Az alkatrészek és a szoftverfrissítések elérhetõségét is törvénnyel szabályoznák
Szoftverfrissítések terén az Android az elmúlt pár évben sokat javult, hiszen már vannak olyan gyártók, akik három éven át nyújtanak támogatást. Bár ez határozottan jobb, mint korábban, sok felhasználó és néhány szabályozó szerint a cégek ennél sokkal jobbat is tudnának nyújtani, majdnem Apple-szintût. Az Európai Unióban vannak olyan törekvések, amelyek valóban hosszabb támogatási idõszakot kívánnak kikényszeríteni az okostelefonok esetében, de úgy tûnik, hogy Németország még többet akar tenni ennek érdekében és megpróbálja elérni, hogy a szoftverfrissítések és a pótalkatrészek tekintetében a törvény által elõírt minimális idõtartam kerek hét év legyen.
Az idõt és az emberi munkaerõt leszámítva valójában kevés technikai oka van annak, amiért a cégek maximum három év után elvágják egy telefon szoftveres támogatását. A mai telefonok többsége elég erõs hardverrel rendelkezik ahhoz, hogy az új funkciók többségét kiszolgálja, a biztonsági frissítések pedig egészen ritkán igényelnek olyan különleges architekturális változásokat, melyek indokolnák a készülék leváltását. A ma jellemzõ, jobb esetben hároméves támogatási idõszak egy iparági szabvány, melyet nem vésett kõbe senki, inkább csak egy kimondatlan egyezménynek tekinthetõ. Vannak azonban olyan országok, akik nagyon is szeretnék végre tisztázni és egységesíteni a támogatási rendszer mûködését, a cégeket pedig törvénnyel köteleznék a betartására. Az Európai Unió például öt évben határozná meg ezt az idõtartamot, ráadásul nem csak a szoftverfrissítésekre vonatkozóan, mivel azt is elõírná, hogy a határidõ lejártáig cserealkatrészek is minden telefon számára hozzáférhetõk legyenek.
Itt jön a képbe Németország, aki az ötéves intervallummal sem elégedne meg, és a hírek szerint már tárgyalásokat folytat az EU-val egy még kiterjedtebb támogatási háló bevezetésérõl. A németek ugyanis hét éven át tartó támogatásban gondolkodnak, mely még a szoftverfrissítések terén élen járó Apple-nek is a becsületére válna. Azon túl, hogy a törvény az összes forgalomban lévõ okoskészülék gyártóját hét éven át kötelezné megfelelõ szoftveres támogatás biztosítására, azt is megszabná, hogy a javításokhoz szükséges pótalkatrészek kedvezõ áron legyenek hozzáférhetõk. A saját zárt rendszerének fenntartásában érdekelt Apple ezen a téren nem véletlenül számít etalonnak, ugyanis az idén hat éve megjelent iPhone 6s és 6s Plus hivatalosan is megkapja az iOS 15 rendszerfrissítést, ami az elsõ mobilgenerációjuk, ami megérheti egy negyedik rendszerverzió futtatását. A támogatás meghosszabbítása végsõ soron az Európai Unió valamennyi országára kiterjedne, ami új kihívás elé állítaná a gyártókat, Androidos mobilokban utazó cégek pedig nem meglepõ módon hevesen ellenzik ezeket az EU-s törekvéseket, hiszen a fenntarthatóság és a fogyasztói elégedettség nem igazán állnak közös sorban a bevételek, és a profit állandó növelésével.
Egyelõre nehéz lenne elõre látni, hogy a változások milyen következményeket vonhatnak maguk után, de nem kizárt, hogy az ipar az állandó alkatrészellátást és a meghosszabbított szoftverfejlesztési idõt a készülékek árának növelésével ellensúlyozná, de az is megeshet, hogy költségoptimalizáció miatt a ma ismert széles termékkínálat végül egy jóval soványabb palettává alakul át. Az EU féle 5, illetve a Németország által óhajtott 7 év egyik legnagyobb ellenzõje a DigitalEurope nevû iparági érdekvédelmi szervezet, mely többek között olyan cégeket képvisel, mint az Apple, a Samsung, vagy a Huawei. Õk inkább a Google és a Samsung által megerõsített – és a biztonság terén akár túl is teljesített –, 3 éven át tartó támogatást szeretnék hosszú távon stabilizálni, melynek keretében a biztonsági támogatások három, a funkciófrissítések pedig kettõ éven át érkeznek meg egy adott készülékre. Természetesen az elérhetõ cserealkatrészek körét még ennél is szûkebbre szabnák, és legszívesebben akkumulátorokon és kijelzõkön kívül mást nem garantálnának, így például kamerákat sem.
A kérdéssel kapcsolatban felmerült a chipgyártók részvételének, illetve közremûködésének fontossága is, akik részérõl a jövõben olyan megközelítésre lenne szükség, mely elõsegítené az akár hét éven át tartó szoftveres kompatibilitás és az eszközök mûködési stabilitásának fenntartását, ez ráadásul túlmutathat az okostelefonokon. Mindezek összességében már komoly átalakulást követelnének meg az ipartól, a vállalatok részérõl tehát erõsen érthetõ, hogy miért szeretnék meghúzni a határt egy legfeljebb 3-4 éves frissítási ciklus vállalásában.