Az Intel Arc Alchemist grafikus kártyái 2022 elejéig hivatalosan még nem vehetik fel a versenyt a legjobb grafikus kártyákkal
A korábban DG2 néven ismert Alchemist az Intel Xe-HPG mikroarchitektúráján alapul, melyről nemrég maga az Intel vezérigazgató, Pat Gelsinger jelentette ki, hogy terveik szerint az NVIDIA megoldásival szemben is versenyképes lesz. Most, hogy az Intel néhány processzora és grafikus kártyája esetében külsős gyártópartnereket vesz igénybe, kiderült, hogy a TSMC állítólag a 6 nm-es FinFET (N6) gyártási eljáráson fogja gyártani az Alchemist szériát a chipgyártó számára. Ez több szempontból is előnyös lesz az Intel számára, arról nem is beszélve, hogy ennek köszönhetően nem kell majd versenyeznie az AMD-vel a 7 nm-es ostyákat termelő gyártósorokért. Az Alchemist a legújabb technológiák támogatásával érkezik majd, beleértve a hardveralapú sugárkövetést, avagy Ray Tracinget, az AI supersampling néven futó erőforráskímélő képjavító technológiát, és persze a DirectX 12 Ultimate API kezelését, mely elengedhetetlen a modern grafikai motorokban rejlő lehetőségek kiaknázásához.
És lássunk csodát, alig, hogy az Intel elkezdte a közönség hergelését a titokzatos ARC kártyák leleplezésével, a Geekbench 5 adatbázisában már fel is bukkant egy Alchemist grafikus kártya, melyről az iparági szivárogtatásairól jól ismert Tum_Apisak azonnal jelentést is adott saját Twitter-oldalán. A hírek szerint a GPU 512 EU-val (Execution Unit, avagy végrehajtó egység) rendelkezik, maximális frekvenciája pedig legfeljebb 1.8 GHz, legalábbis egyelőre, de több mint valószínű, hogy jelen állapotában még csak egy korai mérnöki mintáról van szó, így megvan rá az esély, hogy a finomhangolást követően a végleges órajelek a megjelenésre valamivel magasabbak lehetnek. A hirtelen feltűnt grafikus processzort az Intel egy Core i7-11800H mellé párosította egy Tiger Lake platformon, ami arra utal, hogy a Tiger Lake-alapú laptopok következő hulláma valószínűleg nem csak AMD és NVIDIA termékekkel, de elsősorban a vadonatúj Alchemist grafikus kártyákkal lesz felszerelve.
A mobil, tehát notebookokba szánt Alchemist grafikus kártya 34 816 pontos OpenCL értékkel zárta a Geekbench 5 benchmarkban lefutott legjobb körét. Összehasonlításképpen: az Alchemist SKU (még DG2 néven) 256 végrehajtó egységgel, a maga 1.4 GHz-es órajelével mindössze 18 482 pontot ért el ugyanebben a benchmarkban. Az 512 EU-s modell tehát akár 88%-kal nagyobb OpenCL-teljesítményt nyújthat kisebb testvérénél. Azonban fontos szem előtt tartani a kártyák közötti különbséget, ahogy azt is, hogy az 512 EU-val dolgozó egység az AMD Zen 3 vonala ellen életre hívott Tiger Lake mobilprocesszorral volt párosítva, míg a 256 EU-s modell Alder Lake chipet kapott. A mérések tanúsága szerint az 512 EU-s lapka teljesítménye az AMD Radeon Pro 5500M (35 005 pont) teljesítménye mentén mozog, az Intel grafikus kártyája azonban még mindig lassabb, mint a GeForce GTX 1650 Max-Q, a maga 36 045 pontos teljesítményével. Azt viszont nem szabad elfelejtenünk, hogy az Alchemist valószínűleg igen korai tesztpéldány, kiforratlan és korai illesztőprogramokkal, a Geekbench 5 pedig nem feltétlenül a legjobb mércéje a grafikus kártyák teljesítményének.
Az viszont szinte biztos, hogy a CES 2022 előadási során többet fogunk megtudni az Alchemistről, és talán az is megeshet, hogy a hangzatos ígéretek és a valamelyest indokolható önfényezés mellett, az Intel pontosabb megjelenési dátummal is szolgál majd a közönség számára. Bár némileg ellentmondásos hírek érkeznek, az ipari szereplők és az elemzők zöme jelenleg azt jósolja, hogy a grafikus kártyahiány 2022 nagy részében is tovább folytatódik. Tehát amíg az Intel képes valóban versenyképes termékeket a piacra küldeni, addig az Alchemist videokártyáinak jól kell teljesítenie ezekben a zavaros időkben, amikor nem a leggyorsabb vagy legolcsóbb grafikus kártya a nyerő, hanem az, amelyik szélesebb körben elérhető. Persze a készleteket megcsapoló és az árakat ádáz módon felkorbácsoló kriptobányászat kérdése is megkerülhetetlen, hiszen nagyban befolyásolja majd, hogy a vásárlóknak kivel kell majd megküzdenie az elérhető darabokért.
Az Intel részéről egyelőre még csak fel sem merült a téma, így nem tudhatjuk, hogy a felsorolt grafikus technológiák beépítése csak hangzatos marketingszöveg, esetleg tényleg a játékosok kegyeit keresik és esetleg odafigyelnek a digitális valutákat érintő, hardveres alapú korlátozások beépítésére is. Reméljük, hogy azért hamarosan nem csak az ultra belépőszintet, de a közép- és esetleg felső kategóriát képviselő fejlesztéseikkel is találkozhatunk.