Az alkatrészek és a szoftverfrissítések elérhetőségét is törvénnyel szabályoznák
Szoftverfrissítések terén az Android az elmúlt pár évben sokat javult, hiszen már vannak olyan gyártók, akik három éven át nyújtanak támogatást. Bár ez határozottan jobb, mint korábban, sok felhasználó és néhány szabályozó szerint a cégek ennél sokkal jobbat is tudnának nyújtani, majdnem Apple-szintűt. Az Európai Unióban vannak olyan törekvések, amelyek valóban hosszabb támogatási időszakot kívánnak kikényszeríteni az okostelefonok esetében, de úgy tűnik, hogy Németország még többet akar tenni ennek érdekében és megpróbálja elérni, hogy a szoftverfrissítések és a pótalkatrészek tekintetében a törvény által előírt minimális időtartam kerek hét év legyen.
Az időt és az emberi munkaerőt leszámítva valójában kevés technikai oka van annak, amiért a cégek maximum három év után elvágják egy telefon szoftveres támogatását. A mai telefonok többsége elég erős hardverrel rendelkezik ahhoz, hogy az új funkciók többségét kiszolgálja, a biztonsági frissítések pedig egészen ritkán igényelnek olyan különleges architekturális változásokat, melyek indokolnák a készülék leváltását. A ma jellemző, jobb esetben hároméves támogatási időszak egy iparági szabvány, melyet nem vésett kőbe senki, inkább csak egy kimondatlan egyezménynek tekinthető. Vannak azonban olyan országok, akik nagyon is szeretnék végre tisztázni és egységesíteni a támogatási rendszer működését, a cégeket pedig törvénnyel köteleznék a betartására. Az Európai Unió például öt évben határozná meg ezt az időtartamot, ráadásul nem csak a szoftverfrissítésekre vonatkozóan, mivel azt is előírná, hogy a határidő lejártáig cserealkatrészek is minden telefon számára hozzáférhetők legyenek.
Itt jön a képbe Németország, aki az ötéves intervallummal sem elégedne meg, és a hírek szerint már tárgyalásokat folytat az EU-val egy még kiterjedtebb támogatási háló bevezetéséről. A németek ugyanis hét éven át tartó támogatásban gondolkodnak, mely még a szoftverfrissítések terén élen járó Apple-nek is a becsületére válna. Azon túl, hogy a törvény az összes forgalomban lévő okoskészülék gyártóját hét éven át kötelezné megfelelő szoftveres támogatás biztosítására, azt is megszabná, hogy a javításokhoz szükséges pótalkatrészek kedvező áron legyenek hozzáférhetők. A saját zárt rendszerének fenntartásában érdekelt Apple ezen a téren nem véletlenül számít etalonnak, ugyanis az idén hat éve megjelent iPhone 6s és 6s Plus hivatalosan is megkapja az iOS 15 rendszerfrissítést, ami az első mobilgenerációjuk, ami megérheti egy negyedik rendszerverzió futtatását. A támogatás meghosszabbítása végső soron az Európai Unió valamennyi országára kiterjedne, ami új kihívás elé állítaná a gyártókat, Androidos mobilokban utazó cégek pedig nem meglepő módon hevesen ellenzik ezeket az EU-s törekvéseket, hiszen a fenntarthatóság és a fogyasztói elégedettség nem igazán állnak közös sorban a bevételek, és a profit állandó növelésével.
Egyelőre nehéz lenne előre látni, hogy a változások milyen következményeket vonhatnak maguk után, de nem kizárt, hogy az ipar az állandó alkatrészellátást és a meghosszabbított szoftverfejlesztési időt a készülékek árának növelésével ellensúlyozná, de az is megeshet, hogy költségoptimalizáció miatt a ma ismert széles termékkínálat végül egy jóval soványabb palettává alakul át. Az EU féle 5, illetve a Németország által óhajtott 7 év egyik legnagyobb ellenzője a DigitalEurope nevű iparági érdekvédelmi szervezet, mely többek között olyan cégeket képvisel, mint az Apple, a Samsung, vagy a Huawei. Ők inkább a Google és a Samsung által megerősített – és a biztonság terén akár túl is teljesített –, 3 éven át tartó támogatást szeretnék hosszú távon stabilizálni, melynek keretében a biztonsági támogatások három, a funkciófrissítések pedig kettő éven át érkeznek meg egy adott készülékre. Természetesen az elérhető cserealkatrészek körét még ennél is szűkebbre szabnák, és legszívesebben akkumulátorokon és kijelzőkön kívül mást nem garantálnának, így például kamerákat sem.
A kérdéssel kapcsolatban felmerült a chipgyártók részvételének, illetve közreműködésének fontossága is, akik részéről a jövőben olyan megközelítésre lenne szükség, mely elősegítené az akár hét éven át tartó szoftveres kompatibilitás és az eszközök működési stabilitásának fenntartását, ez ráadásul túlmutathat az okostelefonokon. Mindezek összességében már komoly átalakulást követelnének meg az ipartól, a vállalatok részéről tehát erősen érthető, hogy miért szeretnék meghúzni a határt egy legfeljebb 3-4 éves frissítási ciklus vállalásában.