Aggodalmat keltett a Windows 11-ben felbukkanó hirdetés, de a Microsoft szerint a felhasználóknak ezúttal nincs mitõl félniük
A Windows 11 startja óta dübörög a rendszer fejlesztése, az Insider program mellett pedig a hivatalos verzió is folyamatosan csiszolódik és új funkciókkal is kiegészül. A Windows 11 már eddig is mutatott hirdetéseket a zárolási képernyõn, illetve a Start menüben is, de egy nemrég észlelt jelenség miatt sokan aggódni kezdtek, hogy a Microsoft még a korábbiaknál is agresszívebbé válik. A beépített fájlkezelõ ugyanis nemrég az Office 365 szolgáltatást reklámozta, ez a gyakorlat pedig éles váltás lenne a Windows 10 viszonylagos nyugalmához képest.
A napokban a Windows felhasználók egyik legnagyobb rémálma vált valósággá, mikor az újdonságok tesztelésére szánt Insider verzióban egy aligha vágyott funkció bukkant fel. A termékhirdetési sáv a Fájkezelõben, avagy File Explorerben tûnt fel, a fájlok és mappák listája felett, közvetlenül a címsor alatt. Amellett, hogy nem a megvásárolt vagy hivatalos csatornám keresztül frissített Windows 11 kiadásokról van szó, jelenség egyébként sem nevezhetõ tömegesnek, mivel az Insider build esetében is csak bizonyos tesztelõk találkoztak vele. A Fájlkezelõbe integrált hirdetések bevezetése amúgy tulajdonképpen nem is akkora újdonság, hiszen már korábban is próbálkoztak vele. A Microsoft 2017-ben kísérletezett a OneDrive fizetõs felhõszolgáltatását ajánlgató hirdetésekkel, de a cég ezen lépését természetesen már akkor is erõs kritikai hullám követte, így végül a vállalat a kéretlen promóciók megszüntetése mellett döntött.
Amint az a fenti képernyõképen is látható, az Fájlkezelõ tetején banner formájában megjelenik egy új Microsoft Editor hirdetés, amelynek célja, hogy emlékeztesse a felhasználókat arra, hogy a Microsoft Editor segíthet a helyesírási hibák csökkentésében. Ahogy azt a Windows Latest fotói illusztrálják, a bannerhirdetés szerint a felhasználók "magabiztosan írhatnak dokumentumokban, e-mailekben és az interneten a Microsoft Editor fejlett írásjavaslataival", és még egy linket is tartalmaz, mely a Microsoft Microsoft Editor bõvítmény dokumentációjához vezet. Bár a felhasználó dönthet úgy, hogy bezárja az üzenetet, a banner késõbb újra megjelenhet, tehát az elutasítás nem jelenti azt, hogy végleg megszabadultunk tõle, legfeljebb az üzenet tartalma változik. Egyes felhasználók arról számoltak be, hogy a Fájlkezelõben a Microsoft Office.com PowerPoint sablon funkcióját látták, és néhányan megjelölt hirdetés súgóajánlatnak álcázva jelent meg.
A sajtó képviselõi közül többen is felkeresték a Microsoftot, a cég pedig a The Verge kérdéseire reagálva azt közölte, hogy a felhasználóknak valójában nincs okuk az aggodalomra. "Ez egy kísérleti banner volt, amelyet nem külsõ közzétételre szántunk, és kikapcsoltuk" – mondta el Brandon LeBlanc, a Windows vezetõ programmenedzsere. Akárhogy is, látható, hogy a vállalattól nem áll távol az operációs rendszerbe ágyazott hirdetések bevezetése, hiszen már a Windows 8-ban is voltak olyan alkalmazások, melyek tartalmaztak hirdetéseket, a Windows 10-ben pedig a tálcán is jelentek már meg, illetve külön opció van a zárolási képernyõ és a Start menü reklámmentesítésére.
Egy ilyen lépés manapság nem számítana hatalmas újdonságnak, ám a Windows közönsége joggal érezheti, hogy a zömében reklámoktól mentes rendszert szeretné a továbbiakban is hirdetések nélkül használni. Persze azt sem elképzelhetetlen, hogy esetleg az aktiválatlan Windowsokban mégiscsak megnyitják majd a csapot a reklámok számára. Nyilván az aktivációt követõen megszûnnének, esetleg megnyílna a lehetõség az eltüntetésükre, mindazok pedig, akik nem fizettek a rendszerükért, nem igen tudnának kinek panaszkodni.