Idén útnak indul az elsõ elektromos önvezetõ hajó

Révbe ért a fejlesztés, elindulhat az önjáró és füstmentes bárkaMég idén elindulhat az önjáró elektromos teherhajó.

A technológiai fejlõdés az utóbbi években erõsen rányomta bélyegét a közlekedésre, az egykor gyanúsan méregetett elektromos jármûvek koncepciója pedig egyre nagyobb teret hódít. A jármûipar reformja tehát látványosan zajlik, egyes országok és autógyártók pedig már ki is tûzték az idõpontot, amikor végleg megszabadulnak a jól ismert robbanómotoros közlekedéstõl, hogy elektromosra váltsanak. Van azonban egy másik véglet is, méghozzá a teherszállítás, mely továbbra is jelentõs mértékben járul hozzá a világ napi károsanyag kibocsátásához. Egy norvég cég azonban nemrég elõállt egy testet öltött koncepcióval, mely egyszerre mentes a füstfelhõktõl és végzi önállóan a navigációt, ráadásul teszi ezt a nyílt vízen, megpakolt konténerekkel a fedélzetén.


A világ elsõ teljesen elektromos és autonóm, nulla károsanyag-kibocsátású konténerhajója. Ezzel a hosszú és igen impozáns címmel büszkélkedhet a YARA Birkeland nevû teherszállító, melynek elkészültérõl a napokban adtak hírt. Az ambiciózus projekt állítólag valamikor 2017-ben vette kezdetét és a tervek szerint már a múlt évben megtehette volna az elsõ hivatalos túráját, ám a pandémia ebben az esetben is hátráltatta a munkálatokat és a próbaút kivitelezését. A neve a hajó tulajdonjogát birtokló Yara Internationals (vegyipari vállalat, világvezetõ mûtrûgyagyártó) és az alapító norvég tudós, Kristian Birkeland nevének keresztezésébõl született, azzal a céllal, hogy példát mutassanak az iparnak és a nemzetközi hajózásnak. Hivatalos adatok szerint az üvegházhatású gázok kibocsátásáért a folyami és tengeri közlekedés, illetve szállítmányozás nagyjából 3%-ban felelõs. A norvég példa pedig egészen kézenfekvõnek is tûnik, mivel az ország amúgy is élen jár a megújuló energiaforrások kiaknázásában, az elektromos áram közel 90 százalékát például vízerõmûvekbõl nyerik, a szélerõmûvek mögött pedig csak 2% marad hõerõmûveknek.


A 79.5 méter hosszú, 12 méter mély és majdnem 15 méter széles hajótest Marin Teknikk tervezõ és az elismert VARD hajógyártó vállalat érdeme, navigációs berendezéseit pedig a Kongsberg Maritime tervezi. Maximális sebessége 13 csomó, mely 24 km/órának felel meg, az energiáról és a kétféle egyedi hajtómûpár meghajtásáról pedig egy 7 MWh-s akkumulátor gondoskodik majd. Mindezzelm és 6 méteres merülési mélységével együtt 103 megpakolt konténer elszállítására lesz képes, mely a norvég tengerészeti hatóságok és illetékes hivatalok közremûködésének köszönhetõen hivatalosan is alkalmas lesz a feladatára. A hajó képességeirõl többek között Jon Sletten, a Yara porsgrunni gyártóüzemének igazgatója nyilatkozott, aki elmondta, hogy kezdetben bizonyos feladatokat és mûveleteket még emberi kezekre bíznak majd, például a rakodást, illetve az indulást és a kikötést is, de szép lassan minden kulcsfolyamat automatizálásra kerül, olyannyira, hogy a Yara Birkeland mellett az áru le- és fölpakolását is autónóm emelõgépekre és hordárjármûvekre bízzák majd.

Svein Tore Holsether, a YARA vezérigazgatója büszkén pózol a YB modelljével.


Az építkezés költségeihez a norvég állam is nagyban hozzájárult, a több mint 15 millió dollárnak megfelelõ norvég korona ugyanis állítólag a teljes összeg egyharmadát fedezte. Az elõzetes számítások alapján mindez évente 40 ezer dízelüzemû teherautóval megtett utat helyettesít majd, és ahogy a Kongsberg bemutatója fogalmaz: „Ez az öko-kezdeményezés hozzájárul az ENSZ fenntarthatósági céljainak eléréséhez, valamint a közúti biztonság és a forgalmi torlódások javításához”. Ezzel persze még nem lesz kevesebb kamion az úton, mindenesetre elõre vetíti azt a jövõképet, melyben hiába keresünk jármûvekre szerelt kéményeket vagy kipufogócsöveket. A navigációt a legkülönfélébb radarok, lézeres szenzorok, hagyományos és infravörös tartományban érzékelõ kamerák segítik, hagyományos ballaszttartállyal pedig nem rendelkezik, ezt a szerepet ugyanis az akkumlátorcsomag tölti be.

Évente 40 ezer kamionutat helyettesít, megújuló energiaforrásból.


A megújuló energiával hajtott hajó egyelõre nemzetközi vizekre nem merészkedik, mivel az önjáró vízi közlekedés kihívásai ezt sajnos még nem teszik lehetõvé, idén azonban a norvég partvidéket már meglátogatja, általános útvonalból pedig a tervek szerint kettõ is akad. A rövidebb, kb. 13 km-es szakaszt Herøya és Brevik között teszi majd meg, Herøya és Larvik között viszont kb. 56 km-en cipekedhet, ahol vegyszereket, illetve mûtrágyát szállít majd. A teljesen önálló mûködésre 2022-ben terveznek átállni.

2021. 08. 26

SSD hiba jelei: 10 tipp, hogyan ismerheted fel időben

SSD hiba jelei: 10 tipp, hogyan ismerheted fel időben
Az SSD hiba jelei sokszor apró, kezdetben észrevétlen dolgokban bújnak meg, de ha nem figyelsz rájuk, könnyen komoly adatvesztéshez vezethetnek. Mivel az SSD-k évek óta a számítógépek és laptopok meghatározó adattároló eszközei, fontos, hogy tudd, mikor kell cselekedni.
Ebben a cikkben részletesen áttekintjük, mire figyelj, hogy időben észrevedd a problémát, és megelőzd a kellemetlen helyzeteket.
Lassuló rendszerindítás és programbetöltés
Gyakori rendszerösszeomlások és lefagyások
Adatvesztés és fájlok hibás működése
Szokatlan zajok és hőmérséklet-emelkedés
SMART adatok ellenőrzése
Furcsa hibakódok és rendszerüzenetek
Hirtelen eltűnő tárhely
Figyelmeztető szoftverek használata
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
Lassuló rendszerindítás és programbetöltés
Az egyik leggyakoribb SSD hiba jelei közé tartozik, amikor a számítógéped lassabban indul, vagy a programok betöltése szokatlanul hosszú időt vesz igénybe. Az SSD-k általában villámgyorsak, így ha észreveszed, hogy egyre többet vársz az indításra, érdemes komolyan venni a jeleket. Ez a lassulás gyakran a memóriacellák kopására vagy a vezérlő chip problémáira utalhat, amelyek előre jelzik a komolyabb hibát.
Gyakori rendszerösszeomlások és lefagyások
Ha az operációs rendszer váratlanul összeomlik, vagy gyakran lefagy, az is lehet az SSD hiba jelei egyik megn

SSD lassulás: 5 gyakori ok, ami lelassítja a meghajtót

SSD lassulás: 5 gyakori ok, ami lelassítja a meghajtót
Az SSD lassulás egy olyan jelenség, amivel szinte mindenki találkozik idővel, aki használja ezt a gyors, modern tárolót. Az SSD-k sebessége legendás, de nem mindig marad az, és sokszor érezheted azt, hogy a géped régi, lassú merevlemezhez hasonlóan kezd működni.
Ne aggódj, ez nem ritka, és a háttérben több ok is állhat, amit érdemes ismerni, ha szeretnéd fenntartani a maximális teljesítményt.
Az írási ciklusok és a NAND memória hatása
A TRIM parancs hiánya vagy nem megfelelő működése
Telítettség: amikor kevés a szabad hely
Fragmentáció az SSD-n – valóban gondot jelent?
Firmware és illesztőprogramok elavulása
Hőmérséklet és túlmelegedés
A háttérben futó folyamatok és rendszerterhelés
SSD karbantartás és hosszú távú teljesítmény
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
Az írási ciklusok és a NAND memória hatása
Az SSD-k NAND flash memóriát használnak, ami gyors, de nem végtelenül tartós. Minden írási művelet egy bizonyos számú ciklust fogyaszt, és hosszú távon a memória cellái kopnak. Ezért ha gyakran írsz és törölsz adatot, az SSD lassulás fokozatosan jelentkezhet. Ez nem azt jelenti, hogy azonnal tönkremegy a meghajtó, de a teljesítmény csökkenhet, főleg amikor sok adatot mozgat a rendszer.
A TRIM parancs hiánya vagy nem megfelelő működése
A TRIM egy olyan technológia, ami segít az SSD-nek tisztán tartani

SSD meghajtó élettartama: 5 tény, amit kevesen ismernek

SSD meghajtó élettartama: 5 tény, amit kevesen ismernek
Az SSD meghajtó élettartama sok felhasználó számára titokzatosnak tűnik, pedig a modern meghajtók élettartamával kapcsolatban számos tény létezik, amit érdemes ismerned, ha hosszú távon szeretnéd megbízhatóan használni az eszközödet.
Sokan azt hiszik, hogy az SSD-k gyorsan tönkremennek, vagy hogy a merevlemezekhez képest sokkal kényesebbek, pedig a valóság ennél árnyaltabb.
Hogyan mérhető az SSD élettartama?
Miért más az SSD, mint a hagyományos HDD?
Hőmérséklet és környezet hatása
Használat és írási szokások
TRIM és más karbantartási mechanizmusok
Firmware és szoftverfrissítések szerepe
Mi történik, ha túlhasználod az SSD-t?
Hosszú távú használat és megbízhatóság
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
Hogyan mérhető az SSD élettartama?
Amikor az SSD meghajtó élettartamáról beszélünk, több szempontot is figyelembe kell venni. A gyártók általában TBW (Total Bytes Written) vagy DWPD (Drive Writes Per Day) értéket adnak meg. A TBW azt mutatja meg, mennyi adatot lehet összesen ráírni az eszközre, míg a DWPD napi szintű használat mellett ad iránymutatást. Fontos, hogy ezek az értékek nem jelentenek konkrét időtartamot, hanem statisztikai átlagokat, így mindig egy kis biztonsági tartalékot is számíts bele.
Miért más az SSD, mint a hagyományos HDD?
A hagyományos merevlemezekben forgó lemezek és mechanikus fej mozo
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned.

Légy naprakész!
PCX 2006-2025.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés Az oldalon cookie-kat használunk, melynek részleteit itt találod.