy az elfogadható teljesítményhez 64 GB RAM már mindenképp szükséges. Ha valaki valóban csúcskategóriás munkát végez, amelyhez csúcskategóriás CPU-ra van szükség, akkor a 32-64 GB RAM erősen ajánlott, hogy ne a memória mennyisége fogja vissza a folyamatot.


Természetesen más tényezők is befolyásolhatják a teljesítményt ezekben a munkaterhelésekben – a RAM és a CPU mellett a GPU-gyorsítást támogató csúcskategóriás munkaterhelések (több GPU-val is) szintén nagy teljesítményű, sok felesleges VRAM-mal rendelkező GPU-kon múlik. Szerver vagy HEDT (Intel Extreme, AMD Threadripper Pro) processzorok használata esetén szintén hajlamosak lehetünk nagyobb mennyiségű RAM-ot választani. Különösen egy szerver esetében sok extra RAM-ra van szükség, a különböző kapcsolatokon keresztül egyszerre áttolt, nagy mennyiségű adat kezeléséhez. Szerencsére a szoftverek gyártói és forgalmazói többnyire nem titkolják, hogy a felhasználóknak mekkora RAM-kapacitással kell készülnie a program használatához, de láttunk már olyat, hogy a feltüntetett vagy ajánlott mennyiség végül nem volt elég a zökkenőmentes élményhez.

Mennyi memória kell az opeárciós rendszernek?

Ezt a részt nem eresztjük olyan bő lére, de a lényeget azért megpróbáljuk átadni. Míg a fent vázolt esetekben a 32-64 GB általában elégséges, a modern Windows rendszereknél erősen tapasztalható, hogy az utóbbi évek során alaposan megnőtt a minimális memóriaigény. A Windows 10 elméleti minimuma például 1-2GB lenne, ám ez legfeljebb akkor lenne elegendő, ha a Microsoft nem erőltetné azt a rengeteg háttérfolyamatot és kéretlen adatkommunikációt, amit telepítés után tapasztalhatunk. Ezek e CPU-t folyamatosan ellátják munkával, így ez a meglehetősen alacsony kapacitás legfeljebb a telepítés folyamatán segítene át bennünket. 4GB márpedig még ehhez is az ajánlott minimum, az elvárt kényelmet pedig inkább 8GB biztosítja, csak vigyázzunk a túl sok böngészőfüllel és ablakkal.


A Windows 11 esetében már nem vacakoltak, az ajánlott minimumot 4GB RAM-ban, a javasolt kapacitást pedig 16GB-ban határozták meg. Ahhoz, hogy a felhasználók ezt az átdolgozott Windows 10 rendszert modernebbnek, frissebbnek érezzék, olyan változtatásokat kellett meghozni, amely igényli a több memória jelenlétét. Nem véletlen, hogy a régebbi PC-k felhasználói már a Windows XP korában is lekapcsolták a kisebb-nagyobb animációkat és grafikai finomságokat, melyek mindegyike többet és többet követelt a PC-ktől. Ettől függetlenül ez mégis kissé túlzó elvárásnak tűnik a felhasználók irányába. Ismerve a Linux közismerten alacsony erőforrásigényét és látva az egyre felhasználóbarátabb felületét, (nem beszélve a videojátékok futtatásában elért fejlesztésekről) egyre többen gondolkodhatnak el azon, hogy miért is használunk Windows-t. Főleg egy olyan Windows 11-et, amelyet sok gépre úgy kell felimádkozni, hogy aztán akár 16GB memóriát is megegyen, ha az asztal nézegetésén kívül másra is használnánk. Nyilván nem az a gond, hogy a technika fejlődik és ehhez szép lassan nekünk is igazodnunk kell. A gond inkább az, ha a hardverfejlesztést ebben az esetben valójában nem indokolja semmi más, csak a fejlesztői lustaság, mindezt egy olyan terméknél, mely a szabadon hozzáférhető piaci vetélytársával ellentétben komoly anyagi bevételeket generál.


Vége az első résznek

A cikk folytatásában megtárgyaljuk, hogy mi az a dual-channel és miért fontos, hogy mi a VRAM, hogy mekkora az optimális RAM-frekvencia. Ezeken túl még néhány gyakran felbukkanó kérdést is átveszünk, hogy szükség esetén magunknak is a megfelelő mennyiségű és minőségű memóriát választhassuk.

2022. 11. 10

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el őket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelőfelületétét mutatja be
Megvettem az első számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így első számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükről. A következő sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különböző gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetően a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetőséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhető el. A BIOS segítségével ellenőrizhető, hogy a gép minden összetevője megfelelően működik-e, mielőtt a Windows rendszerbe bootolna. Ez tehát a gépünk első védvonala is egyben, hiszen már itt is számos dolgot módosíthatunk és a hibák elhárításában is fontos
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk első fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvető felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következőkben a feszültségszabályozást végző VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetőségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepően fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják őket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelően, ha egyáltalán megemlítik őket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik őket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás előtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetődő. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtől és a tápkábelektől a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák, mielőtt a CPU rendelkezhetne vele.
Miért fontosak az alaplapi VRM-ek a túlhajtás szempontjából?
Mivel a tápegységből érkező
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevők nem feltétlenül a legfontosabb összetevők. Minőségi tápegység nélkül gépünk egy instabil időzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelő alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következőkben az alaplap általános működését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különböző árkategóriákra is, amelyek különböző minőséget és lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetővé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzően számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közvetlenül befolyásolják a számítógép képességeit és bővítési lehetőségeit. Természetesen az alaplap nem új találmány, hiszen már jóval a személyi szá
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Néhány általunk használt "süti" elengedhetetlen az egyes szolgáltatások megfelelő működése érdekében, mások információkat gyűjtenek a weboldal használatával kapcsolatban, hogy még kényelmesebb és hasznosabb oldalt hozhassunk létre. Vannak átmeneti "sütik" , amik eltűnnek ha bezárod a böngésződet és vannak tartós változatok is, melyek egy ideig számítógépeden maradnak. Néhány "süti" feltétlenül szükséges az oldal működéséhez, míg másokat a teljesítmény és a felhasználói élmény növelése érdekében használunk. Adataidra különös figyelmet fordítunk, ennek részleteit az adatvédelmi tájékoztató-ban találod. Milyen "sütiket" használunk az oldalunkon? Emlékeznek, mi van a bevásárlókosaradban és a bejelentkezési adataidra, biztosítják a bejelentkezés közbeni biztonságot és a weboldal következetes megjelenését, növelik a weboldal teljesítményét, fokozzák a felhasználói élményt és mérik az oldal felhasználását. Ha látogatásod során mellőzöd a Cookie-k használatát, a legtöbb funkció és oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha szeretnéd a tárolt cookie-kat törölni, a böngésződ beállításai között könnyedén megteheted.