2020. 03. 23

DirectX 12 Ultimate és új VULKAN Ray Tracing!

Míg a szobafogságra kényszerült lakosság nagy része igyekszik a lehetõségekhez mérten jól érezni magát, a technológiai újdonságokért felelõs mérnökök és szakemberek továbbra sem untakoznak. A napokban lehullott a lepel a két rivális játékkonzol legfontosabb részleteirõl is, mely a PC-s közönség számára is tartogatott érdekes információkat.

Ahogy az elõzõ generációban, az újban is nagy szerep jut majd az AMD-nek, ugyanis a Sony PlayStation 5, és a Microsoft Xbox Series gépek egyaránt AMD RDNA 2 alalapokon nyugvó grafikus processzorral érkeznek. Mint kiderült, nem csak az új RX Radeon kártyák, de az egész RDNA2 architektúra hardveres szinten támogatja a Ray Tracing technológiát, melyet a közönség az Nvidia Turing alapú RTX kártyáival próbálhatott ki elõször. A kulcs a konzol és  az asztali hardverek közös pontjában keresendõ, mely a rendszerek közötti könnyebb átjárás számára nyit kapukat.


Alig, hogy a közönség megtekinthette az online tájékoztatókat, újabb hírek érkeztek, melyek a továbbfejlesztett alkalmazásprogramozási felületekrõl, vagyis API-król szóltak. A DirectX és Vulkan új verziói a jövõben komoly segítséget nyújtanak majd a játékok portolásához, így a fejlesztõknek kevesebb erõfeszítésébe kerül a játékok PC-s és konzolos változatainak összehozása. Mostantól sok feladat akár párhuzamosan végezhetõ a két felületen, rengeteg idõt és pénzt spórolva meg ezzel a cégnek, a végeredmény pedig egy jobban optimalizált játék lehet.

Fejlõdik a textúrák betöltése, javul a teljesítmény


A Microsoft természetesen a DirectX 12 Ultimate érkezésével büszkélkedett el, míg a Sony a Vulkan elõrelépésének örülhet. A Direct X 12 Ultimate rendelkezni fog az Nvidia által is alkalmazott Ray Tracing 1.1 támogatásával, de olyan érdekességet is magával hoz, mint a Variable Rate Shading, vagyis VRS. Ez utóbbi az emberi szem fókuszálási képességeit figyelembe véve, az érzékelésünk határain, vagyis a kép kevésbé lényeges szélein rontja az árnyékolás minõségét. A periférián megjelenített elemek árnyékolása valamivel rosszabb lesz, így nyerünk némi értékes teljesítményt, miközben észre sem vesszük, hogy trükközés zajlik.


A Mesh Shading is egy igen hasznos lépés, mellyel kizárólag a képen látható részleteket generálja le a rendszer, az ügyes rendereléssel pedig további szabad kapacitást nyerünk, ergo gyorsabban fut majd az adott játék. A Sampler Feedback is besegít, mely az árnyékolás és a textúrázás finomhangolásában játszik szerepet, a lényeg pedig az erõforrások optimális kihasználása lesz, a megfelelõ látvány elérése mellet. A Microsoft és az AMD szorosabb együttmûködése tehát a PC-s platformon is fényesebb jövõt ígér.

A legfontosabb a rugalmasság


A Sony oldalán a VULKAN dolgozhat majd, mely a Khronos Group által fejlesztett nyílt forráskódú API. A szabad hozzáférés igen lényeges tulajdonsága, hiszen megkönnyíti az optimalizációval járó munkát, az újabb API pedig nem titkoltan cross-platform megoldásnak készül. A csapat szeretné minél több felületen viszont látni munkáját, melynek szimpatikus tulajdonsága, hogy a Windows operációs rendszer mellett nemcsak a Linux, de a macOS is együttmûködik vele, mely több felhasználót segíthet hozzá a játékok élvezetéhez. A VULKAN legújabb változata az Nvidia RT, és az érkezõ RDNA2 sugárkövetésért felelõs magjait is támogatni fogja. A munkában amúgy az Intel és az Nvidia is részt vesz, így az újabb hardverek a szükséges kompatibilitással érkeznek majd, ráadásul már hallani kifejezetten Vulkanra kihegyezett ray-tracing VGA-k fejlesztésérõl is.

Vulkan, itt még sugárkövetés nélkül


A DirectX mellé felzárkózó technológia szépen halad elõre, az új Doom Eternal például dobta az OpenGL-t, és kizárólag VULKAN-t támogat, így az elõzõ epizódhoz hasonlóan meglepõen kellemes teljesítményt csal elõ videokártyánkból. Szóba került a sugárkövetés is, mely nem kizárt, hogy idõvel a Doom-ban is megjelenhet, de konkrét ígéretet ezzel kapcsolatban nem tettek.Végre az AMD is odaért

 

2020. 03. 23

AMD vagy Intel processzor: Melyik éri meg jobban

AMD vagy Intel processzor: Melyik éri meg jobban?
Ha most állsz egy új számítógép vagy laptop vásárlás előtt, biztosan te is elakadtál már azon a kérdésen, hogy vajon az AMD vagy Intel processzor közül melyik éri meg jobban. Ez az örök vita, ami talán sosem fog teljesen eldőlni, hiszen mindkét gyártó rendelkezik erős előnyökkel és bizonyos kompromisszumokkal.
Ahhoz, hogy igazán jól tudj dönteni, fontos, hogy átfogó képet kapj a különbségekről, a technológiákról és arról, hogy milyen igényekhez melyik processzor passzol leginkább.
Ebben a cikkben olyan tapasztalatokra és szakmai ismeretekre támaszkodva segítek neked eligazodni az AMD vagy Intel processzor kérdésében, hogy ne csak a marketing szlogenekre, hanem a valódi teljesítményre és felhasználói élményre alapozd a választásodat.
A processzorok fejlődése és az iparági verseny
Teljesítmény: nem csak az órajel számít
Energiahatékonyság és hőtermelés
Ár-érték arány: hol kapsz többet a pénzedért?
Kompatibilitás és platform támogatás
Milyen felhasználóknak melyik processzor ajánlott?
Jövőállóság és technológiai újítások
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
A processzorok fejlődése és az iparági verseny
Az AMD és az Intel története több évtizedre nyúlik vissza, és mindkét cég rengeteget fejlődött az elmúlt években. Az Intel hosszú ideig szinte egyeduralkodó volt a processzorgyártásban, de az AMD az ut

Processzor típusok: 5 különbség az Intel és AMD között

Processzor típusok: 5 különbség az Intel és AMD között
Ha érdekelnek a processzor típusok, akkor biztosan találkoztál már az Intel és az AMD nevekkel. Ezek a két nagy óriás gyakorlatilag uralja a piacot, és bármilyen számítógép összerakásánál vagy vásárlásánál alapvető kérdés, hogy melyik gyártó termékét válaszd. A különbségek sokszor nemcsak technikai részletekben rejlenek, hanem abban is, hogyan működnek, milyen felhasználói élményt nyújtanak, vagy mennyire passzolnak az igényeidhez.
Ebben a cikkben átvezetlek a legfontosabb tudnivalókon az Intel és az AMD processzor típusok között, hogy könnyebben eligazodj a világukban.
A processzorok alapvető szerepe és fejlődése
Intel és AMD: eltérő megközelítés a processzor típusok terén
Architektúra és technológiai újítások
Energiahatékonyság és hőtermelés
Ár-érték arány: melyik a jobb választás?
Kompatibilitás és platformok
Overclocking és tuning lehetőségek
Piaci pozíció és innovációk
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
A processzorok alapvető szerepe és fejlődése
Mielőtt belemennénk az Intel és AMD közti különbségekbe, érdemes megérteni, hogy mit is jelent egy processzor. A processzor, vagy más néven CPU (Central Processing Unit), az a számítógép agya, amely elvégzi az utasításokat, futtatja a programokat, és koordinálja a gép működését. Az elmúlt évtizedekben mindkét gyártó hatalmas fejlőd�

Processzor sebesség: 5 tényező, ami valóban befolyásolja a teljesítményt

Processzor sebesség: 5 tényező, ami valóban befolyásolja a teljesítményt
A processzor sebesség az egyik legfontosabb mérőszám, amit akkor nézünk, amikor új számítógépet vagy laptopot választunk. De ha őszinték vagyunk, nem mindig olyan egyszerű, mint azt elsőre gondolnánk. Sokszor hallod, hogy minél magasabb a GHz, annál gyorsabb a gép, pedig ennél sokkal több minden befolyásolja a valós teljesítményt.
Ha tényleg meg szeretnéd érteni, mitől gyors vagy lassú a processzorod, akkor ebben a cikkben szeretnék neked segíteni egy igazán átfogó képet adni.
Mi is pontosan a processzor sebesség?
Az architektúra jelentősége
Magok száma és párhuzamos feldolgozás
Cache memória szerepe a sebességben
Az órajel és a teljesítmény kapcsolata
Hőmérséklet és hűtés hatása
RAM és egyéb komponensek szerepe
Szoftveres tényezők és optimalizáció
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
Mi is pontosan a processzor sebesség?
A processzor sebesség általában a CPU órajelét jelenti, amit gigahertzekben (GHz) mérnek. Ez az érték azt mutatja meg, hogy a processzor másodpercenként hány ciklust tud végrehajtani. Minél magasabb ez a szám, elvileg annál több műveletet képes elvégezni egy másodperc alatt. Viszont ez az egyszerű magyarázat nem fedi le a teljes valóságot, hiszen a modern processzorokban sokkal több tényező is közrejátszik a teljesítményben, mint pusztán az órajel.
Emellett fontos megérte
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2025.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés Az oldalon cookie-kat használunk, melynek részleteit itt találod.