2020. 03. 23

DirectX 12 Ultimate és új VULKAN Ray Tracing!

Míg a szobafogságra kényszerült lakosság nagy része igyekszik a lehetõségekhez mérten jól érezni magát, a technológiai újdonságokért felelõs mérnökök és szakemberek továbbra sem untakoznak. A napokban lehullott a lepel a két rivális játékkonzol legfontosabb részleteirõl is, mely a PC-s közönség számára is tartogatott érdekes információkat.

Ahogy az elõzõ generációban, az újban is nagy szerep jut majd az AMD-nek, ugyanis a Sony PlayStation 5, és a Microsoft Xbox Series gépek egyaránt AMD RDNA 2 alalapokon nyugvó grafikus processzorral érkeznek. Mint kiderült, nem csak az új RX Radeon kártyák, de az egész RDNA2 architektúra hardveres szinten támogatja a Ray Tracing technológiát, melyet a közönség az Nvidia Turing alapú RTX kártyáival próbálhatott ki elõször. A kulcs a konzol és  az asztali hardverek közös pontjában keresendõ, mely a rendszerek közötti könnyebb átjárás számára nyit kapukat.


Alig, hogy a közönség megtekinthette az online tájékoztatókat, újabb hírek érkeztek, melyek a továbbfejlesztett alkalmazásprogramozási felületekrõl, vagyis API-król szóltak. A DirectX és Vulkan új verziói a jövõben komoly segítséget nyújtanak majd a játékok portolásához, így a fejlesztõknek kevesebb erõfeszítésébe kerül a játékok PC-s és konzolos változatainak összehozása. Mostantól sok feladat akár párhuzamosan végezhetõ a két felületen, rengeteg idõt és pénzt spórolva meg ezzel a cégnek, a végeredmény pedig egy jobban optimalizált játék lehet.

Fejlõdik a textúrák betöltése, javul a teljesítmény


A Microsoft természetesen a DirectX 12 Ultimate érkezésével büszkélkedett el, míg a Sony a Vulkan elõrelépésének örülhet. A Direct X 12 Ultimate rendelkezni fog az Nvidia által is alkalmazott Ray Tracing 1.1 támogatásával, de olyan érdekességet is magával hoz, mint a Variable Rate Shading, vagyis VRS. Ez utóbbi az emberi szem fókuszálási képességeit figyelembe véve, az érzékelésünk határain, vagyis a kép kevésbé lényeges szélein rontja az árnyékolás minõségét. A periférián megjelenített elemek árnyékolása valamivel rosszabb lesz, így nyerünk némi értékes teljesítményt, miközben észre sem vesszük, hogy trükközés zajlik.


A Mesh Shading is egy igen hasznos lépés, mellyel kizárólag a képen látható részleteket generálja le a rendszer, az ügyes rendereléssel pedig további szabad kapacitást nyerünk, ergo gyorsabban fut majd az adott játék. A Sampler Feedback is besegít, mely az árnyékolás és a textúrázás finomhangolásában játszik szerepet, a lényeg pedig az erõforrások optimális kihasználása lesz, a megfelelõ látvány elérése mellet. A Microsoft és az AMD szorosabb együttmûködése tehát a PC-s platformon is fényesebb jövõt ígér.

A legfontosabb a rugalmasság


A Sony oldalán a VULKAN dolgozhat majd, mely a Khronos Group által fejlesztett nyílt forráskódú API. A szabad hozzáférés igen lényeges tulajdonsága, hiszen megkönnyíti az optimalizációval járó munkát, az újabb API pedig nem titkoltan cross-platform megoldásnak készül. A csapat szeretné minél több felületen viszont látni munkáját, melynek szimpatikus tulajdonsága, hogy a Windows operációs rendszer mellett nemcsak a Linux, de a macOS is együttmûködik vele, mely több felhasználót segíthet hozzá a játékok élvezetéhez. A VULKAN legújabb változata az Nvidia RT, és az érkezõ RDNA2 sugárkövetésért felelõs magjait is támogatni fogja. A munkában amúgy az Intel és az Nvidia is részt vesz, így az újabb hardverek a szükséges kompatibilitással érkeznek majd, ráadásul már hallani kifejezetten Vulkanra kihegyezett ray-tracing VGA-k fejlesztésérõl is.

Vulkan, itt még sugárkövetés nélkül


A DirectX mellé felzárkózó technológia szépen halad elõre, az új Doom Eternal például dobta az OpenGL-t, és kizárólag VULKAN-t támogat, így az elõzõ epizódhoz hasonlóan meglepõen kellemes teljesítményt csal elõ videokártyánkból. Szóba került a sugárkövetés is, mely nem kizárt, hogy idõvel a Doom-ban is megjelenhet, de konkrét ígéretet ezzel kapcsolatban nem tettek.Végre az AMD is odaért

 

2020. 03. 23

Tápegység ventilátor hangos: Miért zúg annyira?

Tápegység ventilátor hangos: Miért zúg annyira, és hogyan szabadulhatsz meg tőle?
Ha a számítógéped tápegység ventilátor hangos, az nemcsak idegesítő lehet, hanem arra is utalhat, hogy valami nincs rendben a géped egyik fontos alkatrészével. A tápegység felelős azért, hogy stabil áramellátást biztosítson a komponenseknek, és közben a ventilátorának is kulcsszerepe van a hűtésben.
Amikor ez a ventilátor elkezd zajosan működni, akkor mindenképp érdemes odafigyelni, mert komolyabb problémák előjele lehet.
Hogyan működik a tápegység ventilátor, és miért hallható?
Por és kosz, az első számú ellenség
Kopott vagy sérült csapágyak
Nem megfelelő légáramlás vagy túlterhelés
Életkor és anyagminőség, a tápegység ventilátor hangos lesz az idő múlásával
Mechanikai sérülés vagy idegen tárgy
Elektronikai problémák és túlmelegedés
A tápegység ventilátor hangos, hogyan előzd meg?
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
Hogyan működik a tápegység ventilátor, és miért hallható?
A tápegység ventilátor a benn lévő alkatrészek hűtésére szolgál, mert a tápegység belsejében áram folyik, ami hőt termel. Ez a ventilátor folyamatosan forog, hogy a meleg levegőt kifújja, és friss levegőt engedjen be. Amikor a ventilátor működése zökkenőmentes, akkor alig hallod, vagy egyáltalán nem.
Ha viszont hangos, akkor a forgó alkatrészek valamilyen ok miatt nem működnek megfelelően.

Tápegység hiba jelei: 5 gyakori jel, hogy ideje cserélni a tápot

Tápegység hiba jelei: 5 gyakori jel, hogy ideje cserélni a tápot
Ha valaha is összeomlott a géped látszólag ok nélkül, vagy váratlanul újraindult, akkor már találkozhattál a jelenséggel: ezek lehetnek a tápegység hiba jelei. Sokan hajlamosak figyelmen kívül hagyni a tápegységet, mint a rendszer egyik kulcsfontosságú elemét, pedig az egész gép megbízhatósága, stabilitása és élettartama múlik rajta.
Egy hibás táp nemcsak bosszantó hibákhoz vezet, hanem komoly károkat is okozhat a hardveredben. A tápegység nem a leglátványosabb, de az egyik legfontosabb komponens.
Ebben a cikkben segítek felismerni a jeleket, megérteni a háttérfolyamatokat, és tanácsokat adok, hogyan reagálj időben.
Miért annyira fontos a tápegység?
A rendszeres újraindulások mögött is táp állhat
A gép nem kapcsol be, vagy csak második próbálkozásra
Furcsa zajok a házból, zúgás, kattogás, sípolás
A tápegység hiba jelei nem mindig egyértelműek
Az égés szaga mindig vészjelzés
Milyen élettartammal lehet számolni?
Hogyan előzheted meg a problémákat?
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
Miért annyira fontos a tápegység?
A tápegység (PSU – Power Supply Unit) feladata az, hogy a hálózati áramot átalakítsa a számítógép komponensei számára megfelelő feszültségű és stabil árammá. Ha ez a folyamat nem működik megfelelően, az olyan, mintha egy szív hibásan pumpálná a vért a testben. A processzor, a

PC tápegység feszültségek: 6 tipp a pontos méréshez otthon

PC tápegység feszültségek: 6 tipp a pontos méréshez otthon
Ha PC tápegység feszültségek pontos mérésére vállalkozol otthon, máris egy alapvető és nagyon fontos lépést teszel meg a számítógéped stabil és biztonságos működése érdekében. A tápegység az egyik legkritikusabb komponens egy PC-ben, hiszen innen kap minden alkatrész áramot, és ha a feszültségek nem stabilak vagy eltérnek a szabványtól, az komoly problémákhoz vezethet, akár hardverhibához is.
Ebben a cikkben nemcsak azt mutatom meg, hogyan mérd meg ezeket a feszültségeket, hanem azt is, hogy milyen szempontokra figyelj, hogy tényleg megbízható eredményt kapj.
Miért fontos a PC tápegység feszültségek ellenőrzése?
Hogyan mérj otthon? Ne félj a műszerektől!
A megfelelő mérési pontok kiválasztása
Mire figyelj a mérési eredmények értékelésekor?
A tápegység terhelése és a mérés pontossága
Biztonsági szabályok és óvintézkedések
A mérés dokumentálása és következtetések levonása
Mikor érdemes szakemberhez fordulni?
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
Miért fontos a PC tápegység feszültségek ellenőrzése?
Elsőként értsük meg, miért olyan lényeges a pontos mérés. Egy rossz vagy gyenge tápegység nem csak instabil működést okozhat, hanem rövidzárlatot vagy akár teljes hardverkárosodást is. A számítógép alkatrészei, processzor, alaplap, videokártya, merevlemezek – nagyon érzékenyek a feszültsé
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2025.
Kapcsolat: pcx@pcx.hu
Cookie / süti kezelés Az oldalon cookie-kat használunk, melynek részleteit itt találod.