Váratlan fordulat ez attól a cégtõl, aki nemrég még a kijelzõcserét is megpróbálta megnehezíteni
Nem olyan rég írtunk róla, hogy az Apple miféle erõfeszítéseket tesz azért, hogy a vásárlóik lehetõleg csak a hivatalos szervizekben költsék a pénzüket, a cég által nem támogatott boltok és mûhelyek helyett. Egy nap sem telt bele, már érkezett is a friss bejelentés, miszerint egy szoftverfrissítéssel kiütik a korábbi védelmet és nem korlátozzák tovább a felhasználóikat, akik így már biztosan nem veszítik fel az arcfelismerõ funkciót. Az biztos, hogy nem állt meg az élet a vállalatnál, például bejelentették, hogy mostantól kifejezetten segítik telefonjaik házi javítását.
"Elõbb fagy be a pokol" – viccelõdik a sajtó az Apple váratlan bejelentése kapcsán, hiszen mostanáig mindenki jogosan hihette, hogy az elõbb következhet be. Az amerikai tech-vállalat sohasem zavartatta magát sem a közönség véleménye, sem a konkurenciától érkezõ éles kritikák miatt, és idõnként éltek a jog lehetõségeivel is, ha úgy ítélték meg, hogy szándékosan zártra tervezett termékeikbe valaki túl nagy betekintést engedett a nyilvánosság számára. A róluk alkotott képpel tehát finoman szólva is élesen megy szembe az a hivatalos bejelentésük, miszerint egy új program keretében útmutatóval, illetve szoftveres és fizikai eszközökkel is segíteni fogják mindazokat, akik elég felkészültnek érzik magukat termékeik megjavításához. Vajon mi történik ott?
Az Apple éppen ma jelentette be a Self Service Repair program beindítását, amely javítási utasításokat, hivatalos gyári alkatrészeket és még diagnosztikai szoftvert is biztosít azoknak az ügyfeleknek, akik otthoni körülmények között szeretnék megjavítani iPhone-jukat, iMacjüket vagy iPadjüket. A Self Service Repair 2022 januárjában nyílik meg az érdeklõdõk elõtt, elsõként az iPhone 12 és 13 telefonokhoz biztosítva az említett felszereléseket, melyekkel kezdetben a legalapvetõbb problémák válnak megoldhatóvá. A terv elég átgondoltnak tûnik: elõször is az ügyfelek ellátogatnak az online Self Service Repair portálra, megkeresik a javítani kívánt problémát, ahol megtalálják a szükséges javítási utasításokat. Ha úgy érzik, hogy a javítás elvégezhetõ, akkor megvásárolhatják a megfelelõ alkatrészeket és szerszámokat, természetesen közvetlenül az Apple-tõl.
A javítás befejezése után a vásárlók a törött vagy nem szükséges alkatrészeket még vissza is küldhetik az Apple-nek újrahasznosításra. A cserealkatrészek kalibrálásához az Apple még a diagnosztikai eszközeihez is hozzáférést biztosít, melyekre szükség is lesz, hogy az olyan funkciók, mint a True Tone, az akkumulátor állapotának leolvasása vagy a Face ID az alkatrészcsere után is mûködjenek. Ez tehát egyfajta páli fordulatnak is tekinthetõ, hiszen a vállalat, aki beragasztotta az akkumulátorokat és egyedi csavarokat vezetett be, most fogja magát, és kifejezetten segíti a termékeik élettartamának megõrzését. Azért egy kis csapda továbbra is akad majd, mely azok dolgát próbálja megnehezíteni, akik korábban a felhalmozott használt és bontott alkatrészekbõl javítottak Apple kütyüket. Az ügyfelek ugyanis kizárólag azokat az alkatrészeket tudják a telefonhoz kalibrálni, melyet az Apple küldött nekik, a szoftver kizárólag ezek beszerelése után segíti elõ, hogy pl. egy iPhone ne fusson bele korlátozásokba és megfelelõen mûködjön.
A független szakemberek és javítómûhelyek dolgát tehát nem könnyítik meg, a különbség csak annyi lesz, hogy az Apple már hajlandó lesz ellátni bárkit, aki hajlandó kifizetni a jóváhagyott alkatrészeiket. Illetve nem biztos, hogy bárkit, az ilyen szervizek például egyelõre még nem kerültek szóba. De hogy mennyi is az annyi? Ha valaki esetleg azt gondolta, hogy az Apple megszûnt profitorientált nagyvállalatnak lenni, az jó, ha tudja, hogy az USA-ban engedéllyel dolgozó partnereik 270 dollárért, vagyis majdnem 87 ezer forintért cserélik ki egy iPhone 12 kijelzõjét, és ez nagyjából a hazai árszabással is szinkronban van. Egyelõre kár lenne azt feltételezni, hogy a "javítsd magad” csomagjuk ennél sokkal kedvezményesebb árakat biztosít majd, és ha valamit elrontunk, itt aligha élhetünk garanciális panasszal.
Ez tehát leginkább egy ügyes módszer arra, hogy végérvényesen kizárják a versenybõl az utángyártott, vagy akár a használt alkatrészeket, hiszen a kompatibilitás kizárólag az ellenõrzött és nyilvántartott darabokkal lesz elérhetõ. A javításhoz való jogot tehát egyelõre kissé sajátosan értelmezik, és úgy tûnik, hogy az eddig gyakorolt kontroll csak még erõsebbé, még precízebbé válik. Akinek viszont nem okoz gondot a gyártó által meghatározott árak kifizetése, annak nincs félnivalója egy esetleges balesettõl, telefonjának megjavítására minden korábbinál több lehetõsége lesz.