fb pixel code
KATEGÓRIÁK KATEGÓRIÁK
2021. 06. 10

Tovább drágul a videomemória, ezért a videokártyák is

Egy jelentés szerint, az év második felére több mint 10%-ot is drágulhat a kártyákra szánt memóriaNincs megállás, a videomemória megállíthatatlanul drágul.

Amikor már azt hihetnénk, hogy a piac végre találhat valamilyen megoldást az átfogó alkatrészhiány és túlkereslet kiegyensúlyozására, jön egy üzleti jelentés, miszerint éppen az ellenkezője történik. Jóformán nincsenek már szavak arra, ami a hardverpiacon jelenleg is zajlik, a felhasználók pedig hiába várják az enyhülést, a friss hírek szerint fel kell készülnünk rá, hogy ennél is ínségesebb idők várnak mindazokra, akik a közeli jövőben videokártyát szeretnének vásárolni.

Ritka látvány 2021-ben.


Lehet azon elmélkedni, hogy a hardvergyátók mesterségesen tornászták-e extrém magasságokba a videokártyák árait, az viszont jól látható tény, hogy még úgy is nehezen tudják kiszolgálni a vásárlói igényeket, hogy termékeik olykor kétszeres, vagy akár háromszoros áron bukkannak fel, mire a boltokba kerülnek. A Sony és a Microsoft nem olyan régen dobta piacra a játékkonzolok új generációját, a PC-s chiptervezők pedig sorban jelentik be a legfrissebb videokártyákat, miközben a kriptopiac bányászai úgy halmozták fel azt a kevés túlárazott VGA-t is, mintha csak ingyen osztogatnák őket. Sajnos úgy tűnik, hogy ehhez az intenzív kereslethez továbbra sem tartozik megfelelő alkatrészellátás, a gyártóknak pedig az előállítási költségek folyamatos emelkedésével kell szembenézniük. A TrendForce frissen kiadott jelentésében a kutatóintézet arról közöl elkeserítő híreket, hogy utánajárt a gyártás jelenlegi helyzetének, és azt üzeni, hogy ha eddig drágultak a videokártyák, akkor most jobb, ha felkötjük a gatyánkat.


Enyhülés? Egyelőre ne számítsunk rá (Fotó: Samsung, tomshardware.com)



A grafikus kártyákon található DRAM viszonylag hátul áll a memóriapiacot szimbolizáló sorban, hiszen a tömeges mennyiségben gyártott mobiltelefonok LPDDR chipjei, vagy az otthoni számítógépekbe és adatközpontokba szánt DDR memóriák mind előnyt élveznek. Ez tehát ritkasága és relatíve magas teljesítménye miatt alapból egy költségesebb memóriatípus, ez pedig egy mostanihoz hasonló készlethiány esetén, kifejezetten durván megmutatkozik a GDDR6/GDDR6X lapkák árán, melyek a modern kártyák többségéhez nélkülözhetetlenek. A memóriagyártók is a legnagyobb szerződéses partnereiket szolgálják ki elsőként, jelen esetben többek között az Nvidia-t, a konzolokat gyártó vállalatokat, mint amilyen a Foxconn, és természetesen a videokártyákat készítő cégeket, mint az Asus, az MSi, vagy akár a Palit. Minél hátrébb van valaki a sorban, annál nehezebben juthat grafikus memóriához. A TrendForce szerint a GDDR teljesítési aránya egyes közép- és kisvállalatok esetén egy ideje 30% körül mozog, ezért a grafikus memóriák azonnali árai néha akár 200%-kal is meghaladták a szerződéses árakat. A GDDR6 azonnali árait bizonyos mértékig befolyásolta a kriptovaluták (különösen az Ethereum) növekvő árazása, így a digitális valuta értékének csökkenésével a GDDR6 is valamivel olcsóbbá vált.


Ha nem lenne így is elég drága a videomemória.



A beszámoló szerint több tényező is hatással lesz a grafikus memória árazására, és ezáltal a videokártyák bolti árazására is, de a lényeg az, hogy most mindenki a nagy sávszélességet biztosító GDDR6 chipekre vadászik, ez pedig feljebb fogja verni az árakat. A GPU gyártók GDDR6-ért és GDDR6X-ért állnak sorba, a lista elején pedig továbbra is az Nvidia és az előnyt élvező nagyobb vállalatok állnak, illetve a két fő konzolgyártó, akik egyaránt 16GB-os GDDR6 chipeket igényelnek. Utóbbi azért probléma, mert a 16GB-os és 8GB-os chipek a gyártósorokon egymással nem felcserélhetők, nem helyettesíthetők. Tehát ha a termelőknek először a 16GB-os chipekre váró ügyfeleket kell kiszolgálniuk, akkor mindenki más csak ezután következhet. Mindezekkel szemben ráadásul ott van az általános előnyt élvező szerver és a PC-s piac, így a grafikus chipek előállítása továbbra is háttérbe szorul a gyakoribb, és jóval nagyobb tételben értékesíthető, asztali jellegű DDR memóriákkal szemben. Állítólag májusban volt némi enyhülés, de a GDDR6 esetében még így is 100%-os a drágulás mértéke, míg a manapság ritkábban használt GDDR5 memória esetében szinte semmilyen eltérést nem tapasztaltak.

78 darab RTX 3080, egy bányászgépben. (thefpsreview.com)


A GDDR6 iránti piaci versengés tehát a szerződéses gyártás árait ismét az egekbe tolja, és míg az első negyedévre további 5-10%-os drágulást jósoltak, addig a másodikra már 20-25%-ot, ami több mint lehangoló hír. Az előrejelzés szerint a legkorábbi javulás csak valamivel ezután várható, ám az is csak annyit jelent, hogy a 25%-os extrém emelkedés visszacsúszik a 8% és 13% közötti tartományba, tehát a kártyagyártók is mindenképpen rendkívül magas felár ellenében juthatnak VRAM chipekhez, a videokártyák pedig ettől aligha lesznek olcsóbbak.

2021. 06. 10

Nem fest túl jól a VGA árak alakulása
A beígért árzuhanás egyelőre nem úgy alakul, ahogy azt reméltük
Rengeteg ígéretet és előrejelzést hallhattunk a globális chiphiány enyhüléséről és a méregdrága videokártyák kiskereskedelmi árának fokozatos csökkenéséről. Ezzel párhuzamosan néhány ipari szereplő és elemző a készletek fokozatos gyarapodását is előre vetítette, ahogy azt is, hogy a fellazuló kriptopiaci helyzet és a bányászfarmok felszámolása miatt egyre többen juthatnak megfizethetőbb videokártyákhoz. A helyzet azonban egyelőre nem igazolja ezeket az elméleteket, legalábbis egy német tech-magazin kimutatásai szerint nem túl szívderítő a helyzet.
A videokártyák helyzetének alakulását a 3DCenter munkatársai követték, méghozzá meglehetősen alaposan, így nagyjából hét hónapot lefedő adat birtokában valóban átfogó képet alkothattak az árak mozgásáról, illetve arról, hogy melyik cég termékeiből mennyi volt elérhető egy adott időszakban. Friss cikkükben egyaránt beszélnek az AMD és az NVIDIA termékeiről, és persze arról, hogy a várva várt árzuhanás, vagy legalább komótos, de érzékelhető csökkenés helyett, több esetben is megint drágulás tapasztalható. Ahogy azt a grafikonjukon jól láthatjuk, január óta mérik az AMD RX 6000 sorozatának, illetve a konkurens Nvidia RTX 30 kártyáinak ármozgásait, és bár a legdurvább időszaktól messze vagyunk, nem vagyunk sokkal közelebb az emberközeli fogyasztói árakhoz sem.
Jól látható, hogy januárban 127%-os, illetve 140%-os volt a túlárazottság mértéke, melyet minden ese
Ingyenes a Verdun az Epic Games Store-ban
A következő napokban a háborús játékoké a főszerep, ha esetleg éppen ingyenes ajánlatokra vadásznánk
Megszokhattuk, hogy az Epic Games legalább néhány hetente előáll egy olyan jól sikerült játékkal, mely ingyen még akkor is megér néhány kattintást, ha egészen addig a pontig nem feltétlenül terveztük a megvásárlását. A mostani ajánlat azonban kapott egy kis extra fűszert, mivel az Epic Games Store és az általuk felkínált Verdun egészen komoly hadüzenetet kapott. A front ellentétes oldalán ugyanis a EA, és a szintén első világháborúban játszódó Battlefield 1 haderői sorakoztak fel, az egyetlen szépséghiba, hogy utóbbi megszerzésére csak Prime Gaming előfizetőknek van lehetősége.
Mindenféle elfogultság nélkül, de ezúttal szándékosan a Verdun-t emeltük ki, sőt ezt is ajánljuk először kipróbálásra. És nem csak azért, mert a DICE játéka csak Prime tagoknak ingyenes, de azért is, mert a Battlefield 1-ről kis túlzással a sarki trafikos néni is hallott már, ha máshogy nem, hát az unokája szobájából kiszűrődő csatazajok és üvöltések formájában. Persze ez leginkább azoknak a veteránoknak szól, akik kedvelik az első világháborús tematikát és a Battlefield 1-gyel is játszottak már, az M2H és Blackmill Games stúdiók koprodukciója azonban mostanáig kimaradt az életükből. Márpedig pont az öreg Battlefield 1 hívta fel rá a figyelmünket, hogy ez a véráztatta korszak valójában mennyire alulreprezentált a popkultúrában, és pont ezért volt csemege a Sam Mendes által rendezett 1917 is, me
Optimális kombó, vagy raktárürítés? Új Asus TUF monitor
Egészen korrekt tulajdonságokat hordoz az Asus új TUF gamer kijelzője
Az Asus régóta futtatja már ROG (Republic of Gamers) szériáját, mely olykor túlárazott, de alkalmanként azért valóban prémium kategóriás termékeket sorakoztat fel. Persze ha valamelyik cég, akkor az Asus jól tudja, hogy a gamer kategória megszületésével új fegyver került a gyártók kezébe, amivel a játékosok szélesebb rétegére is lőhetnek. Így született meg az újabb hárombetűs brandjük, a TUF, mely kezdetben a különböző katonai felszerelésektől kölcsönzött stílusjegyekkel hívta fel magára a figyelmet. A lényeg persze a külcsíny mögött az árazás volt, hiszen ezzel lényegében kitették az indexet a középkategóriára, mely vállalhatóbb áron kínált korrekt felszereltséget. Ezúttal egy újabb gamer monitor állt hadba, mely néhány kifejezetten kellemes, és pár kevésbé izgalmas tulajdonságával biztosan megosztja majd a közönséget.
Az új megjelenítőt VG32AQL1A kódnév alatt érdemes keresni, mely emlékeztet minket, hogy a sok technikai újítás és a folyamatosan megújuló dizájn mellett, a névadás frontján még mindig az a furcsa konzervatív hozzáállás uralkodik, hogy véletlen se adjunk egyedi és könnyen megjegyezhető nevet a termékeinknek. Lejjebb görgetve persze javul a helyzet, ez ugyanis egy olyan 32 hüvely átmérőjű gamer kijelző, ami teljesen sík képernyős. Sokan úgy vélik, hogy ekkora képátlónál már kifejezetten indokolt a hajlítás, mert segít, hogy a kép szélein ne tapasztaljunk torzulást, mások viszont halla
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2021.
Kapcsolat: [email protected]
Az oldal tetejére 0 Kedvenceim 0 Összehasonlítás 0 A kosár üres
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...