A Tesla ismét demonstrálta a teljességgel digitalizált mindennapok hátulütõit
Az az elavult slusszkulcs dolog talán nem is akkora hülyeség? Valami ilyesmi szólalhatott meg mindazoknak a fejében, akik a hét vége felé közeledve éppen beszálltak volna elektromos járgányukba, hogy haza induljanak, ám próbálkozásuk nem járt sikerrel. Elon Musk elnézést kért és megígérte, hogy többet nem fordul elõ.
A világ több száz Tesla-sofõre ráncolta össze egyszerre a szemöldökét pénteken délután, ám nem egy különös rekordkísérlet miatt. Mindössze az történt, hogy a rendszer kizárta autójukból azokat a tulajdonosokat, akik telefonjuk segítségével próbáltak meg a volánhoz jutni. A weboldalak és szolgáltatások botladozásait figyelõ Downdetector, nagyjából 500 vegyes forrásokból származó bejelentést gyûjtött össze, melyek mindegyike ugyanarra panaszkodott. A probléma alapját a Tesla mobilos applikációja okozta, mely egyben a cég elektromos jármûveinek digitális slusszkulcsaként is szolgál. Bár nem ez az egyetlen opció a jármûvek feloldására, úgy tûnik, hogy a panaszkodók annyira megbíztak a rendszer stabilitásában, hogy eszükbe sem jutott felkészülni egy hasonló esetre.
Sokan éppen munkahelyükrõl szerettek volna haza jutni, ám az alkalmazás az autó felnyitása helyett hibaüzenetet dobott. Az egyik panasz végül a céget vezetõ Elon Muskot is megtalálta, a hoppon maradt autósok ugyanis kínjukban közvetlenül az õ üzenõfalát kezdték bejegyzésekkel bombázni. Egy Szöulban veszteglõ Tesla-tulaj leírása alapján, az alkalmazás csatlakozás helyett „500 server error” hibaüzenetet dobott, melyre Musk gyorsan és tömören jelezte, hogy vizsgálják az ügyet. Végül jó öt óra várakozás után újabb válaszban megerõsítette, hogy szerverproblémáról volt szó, de már minden a megszokott módon mûködik. Hogy addig a kocsijukból kizárt autósok mivel ütötték el az idõt, azt nem tudni, mindenesetre a cégvezér szerint mindent elkövetnek, hogy ez ne ismétlõdjön meg, a dél-koreai úriember pedig megköszönte a segítséget.
Should be coming back online now. Looks like we may have accidentally increased verbosity of network traffic.
— Elon Musk (@elonmusk) November 20, 2021
Apologies, we will take measures to ensure this doesn’t happen again.
A helyzet abszurditása azért sokaknak feltûnt, és az elsõosztályú ügyfélkezelés miatt lelkendezõ hozzászólások között páran megemlítették, hogy az azért elég ijesztõ, hogy ügyfélszolgálat kell ahhoz, hogy beszállhassunk a saját kocsinkba. Stuart Masson, a The Car Expert weboldal szerkesztõje a BBC-nek azt írta, hogy "Az applikáción túl van egy másodlagos mechanizmus is az autóba való be- és kiszálláshoz, a nehézséget az okozza majd a sofõröknek, ha nem hordják magukkal" – mondta, utalva itt az egyedi kulcskártyákra, melyek megoldhatták volna a problémát. "A technológia kényelmessé teszi a dolgokat, de a szerver 100%-os mûködésére támaszkodik. Ez ugyanaz, mintha a hitelkártyám nélkül hagynám el a házat, és arra számítanék, hogy az okostelefonommal fizethetek" – tette hozzá, kiemelve, hogy ha állandóan egyetlen mechanizmusra támaszkodunk, könnyen kitolhatunk magunkkal. A Tesla képviselõje korábban azt mondta az Insider magazinnak, hogy továbbra is a kulcs az autó használatának elsõdleges módja és azt javasolta, hogy az ügyfelek mindig vigyék magukkal, így akkor sem ütközhetnek problémába, ha például lemerül a telefon.
Az Electek szerint a Tesla rendszereire nem jellemzõek a leállások, ugyanakkor a cég képviselete pont egy 2019-es eset kapcsán beszélt a "kulcskártya" fontosságáról. Ekkor szintén az alkalmazással volt gond, de az Electek weboldal szerint 2020 szeptemberében is akadtak nehézségek, ekkor a vállalat több órás teljes leállást tapasztalt mind az ügyfeleket kiszolgáló szervereken, mind a belsõ rendszerében.