Az okosmobilt még nem igazán válthja le, pedig a Facebook már ezen dolgozik
Ha okosszemüvegről hallunk, elsőként valószínűleg a sci-fikből ismert kiterjesztett valóság jut eszünkbe, mely a szemünk elé táruló környezet látványát a lencsékre vetített extra vizuális és szöveges információkkal egészíti ki, valahogy úgy, ahogy azt például az amerikai hadseregnél használt, módosított HoloLens szemüvegek teszik. A Facebook néhány napja leleplezett kütyüje egyelőre itt még nem tart, legnagyobb erénye pedig elsősorban átlagos megjelenésében rejlik, hiszen bizonyos távolságból nem lesz egyértelmű, hogy valaki mondjuk éppen videofelvételeket készít.
A Facebook és a Ray-Ban közös munkáját dicsérő Ray-Ban Stories legnagyobb érdeme ugyanis az, hogy a benne rejlő technikát egy hagyományos megjelenésű napszemüvegbe sikerült belezsúfolni, mely első pillantásra nem feltétlenül árulkodik arról, hogy mivel is van dolgunk. Többek között ebben is különbözik például a hasonló Snapchat Spectaclestől, mely 5 éve jelent meg és kissé szokatlan formával bír. Persze közelről már itt is kiszúrhatjuk a keret felső sarkaiba ágyazott két lencsét, ám önmagukban még ezek sem számítanak annyira különlegesnek, hiszen kamerával egybeépített szemüvegek már évek óta kaphatók. A párossal amúgy 5 megapixeles képeket készíthetünk belső nézetű perspektívából, az integrált memória pedig összesen 500 fotó, vagy legfeljebb 36 darab félperces videofelvétel tárolására alkalmas. A tartalmak lementéséhez vezetékekkel természetesen nem kell bajlódnunk, mivel wi-fi segítségével egyenesen a Facebook View alkalmazásba másolhatók, ahol korlátozott mértékben szerkeszthetők is, onnan pedig megoszthatók Facebookon, Instagramon és más platformokon.
A fotózáshoz használhatjuk a szárba épített gombot, sőt, a funkció aktiválása után még a "Hey Facebook, take a video" parancsra is hallgat, igaz, ezen felül más hangutasításra nem reagál, sajnos ennyire azért nem lett okos. Nem érdemes továbbá keresni a Spectaclesben látott kis színes kijelzőt sem, van viszont beépített hangszóró, mely bluetoothon keresztül kommunikál. Utóbbi kezeléséhez egy érintőgombot használhatunk, mely a felvételek indításán és megállításán túl a hangerő beállítását is lehetővé teszi. A sztereó hangélmény persze elmarad a normál fülhallgatóktól megszokott hangminőségtől és előfordulhat, hogy nagyon közelről más is felfigyelhet rá, de az eddigi tapasztalatok szerint meglepően jól szól. A keret amúgy két lámpát is hordoz, a jobb oldali kamera fölött például fehér fény jelzi a világ felé, ha a kamera használatban van, ám ez erős nappali fényben nem biztos, hogy minden esetben feltűnő, a kamera pedig valószínűleg akkor is működik, ha a kis fényforrást valahogy letakarják.
A belső részen lévő másik lámpa különböző fénykódokkal jelzi a szemüveg aktuális állapotát, így a párosítási módot kékkel, a felvétel hibáját fehérrel, az akkumulátor hibáját pedig pirossal. Teljes töltöttség esetén zöld színt láthatunk, mely egyórás töltési idő után villan fel és nagyjából hatórás használatot vetít előre, de ezt a View alkalmazásban pontosabban is ellenőrizhetjük. Ahogy azt a vezetékmentes fülhallgatóktól megszoktuk, a tokja töltőként is funkciónál, mely a teljesen lemerült akksit legfeljebb háromszor lesz képes feltölteni, maga a tok pedig USB Type-C csatlakozót kapott, amihez kábelt is mellékelnek. A tesztek szerint intenzív használat esetén nagyjából 20%-os merülés tapasztalható, tehát egy kirándulással töltött napot bőven kiszolgál, a tokjával együtt pedig még többet is. Mint kiderült, az eszköz összeszerelési minősége sem hagy maga után kívánni valót és a funkciói is szépen működnek. Fontos, hogy az app és a szemüveg összekötéséhez állítólag Facebook-profilra mindenképpen szükség lesz, viszont a szoftverrel pillanatok alatt egymásra találnak és a wifis adatküldés szintén zökkenőmentes. További érdekesség, hogy nincs akadálya az orvos által felírt, látásjavító lencsék használatának sem.
A Facebook új terméke tehát leginkább abból a megfontolásból született, hogy végre legyen a piacon egy olyan, extra funkciókkal felvértezett szemüveg, ami nem csak kényelmes, de kifejezetten utcai felhasználásra szánták. Bár az 5 megapixeles kamera már nem túl nagy dolog, a Ray-Ban modell ebben a tekintetben mégis egyedülállónak nevezhető. Andrew Bosworth, a Facebook kiterjesztett és virtuális valóságért felelős alelnöke azonban a termék célját is igyekezett tisztázni, mely tömören az, hogy „megteremtse az alapokat a fogyasztók tudatában a sok-sok jövőbeli termékhez, amelyeket ezen a téren kínálunk". A vállalat nem titkolt célja, hogy a jövőben olyan okosszemüvegeket alkosson, melyek alkalmasak lehetnek a telefonok kiváltására és még annál is többre. Ennek érdekében több párhuzamosan zajló fejlesztés is évek óta folyamatban van, és több mint valószínű, hogy hamarosan az ő AR megoldásukkal is találkozhatunk. A tervezés során állításuk szerint számos csoporttal kommunikáltak, a legtöbb kritikát pedig érthető módon a videofelvételt és fotózást jelző fény kapta, mely lényegében nem lehet elég feltűnő.
A Ray-Ban Stories háromféle dizájnban elérhető, a legolcsóbb modell pedig 299 dollár, mely nagyjából 88 ezer forint.