fb pixel code
KATEGÓRIÁK KATEGÓRIÁK
2021. 06. 01

Az AMD FSR képjavító egy GTX 1060-nal is működik

Nem lesz szükség a legújabb kártyákra, de még AMD kártya sem kötelező hozzáVálasz a DLSS 2.0-ra? Az AMD behozza a késést. (Kép: reddit.com

Az AMD kétségtelenül élvezi, hogy hosszú évek után végre borsot törhetett az Intel orra alá, és megtörhette a processzorpiacon kialakult monolit helyzetet. Viszont amit a kora reggeli órákban levezényelt Computexes előadásukon húztak elő a kalapból, az valami egészen új. Azzal, hogy képjavító technológiájukat nem korlátozzák AMD-s hardverekre, egyszerre kedveznek a széles játékosközönségnek, és tolnak ki az NVIDIA-val.

A DLSS 2.0 méltó ellenfele érkezhet.


Az úgynevezett FidelityFX Super Resolution, avagy FSR az AMD válasza az NVIDIA-féle DLSS 2.0-ra, mely az RTX kártyák használatakor jelentős teljesítménynövekedést eredményezhet. Az FSR éppen ezért az új RDNA 2 architektúrás RX 6000 kártyák bejelentésekor került szóba, mint a gyártó saját fejlesztésű teljesítményfokozó megoldása. A kifejezetten videojátékokhoz tervezett metódus mindkét fél esetén tanulóalgoritmusok segítségével térképeznek fel egy adott játékot, így elérve, hogy az alacsony felbontást magasabbra skálázza fel. A cél természetesen az, hogy miközben a képkockák száma megnő, a látvány a lehető legközelebb maradjon a natív felbontás által nyújtott képminőségtől. A DLSS 2.0 ebben nagyot lépett előre, a támogatott játékok szinte megtáltosodtak, és kifejezetten ügyesen produkálnak meggyőző vizuális élményt. Az AMD viszont most berobbant az FSR hírével, mely igazi fricska az NVIDIA felé, ugyanis még az ő kártyáikon is működni fog.

Több mint száz AMD GPU, és az összes GTX 1000 kártya.


Legalábbis ez a hír volt a show igazi sztárja, hiszen a színpadon nem csak arról esett szó, hogy az új asztali Radeonok is képesek lesznek a DLSS-hez hasonló módon extra képkockákhoz juttatni a felhasználókat, de azt is megemlítették, hogy még olyan GeForce kártyákon is működni fog, amiről az NVIDIA már rég levette a kezét. A bemutatón először egy RX 6800 XT demonstrálta, hogy a Godfall, mely natív 4K felbontás, Epic beállítások és aktív sugárkövetés mellett 49 fps-t produkál, maximális látványra kapcsolt FidelityFX mellett már 78 fps-re képes. Ez +59% extra képkocka másodpercenként, drasztikus minőségromlás nélkül. Nem feledkeztek meg a lépcsőzetes teljesítményszintekről sem, így az Ultra beállítások mellett lesz Quality, azaz minőség mód, lesz kiegyensúlyozott Balanced, és végül a teljesítményt a látvány elé helyező Performance mód. Utóbbi valószínűleg elég mosottas képet eredményez majd, de a leggyengébb kártyák tulajdonosainak nagyon is hasznos és reális választás lehet, hiszen a fent említett 4K-s felbontáson 49 helyett 150 fps-t sajtolt ki a kártyából.

Figyeljék, ez tetszeni fog!


De a legizgalmasabb talán mégis az, hogy milyen sokféle videokártya esetén lesz bevethető, a várható lefedettség ugyanis elképesztő. A lista tetején nyilván az RX 6000 asztali, illetve mobil kiadásai állnak, de ezeket követi az RX 5000, az RX 500 (RX 580 tulajok előre!), sőt, az AMD APU-kban és a laptopokban izzadó RX Vega GPU-k teljes skálája. Ahogy azt a bejelentésben hallhattuk, ez több mint százféle grafikus egységet jelent, és akkor még nem beszéltünk a GeForce-ról. Én nem tudtam elfojtani a vigyoromat, mikor hasonló gondokkal küzdő Scott Herkelman a kivetítőn prezentálta, hogy egy GTX 1060 büszke tulajdonosa is részesülhet majd a FidelityFX Super Resolution áldásaiból. Ez már most is rengeteg vicces kommentárt és mémet szült, hiszen amellett, hogy váratlan, még elképesztően okos húzás is. Az FSR pont a legnagyobb videokártyahiány idején kerül bevezetésre, így akik még öreg GTX szériás kártyájukat őrizgetik, azoknak pont az AMD segíthet átvészelni ezt az időszakot azzal, hogy új életet lehelnek a több generációs lemaradásban lévő hardverekbe. Ha minden igaz, az FSR egyetlen feltétele a Shader Model 5.0, tehát az Nvidia részéről GTX 1000 széria lesz a belépés feltétele, az annál újabb kártyáknál pedig elméletben nincs akadálya, hogy a szoftveres technika alkalmazható legyen. Érdekes kérdés, hogy a DLSS és az FSR támogatás miként versenyeznek majd egymással, mivel a kettő együtt aligha működhet. A játékfejlesztőkön múlik, hogy melyiket részesítik előnyben és hogy hány játék kap majd támogatást utólag érkező frissítéssel. Az sem kizárt, hogy bizonyos esetkeben lesz választási lehetőségünk is, így összemérhetjük, hogy adott esetben melyik eredményez szebb képet, vagy több képkockát.

Megtehetik, és meg is teszik.


Az eljárás forráskódja amúgy nyílt, így, ha az előző generációs konzolokra érkező játékok fejlesztői élnének a lehetőséggel, mostantól megtehetik. Fontos, hogy a DLSS-hez hasonlóan a játékfejlesztőknek be kell építeni ezt az adott játékukba, de állítólag már most több mint tíz csapat és eltérő grafikai-motor csapott le a lehetőségre. Az FSR hivatalosan június 22-én startol, kíváncsian várjuk, hogyan teljesít majd.

2021. 06. 01

Kiszivárgott a Windows 11 előzetes kiadása
Ismét megpiszkálták a felület alapkövének számító Start menüt, de azért más is változik
Emlékszem, mikor annak idején a Microsoft magabiztosan előállt a Windows 8 rendszerrel, azt hirdetve, hogy eljött az ideje, hogy a PC-kből is táblagépeket varázsoljunk, azonban sem a mobilokkal megismert csempék erőltetése, sem a jó öreg Start menü száműzése nem bizonyult nyerő ötletnek. Most, több mint 8 évvel később eljutottunk egy újabb generációváltás küszöbéhez, a megjelenés előtt álló Windows 11 pedig néhány külsős közreműködő segítségével már meg is mutatta magát.
Az aktuális szivárgás a legkevésbé sem meglepő, hiszen az évek óta megszokott gyakorlatot követve a hivatalos bemutató előtt leplezi le a Microsoft aktuális nagyágyúját, jelen esetben a Windows 11-et. Először csak az új felületről készített képernyőmentések indultak terjedésnek, majd, amikor ezekkel már Dunát lehetett rekeszteni, valaki a tömeg elé vetette az operációs rendszer telepíthető változatát, és az összes említésre érdemes változtatást, amit ennyi idő alatt ki lehet bogarászni belőle. Hamar kiderült, hogy a Windows 10X nem véletlenül került a süllyesztőbe, és az is, hogy a korábban bemutatott külső jegyek jóformán egy az egyben visszaköszönnek az új képeken is. Természetesen a Start menüről és a Tálcáról, melyekkel a felhasználók a legtöbbet találkozhatnak a rendszer használata során, és amelyek pont ezért a legfontosabb elemek, még mielőtt az összetettebb felhasználói élmény vizsgálatába kezdhetnénk.
Csendben leleplezték a Windows 10 lejárati dátumát
Nagyon úgy tűnik, hogy a Microsoft hamarosan ismét köpönyeget és operációs rendszert cserél
„Az utolsó Windows” – olvashattuk mindenhol a Microsoft hangzatos bejelentését, miszerint az éppen hatodik évét taposó operációs rendszer az utolsó hivatalos asztali Windows kiadás lesz. Valószínűleg egy jó darabig valóban ez volt a terv, ám néhány furcsa jel és pár makacs tény is arra utal, hogy valami időközben nagyon megváltozott.
Egy ideje tudjuk, hogy a Microsoft valami igazán komoly bejelentésre készül, hiszen mindent megtett azért, hogy a sajtó foglalkozzon a június 24-re időzített fontos eseményükkel, és az online előadásra időzített nagy leleplezéssel. Bár az új OS érkezésére talán nem kaptunk minden kétséget kizáró bizonyítékokat, viszont az elnök-vezérigazgató már következő generációt emleget, és mintha már meg sem próbálnák leplezni, hogy kissé eltúlozták, amikor a Windows 10-hez az idők végezetéig tartó támogatást ígértek. Az egészen biztos, hogy számos újdonság érkezik, és hogy több funkció megváltozik, vagy teljes leváltásra kerül. A kulcs pedig már az első beharangozó óta a bűvös 11-es szám, mely egyre nagyobb hangsúlyt kap a promóciós hadjárat során, hiszen náluk pont 11 óra lesz az esemény kezdetekor, de a sejtelmes ablakos animációval, sőt már egy 11 másodperces nosztalgiavideóval is hergelik a közönséget. A start menü, a tálca és ablakok kisebb-nagyobb változásai már senkit nem érhetnek meglepetésként, ahogy a Microsoft Store ráncba szedé
Hamisított termékeket szülhet az általános chiphiány
Az iparági elemzők szerint tömegével bukkanhatnak fel a hamisított hardverek
Mind tapasztalhattuk már, hogy amint valamilyen divat üti fel a fejét, a világ összes gyártója hasznot próbál húzni belőle, legyen az egy nagyobb sportesemény, egy világsikert elérő mozifilm, vagy épp egy olyan probléma, mint a járvány. Utóbbi esetében először a fertőtlenítők és maszkok váltak tömegtermékké, majd a hardverpiacra gyakorolt hatása is egyre kellemetlenebb jelenségeket szült. Ahogy egyre több lett a szájmaszk, és egyre kevesebb a videokártya, a hamisítók egy másik rétege ismét gyülekezni kezdett, hogy a piacot silány minőségű, vagy működésképtelen termékekkel árasszák el.
Legalábbis erre figyelmeztet minket a ZDNet, melynek elemzői arra figyelmeztetnek, hogy hamarosan egyre több gyártó fogadhat olyan alkatrész-utánpótlást, melynek minősége leginkább a kínai webáruházak rettegett, hamisított PC-s komponenseinek színvonalát idézi. Sőt, a helyzet valójában ennél is rosszabb lehet, hiszen a probléma egyik alapvető oka, hogy a hardverek és elektromos berendezések gyártói nem tudnak akkora mennyiségű félvezetőt felhajtani, amennyi a jelenlegi kereslet kiszolgálásához elegendő lenne. Nagyjából a válság kezdete óta a megszokottnál jóval nagyobb az elektronikus eszközök iránti érdeklődés, hiszen az egyszerű felhasználók és a cégek is nagy lendülettel kezdtek PC-ket, okoseszközöket, illetve játékkonzolokat vásárolni. Ahogy azt olvashatjuk, a Gartner elemzőcég szerint 2022-ig bőven kitarth
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2021.
Kapcsolat: [email protected]
Az oldal tetejére 0 Kedvenceim 0 Összehasonlítás 0 A kosár üres
Cookie / süti kezelés
Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb körű szolgáltatást nyújtsunk a Részedre. Tudj meg többet...