Ha a játékosok kiszolgálására nem is, a bevételek felpumpálására bõven jut alkatrész
A globális méretû alkatrészhiány több piaci ágazatot is visszavetett, az autóipar például egészen komoly anyagi károkat könyvelhetett el a kevés chip miatt. Azonban nagyon úgy tûnik, hogy az elsõsorban GPU-k fejlesztésérõl és értékesítésérõl közismert NVIDIA számára talán még elõnyös is volt. Bár nehéz megtippelni, vajon hogyan is állnának egy kevésbé kaotikus idõszakban, ez a hiány legfeljebb azt nehezítette meg számukra, hogy még a 109 százalékkal átlépett nyereségnél is nagyobbat ugorjanak.
A chipgyártó legfrissebb pénzügyi jelentése szerint ugyanis ekkorát ugrott az a profit, ami az elmúlt egy év alatt lebonyolított forgalmuk után a magukénak tudhatnak. Az elõzõ évben még 3.08 milliárd dollárról hallhattunk, ami impozánsnak hangzik, de csak egészen addig, amíg ki nem derül, hogy a megtorpant gazdaság közepén ezt képesek voltak 5.66 milliárdra növelni. A 84 százalékos szökkenést egy igen erõs negyedév elõzte meg, melyrõl Jensen Huang, a mindig mosolygós CEO, avagy elnök-vezérigazgató csak úgy nyilatkozott, hogy "fantasztikus". Ha megnézzük, hogy tavaly ilyenkor 917 millió tiszta hasznot kasszíroztak be, a most feltüntetett 1.91 milliárd dolláros összeg láttán nem nehéz kitalálni, hogy mi lehet a vidámság oka. Mindezt ráadásul úgy hozták össze, hogy az összes üzleti részlegük növekedést produkált, természetesen a mi szemszögünkbõl elátkozott Gaming részleggel az élen. Míg nekünk az az élményünk, hogy legfeljebb a bejelentések szintjén találkoztunk az új grafikus gyorsítókkal, a fogyasztói kategóriás videokártyák területén 106 százalékos növekedést pipálhatnak ki.
A kereslet jelenleg olyan intenzív, mely jelentõsen meghaladja a gyártási kapacitásukat, ami azért ahhoz bõven elégnek bizonyult, hogy látványosan túlteljesítsék az elvárásokat. Sajnos nehéz nem párhuzamot vonni az egyre értékesebbnek bizonyuló kriptovaluták és az élénk kártyavásárlás között. Az Nvidia ráadásul csak most jutott el oda, hogy hardveresen is megpróbálta korlátozni az RTX 3000 sorozat bányászati képességeit, viszont ezek még annyira friss hardverek, így nem biztos, hogy komoly szerepük lehetett az utolsó negyedév alakításában. Érdemes megjegyezni, hogy azzal valamiért nem büszkélkednek olyan harsány módon, hogy ez a hardveres kritpogát mindössze az Ethereumra érvényes, a bányászok tehát még bõven találnak kitermelhetõ valutát, amibõl megéri válogatniuk. A Lite Hash Rate címkével ellátott modellek amúgy nagyjából 20-22-re csökkentik a legolcsóbb Ampere, az RTX 3060 MHpsr értékét, ami nagyjából a fele az alapmodelltõl megszokott teljesítménynek. Ami szintén beszédes, az az Nvidia hallgatása, a kifejezetten bányászatra kihegyezett termékeik fogadtatását ugyanis nem részletezték, pedig korábban 150 milliós eredményt jósoltak.
Nem érdemes elmenni az adatközpontok mellett sem, melyeket ismét rendesen feltöltöttek GeForce egységekkel. A Gamer kategória után ez a legjövedelmezõbb ágazatuk, miközben a vállalati megoldások valójában a cég szemszögébõl mindig is az elsõ helyet képviselik. Mindegy, hogy szerverek, mesterséges intelligenciát tornáztató gépparkok és szuperszámítógépek, vagy éppen a különféle tervezõ- és gyártóközpontok, az adatközpontok egy év alatt 1.14 milliárd helyett már 2.05-öt hoztak Mr. Huang sokat látott konyhájára, ami 79 százalékos növekedés. Oldalágon még ott úsznak a Quadro kártyák, a dedikált tervezõhardvereket ugyanis külön kezelik, mindenesetre a 372 milliós bevétellel elért 21 százalékos emelkedésük miatt sem tördelhetik sokat az ujjaikat. Ahogy azt többször is említettük, az autógyártás a chiphiány egyik legnagyobb vesztese, mely egy kerek millióval kevesebbet hozott ebben a negyedévben, mint a 155 milliós elsõben, az elõzõ évhez képest pedig minden negyedév több tízmilliós lemaradásban van. Hogy egy közkeletû hasonlattal éljünk, a NVIDIA vonatán nincs fék, hiszen a következõ negyedévre nagyjából 6.3 milliárdot jósolnak, ami 62 százalékkal haladná meg a múlt év azonos idõszakában kitermelt bevételt.
Az eddig sem volt kétséges, hogy a zöldeknek nincs sok oka a panaszra, hiszen lényegében a zsebükben hordják a piacot, de átlag felhasználóként nem bánnánk, ha újra lehetne válogatni a kártyák között, nem csak néhány háromszoros áron rendelhetõ felsõ kategóriás modell várná, hogy egy bányász végre lecsapjon rá.