A metaverzumba és tovább
Mark Zuckerberg, a Facebook Inc. vezérigazgatója csütörtökön a cég Connect rendezvényén bejelentette, hogy új nevük mostantól Meta lesz. "Mi egy olyan vállalat vagyunk, amely olyan technológiát épít, amely összeköt" – mondta Zuckerberg. "Együtt végre az embereket állíthatjuk technológiánk középpontjába. És együtt egy sokkal nagyobb alkotó gazdaságot tudunk megteremteni."
Az elmúlt napokban a csapból is a Facebook, mint vállalat, közelgõ megújulása folyt. Az tagadhatatlan, hogy a világot Facebook néven meghódító közösségi oldal elképesztõen hatalmasra nõtt, ám a cég feje és alapítója, Mark Zuckerberg elérkezettnek látta az idõt, hogy a platformmal együtt fejlõdõ vállalkozást a jövõben ne kizárólag a sikerüket megalapozó szolgáltatással azonosítsák. A döntés mögött álló okokról maga Zuckerberg bõvebben is nyilatkozott, kifejtve, hogy mennyi mindennel is foglalkoznak még, amelyek mellett az oldal valójában csak egy, az általuk mûködtetett nagyszabású projektek sorában. Érdekesség, hogy valójában ez a második alkalom, hogy nevet cserélnek. Igaz, a 2005-ös elsõ alkalom kevésbé volt drasztikus, hiszen mindössze annyi történt, hogy az akkor még milliárdok helyett néhány milliós felhasználói bázist elérõ cég elhagyta a The elõtagot az alapításkor megadott Thefacebook névbõl.
Amint arról a sajtó széles körben beszámolt, az átnevezés része a vállalat azon törekvésének, hogy ne csak közösségi médiavállalatként legyen ismert, ehelyett inkább az úgynevezett metaverzum kiépítésével kapcsolatos terveiket szeretnék elõtérbe helyezni. Meglátásuk szerint a Facebook név már nem teljesen fedi le mindazt, amit a cég jelenleg csinál, viszont továbbra is szorosan egy termékhez kapcsolódik, ehelyett viszont Zuckerberg azt szeretné, hogy cégükre idõvel „metaverzumként” emlékezzenek majd. Egy csütörtökön közölt blogbejegyzésben tisztázta, hogy magán a cégstruktúrán egyelõre nem terveznek változtatni, de a pénzügyi jelentéseik valóban másképpen épülnek majd fel. A 2021 negyedik negyedévére vonatkozó eredményeikkel kezdõdõen a beszámolóik két mûködési szegmensre oszlanak, ezek a Family of Apps és Reality Labs lesznek. Ezzel együtt december 1-jén a tõzsdén használt megjelölésük is cserén esik át, ugyanis késõbbiekben FB helyett a metaverzumra utaló MVRS-ként szerepelnek majd. A bejelentés az adatok felhasználásának vagy megosztásának megszokott módját nem érinti.
Ezek persze mind száraz információk ahhoz képest, ami Zuckerberg fejében szerepel az általuk megteremteni, illetve formálni kívánt jövõrõl. Bár az utóbbi idõben bõven kivették a részüket a cég mûködési etikáját és céljait leleplezõ botrányokból, továbbra is a lehetõ legnagyobb mértékben szeretnék uralni a felhasználók hétköznapjait, Zuckerberg pedig többek között errõl is lelkesen beszélt. Elképzelései szerint idõvel magunk mögött hagynánk a Facebook unalmas kezelõfelületét, és egy metaverzumon belül mindannyian minket megszemélyesítõ virtuális karakterekként vennénk részt a közösségi életben, sõt, ott végezhetnénk mindent, a szabadidõs tevékenységektõl kezdve, akár bizonyos munkakörök betöltéséig.
Azon túl, hogy irányítjuk digitális karaktereinket, azok átvennék a metakommunikációs eszköztárunkat is, például kifejezetten ránk jellemzõ mozgáskultúrát és arcmimikát. Ezt egyfajta valósághû VR élményként érdemes elképzelni, mely megteremtené annak illúzióját, hogy az adott személyek egy közös térben, akár egymás közvetlen közelében tartózkodnak. Persze itt arról is szó esett, hogy õk elsõsorban a metaverzum megalakulását szeretnék elérni és nem teljhatalmú uralkodóként lennének jelen benne, de ezt az állítást valószínûleg sem a felhasználók, sem a piaci versenytársaik nem veszik komolyan.
De ha már VR, szó esett az Oculus termékvonalról is, vagyis az általuk már korábban beolvasztott VR termékcsaládról és a hozzá tartozó szoftveres környezetrõl. Andrew Boswhort mûszaki vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a jelenleg forgalmazott, amúgy nagysikerû Oculus Quest szintén Meta Quest néven folytatja, ezzel szinkronban pedig az Oculus App is Meta Quest App lesz. Ezek a változtatások valamikor 2022 elején lépnek életbe. Hogy mindezekhez a döntésekhez és információkhoz hogyan viszonyul majd a világ, az még kérdéses, mindenesetre látható, hogy a vállalat felkészül arra az eshetõségre, ha a botrányok és az egyre szilárdabb és kiterjedtebb piaci uralmuk miatt az állam esetleg jóvá hagyja a cég több részre szakítását.
A cég feldarabolásának lehetõsége nem elõször vetõdik fel, miközben Zuckerberg univerzuma igyekszik elhárítani magáról annak a kellemetlen igazságnak a visszhangjait, miszerint nem egyszer tudatosan befolyásolták a világ politikai eseményeit vagy választásait, vagy akár azt a kományvizsgálatra okot adó tényt, hogy annak ellenére folytatták kizárólag profitorientált tevékenységüket, hogy végig tisztában voltak a gyerekekre és fiatalokra gyakorolt káros hatásukkal. Másfelõl az általános bizalom megrendüléséhez mintha mindezek sem lennének elegendõk, hiszen Edward Snowden esete példaként szolgál arra, hogy a tömeg végül nem is annyira igényli a változást, még akkor sem, ha a legabszurdabb történet egyik pillanatról a másikra válik valósággá.
Maga a Facebook közösségi oldal továbbra is Facebook néven lesz elérhetõ, és a jelek szerint ezen a közeljövõben nem is terveznek változtatni.