Sőt, több mint ötven játék már érintőkijelzővel is játszható
Néhány éve még sokan találgatták, hogy a Microsoft vajon milyen jövőt szán a videojátékos részlegének, miután a rengeteg eladott PlayStation, vagy akár Nintendo konzol árnyékában harmadik helyre szorult. Az nem volt kérdés, hogy érkezik újabb Xbox készülék, ám a cég valahogy nem találta a helyét, mióta maga mögött hagyta az Xbox360-as korszak elképesztő sikereit. A választ végül a PC-n is elérhető Gamepass szolgáltatás adta meg, ami néhány év alatt az egyik legvonzóbb előfizetéses csomaggá lépett elő, most ráadásul újabb lépcsőfokhoz érkeztek, ugyanis a legnagyobb hardverínség idején bejelentették, hogy elérhetővé vált a felhőn keresztül közvetített játék lehetősége is, vagyis az xCloud.
Egy ideje gond nélkül kijelenthető, hogy a Gamepass mögött már látszik egy érthető és értékelhető koncepció, és hogy ez valami olyasmi, amire a vállalat is egyre tudatosabban képes építkezni. A helyzet ugyanakkor igen különös, hiszen sokáig az volt a kérdés, hogy mivel tudnák megtolni az Xbox konzolok eladásait, hiszen az előző generációban jelentősen lemaradtak az eladási versenyben. Furcsa, de a válasz végül egy olyan szolgáltatást lett, aminek a prémium csomagja már játékkonzolt sem igényel ahhoz, hogy a listán szereplő tartalmak játszhatók legyenek. A cég ugyanis büszkén jelenti, hogy a hosszas fejlesztési munkálatok, és a 2021 áprilisában megkezdett meghívásos bétateszt befejezése után az xCloud készen áll arra, hogy a játékosok rávessék magukat. A felhő alapú játékszolgáltatással több cég is próbálkozik, ám nagyon úgy tűnik, hogy itt is a Microsoft ajánlata lehet az egyik legéletképesebb megoldás, hiszen esetükben elég az előfizetéses csomagok árával és tartalmi keretével törődni, a kiszemelt játékokat nem kell megvennünk azért, hogy utána kizárólag a Microsoft rendszerén keresztül érhessük el őket. A háttérben amúgy az aktuális csúcskonzoljuk, az Xbox Series X dolgozik, illetve egy egész sereg, így a látvánnyal és az alapvető sebességgel elméletben nem sok problémánk lehet.
A bejelentés legizgalmasabb eleme természetesen nem más, minthogy már egy okostelefonnal, vagy tablettel is hozzáférhetünk teljesértékű PC-s, illetve konzolos címekhez, úgy, ahogy azt az asztali gépeken is megtehetjük. A kulcs a webböngészőben rejlik, az eléréshez ugyanis egy Google Chrome, vagy a szintén Chromium alapú Microsoft Edge böngészőre lesz szükség. Mivel nem csak Android, iOS és Windows, de macOS-alatt is él a szolgáltatás, utóbbi esetben a Safari böngésző is együttműködőnek bizonyult. A zár viszont egy aktív Gamepass Ultimate előfizetés, melyet megnyitva több mint száz játékhoz férhetünk hozzá, mobilon ráadásul egytől-egyig támogatott a kontrollerek használata. Legalábbis Bluetoothon keresztül egészen biztos, de a telefonok többségén, illetve OTG kompatibilitás esetén az USB-s csatlakozás is járható út, sőt, az input lag csökkentése érdekében kifejezetten ajánlott is lehet. A lehetőségeink azonban itt még nem merülnek ki, ugyanis egyes címeket már érintés alapú vezérlésre is felkészítettek, így extra eszközök csatlakoztatása nélkül is belevethetjük magunkat a játékba. Az 50 tételt is meghaladó listában olyan címeket találunk, mint a Dirt 5, a Gears 5, a nagysikerű Dead Cells, a teljes Telltale-féle Walking Dead széria, a Don’t Starve, a Sea of Thieves, a Wreckfest és még egy sor alkotás, melyekhez hamarosan újabbak csatlakoznak.
A lényeg, hogy akár PC-n, akár konzolon, akár mobilon játszanánk, egyetlen előfizetéssel bárhol, és jóformán bármilyen eszközön hozzáférhetünk a könyvtárunkhoz, amennyiben a szükséges böngésző a rendelkezésünkre áll, és ugyan az Android, vagy iOS rendszerekből elfogadott belépő verzió nem világos, Windows esetén 10-esnél korábbival nem érdemes próbálkozni. A hír tehát izgalmas és előre mutató, ám egyes hangok szerint a játékélményt leginkább befolyásoló válaszidő még némi csiszolásra vár. Bár a Microsoft úgy ítélte meg, hogy az xCloud megérett a tömeges bevetésre, és rengetegen üdvözölték is a felhő alapú játék lehetőségét, a késlekedés tekintetében állítólag a Google Stadia és a GeForce Now is jobban teljesít (legalábbis ideális hálózati infrastruktúra esetén ez az általános tapasztalat). A Google esetében hatalmas előnyt jelent a fejlett szervertámogatás, melyben a Microsoftnak még mindig van hová fejlődnie, főleg, ha minőségi szolgáltatást akar nyújtani és fel akar zárkózni a tapasztaltabb versenytársakhoz. Fontos hozzátenni, hogy a felhasználói élmény esetenként nagyon eltérő lehet, van, akinél a szolgáltató felől jelentkezik kellemetlenül magas válaszidő, más esetben pedig a Bluetooth kapcsolat, illetve a csatlakoztatott eszköz ronthat az összképen.
Kétség sem fér hozzá, hogy ez egy nagyszerű lépés, hiszen így azok is hozzáférhetnek korábban elérhetetlen élményekhez, akiknek a telefonjukon kívül nincs más „számítógépük”. A Microsoft részéről pedig látható az igyekezet, a Gamepass folyamatosan új címekkel bővül, és sok nagyobb kaliberű játék már a megjelenés napjától elérhető náluk. Nem beszélve a mai nappal véget érő Gamepass Ultimate akciójukról, melyre lecsapva mindössze 300 Ft-ért három hónapon át férhetünk hozzá a teljes kínálathoz, melyben számos multiplayerre kihegyezett darab is szerepel, melyekből aligha elérhető kalózváltozat. A Microsoft büszke az újdonságára, és természetesen ígéri, hogy a továbbiakban is a szolgáltatás minőségének javításán dolgoznak majd.