A hatóságok példát statuálnak a cseh tulajdonú kereskedővállalattal
„Közel 900 milliós büntetést kapott az Alza.hu” – hozta le a hírt az mmonline.hu (Marketing & Media Online). A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által bírságként megítélt 892 millió forint az Alza.hu webáruház üzemeltetőjét és cseh anyavállalatát sújtja, mivel korábbi hirdetéseikkel súlyosan félrevezették vásárlóikat. A hatóság ítélete állítólag nem véletlenül közelíti ilyen vészesen az egymilliárd forintos határt, ugyanis ezzel a többi vállalat számára is példát statuálnak, ez a káros gyakorlat ugyanis nem számít egyedi esetnek. Mint kiderült, a tekintélyes összegen felül további 30 millió forint eljárási bírság megfizetésére is kötelezik őket, mivel a hatósági eljáráshoz szükséges részleteket, konkrétan a vizsgálatok tárgyát képező kampányok költségére vonatkozó adatokat is hiányosan, vagy félrevezető módon közölték.
Az MTI információi alapján, a GVH vizsgálata az Alza 2018. január és 2019. február közé eső, hat alkalmat számláló reklámkampányait vizsgálta, mely az Egyesült Államokból elterjedt és egyre népszerűbb Black Friday akcióra hívta fel a közönség figyelmét. A reklámanyagok a meghirdetett akciós időszakban „akár 80 százalékos” kedvezményt ígértek, ám mint kiderült, egyetlen bemutatott termék, vagy akár csak ahhoz hasonló áru sem kapott akár csak megközelítő mértékű leárazást. A hirdetésekben háztartási berendezések és különféle elektronikai cikkek szerepeltek, ám az ígért nagy kedvezmény ruhákra, játékokra, és néhány karórára, illetve telefontokra volt érvényes, tehát a képeken feltüntetett kategóriákat az érdeklődők hiába keresték.
A hivatal közleményében szó esik arról is, hogy a bevett gyakorlat alapján a meghirdetett akciónak legalább a termékek 10 százalékát érintenie kell, ám a vizsgált esetben bőven elmaradt az elvárásoktól, ami különösen problémás az áruház több mint 80 ezer eladásra kínált termékét tekintve. A GVH nem először vizsgálódik a cég ellen, mivel állításuk szerint 2015 májusa óta alkalmaznak vásárlói magatartást befolyásoló megoldásokat, pszichés nyomást gyakorolnak ügyfeleikre, és korlátozzák a választás szabadságát, ám ezek a kérdések azóta sem kerültek lezárása, a vizsgálat még tart. Az Alza.cz a.s. egy Csehországban alapított, de egy ciprusi befektetővállalat által irányított webáruház, mely 2014-es indulása óta többek között Szlovákiában, és az EU más országaiban, így Németországban, Ausztriában és Angliában is megjelent.
A GVH aktuális eljárása nem áll példa nélkül, nem olyan régen a Facebook 1.2 milliárdos bírságot kapott, míg a Booking.com egyenesen 2.5 milliárdos büntetést fizethetett. Az Alza a bírság megfizetése mellett azt is vállalta, hogy úgynevezett "vállalati megfelelési programot" indít, mely a további jogsértések megelőzésére szolgál, erről pedig a hivatal számára is tájékoztatás ad majd.