A This War of Mine fejlesztõinek különleges, és különösen nehéz játéka most ingyen lehet a miénk
A 11 bit Studios egy lengyel ivócimboráink által alapított játékfejlesztõ cég, mely leginkább a nagy sikert befutó This War of Mine miatt lehet számunkra ismerõs. Az oldalnézetes perspektívába ágyazott túlélõ-stratégia eltért a legtöbb háborús tematikájú játéktól, hiszen harci egységek helyett civil túlélõket kellett életben tartanunk. Aki kedvelte azt a sötét tónusú, kifejezetten nehéz helyzetekkel és döntésekkel telepakolt alkotást, az talán találkozott a csapat következõ játékával is, mely sem játékmenetében, sem hangvételében nem lett sokkal könnyedebb, mindössze feljebb emelkedett a kamerával, hogy egyetlen épület helyett már egy egész várost irányíthassunk.
Mindössze négy évre volt szüksége a független fejlesztõcsapatnak ahhoz, hogy a stílusos, de azért mobilokon is könnyedén megjeleníthetõ kétdimenziós kalandot, egy elképesztõ 3D-s játszótérré növessze, mely már önmagában is hívogató lehet a stratégiai játékok kedvelõinek. A vadonatúj játékmotor segítségével egészen egy alternatív 1886-ig repülünk vissza, ahol az ipari forradalomnak, és az addig ismert földi életnek is gátat szab, a zömében vulkanikus eredetû jégkorszak. A készítõk egyértelmûen a Krakatau tûzhányó 1883-as, pusztító erejû kitörésének következményeit gondolták tovább, az esemény ugyanis valóban évekre lecsökkentette az átlaghõmérsékletet. Míg a mi társadalmaink végül fennmaradtak, a Frostpunk univerzum túlélõinek, az addig elért technológiai vívmányokra kell támaszkodniuk, hogy valahogy túléljék a masszívan fagypont alá zuhant klíma gyilkos kilátástalanságát. Egyetlen menedékünk és lehetõségünk egy elhagyott hõfejlesztõ generátor, melyet téli tábortûzként körbeállva szépen lassan elkezdjük kiépíteni kolóniánkat.
A hábúrús tematikát ugyan elhagytuk, de a téma ezúttal szó szerint ridegre váltott, és csak rajtunk múlik, hogy meddig húzzuk. Az elsõ lépéseink így nyersanyagokért vezetnek majd, a hõerõmû szén nélkül nem dolgozik sokáig, de fára és fémre is szükségünk lesz, hiszen az embereknek lakóhely és élelem kell, az elégséges melegrõl pedig mindenki számára gondoskodnunk kell. Ahogy az lenni szokott, ha valahol kibillenünk az ellensúlyunkból, jönnek a bajok, a játék pedig nem rejti véka alá, hogy számos módszert ismer, ami a pusztulásunkat okozhatja. Éhezés, betegség, fagyhalál, az elégedetlenség pedig nem csak a városlakók számára probléma, mivel a mi életünk végét is jelentheti, amennyiben a polgárság csõcselékké züllik és elkezdi lóbálni az akasztókötelet. Persze a lényeg az, hogy ne hagyjuk idáig fajulni a dolgokat, és inkább a telep várossá alakításával foglalkozzunk, benne kórházzal, kocsmával és persze ipari létesítményekkel, melyek a fejlõdés elsõszámú eszközei. A gyûjtögetés, építkezés és fejlesztgetés hármasát olykor egy-egy váratlan esemény azonban meg fogja törni, így nem ússzuk meg azokat a fajsúlyos döntéseket, melyeket városvezetõként idõnként meg kell hoznunk. Vallási kérdések, gyerekmunka, bandák, szabotõrakciók, és persze a törvénykezés, ami mindenki jövõjét befolyásolja. A politika, vagyis a közös ügyeink tehát itt is a mindennapok részét képezik majd, azzal a különbséggel, hogy esetünkben minden döntésnek valódi értéke és bõrünkön tapasztalható hatása lesz.
Igazán pozitív, hogy a játékmenetet és a mechanikákat nem bonyolították túl, így nem kell minden aprósággal órákat pepecselnünk, cserébe lesz olyasmi, amire kiemelt figyelmet kell fordítanunk, tehát a játékmenet csak segít, hogy elviselhetõ szinten tartsuk a frusztrációnkat. Szerencsére a Frostpunk gondoskodik róla, hogy a cselekményt ne temesse maga alá az egyhangúság lavinája, így idõrõl idõre újabb feladatok és kihívások érkeznek, mi pedig felfedezõket küldhetünk ki a jeges külvilágba, hogy adott esetben hasznos új technológiával térjenek vissza. Aki pedig nem bírja a meleget, az nyáron elmenekülhet ebbe a hóval övezett becsapódási kráterbe, ahol még a melegebb napok is alulról karcolják a zéró fokot. Mindezt pedig már a sokat dicsért Liquid Engine által megteremtett gyönyörû és stílusos környezetben tehetjük meg, ami tökéletesen kiszolgálja a fejlesztõk és a játékosok igényeit is. A 2018-as játék még ma is gyönyörû, ezt pedig részben az elképesztõen aprólékos kidolgozottságnak, a részletgazdag és stílusos építészetnek, illetve a különleges, steampunk hangulatra támaszkodó atmoszférának köszönheti, melybe évszaktól függetlenül mindig különleges élmény lesz belemerülni. A készítõk láthatóan kiválóan ismerik a határaikat, így a motorjukból mindent kihoztak, ami egy kis iparvárosnyi túlélõ és környezetük megvalósításához szükséges.
Aki eddig nem ismerte, de meggyõzték a látottak, esetleg hallott már róla, de eddig valamiért kihagyta, annak ezúttal is egy hete van arra, hogy utolérje az Epic Games Store akcióját. Az ingyenes Frostpunkra június 10-ig, egészen délután öt óráig csaphatunk le, ha IDE kattintunk.