fb pixel code
KATEGÓRIÁK KATEGÓRIÁK
2021. 06. 10

Tovább drágul a videomemória, ezért a videokártyák is

Egy jelentés szerint, az év második felére több mint 10%-ot is drágulhat a kártyákra szánt memóriaNincs megállás, a videomemória megállíthatatlanul drágul.

Amikor már azt hihetnénk, hogy a piac végre találhat valamilyen megoldást az átfogó alkatrészhiány és túlkereslet kiegyensúlyozására, jön egy üzleti jelentés, miszerint éppen az ellenkezője történik. Jóformán nincsenek már szavak arra, ami a hardverpiacon jelenleg is zajlik, a felhasználók pedig hiába várják az enyhülést, a friss hírek szerint fel kell készülnünk rá, hogy ennél is ínségesebb idők várnak mindazokra, akik a közeli jövőben videokártyát szeretnének vásárolni.

Ritka látvány 2021-ben.


Lehet azon elmélkedni, hogy a hardvergyátók mesterségesen tornászták-e extrém magasságokba a videokártyák árait, az viszont jól látható tény, hogy még úgy is nehezen tudják kiszolgálni a vásárlói igényeket, hogy termékeik olykor kétszeres, vagy akár háromszoros áron bukkannak fel, mire a boltokba kerülnek. A Sony és a Microsoft nem olyan régen dobta piacra a játékkonzolok új generációját, a PC-s chiptervezők pedig sorban jelentik be a legfrissebb videokártyákat, miközben a kriptopiac bányászai úgy halmozták fel azt a kevés túlárazott VGA-t is, mintha csak ingyen osztogatnák őket. Sajnos úgy tűnik, hogy ehhez az intenzív kereslethez továbbra sem tartozik megfelelő alkatrészellátás, a gyártóknak pedig az előállítási költségek folyamatos emelkedésével kell szembenézniük. A TrendForce frissen kiadott jelentésében a kutatóintézet arról közöl elkeserítő híreket, hogy utánajárt a gyártás jelenlegi helyzetének, és azt üzeni, hogy ha eddig drágultak a videokártyák, akkor most jobb, ha felkötjük a gatyánkat.


Enyhülés? Egyelőre ne számítsunk rá (Fotó: Samsung, tomshardware.com)



A grafikus kártyákon található DRAM viszonylag hátul áll a memóriapiacot szimbolizáló sorban, hiszen a tömeges mennyiségben gyártott mobiltelefonok LPDDR chipjei, vagy az otthoni számítógépekbe és adatközpontokba szánt DDR memóriák mind előnyt élveznek. Ez tehát ritkasága és relatíve magas teljesítménye miatt alapból egy költségesebb memóriatípus, ez pedig egy mostanihoz hasonló készlethiány esetén, kifejezetten durván megmutatkozik a GDDR6/GDDR6X lapkák árán, melyek a modern kártyák többségéhez nélkülözhetetlenek. A memóriagyártók is a legnagyobb szerződéses partnereiket szolgálják ki elsőként, jelen esetben többek között az Nvidia-t, a konzolokat gyártó vállalatokat, mint amilyen a Foxconn, és természetesen a videokártyákat készítő cégeket, mint az Asus, az MSi, vagy akár a Palit. Minél hátrébb van valaki a sorban, annál nehezebben juthat grafikus memóriához. A TrendForce szerint a GDDR teljesítési aránya egyes közép- és kisvállalatok esetén egy ideje 30% körül mozog, ezért a grafikus memóriák azonnali árai néha akár 200%-kal is meghaladták a szerződéses árakat. A GDDR6 azonnali árait bizonyos mértékig befolyásolta a kriptovaluták (különösen az Ethereum) növekvő árazása, így a digitális valuta értékének csökkenésével a GDDR6 is valamivel olcsóbbá vált.


Ha nem lenne így is elég drága a videomemória.



A beszámoló szerint több tényező is hatással lesz a grafikus memória árazására, és ezáltal a videokártyák bolti árazására is, de a lényeg az, hogy most mindenki a nagy sávszélességet biztosító GDDR6 chipekre vadászik, ez pedig feljebb fogja verni az árakat. A GPU gyártók GDDR6-ért és GDDR6X-ért állnak sorba, a lista elején pedig továbbra is az Nvidia és az előnyt élvező nagyobb vállalatok állnak, illetve a két fő konzolgyártó, akik egyaránt 16GB-os GDDR6 chipeket igényelnek. Utóbbi azért probléma, mert a 16GB-os és 8GB-os chipek a gyártósorokon egymással nem felcserélhetők, nem helyettesíthetők. Tehát ha a termelőknek először a 16GB-os chipekre váró ügyfeleket kell kiszolgálniuk, akkor mindenki más csak ezután következhet. Mindezekkel szemben ráadásul ott van az általános előnyt élvező szerver és a PC-s piac, így a grafikus chipek előállítása továbbra is háttérbe szorul a gyakoribb, és jóval nagyobb tételben értékesíthető, asztali jellegű DDR memóriákkal szemben. Állítólag májusban volt némi enyhülés, de a GDDR6 esetében még így is 100%-os a drágulás mértéke, míg a manapság ritkábban használt GDDR5 memória esetében szinte semmilyen eltérést nem tapasztaltak.

78 darab RTX 3080, egy bányászgépben. (thefpsreview.com)


A GDDR6 iránti piaci versengés tehát a szerződéses gyártás árait ismét az egekbe tolja, és míg az első negyedévre további 5-10%-os drágulást jósoltak, addig a másodikra már 20-25%-ot, ami több mint lehangoló hír. Az előrejelzés szerint a legkorábbi javulás csak valamivel ezután várható, ám az is csak annyit jelent, hogy a 25%-os extrém emelkedés visszacsúszik a 8% és 13% közötti tartományba, tehát a kártyagyártók is mindenképpen rendkívül magas felár ellenében juthatnak VRAM chipekhez, a videokártyák pedig ettől aligha lesznek olcsóbbak.

2021. 06. 10

Az MSI is előásta a 7 éves GT730 videokártyát
Egyre több cég teszi elérhetővé a hét éve megjelent GT730 videokártyát
Olyan időket élünk, amikor még a processzorokba integrált grafikus chipek is aranyat érnek, és még az olyan dedikált megoldások is érdeklődést kelthetnek, melyek nem sokkal képesek többre annál, hogy képet varázsoljanak a monitorunkra. Márpedig a globális chiphiány egyre abszurdabb következményeket von maga után, például egyre nagyobb számban és egyre meglepőbb árakon férhetünk hozzá az öreg GT730 videokártyához.
Nemrég volt szerencsénk kipróbálni és bemutatni egy olyan összeállítást, mely az NVIDIA által 2016-ban, nagyjából néma csendben kiadott GT710 videokártyát kapta meg, abból is az acélosabb 2GB DDR3 memóriával felvértezett szörnyeteget. Ez a tenyérnyi kis VGA már akkor is szült némi értetlenséget, ám arra valóban a mai napig alkalmas, hogy egy 1080p-s monitoron irodai munkát végezzünk, már ha nem vágyunk 60 Hz-nél magasabb képfrissítésre. Úgy tűnik, hogy ezek a gyártás szempontjából igencsak filléres chipek kiváló alkalmat nyújtanak a gyártóknak, hogy ismét több készletre való videokártyával lássák el a piacot. Ráadásul megtalálták azt a piaci rést, ami egy fokkal versenyképesebb teljesítményt kínál, mondjuk az AMD féle integrált Vega chipekkel szemben, viszont a gyártási költséghez, de még a reális bolti értékéhez képest is sokszoros áron lehet értékesíteni: köszöntsük a GT730-at, mely egyenesen 2014-ből integet felénk.
Ahogy azt több sajtóorgánum is leplezetlen csodálattal és némi
Ingyenes a Control az Epic Games Store-ban
Ezúttal egy igazán erős darabot kínálnak fel nekünk, továbbra is teljesen ingyen
Hozzászokhattunk, hogy az Epic Games minden héten egy, vagy akár több ajándék játékkal jelentkezik, mellyel nem titkolt céljuk, hogy saját platformjukhoz édesgessék a játékosokat. Ezt a hagyományt eddig még sosem törték meg, az viszont előfordult már, hogy a heti ingyen cím nem elégítette ki kellőképpen a GTA V-ökkel elkényeztetett közönség étvágyát. Ha a filléres pixelcsodák, vagy a kisebb független címek miatt egy kattintást is sajnálnánk, akkor a Max Payne és az Alan Wake alkotóinak legutóbbi őrülete talán elérheti az ingerküszöbünket.
Félreértés ne essék, a Control is egy rétegjáték, de az eladási mutatók alapján egy egészen széles rétegé, akik közt épp úgy megtalálhatók a fejlesztésért felelős Remedy stúdió elhivatott követői, mint azok, akik a köretként felkínált látvány mellé végre laktató főételt is szívesen látnának a tányérjukon. Nos, a finn fejlesztőkről sok mindent elmondhatunk, de azt semmiképpen sem, hogy nem szívvel és lélekkel dolgoznak, és ez legalább annyira meglátszik a műveiket meghajtó technológián, mint játékaik tartalmi szerkezetén, mely összetevőket az esetek többségében üdítő igényességgel forrasztják kerek egésszé. Csalódtunk a CD Projektben? Bátran fordítsuk a fejünket a Remedy csapata felé, akik a kezdetek óta alázattal fordulnak a munkájuk, és szerénységgel a közönségük, vagyis a játékosok felé. Márpedig aligha költöttek milliárdokat a reklámkampányra és a k
Feltörték az EA szervereit, vitték a FIFA forráskódját is
Közel egy terabájt adatot zsákmányoltak az EA-t feltörő hackerek
„Mindennapra egy betörés” – akár így is hangozhatna a hackerek jelmondata, ha nem tudnánk, hogy ennél valójában jóval több támadási kísérlet indul és jár sikerrel minden egyes nap. Ráadásul az egyik illegális akciónak most az egyik legnagyobb játékkiadó, az Electronic Arts esett áldozatul, melytől kifejezetten értékes adatokat emeltek el.
Ismeretlen tettesek sikerrel törték fel az EA, avagy Eletronic Arts néven közismertté vált játékkiadó rendszerét – derült ki a Vice online magazin tech-rovatának, a Motherboard szerkesztőinek beszámolójából, akik elsőként értesültek az esetről. A közel negyven éves óriásvállalat, mára a videojáték-ipar egyik legbefolyásosabb szereplőjévé nőtte ki magát, és számos saját, illetve út közben felvásárolt fejlesztőstúdiót üzemeltet az Egyesült Államokban és pár európai országban is. Többek között olyan címek segítségével tört előre, mint az egykor tömegeket vonzó Command and Conquer vagy SimCity sorozatok, a The Sims, vagy a szebb napokat megélt Medal of Honor és Need for Speed, a nemrég felújított Mass Effect trilógia, rengeteg egyéb sportjáték, de természetesen ők felelősek a Battlefield széria frissen bejelentett epizódjáért is. Úgy tűnik, hogy a háborús sorozat részben érintetté is vált a betörésben, ugyanis a látványos Frostbite grafikus motor forráskódja is illetéktelen kezekbe került, mely 2008 óta szolgáltatja a Battlefieldek technikai alapjai
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2021.
Kapcsolat: [email protected]
Az oldal tetejére 0 Kedvenceim 0 Összehasonlítás 0 A kosár üres
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...