A hibás Ryzen CPU-k hírére még az AMD is felfigyelt
Az AMD processzorok az elmúlt években hatalmas fejlõdésen mentek keresztül, és errõl sajnos már nem csak a teljesítményük, de az egyre magasabb áruk is tanúskodik. Bár olykor hallani pletykákat és panaszokat, komolyabb mértékû meghibásodásról eddig nem érkezett hír, a visszajelzések többsége pozitív, az AMD részvények pedig egyre erõsebbek. Egészen mostanáig komoly minõségi kifogás nem is merült fel a Ryzen szériával kapcsolatban, ám a napokban a PowerGPU furcsa és kissé ellentmondásos bejegyzést tett közzé Twitteren, amit valamivel késõbb törölt. Az egyedi épításû PC-kre szakosodott cég állításai persze gyorsan terjedni kezdtek, olyannyira, hogy az ügyre még az AMD is felfigyelt, a sajtó pedig a elkezdte kikérdezni a többi kereskedõt.
A gépépítõk posztját több mint kétszázezezer Twitteres követõjük láthatta, miszerint a hozzájuk került AMD 5000 processzorok meghibásodási aránya szokatlanul magas. Állításuk szerint 50 darab 5950X processzorból 8, ugyanennyi 5900X processzorból pedig 4 hibásan érkezett, a tendencia 100 egység 5800X esetén szintén 4, 120 darab 5600X-bõl pedig 3 darab biztosan használhatatlan volt. Bár ez az arány önmagában is kissé túlzásnak tûnhetett, a felsorolást azzal koronázták meg, hogy az elmúlt pár évben összesen egy hibás Intel processzorral találkoztak, egy 9700K formájában. Nem sokkal késõbb azt is hozzáfûzték, hogy amúgy mûködõképes chipekkel is akadtak problémák, nem sokkal azután, hogy beszerelték és használatba vették õket. Egy kommentelõ például arra panaszkodott, hogy vissza kellett küldenie egy 5900X-et az inaktív USB3 sávok, és más stabilitási gondok miatt. A PowerGPU válaszában megerõsítette ezt, miszerint néhány alkalommal õk is ugyanezt tapasztalták.
Az eset felkeltette egy ismert szivárogtató, harukaze5719 figyelmét is, aki Twitteren arról írt, hogy szerinte ez valóban nem egyedi jelenség, ugyanakkor élesen kritizálta is a cég által közölt adatokat. Információi szerint Koreában egyre több panasz érkezik a B550 és X570 alaplapokra, majd egy szintén koreai gépépítõ véleményét közvetítve azt írta, hogy a PowerGPU állítólagos meghibásodási aránya "nevetséges", a minta pedig túl kicsi a hiteles következtetéshez, mivel alig párszár darab processzorra alapozták. Az eset persze azonnal heves vitákat szült, megjelentek a két nagy processzorgyártó elkötelezett hívei, hogy saját eseteikkel bizonygassák vélt igazukat. A dolog ennél is furcsább lett, ugyanis a megosztás másnapján törölték a vitaindító bejegyzésüket, végül nem sokkal késõbb új fejleményrõl adtak tájékoztatást. "Éppen beszélgettünk az AMD-vel. Együtt fogunk dolgozni néhány CPU és alaplap tesztelésén" – írta a PowerGPU, majd köszönetet mondott az AMD-nek, amiért felkeresték õket. A formálódó helyzetrõl persze több ismert oldal is tudósítást adott, a Hothardware például kiemelte, hogy figyelemmel követik az eseményeket, ugyanakkor tapasztalataik szerint a tényleges CPU-hibák rendkívül ritkák. „A hûtés, a nem megfelelõ telepítés, az inkompatibilis BIOS és még a RAM is szerepet játszhat abban, hogy a rendszer megfelelõen indul-e vagy sem.” – tették hozzá, arra utalva, hogy sokan egyszerû figyelmetlenség, vagy kevés információ alapján alkotnak véleményt.
A törölt bejegyzés kapcsán a PCWorld igyekezett alaposabban utánajárni a dolognak, és felvette a kapcsolatot több olyan kereskedõvel is, akirõl köztudott, hogy a PowerGPU-nál lényegesen nagyobb készletekkel dolgozik. Természetesen utóbbinál is érdeklõdtek, és bár õk nem kaptak reakciót, a cég a PCMagnak végül elárulta, hogy miért törölte a nagy port kavart bejegyzést. „Nem akartam, hogy a falunk a rajongók hozzászólásával teljen meg. Ami jó dolog, hogy az AMD tényleg törõdik a tevékenységünkkel és valóban segíteni akar abban, hogy az üzletünk elõre haladhasson.” Meglátásait a PCMag újságírója is kifejtette és megjegyezte, hogy õ szintén kapott egy hibás 5800X-et, majd dühében elkövette azt a hibát, hogy elhajította a termék dobozát. A garanciális ügyintézés emiatt saját hibájából elég körülményes volt, de az új példány azóta is tökéletesen teljesít. Kiemelte, hogy a fellelhetõ panaszok továbbra sem bizonyítják, hogy széleskörû problémáról lenne szó, azonban egy meg nem nevezett viszonteladótól érdekes adatokat kapott. A kereskedõ azt állította, hogy 5600X-ek esetén 5 százalék, 5800X processzoroknál viszont már 57 százalékos a garanciális kérelmek aránya, ezen felül 35 százalék volt a problémás 5900X, 5950X-et viszont egyelõre nem adtak el.
A PCWorld három külföldi kereskedõvel értekezett, ebbõl az egyik azt mondta, hogy alaposan követik és feljegyzik a visszaküldött termékeket, de õk nem számolhatnak be különösebb Ryzen-hez köthetõ problémákról, és nagyjából ugyanezt nyilatkozta a második fél is. A harmadik eladó már jóval részletesebb tájékoztatást adott, illetve megjegyezták hogy õk nem találkoztak a PowerGPU-hoz hasonlítható hibamennyiséggel. A szintén anonim cégnek nem volt sok takargatnivalója, ugyanis elárulta, hogy a két nagy gyártó termékei náluk milyen hibahatáron mozognak, és az is kiderült, hogy melyikbõl adnak el többet. Pontos darabszámról ugyan õk sem beszéltek, azt viszont megtudhattuk, hogy a Ryzen 5000 náluk 2.9 százalékban problémás, a Ryzen 3000 sorozat 3 százalékban, a Threadripper vonalnak pedig 2.5 százaléka mondott csõdöt valamilyen formában. Összehasonlításként az Intelrõl azt írták, hogy a 9. generáció mindössze 0.9, a 10. generáció pedig 1.2 százalékban okozott gondot, és hozzátették, hogy többi eladóhoz hasonlóan több Intel processzort szállítanak, mint AMD-t. Azt is fontosnak tartották kiemelni, hogy ezek a számok nem feltétlenül jelentenek halott processzorokat. „Olykor az jelenti a gondot, hogy néhány CPU nem teljesíti az alacsony késésû vagy a magas frekvenciájú RAM maximális feltöltéséhez szükséges követelményeket.”
Az említett kereskedõk mind az Egyesült Államokban tevékenykednek, azonban érkeztek szakmai tapasztalatok más országokból is, melyek már jóval pozitívabb képet festenek az AMD termékeirõl. Az Overclock3D az Egyesült Királyság egyik PC-kkel foglalkozó cégét kérdezte, és így foglalta össze a válaszukat: „Forrásunk nem tapasztalt mûködésképtelenül érkezõ Ryzen 5000 processzorokat, a PowerGPU tehát vagy hihetetlenül szerencsétlen, vagy a mi forrásunk az, aki rendkívüli módon szerencsés.” A legnépszerûbb ausztrál tech-csatorna, a Hardware Unboxed is felkereste az egyik helyi hardwarekereskedõt, aki azt állítja, hogy a hibaarány nem éri el a 2 százalékot sem, ezt pedig teljesen normálisnak nevezte. A Kitguru.net a Mindfactory nevû európai viszonteladótól kapott adatokat, konkrétan az 5950X, 5900X, 5800X és 5600X processzorok garanciális kérelmeirõl. A cég szerint a hibás termékek aránya nagyon alacsony, a fenti sorrendet követve 0.77, 0.37, 0.58 illetve 0.5 százalék, ami messze elmarad a PowerGPU álíltólagos tapasztalataitól.
Az eddigi tapasztalatok alapján a PowerGPU esete egy anomáliának, kivételes esetnek tekinthetõ. Az állításuk sokaknál kiverte a biztosítékot – leginkább az odatûzött 9700K-s megjegyzés miatt –, de valószínûleg nem volt okuk félrevezetni a vásárlókat, és õk is elismerték, hogy mások talán nem találkoznak ennyi hibás termékkel. Mindezekkel együtt az AMD reakciója is azt mutatja, hogy szeretnének közösen a végére járni a helyzetnek. Pánikra tehát aligha van okunk, és valószínûleg hamarosan azt is megtudhatjuk, hogy mi történt a PowerGPU processzoraival.
Források: hothardware.com, hardwaretimes.com, wallhere.com,