fb pixel code
KATEGÓRIÁK KATEGÓRIÁK
2021. 07. 06

21 év után kémprogram lett az ingyenes Audacity-ből?

A világ kedvenc ingyenes hangszerkesztője szomorú változáson esett át, a közösség lázongA nyílt forráskódú Audacity új tulajdonosa az adatainkra kíváncsi.

Aki professzionális stúdiómunkát végez, valószínűleg rendelkezik valamilyen drágább programcsomaggal, mely kiszolgálja a legkülönfélébb igényeit. Azonban a szoftverek között máig létezik még az a kategória, amelyben találhatunk olyan sokrétű alkalmazásokat, melyek felveszik a versenyt akár egy Adobe kategóriás termékkel is, viszont teljesen térítésmentesen használhatjuk őket. Ezt a kiváló örökséget hordozta hosszú éveken át az Audacity, mely egyszerű megjelenésével és gazdag funkciókészletével rengeteg kezdő projekt számára adott lökést. Sajnos az a hír járja, hogy a jogok új tulajdonoshoz vándoroltak, aki olyan módosításokat vezet be, melyek károsak lehetnek a felhasználókra.

Sokak kedvence a sokrétű és testreszabható Audacity. (A kép alapja: fosspost.org) (Kép: websetnet.net)


Az Audacity egy ingyenes és open source, vagyis nyílt forráskódra épülő digitális hangszerkesztő és rögzítő program, mely Windows, macOS és Linux rendszereken egyaránt hozzáférhető. A projekt több mint 21 éve szolgálja ki ingyen és bérmentve azokat, akik egy színvonalas segédszoftvert keresnek, mindegy, hogy több forrásból rögzítenének podcast adást, kedvenc zenéjükből szeretnének kellően hangos mobilos csengőhangot varázsolni, egy zajos felvételt szeretnének megtisztítani és érthetőbbé tenni, esetleg zenével vagy szinkronmunkával foglalkoznak. A program népszerűségét tökéletesen alátámasztja, hogy az évek alatt több közönség- és sajtódíjat is elnyert, mint a legjobb multimédiás projekt, és már 2015-ben több mint 110 millió letöltéssel büszkélkedhetett. A nyílt forráskódnak köszönhetően, a közösség a számos választható nyelv mellé teljes magyarítást is készített, így aki félve esne neki a színes, háromgombos mobilappoknál összetettebb programnak, az egy erős mankót kap a menüpontok és opciók közti tájékozódáshoz. A program az évek alatt folyamatosan kapta a fejlesztéseket, rengeteg modern opcióval bővült, azonban idén történt valami, ami gyökeres változást hozott.

21 évig nem volt szó adatgyűjtésről.


A program jogait ugyanis április 30-án felvásárolta a Muse Group nevű fiatal cég, mely különböző zenei alkalmazásokkal foglalkozik, például hozzájuk tartozik az Ultimate Guitar és a MuseScore. A Muse Group néhány nappal az Audacity bejelentését megelőzően, április 26-án alakult meg, hogy "ismert és feltörekvő zenetechnikai márkák portfólióját támogassa" – áll az új vállalat közleményében, ami egyben magyarázatot ad arra is, hogy a honlapjukon szereplő programok neve mellett miért látunk 2008-as és 2016-os évszámokat. Az átvételt a MuseScore vezető tervezője, Martin Keary erősítette meg, aki a leírás szerint az Audacity-t az open source közösséggel együttműködve fogja tovább irányítani. A bejelentést követően Keary megnyugtatta a széles közönséget, hogy az Audacity továbbra is ingyenes és nyílt forráskódú marad, azonban a többi termékükhöz hasonlóan számos új funkcióval bővítik és a használatát is egyszerűsítik. Mind hallottunk már hasonló ígéreteket, melyek gyakran eufemizmusok a sok éve kiválóan szuperáló alkalmazások tönkretételére, és bár itt egyelőre még nem tartunk, az első rossz húzás máris megtörtént.

Az orosz kormánynak, az ügyfeleinknek, meg aki még kéri.


Az Audacity mostanáig egy asztali alkalmazás volt, azonban a Muse Group ebből is szeretne mobilappot gyártani, melyet nem mellesleg teletömnek egy rakás adatgyűjtő funkcióval. Az Audacity oldalán pár napja frissültek az adatvédelmi irányelvek, a fosspost.org munkatársai pedig tüzetesebben is átvizsgálták és sajnos aggasztó változásokat találtak. A sorok között egyértelműen szerepel, hogy bármilyen személyes felhasználói adatot továbbíthatnak, illetve továbbítanak is az orosz központi irodába, illetve az Oroszországban és az Egyesült Államokban található szervereikre. "Minden személyes adatát az Európai Gazdasági Térségben (EGT) található szervereinken tároljuk. Azonban alkalmanként meg kell osztanunk az Ön személyes adatait az oroszországi központi irodánkkal és az USA-ban található külső tanácsadóinkkal" – olvashatjuk a nem túl bizalomgerjesztő sorokat, melyeket azzal egészítenek ki, hogy lényegében bárkivel megoszthatják az adatainkat, akiket ők nemes egyszerűséggel csak "harmadik félnek", "tanácsadóknak", vagy "lehetséges vevőknek" neveznek.

A közösség most új néven szeretné kiadni.


Ha ez nem lenne elég, az oldal valami érthetetlen módon korhatár szerinti korlátozást is megpróbál betartatni a felhasználókkal, ami amellett, hogy minimum gyanús, még sérti is azt a nyílt forráskódú GPL licencet, ami alatt az Audacity eredetileg megjelent, és amely kizárja a szoftverek használatának korlátozását. "Az általunk biztosított alkalmazás nem 13 év alattiak számára készült. Ha Ön 13 év alatti, kérjük, ne használja az alkalmazást" – szól az intelem. Erre az egyetlen logikus magyarázat, hogy a begyűjtött és kiszolgáltatott adatok közül szeretnék kiszűrni a gyerekek adatait, mivel ez később esetleg a körmükre éghet. A különös újítások itt még nem érnek véget, ám időközben a rajongói és fejlesztői közösség több felületen is felháborodásának adott hangot és követelni kezdték, hogy kedvenc programjuk forráskódját felhasználva szabadítsák meg azt az adathalász módosításoktól (fork) és adják vissza a közönségnek azt az offline szoftvert, amit megismertek. Sajnos nincs könnyű dolguk, mindenesetre már keresik az új nevet a tervezett programnak, mivel az Audacity jogilag már a Muse Group-hoz tartozik.

Elvileg már nem fér hozzá engedély nélkül.


A sajtó és az Audacity közössége egyként hívják fel a felhasználók figyelmét, hogy ne használják az Audacity új kiadásait, és ha lehet, tartsák távol magukat a Muse Group-tól és minden terméküktől. Eközben az Audacity új fejlesztői féleértést kiáltva kapálózni kezdtek és bejelentették, hogy visszavonják az adatgyűjtésre vonatkozó módosításaikat. A Githubon közzétett bejegyzésben a felhasználói feltételek rosszul megfogalmazott és félreérthető szövegére hivatkoznak, majd röviden leírják, hogy pontosan milyen adatokról van szó és hogy ezek mikor kerülhetnek begyűjtésre. A közösség azonban nem hagyta magát és egy sor megválaszolatlan kérdéssel felelt a bejelentésre, melyek többsége a cég hátterével, tevékenységével, és úgy általában azzal kapcsolatos, hogy valójában miként formáltak jogot egy több mint húsz éve nyílt forráskódú szoftverre. A felhasználóknak ráadásul a rendszerben maguknak kellett letiltaniuk a programot a tűzfalban, hogy az a frissítések ellenőrzésekor ne kérhesse le, és ne küldhesse tovább például az IP címet és a többi mellékadatot.

A legfrissebb állás szerint a telemetriai adatok begyűjtése teljes mértékben ki lett kapcsolva, és csak akkor lesz aktív, ha azt a felhasználó engedélyezi. A fejlesztők szerint kizárólag az IP cím és a frissítéshez szükséges alapvető adatokról van szó, amit bármelyik másik program is begyűjt a beépített frissítési mechanizmus használatakor. A kedélyek mindenesetre még nem nyugodtak meg, sokan végzetes változásokat látnak a szoftver jövőjében, az általános vélekedés pedig leginkább az, hogy egy offline asztali alkalmazás ne gyűjtsön semmilyen adatot és ne továbbítsa azokat sehová, főleg nem külföldi kormányok szervereire. A közösség által kitakarított verzióról és a projekt részleteiről a Github-on létrehozott platformján tájékozódhatunk, ahol a hozzáértők segítségét is szívesen fogadják.

2021. 07. 06

Elvérzett az Nvidia VGA-ak bányászat elleni védelme?
A közösség állítólag megtalálta a megoldást, hogy újra teljes erővel bányászhassanak
Fény volt az alagút végén, amikor az Nvidia bejelentette, hogy olyan módosításokat végez új kártyáin, melyek által az új RTX-ek kevésbé lesznek vonzók a kriptovalutákat bányászó vásárlók számára. Kezdetben szoftveres korlátokkal próbálkoztak, ám a meghajtóprogramról még a laikusok is sejtették, hogy nem nyújt majd teljes védelmet, végül az Nvidia maga adott ki egy friss verziót, ami nélkülözte a zárat, így nem is volt szükség tört verzióra. A következő lépésükkel már jóval nagyobbat vállaltak, ugyanis azt ígérték, hogy a jövőben kiadásra kerülő kártyáikat már hardveres korlátokkal látják el, így a gyártósorokról jó eséllyel a valódi játékosokhoz juthatnak. Nos, úgy tűnik, hogy ez sem tartott sokáig.
Az Nvidia még az év első felében beszélt arról, hogy a felhasználói piacon is több kategóriára osztja a videokártyáit, ezáltal már nem csak a Quadro különbözik majd el lényegesen a hagyományos, játékra szánt modellektől. Amellett, hogy az új RTX 3000 szérián hardveresen korlátozzák az Ethereum bányászatakor releváns hash rate-et, megjelennek a CMP chipre épülő, videokimenettel nem rendelkező modellek is. Utóbbi kártyák játékra nem, bányászatra viszont kiválóan alkalmasak, így elméletben mindenkinek lenne sajátja, a másik elől pedig nem érné meg elhalászni az első terméket, amihez csak hozzáférünk. A sajtó ekkor, sőt azóta is a kártyák árának csökkenésére várt, ám az az igazság, hogy ott,
Dust 2 néven érkezik a Cougar új mini-ITX háza
Bár a játékot nem igazán juttatja eszünkbe, azért nem fest rosszul a Cougar új kompakt háza
Rengeteg gépházat találunk a piacon gyártó, formátum és ár szerint is, ám az esetek többségében azért ismerős formákkal és külső jegyekkel találkozhatunk, mivel ahogyan a kereskedelem minden területén, úgy a hardverek és gépházak esetében is meghatározó szerepet játszanak az éppen uralkodó trendek. Éppen ezért lehet kellemes meglepetés a Cougar újdonsága, mely a népszerű Counter-Strike legkommerszebb és egyben legikonikusabb pályája után a Dust 2 keresztséget kapta.
Magam sem kevés időt töltöttem el azon a bizonyos pályán, ám akárhogy is néztem, nem igazán akad olyan részlet a házikón, amivel sikerült volna az azonosítás. Először azt hittem, hogy talán a Desert Sand, avagy sivatagi homok fantázianévvel ellátott arany hatású festés lesz az, ám azon kívül Iron Gray és Space Silver, tehát szürke és ezüst színekben is elérhetővé teszik, így feladtam és inkább a házra koncentráltam. Márpedig van mire koncentrálni, hiszen az ipari, indusztriális, vagy akár katonai hangulat már első ránézésre is árad belőle. Amellett, hogy úgy tűnik, itt mindent a fém ural, ezt az összhatást az oldallapok rögzítéséért felelős kapcsok, a ráccsá összeálló szellőzőpontok és persze a két masszívnak tűnő fogantyú kelthetik bennünk, elragadva a figyelmünket, vagy fintort csalva az arcunkra. Akárhogy is, a Cougar állítása szerint a Dust 2 az igaz LAN Party masinákhoz készült, olyan játékosoknak, akik a n
TV vagy monitor? 4K gamer kijelzők a Gigabyte-tól
A Gigabyte ezúttal nem szórakozott, a méretes 4K kijelzőket hozott, végre magas képfrissítéssel
Néhány éve még bizalmatlanul tekintgettünk a Gigabyte új brandjére, mely az Asus ROG-hoz hasonlóan a gyártó játékosoknak szánt, vagy ha úgy tetszik, gamer termékekeit gyűjtötte egy kalapba. Az egyedi dizájn és a megszaporodott RGB LED-eken azonban hamar túljutottak, ugyanis az alaplapokról és videokártyákról ismert cég előállt első Aourus kijelzőjével, mely 144Hz-es képfrissítését IPS panelen kínálta. Az évek múltak, a Gigabyte pedig alaposan felszívta magát, legutóbb például egészen magasra tette a lécet egy adag 100+ Hz-es, sík képernyős 4K monitorral, az egyiknek ráadásul aligha juthat hely egy átlagos íróasztalon.
Kezdjük a sort a képátlók szerinti emelkedő sorrendben, és mivel két 4K felbontású kijelzőről van szó, nagy a valószínűsége, hogy a kisebb, 32 hüvelykes Gigabyte AORUS FI32U modell lesz a vonzóbb ajánlat. Ez érthető is, hiszen sokan szívesen használnának ilyen terebélyes kijelzőt, ám ebben a kategóriában jóval gyakrabban találkozunk 1440p-s felbontással, ami egyes felhasználók szerint 27 col fölött már nem ideális az alacsony képpontsűrűség miatt. A 4K-s lépcsőfok azonban még ritka, legalábbis, ha magas képfrissítést és játékokra optimalizált terméket szeretnénk, nem csoda, hogy a Gigabyte élt a lehetőséggel. Azt is fontos kiemelni, hogy bár a 4K gaming még nem számít hétköznapi igénynek, az újgenerációs konzolok terjedésével, vagy akár felskálázott képpel má
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2021.
Kapcsolat: [email protected]
Az oldal tetejére 0 Kedvenceim 0 Összehasonlítás 0 A kosár üres
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...