Az okosmobilt még nem igazán válthja le, pedig a Facebook már ezen dolgozik
Ha okosszemüvegrõl hallunk, elsõként valószínûleg a sci-fikbõl ismert kiterjesztett valóság jut eszünkbe, mely a szemünk elé táruló környezet látványát a lencsékre vetített extra vizuális és szöveges információkkal egészíti ki, valahogy úgy, ahogy azt például az amerikai hadseregnél használt, módosított HoloLens szemüvegek teszik. A Facebook néhány napja leleplezett kütyüje egyelõre itt még nem tart, legnagyobb erénye pedig elsõsorban átlagos megjelenésében rejlik, hiszen bizonyos távolságból nem lesz egyértelmû, hogy valaki mondjuk éppen videofelvételeket készít.
A Facebook és a Ray-Ban közös munkáját dicsérõ Ray-Ban Stories legnagyobb érdeme ugyanis az, hogy a benne rejlõ technikát egy hagyományos megjelenésû napszemüvegbe sikerült belezsúfolni, mely elsõ pillantásra nem feltétlenül árulkodik arról, hogy mivel is van dolgunk. Többek között ebben is különbözik például a hasonló Snapchat Spectaclestõl, mely 5 éve jelent meg és kissé szokatlan formával bír. Persze közelrõl már itt is kiszúrhatjuk a keret felsõ sarkaiba ágyazott két lencsét, ám önmagukban még ezek sem számítanak annyira különlegesnek, hiszen kamerával egybeépített szemüvegek már évek óta kaphatók. A párossal amúgy 5 megapixeles képeket készíthetünk belsõ nézetû perspektívából, az integrált memória pedig összesen 500 fotó, vagy legfeljebb 36 darab félperces videofelvétel tárolására alkalmas. A tartalmak lementéséhez vezetékekkel természetesen nem kell bajlódnunk, mivel wi-fi segítségével egyenesen a Facebook View alkalmazásba másolhatók, ahol korlátozott mértékben szerkeszthetõk is, onnan pedig megoszthatók Facebookon, Instagramon és más platformokon.
A fotózáshoz használhatjuk a szárba épített gombot, sõt, a funkció aktiválása után még a "Hey Facebook, take a video" parancsra is hallgat, igaz, ezen felül más hangutasításra nem reagál, sajnos ennyire azért nem lett okos. Nem érdemes továbbá keresni a Spectaclesben látott kis színes kijelzõt sem, van viszont beépített hangszóró, mely bluetoothon keresztül kommunikál. Utóbbi kezeléséhez egy érintõgombot használhatunk, mely a felvételek indításán és megállításán túl a hangerõ beállítását is lehetõvé teszi. A sztereó hangélmény persze elmarad a normál fülhallgatóktól megszokott hangminõségtõl és elõfordulhat, hogy nagyon közelrõl más is felfigyelhet rá, de az eddigi tapasztalatok szerint meglepõen jól szól. A keret amúgy két lámpát is hordoz, a jobb oldali kamera fölött például fehér fény jelzi a világ felé, ha a kamera használatban van, ám ez erõs nappali fényben nem biztos, hogy minden esetben feltûnõ, a kamera pedig valószínûleg akkor is mûködik, ha a kis fényforrást valahogy letakarják.
A belsõ részen lévõ másik lámpa különbözõ fénykódokkal jelzi a szemüveg aktuális állapotát, így a párosítási módot kékkel, a felvétel hibáját fehérrel, az akkumulátor hibáját pedig pirossal. Teljes töltöttség esetén zöld színt láthatunk, mely egyórás töltési idõ után villan fel és nagyjából hatórás használatot vetít elõre, de ezt a View alkalmazásban pontosabban is ellenõrizhetjük. Ahogy azt a vezetékmentes fülhallgatóktól megszoktuk, a tokja töltõként is funkciónál, mely a teljesen lemerült akksit legfeljebb háromszor lesz képes feltölteni, maga a tok pedig USB Type-C csatlakozót kapott, amihez kábelt is mellékelnek. A tesztek szerint intenzív használat esetén nagyjából 20%-os merülés tapasztalható, tehát egy kirándulással töltött napot bõven kiszolgál, a tokjával együtt pedig még többet is. Mint kiderült, az eszköz összeszerelési minõsége sem hagy maga után kívánni valót és a funkciói is szépen mûködnek. Fontos, hogy az app és a szemüveg összekötéséhez állítólag Facebook-profilra mindenképpen szükség lesz, viszont a szoftverrel pillanatok alatt egymásra találnak és a wifis adatküldés szintén zökkenõmentes. További érdekesség, hogy nincs akadálya az orvos által felírt, látásjavító lencsék használatának sem.
A Facebook új terméke tehát leginkább abból a megfontolásból született, hogy végre legyen a piacon egy olyan, extra funkciókkal felvértezett szemüveg, ami nem csak kényelmes, de kifejezetten utcai felhasználásra szánták. Bár az 5 megapixeles kamera már nem túl nagy dolog, a Ray-Ban modell ebben a tekintetben mégis egyedülállónak nevezhetõ. Andrew Bosworth, a Facebook kiterjesztett és virtuális valóságért felelõs alelnöke azonban a termék célját is igyekezett tisztázni, mely tömören az, hogy „megteremtse az alapokat a fogyasztók tudatában a sok-sok jövõbeli termékhez, amelyeket ezen a téren kínálunk". A vállalat nem titkolt célja, hogy a jövõben olyan okosszemüvegeket alkosson, melyek alkalmasak lehetnek a telefonok kiváltására és még annál is többre. Ennek érdekében több párhuzamosan zajló fejlesztés is évek óta folyamatban van, és több mint valószínû, hogy hamarosan az õ AR megoldásukkal is találkozhatunk. A tervezés során állításuk szerint számos csoporttal kommunikáltak, a legtöbb kritikát pedig érthetõ módon a videofelvételt és fotózást jelzõ fény kapta, mely lényegében nem lehet elég feltûnõ.
A Ray-Ban Stories háromféle dizájnban elérhetõ, a legolcsóbb modell pedig 299 dollár, mely nagyjából 88 ezer forint.