Sok területen előrébb léptek, de a mobilpiacról szinte teljesen kizuhantak
A Huawei még 2019 első felében került fel arra a tiltólistára, mellyel az Egyesült Államok megpecsételte a kínai tech-vállalat jövőjét. A legnépszerűbb mobilgyártónak járó címért jó esélyekkel küzdő céget akkor kereskedelmi zárlat alá helyezték, majd nemzetbiztonsági kockázatnak minősítették, a láncreakció pedig azóta is tart. Hatása már bőven túlhaladt Amerikán és nem csak Európában építette le a vállalat pozícióját, de még az elsőszámú piacukon, vagyis Kínában is látványos visszaeséshez vezetett. Olyannyira, hogy az akkor megroppant okosmobilos ágazatuk mostanra elképesztő mélypontra került, és az sem kizárt, hogy a végéhez közeledik.
A több mint két éve indult folyamat nagy médiavisszhangot váltott ki, hiszen az USA döntése és nyomásgyakorlása miatt a Huawei számos befektetőtől és üzlettől esett el. Lényegében több országban is elbukták az 5G-s infrastruktúra kiépítését, és volt olyan európai állam, mely az együttműködés hirtelen megszakadása miatt szintén komoly összegeket bukott, mivel a hálózati fejlesztések már előrehaladott állapotban voltak, mikor meg kellett válniuk a Huawei által fejlesztett eszközöktől. Sok más vállalathoz hasonlóan, a Huawei Technologies is a közelmúltban adta ki 2021 második negyedévére vonatkozó üzleti beszámolóját, amiből kiderült, hogy az okostelefonok piacán, alig egy év alatt elképesztő mértékben veszítettek jelenlétükből. Tavaly novemberben mi is megírtuk, hogy külön azért jött létre egy jogi szempontból feddhetetlen üzleti csoport, hogy átvegye, és ezzel megmentse a nagy sikereket elért Honor márkanevet, mely így valóban túlélte, azonban a kiesés a bevételek csökkenéséhez is látványosan járult hozzá.
A társaság beszámolója szerint, az év első hat hónapja 320 milliárd jüan összbevételt hozott számukra, mely átszámítva nagyjából 49.5 milliárd dollárt jelent. Ez első olvasatra nyilván nem kis összeg, ám egy évvel ezelőtt ilyenkor még 70 milliárd dollárról volt szó, és akkor már érvényben volt a tiltás. Igaz, a Honor ekkor még a szárnyaik alá tartozott, és valószínűleg még több olyan mobiljuk is forgalomban lehetett, mely még nem vesztette el a kulcsfontosságú Google szolgáltatásokat (GMS - Google Mobile Services). Ahogy azt akkor megígérték, hamar belekezdtek a mentőtervek gyors kidolgozásába és kivitelezésébe, például a HarmonyOS néven illetett mobilos, illetve multiplatform operációs rendszer fejlesztésébe, mely végül a nyílt forráskódú Androidra épülő rendszer lett, a Huawei alternatív szolgáltatásaival és saját alkalmazásboltjával. Sajnos úgy tűnik, hogy ez finoman szólva kevés volt a megváltáshoz, mivel az éves összehasonlítás szerint 47 százalékkal esett vissza az okoseszközökért felelős részleghez köthető bevételük.
Hogy konzumer részlegük helyzete mennyire súlyos, arra a Kínában betöltött szerepük drasztikus változása mutat rá a legjobban. Nem titok, hogy legnagyobb piacuknak Kína számított, ahol hét éven keresztül az volt a legnagyobb kérdés, hogy éppen hol állnak a legjobb öt mobilcég versenyében, most azonban ez a sorminta is megszakadt. A második negyedévben 6.4 millió okoskészüléket tudtak eladni az országban, ami elképesztő különbség ahhoz a 27.4 millióra saccolt értékhez, amit 2020 azonos időszakában könyvelhettek el. Ehhez persze szorosan hozzá tartozik, hogy az egész országban a mobilok iránti kereslet csökkenése volt tapasztalható, a második negyedévben értékesített 74.9 millió telefon ugyanis 17%-kal vékonyabb, mint egy évvel ezelőtt. Miközben arról is érkeznek a hírek, hogy az USA már a Honor-t is nagyon szeretné azon a bizonyos fekete listán látni, a Huawei folyamatosan dolgozik a talpon maradásért, és míg mobiljaik jövője erősen kétséges, más területeken igazán szép fejlődést könyvelhetnek el. A szolgáltatásokért felelős üzletáguk például 18 százalékkal erősödött, a cloud részleg pedig közel kétszeresére emelte korábbi sikereit, ami a közel 1.4 milliárd lakost számláló Kínában majdnem 20%-os szerepvállalásra elég.
A Huawei tehát azért még nem tart ott, hogy csődöt jelentsen, inkább beteljesítették saját ígéreteiket, vagyis talpon maradtak, és tették mindezt úgy, hogy a gyengülő részlegük helyett más területekre fókuszáltak, lényegében bármire, amit nem befolyásolnak az USA által kivetett szankciók. Az amerikai vezetés most elégedetten bólogathat, a Huawei ugyanis hosszú évek óta nem fordított akkora figyelmet a Kínai érdekeltségeire, mint most, bevételarányos jövedelmezőségük pedig kifejezetten jó, a második negyedévben ugyanis 9.8%-ra nőtt, ami 2019 óta a legjobb eredményük. Ezt a fejlődést a nehézségek miatt hatékonyabbra hangolt működésüknek tulajdonítják, a vállalat vezetője azonban még így is rendkívül lesújtó hangnemben nyilatkozott a cég jövőjéről. Eric Xu nemrég úgy fogalmazott, hogy a „Huawei a túlélésért küzd”, ami a vállalat irányítójának szájából talán egy komolyan vehető állítás. A vezérigazgató arra is kitért, hogy céljaik eléréséhez az öt évre szóló stratégiájukat követik.
"Annak ellenére, hogy a fogyasztói üzletágunk bevételei külső tényezők miatt csökkentek, bízunk abban, hogy a szolgáltatói és vállalati üzletágunk továbbra is folyamatosan növekedni fog. Kihívásokkal teli idők voltak ezek, és minden alkalmazottunk rendkívüli elszántsággal és erővel tört előre. Szeretném megköszönni a Huawei csapat minden egyes tagjának hihetetlen erőfeszítéseit" – mondta Xu.