Sok területen elõrébb léptek, de a mobilpiacról szinte teljesen kizuhantak
A Huawei még 2019 elsõ felében került fel arra a tiltólistára, mellyel az Egyesült Államok megpecsételte a kínai tech-vállalat jövõjét. A legnépszerûbb mobilgyártónak járó címért jó esélyekkel küzdõ céget akkor kereskedelmi zárlat alá helyezték, majd nemzetbiztonsági kockázatnak minõsítették, a láncreakció pedig azóta is tart. Hatása már bõven túlhaladt Amerikán és nem csak Európában építette le a vállalat pozícióját, de még az elsõszámú piacukon, vagyis Kínában is látványos visszaeséshez vezetett. Olyannyira, hogy az akkor megroppant okosmobilos ágazatuk mostanra elképesztõ mélypontra került, és az sem kizárt, hogy a végéhez közeledik.
A több mint két éve indult folyamat nagy médiavisszhangot váltott ki, hiszen az USA döntése és nyomásgyakorlása miatt a Huawei számos befektetõtõl és üzlettõl esett el. Lényegében több országban is elbukták az 5G-s infrastruktúra kiépítését, és volt olyan európai állam, mely az együttmûködés hirtelen megszakadása miatt szintén komoly összegeket bukott, mivel a hálózati fejlesztések már elõrehaladott állapotban voltak, mikor meg kellett válniuk a Huawei által fejlesztett eszközöktõl. Sok más vállalathoz hasonlóan, a Huawei Technologies is a közelmúltban adta ki 2021 második negyedévére vonatkozó üzleti beszámolóját, amibõl kiderült, hogy az okostelefonok piacán, alig egy év alatt elképesztõ mértékben veszítettek jelenlétükbõl. Tavaly novemberben mi is megírtuk, hogy külön azért jött létre egy jogi szempontból feddhetetlen üzleti csoport, hogy átvegye, és ezzel megmentse a nagy sikereket elért Honor márkanevet, mely így valóban túlélte, azonban a kiesés a bevételek csökkenéséhez is látványosan járult hozzá.
A társaság beszámolója szerint, az év elsõ hat hónapja 320 milliárd jüan összbevételt hozott számukra, mely átszámítva nagyjából 49.5 milliárd dollárt jelent. Ez elsõ olvasatra nyilván nem kis összeg, ám egy évvel ezelõtt ilyenkor még 70 milliárd dollárról volt szó, és akkor már érvényben volt a tiltás. Igaz, a Honor ekkor még a szárnyaik alá tartozott, és valószínûleg még több olyan mobiljuk is forgalomban lehetett, mely még nem vesztette el a kulcsfontosságú Google szolgáltatásokat (GMS - Google Mobile Services). Ahogy azt akkor megígérték, hamar belekezdtek a mentõtervek gyors kidolgozásába és kivitelezésébe, például a HarmonyOS néven illetett mobilos, illetve multiplatform operációs rendszer fejlesztésébe, mely végül a nyílt forráskódú Androidra épülõ rendszer lett, a Huawei alternatív szolgáltatásaival és saját alkalmazásboltjával. Sajnos úgy tûnik, hogy ez finoman szólva kevés volt a megváltáshoz, mivel az éves összehasonlítás szerint 47 százalékkal esett vissza az okoseszközökért felelõs részleghez köthetõ bevételük.
Hogy konzumer részlegük helyzete mennyire súlyos, arra a Kínában betöltött szerepük drasztikus változása mutat rá a legjobban. Nem titok, hogy legnagyobb piacuknak Kína számított, ahol hét éven keresztül az volt a legnagyobb kérdés, hogy éppen hol állnak a legjobb öt mobilcég versenyében, most azonban ez a sorminta is megszakadt. A második negyedévben 6.4 millió okoskészüléket tudtak eladni az országban, ami elképesztõ különbség ahhoz a 27.4 millióra saccolt értékhez, amit 2020 azonos idõszakában könyvelhettek el. Ehhez persze szorosan hozzá tartozik, hogy az egész országban a mobilok iránti kereslet csökkenése volt tapasztalható, a második negyedévben értékesített 74.9 millió telefon ugyanis 17%-kal vékonyabb, mint egy évvel ezelõtt. Miközben arról is érkeznek a hírek, hogy az USA már a Honor-t is nagyon szeretné azon a bizonyos fekete listán látni, a Huawei folyamatosan dolgozik a talpon maradásért, és míg mobiljaik jövõje erõsen kétséges, más területeken igazán szép fejlõdést könyvelhetnek el. A szolgáltatásokért felelõs üzletáguk például 18 százalékkal erõsödött, a cloud részleg pedig közel kétszeresére emelte korábbi sikereit, ami a közel 1.4 milliárd lakost számláló Kínában majdnem 20%-os szerepvállalásra elég.
A Huawei tehát azért még nem tart ott, hogy csõdöt jelentsen, inkább beteljesítették saját ígéreteiket, vagyis talpon maradtak, és tették mindezt úgy, hogy a gyengülõ részlegük helyett más területekre fókuszáltak, lényegében bármire, amit nem befolyásolnak az USA által kivetett szankciók. Az amerikai vezetés most elégedetten bólogathat, a Huawei ugyanis hosszú évek óta nem fordított akkora figyelmet a Kínai érdekeltségeire, mint most, bevételarányos jövedelmezõségük pedig kifejezetten jó, a második negyedévben ugyanis 9.8%-ra nõtt, ami 2019 óta a legjobb eredményük. Ezt a fejlõdést a nehézségek miatt hatékonyabbra hangolt mûködésüknek tulajdonítják, a vállalat vezetõje azonban még így is rendkívül lesújtó hangnemben nyilatkozott a cég jövõjérõl. Eric Xu nemrég úgy fogalmazott, hogy a „Huawei a túlélésért küzd”, ami a vállalat irányítójának szájából talán egy komolyan vehetõ állítás. A vezérigazgató arra is kitért, hogy céljaik eléréséhez az öt évre szóló stratégiájukat követik.
"Annak ellenére, hogy a fogyasztói üzletágunk bevételei külsõ tényezõk miatt csökkentek, bízunk abban, hogy a szolgáltatói és vállalati üzletágunk továbbra is folyamatosan növekedni fog. Kihívásokkal teli idõk voltak ezek, és minden alkalmazottunk rendkívüli elszántsággal és erõvel tört elõre. Szeretném megköszönni a Huawei csapat minden egyes tagjának hihetetlen erõfeszítéseit" – mondta Xu.