fb pixel code
KATEGÓRIÁK KATEGÓRIÁK
2021. 08. 26

Idén útnak indul az első elektromos önvezető hajó

Révbe ért a fejlesztés, elindulhat az önjáró és füstmentes bárkaMég idén elindulhat az önjáró elektromos teherhajó.

A technológiai fejlődés az utóbbi években erősen rányomta bélyegét a közlekedésre, az egykor gyanúsan méregetett elektromos járművek koncepciója pedig egyre nagyobb teret hódít. A járműipar reformja tehát látványosan zajlik, egyes országok és autógyártók pedig már ki is tűzték az időpontot, amikor végleg megszabadulnak a jól ismert robbanómotoros közlekedéstől, hogy elektromosra váltsanak. Van azonban egy másik véglet is, méghozzá a teherszállítás, mely továbbra is jelentős mértékben járul hozzá a világ napi károsanyag kibocsátásához. Egy norvég cég azonban nemrég előállt egy testet öltött koncepcióval, mely egyszerre mentes a füstfelhőktől és végzi önállóan a navigációt, ráadásul teszi ezt a nyílt vízen, megpakolt konténerekkel a fedélzetén.


A világ első teljesen elektromos és autonóm, nulla károsanyag-kibocsátású konténerhajója. Ezzel a hosszú és igen impozáns címmel büszkélkedhet a YARA Birkeland nevű teherszállító, melynek elkészültéről a napokban adtak hírt. Az ambiciózus projekt állítólag valamikor 2017-ben vette kezdetét és a tervek szerint már a múlt évben megtehette volna az első hivatalos túráját, ám a pandémia ebben az esetben is hátráltatta a munkálatokat és a próbaút kivitelezését. A neve a hajó tulajdonjogát birtokló Yara Internationals (vegyipari vállalat, világvezető műtrűgyagyártó) és az alapító norvég tudós, Kristian Birkeland nevének keresztezéséből született, azzal a céllal, hogy példát mutassanak az iparnak és a nemzetközi hajózásnak. Hivatalos adatok szerint az üvegházhatású gázok kibocsátásáért a folyami és tengeri közlekedés, illetve szállítmányozás nagyjából 3%-ban felelős. A norvég példa pedig egészen kézenfekvőnek is tűnik, mivel az ország amúgy is élen jár a megújuló energiaforrások kiaknázásában, az elektromos áram közel 90 százalékát például vízerőművekből nyerik, a szélerőművek mögött pedig csak 2% marad hőerőműveknek.


A 79.5 méter hosszú, 12 méter mély és majdnem 15 méter széles hajótest Marin Teknikk tervező és az elismert VARD hajógyártó vállalat érdeme, navigációs berendezéseit pedig a Kongsberg Maritime tervezi. Maximális sebessége 13 csomó, mely 24 km/órának felel meg, az energiáról és a kétféle egyedi hajtóműpár meghajtásáról pedig egy 7 MWh-s akkumulátor gondoskodik majd. Mindezzelm és 6 méteres merülési mélységével együtt 103 megpakolt konténer elszállítására lesz képes, mely a norvég tengerészeti hatóságok és illetékes hivatalok közreműködésének köszönhetően hivatalosan is alkalmas lesz a feladatára. A hajó képességeiről többek között Jon Sletten, a Yara porsgrunni gyártóüzemének igazgatója nyilatkozott, aki elmondta, hogy kezdetben bizonyos feladatokat és műveleteket még emberi kezekre bíznak majd, például a rakodást, illetve az indulást és a kikötést is, de szép lassan minden kulcsfolyamat automatizálásra kerül, olyannyira, hogy a Yara Birkeland mellett az áru le- és fölpakolását is autónóm emelőgépekre és hordárjárművekre bízzák majd.

Svein Tore Holsether, a YARA vezérigazgatója büszkén pózol a YB modelljével.


Az építkezés költségeihez a norvég állam is nagyban hozzájárult, a több mint 15 millió dollárnak megfelelő norvég korona ugyanis állítólag a teljes összeg egyharmadát fedezte. Az előzetes számítások alapján mindez évente 40 ezer dízelüzemű teherautóval megtett utat helyettesít majd, és ahogy a Kongsberg bemutatója fogalmaz: „Ez az öko-kezdeményezés hozzájárul az ENSZ fenntarthatósági céljainak eléréséhez, valamint a közúti biztonság és a forgalmi torlódások javításához”. Ezzel persze még nem lesz kevesebb kamion az úton, mindenesetre előre vetíti azt a jövőképet, melyben hiába keresünk járművekre szerelt kéményeket vagy kipufogócsöveket. A navigációt a legkülönfélébb radarok, lézeres szenzorok, hagyományos és infravörös tartományban érzékelő kamerák segítik, hagyományos ballaszttartállyal pedig nem rendelkezik, ezt a szerepet ugyanis az akkumlátorcsomag tölti be.

Évente 40 ezer kamionutat helyettesít, megújuló energiaforrásból.


A megújuló energiával hajtott hajó egyelőre nemzetközi vizekre nem merészkedik, mivel az önjáró vízi közlekedés kihívásai ezt sajnos még nem teszik lehetővé, idén azonban a norvég partvidéket már meglátogatja, általános útvonalból pedig a tervek szerint kettő is akad. A rövidebb, kb. 13 km-es szakaszt Herøya és Brevik között teszi majd meg, Herøya és Larvik között viszont kb. 56 km-en cipekedhet, ahol vegyszereket, illetve műtrágyát szállít majd. A teljesen önálló működésre 2022-ben terveznek átállni.

2021. 08. 26

EU-s szavazás előtt az egységes USB-C töltőszabvány
Az Európai Bizottság megegyezett, küszöbön áll az egységesítés és nem csak a telefonokhoz
Igaznak bizonyult a hír, miszerint az Európai Bizottság elkészült az elektronikus eszközök közös töltőszabványát meghatározó törvényjavaslattal. A folyamat ezzel beindult, az Apple pedig készülhet, mert nagyon úgy tűnik, hogy legfeljebb néhány éve maradt töltőfejet váltani, esetleg teljes mértékben elhagyni azt.
Ahogy arról augusztusban mi is beszámoltunk, az Európai Bizottság végre eljutott odáig, hogy megkezdje és talán el is érje az egységes európai töltőszabvány bevezetését. A 2018 óta tartó huzavona végül tavaly januárban elérte egyik legfontosabb nyugvópontját, amikor az Európai Parlament elhanyagolható ellenkezés mellett egyetértett az egységes töltőcsatlakozóra vonatkozó javaslattal. Ám ekkor a konkrét technológiai szabvány még nem került meghatározásra, azonban a hivatalos közlemény szerint most csütörtökön tovább döccent a fogaskerék, a jogszabály-tervezet ugyanis beterjesztésre került, a választás pedig természetesen az USB-C szabványra esett.
A választott csatlakozó típusa tehát aligha volt meglepetés, az idáig elvezető folyamat azonban meglepően nehézkes volt. Ahogy azt tájékoztató anyagukban is írják, az elmúlt tíz év alatt megfeszített munkával érték el, hogy a harminc különböző töltőfajtából nagyjából három maradjon, ennél a pontnál azonban megtorpantak. A most benyújtott javaslat éppen ezért nem áll meg pusztán a mobiltelefonoknál, és lényegében az elektro
Nagy az étvágya az új DeepCool AK620 CPU hűtőnek
A legnagyobbakkal konkurál az új duplatornyos processzorhűtő, ráadásul jóval olcsóbban teszi
A kínai illetőségű DeepCool már 25 éve látja el a hardverek kedvelőit a legkülönfélébb termékekkel, a perifériákon és tápegységeken túl azonban elsőként talán gépházaik és hűtési megoldásaik juthatnak eszünkbe. Most utóbbi kategóriával igyekeznek öregbíteni hírnevüket, az eredményt látva nem is sikertelenül, az AK620 ugyanis egy extrém teljesítményre felkészített asztali toronyhűtő lesz, mely a legerősebb Noctua hűtővel szemben is megállhatja a helyét, és úgy tűnik, hogy jóval kevesebbet kérnek érte.
Sokat elárul a piac felső szegmenséről, hogy a Noctua hűtők csúcsának számító NH-D15 már hét éve nem talál legyőzőre, igaz, erős kihívók és korrekt alternatívák azért időről időre érkeznek. Pontosan erre vállalkozott legutóbb a DeepCool, most bemutatkozó újdonságuk ugyanis szintén a felső ligában játszik, és a legerősebb asztali processzorok mellé kínál nem csak dizájnos, de hatékony hűtést, folyadék alkalmazása nélkül. Esetünkben tehát egy újabb méretes toronyhűtőről beszélhetünk, mely kiterjedésével és masszív tömegével már első ránézésre is bizalmat kelthet a vásárlóban, azonban felmerül a kérdés, hogy miért venne valaki a legjobbhoz nagyon közel álló terméket, ha még a legjobb is forgalomban van? Ebben a kérdésben két tényező befolyásolhatja nagyban a döntést, ebből az egyik a dizájn, mely erősen szubjektív, ebben a kategóriában pedig már erősen elgondolkodtató, hogy egy nekü
Az elemzők szerint beindult a RAM-ok árzuhanása
Lassacskán enyhülhetnek a hardverpiaci árak, legalábbis ami a DRAM-okat illeti
Két csapás is egy időben sújtja a világot, hiszen a vírusfertőzés okozta gazdasági és infrastrukturális problémák csak még mélyebbre rugdosták a chiphiányt nyögő piacot, ami természetesen a felhasználók hátán csattan. Míg a gyártók folyamatos áremeléssel reagálnak a megnövekedett keresletre, a vásárlók a beszerezhetetlen termékek, a lassú utánpótlás és a történelmi léptékű bolti árak között várják, hátha véget ér ez az őrület. Úgy tűnik, hogy a piaci elemzők szerint ismét felbukkanta fény az alagút végén, a memóriaárak legalábbis hosszú idő után megindultak lefelé.
A jó hírekért ezúttal is iparági folyamatokat nagyítóval figyelő TrendForce felelős, aki napokban újabb terjengősre sikerült elemzőcikket adott ki a közelmúlt és a jelen tapasztalatairól, továbbá arról, hogy mi várható az év végéig bezárólag. A tajvani félvezetőpiaci elemző cég legújabb jelentésében, frissített becslést kaptunk a DRAM árazási struktúrájáról az utolsó negyedévre vonatkozóan, és ezzel végre valami pozitívumot vetettek az olvasók elé. A változás szelét lényegében az hozhatja el, hogy az elemzők szerint 2021 negyedévében a gyártók nem csak utolérik magukat és teljesítik a feltorlódott megrendeléseiket, de végre valahára megfordulhat a libikóka, vagyis a készletek és kínálat nagyobb lesz, mint a megrendelői igény és az ügyfeleik vásárlókapacitása. Ehhez még az is hozzátartozik, hogy egyes piaci résztvevők – els
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2021.
Kapcsolat: [email protected]
Az oldal tetejére 0 Kedvenceim 0 Összehasonlítás 0 A kosár üres
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...