Alig három évvel a megjelenése után, most ingyen lehet a miénk az õrült "looter-shooter" széria harmadik része
Színes ás õrült kavalkádjával a 2009-es Borderlands lényegében önálló mûfajt alkotott és hatalmas rajongótáborra tett szert, mely áhítozott a folytatásra. A jól ismert mixben nagyrészt a belsõ nézetû lövöldék és az rpg-elemekkel tarkított nyílt világú akciójátékok keveredtek, a fundamentumát pedig az egymástól számos ponton eltérõ választható karakterek és a kooperációs multiplayer élmény adták. Végül öt évvel az utolsó epizód után befutott a teljesértékû harmadik rész, ami bár nem nevezhetõ hibátlan alkotásnak, számos ponton csiszolt a korábbi játékmeneten, most ráadásul bárki teljesen ingyen szerezheti meg, az Epic Games aktuális ajánlataként.
A Borderlands sorozatra számos jelzõt aggattak már az évek alatt, és nehéz lenne tagadni, hogy nem mindenki ízléséhez passzol, legyen szó akár a vizuális stílusáról, akár a játékmenetérõl, akár a szériát meghatározó egyedi humorról, mely a rémestõl a frenetikusig tartó skálán meglehetõsen szélsõséges módon kacsázik fel és alá. Akárhogy is, az elsõ két epizód közötti idõszakban játszódó, 2014-es The Pre-Sequel után sokan várták, hogy a definitív "looter-shooter" élmény végre valódi folytatást kapjon, végül a Borderlands 3-mal ez az óhaj is teljesült. Az idegen planétás sci-fi-be oltott Mad Max hangulat tehát visszatért, hogy a játékosokra borítsa végtelen mennyiségû és típusú lõfegyverét, továbbá a kötelezõen elmebetegre sikerült ellenfeleit és a nem kevésbõ abszurd játszható karaktereit, akikkel újabb vérgõzös és pihent poénokban fürdõzõ kincsvadászatra indulhatunk.
A mûfaj és a széria rajongóinak ugyanis elképesztõ mennyiségû szórakoztató lehetõséget hoztak a játszható karakterek, melyekrõl hamar kiderült, hogy a képességeik kombinációjában, illetve a fejlesztési ágakban rejlõ lehetõségek bõséges újrajátszhatóságot biztosítanak mindazoknak, akik az elsõ végigjátszás után nem telítõdnek túl a tömény Borderlands élménnyel. Az is biztos, hogy aki nem kedveli a sorozat egyik védjegyének számító dizájnt, illetve mûvészeti stílust, annak a Borderlands 3 nem ad majd feloldozást: a tévesen csak cel-shaded-nek nevezett rajzfilmes vagy képregényes megjelenésû karakterek és környezet ugyanis nem ment sehová. Ez közismerten sok játékos esetében vízválasztó, ugyanakkor abban is biztosak lehetünk, hogy a játék egyéniségét nagy mértékben ez határozza meg. Erre az elsõ rész fejlesztésének korai szakaszát bemutató, YouTube-on fellelhetõ videorészletek is egyértelmûen rávilágítanak: a játék enélkül egyszerûen nem lenne az igazt, és leginkább nem lenne önmaga.
De ne halogassuk sokáig a másik kulcsfontosságú elemét, vagyis magát a lövöldözést sem. Amit már a promóciós anyagokban és elõzetesekben is bõségesen bemutattak, azok a fegyverek, melyek ezúttal ténylegesen a bõség zavarát kínálják. A fejlesztõk különös gondot fordítottak rá, hogy a korábbiakkal ellentétben valóban komoly eltérések legyenek a gyilkolószerszámok között, megjelenésükben és viselkedésükben egyaránt, arról nem is beszélve, hogy ezeket úgy önti majd ránk a játék, hogy a mire az alapjáték végére érünk, órákban mérhetjük majd azt az idõt, amit a különféle robbanós, lézeres, sörétes és egyéb elvetemült stukkerek összehasonlításával és próbálgatásával töltöttünk el. Ehhez szervesen kapcsolódik, hogy bár a harmadik epizód nem hozott gyökeres változás, a gunplay, vagyis a fegyverek használata és maga a lövöldözés sokkal szórakoztatóbb, mint a korábbi részekben. Ezt azt az érzést a mozgásrendszer finomhangolásával együtt hozták össze, mivel dinamikusabban mozoghatunk, becsúszhatunk és végre a kiszögellésekre is automatikusan felkapaszkodhatunk, ahelyett, hogy lepattanva róla lomhán zuhannánk a földre, minden rosszul megcélzott, vagy túl magasnak bizonyuló platform esetén. Azt amúgy említettem, hogy van olyan fegyver, ami fegyvereket lõ ki?
Végül jöjjön a legkritikusabb pont, vagyis a sokat emlegetett humor és a karakterek, melyek közül egyértelmûen a játék fõellenfelei keltették a legnagyobb visszhangot. A videós tartalomgyártók és online influenszerek karikatúrájaként megjelenõ gonosz ikerpár tagadhatatlanul inkább kínos, mint vicces, sõt, utóbbi jelzõt csak nagy-nagy jóindulattal lehetne rájuk aggatni. A kritikák nagyobb része azonban összességében is a rémes poénokat és az idegeink tûrõképességét a végletekig feszegetõ mellékszereplõket emlegeti. Beleértve sajnos a dialógusokat és monológokat, melyek rpg lévén végigkísérik majd az egész játékot. Úgy tûnik, hogy míg a karakterfejlesztés és a harcok során sikerült megtalálni egy viszonylagos egyensúlyt, a Borderlands 3 sajnos a történet prezentálásában – legalábbis sokak szemében – tõkenehéznek bizonyult. Én mégis úgy vélem, hogy katasztrófáról szó sincs, sõt. Néhány küldetés vagy ellenfél kifejezetten szórakoztatóra sikerült, garantáltan megõrizve az univerzumra jellemzõ elborultságot. Néhány vélemény erõsen túlreagálja a helyzetet, mely egyértelmûen annak tudható be, hogy a Borderlands 2 ezen a területen ma is egyfajta hivatkozási pontnak számít.
Ami a grafikát illeti, semmi kiemelkedõt nem kapunk majd, de a játék stílusához mérten és az Unreal Engine-nek köszönhetõen kellõen korrekt látványt élvezhetünk. Hangulatos helyszíneket járhatunk be, melyek nem redukálódnak a kopár sziklás sivatagok és bádogvárosok látképére, bár ez a második rész óta amúgy sem szerepelt a panaszok között. Lesznek visszatérõ karakterek is, de azt már tényleg mindenki maga döntse el, hogy ez javít, vagy ront az élményen, szerintem egy kifejezetten korrekt, még ha nem is kiemelkedõ folytatás született, mely megéri a figyelmünket. Végül, de nem utolsó sorban semmiképp se feledkezzünk meg a co-op lehetõségekrõl, mely nagyban hozzájárult a Borderlands népszerûségéhez! Az ügyesen finomhangolt és kibõvített beálíltási lehetõségek pedig garantálják majd, hogy társainkkal, barátainkkal sose vesszünk össze a loot-on, vagyis a teljesített küldetések és elhullott ellenfelek után elénk robbanó fegyvereken, tárgyakon.
Amennyiben rááldoznánk néhány órát az életünkbõl, most egy héten át ingyen csaphatunk le rá az Epic Games Store oldalán, egészen május 26. délután öt óráig. Azt azonban vegyük figyelembe, hogy a megjelenés óta egy adag DLC is megjelent hozzá, melyeket igény esetén külön kell megvásárolnunk.