Idén útnak indul az elsõ elektromos önvezetõ hajó

Révbe ért a fejlesztés, elindulhat az önjáró és füstmentes bárkaMég idén elindulhat az önjáró elektromos teherhajó.

A technológiai fejlõdés az utóbbi években erõsen rányomta bélyegét a közlekedésre, az egykor gyanúsan méregetett elektromos jármûvek koncepciója pedig egyre nagyobb teret hódít. A jármûipar reformja tehát látványosan zajlik, egyes országok és autógyártók pedig már ki is tûzték az idõpontot, amikor végleg megszabadulnak a jól ismert robbanómotoros közlekedéstõl, hogy elektromosra váltsanak. Van azonban egy másik véglet is, méghozzá a teherszállítás, mely továbbra is jelentõs mértékben járul hozzá a világ napi károsanyag kibocsátásához. Egy norvég cég azonban nemrég elõállt egy testet öltött koncepcióval, mely egyszerre mentes a füstfelhõktõl és végzi önállóan a navigációt, ráadásul teszi ezt a nyílt vízen, megpakolt konténerekkel a fedélzetén.


A világ elsõ teljesen elektromos és autonóm, nulla károsanyag-kibocsátású konténerhajója. Ezzel a hosszú és igen impozáns címmel büszkélkedhet a YARA Birkeland nevû teherszállító, melynek elkészültérõl a napokban adtak hírt. Az ambiciózus projekt állítólag valamikor 2017-ben vette kezdetét és a tervek szerint már a múlt évben megtehette volna az elsõ hivatalos túráját, ám a pandémia ebben az esetben is hátráltatta a munkálatokat és a próbaút kivitelezését. A neve a hajó tulajdonjogát birtokló Yara Internationals (vegyipari vállalat, világvezetõ mûtrûgyagyártó) és az alapító norvég tudós, Kristian Birkeland nevének keresztezésébõl született, azzal a céllal, hogy példát mutassanak az iparnak és a nemzetközi hajózásnak. Hivatalos adatok szerint az üvegházhatású gázok kibocsátásáért a folyami és tengeri közlekedés, illetve szállítmányozás nagyjából 3%-ban felelõs. A norvég példa pedig egészen kézenfekvõnek is tûnik, mivel az ország amúgy is élen jár a megújuló energiaforrások kiaknázásában, az elektromos áram közel 90 százalékát például vízerõmûvekbõl nyerik, a szélerõmûvek mögött pedig csak 2% marad hõerõmûveknek.


A 79.5 méter hosszú, 12 méter mély és majdnem 15 méter széles hajótest Marin Teknikk tervezõ és az elismert VARD hajógyártó vállalat érdeme, navigációs berendezéseit pedig a Kongsberg Maritime tervezi. Maximális sebessége 13 csomó, mely 24 km/órának felel meg, az energiáról és a kétféle egyedi hajtómûpár meghajtásáról pedig egy 7 MWh-s akkumulátor gondoskodik majd. Mindezzelm és 6 méteres merülési mélységével együtt 103 megpakolt konténer elszállítására lesz képes, mely a norvég tengerészeti hatóságok és illetékes hivatalok közremûködésének köszönhetõen hivatalosan is alkalmas lesz a feladatára. A hajó képességeirõl többek között Jon Sletten, a Yara porsgrunni gyártóüzemének igazgatója nyilatkozott, aki elmondta, hogy kezdetben bizonyos feladatokat és mûveleteket még emberi kezekre bíznak majd, például a rakodást, illetve az indulást és a kikötést is, de szép lassan minden kulcsfolyamat automatizálásra kerül, olyannyira, hogy a Yara Birkeland mellett az áru le- és fölpakolását is autónóm emelõgépekre és hordárjármûvekre bízzák majd.

Svein Tore Holsether, a YARA vezérigazgatója büszkén pózol a YB modelljével.


Az építkezés költségeihez a norvég állam is nagyban hozzájárult, a több mint 15 millió dollárnak megfelelõ norvég korona ugyanis állítólag a teljes összeg egyharmadát fedezte. Az elõzetes számítások alapján mindez évente 40 ezer dízelüzemû teherautóval megtett utat helyettesít majd, és ahogy a Kongsberg bemutatója fogalmaz: „Ez az öko-kezdeményezés hozzájárul az ENSZ fenntarthatósági céljainak eléréséhez, valamint a közúti biztonság és a forgalmi torlódások javításához”. Ezzel persze még nem lesz kevesebb kamion az úton, mindenesetre elõre vetíti azt a jövõképet, melyben hiába keresünk jármûvekre szerelt kéményeket vagy kipufogócsöveket. A navigációt a legkülönfélébb radarok, lézeres szenzorok, hagyományos és infravörös tartományban érzékelõ kamerák segítik, hagyományos ballaszttartállyal pedig nem rendelkezik, ezt a szerepet ugyanis az akkumlátorcsomag tölti be.

Évente 40 ezer kamionutat helyettesít, megújuló energiaforrásból.


A megújuló energiával hajtott hajó egyelõre nemzetközi vizekre nem merészkedik, mivel az önjáró vízi közlekedés kihívásai ezt sajnos még nem teszik lehetõvé, idén azonban a norvég partvidéket már meglátogatja, általános útvonalból pedig a tervek szerint kettõ is akad. A rövidebb, kb. 13 km-es szakaszt Herøya és Brevik között teszi majd meg, Herøya és Larvik között viszont kb. 56 km-en cipekedhet, ahol vegyszereket, illetve mûtrágyát szállít majd. A teljesen önálló mûködésre 2022-ben terveznek átállni.

2021. 08. 26

Switch vs router: Kulcsfontosságú különbségek, amit érdemes ismerned

Switch vs router: Kulcsfontosságú különbségek, amit érdemes ismerned
A switch vs router téma sokszor összezavarja azokat, akik először találkoznak hálózati eszközökkel. Bár mindkettő nélkülözhetetlen része egy modern hálózatnak, a funkciójuk és a felhasználási módjuk merőben különböző.
Ebben a cikkben végigvezetlek a legfontosabb különbségeken, hogy pontosan tudd, mikor melyikre van szükséged, és hogyan működnek a gyakorlatban.
Switch vs router
Switch vs router
Mi az a switch?
Mi az a router?
Switch vs router: alapvető különbségek
Hogyan működik a switch a gyakorlatban?
Hogyan működik a router a gyakorlatban?
Mikor van szükséged switch-re?
Mikor van szükséged router-re?
Switch vs router a mindennapi életben
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
Mi az a switch?
A switch alapvetően egy hálózati kapcsoló, amely lehetővé teszi, hogy több eszköz, például számítógépek, nyomtatók vagy NAS-ok – egy helyi hálózaton belül kommunikáljanak egymással. A switch úgy működik, hogy a beérkező adatcsomagokat a cél eszköz felé irányítja, így minimalizálja a felesleges adatforgalmat. Ez a folyamat gyors és hatékony, és a legtöbb esetben észre sem veszed, hogy közben dolgozik. Ha egy kisebb irodát vagy otthoni hálózatot üzemeltetsz, a switch kulcsfontosságú az eszközeid zavartalan összekapcsolásához.
Mi az a router?
A router ezzel szemben már a hálózatok összekapcsolására szo

Switch vásárlás: 8 tipp, hogy a legjobb ár-érték arányt kapd

Switch vásárlás: 8 tipp, hogy a legjobb ár-érték arányt kapd
A switch vásárlás nem mindig egyszerű feladat, főleg, ha először állsz neki, és nem szeretnél felesleges pénzt kidobni. Egy tapasztalt IT szakértő szemszögéből nézve számos tényezőt érdemes figyelembe venni, hogy ne csak olcsón, hanem okosan vásárolj.
Ebben a cikkben végigvezetlek azokon a szempontokon, amelyek segítenek abban, hogy hosszú távon elégedett legyél a választott switch-sel.
Switch vásárlás tippek
Switch vásárlás tippek
Mire figyelj a portok számánál és típusánál?
Gondolj a jövőre is
Tudj meg többet a menedzselhetőségről
Energiatakarékosság és zajszint
Ellenőrizd a garanciát és a támogatást
Ár-érték arány, ne csak az árat nézd
Olvasd a véleményeket és teszteket
Vásárlás online vagy boltban?
Gyakran ismételt kérdések
Mire figyelj a portok számánál és típusánál?
Az első dolog, amit érdemes átgondolni, az a switch portjainak száma és típusa. Nem mindegy, hogy hány eszközt szeretnél egyszerre csatlakoztatni, és milyen sebességet igényelnek ezek az eszközök. Az otthoni környezetben általában elegendő egy 8- vagy 16-portos switch, míg kisebb irodákban már érdemes lehet 24 portot választani. Az is fontos, hogy a portok gigabitesek legyenek, hiszen ma már szinte minden modern eszköz igényli a gyors adatátvitelt.
Gondolj a jövőre is
Sok ember hajlamos csak a jelenlegi igényekre koncentrál

Router switch összekötés: 6 hasznos tipp a stabil és gyors hálózatért

Router switch összekötés: 6 hasznos tipp a stabil és gyors hálózatért
A router switch összekötés az egyik alapvető feladat, ha otthon vagy irodában szeretnél stabil és gyors hálózatot kiépíteni. Bár elsőre bonyolultnak tűnhet, valójában néhány alapelv betartásával könnyen optimalizálhatod a hálózati eszközeidet.
Ebben a cikkben részletesen elmagyarázom, mire érdemes figyelni, és hogyan kerülheted el a gyakori hibákat, hogy a hálózatod minden szempontból megbízható legyen.
Router switch összekötés tippek
Router switch összekötés
Értsd meg az alapokat
Használj minőségi kábeleket
Figyelj az eszközök elhelyezésére
Konfiguráld okosan a hálózatot
Ellenőrizd a firmware-t és a szoftvereket
Használj dedikált portokat
Figyelj a hálózati terhelésre
Teszteld rendszeresen a kapcsolatot
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
Értsd meg az alapokat
Mielőtt bármit összekötnél, fontos tudnod, mi a különbség a router és a switch között. A router az eszközök internetkapcsolatát kezeli, a switch pedig a helyi hálózaton belüli adatforgalmat optimalizálja. Ha ezt a két eszközt megfelelően kötöd össze, a hálózatod nemcsak gyorsabb lesz, de a forgalom kezelése is hatékonyabb. Az alapok ismerete segít abban, hogy ne kövess el alapvető hibákat, például ne kösd loopba a hálózatot vagy ne legyen IP-cím ütközés.
Használj minőségi kábeleket
A legtöbben hajlamosak spórolni a kábelek
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned.

Légy naprakész!
PCX 2006-2025.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés Az oldalon cookie-kat használunk, melynek részleteit itt találod.