2021. 06. 01

Az AMD FSR képjavító egy GTX 1060-nal is mûködik

Nem lesz szükség a legújabb kártyákra, de még AMD kártya sem kötelezõ hozzáVálasz a DLSS 2.0-ra? Az AMD behozza a késést. (Kép: reddit.com

Az AMD kétségtelenül élvezi, hogy hosszú évek után végre borsot törhetett az Intel orra alá, és megtörhette a processzorpiacon kialakult monolit helyzetet. Viszont amit a kora reggeli órákban levezényelt Computexes elõadásukon húztak elõ a kalapból, az valami egészen új. Azzal, hogy képjavító technológiájukat nem korlátozzák AMD-s hardverekre, egyszerre kedveznek a széles játékosközönségnek, és tolnak ki az NVIDIA-val.

A DLSS 2.0 méltó ellenfele érkezhet.


Az úgynevezett FidelityFX Super Resolution, avagy FSR az AMD válasza az NVIDIA-féle DLSS 2.0-ra, mely az RTX kártyák használatakor jelentõs teljesítménynövekedést eredményezhet. Az FSR éppen ezért az új RDNA 2 architektúrás RX 6000 kártyák bejelentésekor került szóba, mint a gyártó saját fejlesztésû teljesítményfokozó megoldása. A kifejezetten videojátékokhoz tervezett metódus mindkét fél esetén tanulóalgoritmusok segítségével térképeznek fel egy adott játékot, így elérve, hogy az alacsony felbontást magasabbra skálázza fel. A cél természetesen az, hogy miközben a képkockák száma megnõ, a látvány a lehetõ legközelebb maradjon a natív felbontás által nyújtott képminõségtõl. A DLSS 2.0 ebben nagyot lépett elõre, a támogatott játékok szinte megtáltosodtak, és kifejezetten ügyesen produkálnak meggyõzõ vizuális élményt. Az AMD viszont most berobbant az FSR hírével, mely igazi fricska az NVIDIA felé, ugyanis még az õ kártyáikon is mûködni fog.

Több mint száz AMD GPU, és az összes GTX 1000 kártya.


Legalábbis ez a hír volt a show igazi sztárja, hiszen a színpadon nem csak arról esett szó, hogy az új asztali Radeonok is képesek lesznek a DLSS-hez hasonló módon extra képkockákhoz juttatni a felhasználókat, de azt is megemlítették, hogy még olyan GeForce kártyákon is mûködni fog, amirõl az NVIDIA már rég levette a kezét. A bemutatón elõször egy RX 6800 XT demonstrálta, hogy a Godfall, mely natív 4K felbontás, Epic beállítások és aktív sugárkövetés mellett 49 fps-t produkál, maximális látványra kapcsolt FidelityFX mellett már 78 fps-re képes. Ez +59% extra képkocka másodpercenként, drasztikus minõségromlás nélkül. Nem feledkeztek meg a lépcsõzetes teljesítményszintekrõl sem, így az Ultra beállítások mellett lesz Quality, azaz minõség mód, lesz kiegyensúlyozott Balanced, és végül a teljesítményt a látvány elé helyezõ Performance mód. Utóbbi valószínûleg elég mosottas képet eredményez majd, de a leggyengébb kártyák tulajdonosainak nagyon is hasznos és reális választás lehet, hiszen a fent említett 4K-s felbontáson 49 helyett 150 fps-t sajtolt ki a kártyából.

Figyeljék, ez tetszeni fog!


De a legizgalmasabb talán mégis az, hogy milyen sokféle videokártya esetén lesz bevethetõ, a várható lefedettség ugyanis elképesztõ. A lista tetején nyilván az RX 6000 asztali, illetve mobil kiadásai állnak, de ezeket követi az RX 5000, az RX 500 (RX 580 tulajok elõre!), sõt, az AMD APU-kban és a laptopokban izzadó RX Vega GPU-k teljes skálája. Ahogy azt a bejelentésben hallhattuk, ez több mint százféle grafikus egységet jelent, és akkor még nem beszéltünk a GeForce-ról. Én nem tudtam elfojtani a vigyoromat, mikor hasonló gondokkal küzdõ Scott Herkelman a kivetítõn prezentálta, hogy egy GTX 1060 büszke tulajdonosa is részesülhet majd a FidelityFX Super Resolution áldásaiból. Ez már most is rengeteg vicces kommentárt és mémet szült, hiszen amellett, hogy váratlan, még elképesztõen okos húzás is. Az FSR pont a legnagyobb videokártyahiány idején kerül bevezetésre, így akik még öreg GTX szériás kártyájukat õrizgetik, azoknak pont az AMD segíthet átvészelni ezt az idõszakot azzal, hogy új életet lehelnek a több generációs lemaradásban lévõ hardverekbe. Ha minden igaz, az FSR egyetlen feltétele a Shader Model 5.0, tehát az Nvidia részérõl GTX 1000 széria lesz a belépés feltétele, az annál újabb kártyáknál pedig elméletben nincs akadálya, hogy a szoftveres technika alkalmazható legyen. Érdekes kérdés, hogy a DLSS és az FSR támogatás miként versenyeznek majd egymással, mivel a kettõ együtt aligha mûködhet. A játékfejlesztõkön múlik, hogy melyiket részesítik elõnyben és hogy hány játék kap majd támogatást utólag érkezõ frissítéssel. Az sem kizárt, hogy bizonyos esetkeben lesz választási lehetõségünk is, így összemérhetjük, hogy adott esetben melyik eredményez szebb képet, vagy több képkockát.

Megtehetik, és meg is teszik.


Az eljárás forráskódja amúgy nyílt, így, ha az elõzõ generációs konzolokra érkezõ játékok fejlesztõi élnének a lehetõséggel, mostantól megtehetik. Fontos, hogy a DLSS-hez hasonlóan a játékfejlesztõknek be kell építeni ezt az adott játékukba, de állítólag már most több mint tíz csapat és eltérõ grafikai-motor csapott le a lehetõségre. Az FSR hivatalosan június 22-én startol, kíváncsian várjuk, hogyan teljesít majd.

2021. 06. 01

AMD vagy Intel processzor: Melyik éri meg jobban

AMD vagy Intel processzor: Melyik éri meg jobban?
Ha most állsz egy új számítógép vagy laptop vásárlás előtt, biztosan te is elakadtál már azon a kérdésen, hogy vajon az AMD vagy Intel processzor közül melyik éri meg jobban. Ez az örök vita, ami talán sosem fog teljesen eldőlni, hiszen mindkét gyártó rendelkezik erős előnyökkel és bizonyos kompromisszumokkal.
Ahhoz, hogy igazán jól tudj dönteni, fontos, hogy átfogó képet kapj a különbségekről, a technológiákról és arról, hogy milyen igényekhez melyik processzor passzol leginkább.
Ebben a cikkben olyan tapasztalatokra és szakmai ismeretekre támaszkodva segítek neked eligazodni az AMD vagy Intel processzor kérdésében, hogy ne csak a marketing szlogenekre, hanem a valódi teljesítményre és felhasználói élményre alapozd a választásodat.
A processzorok fejlődése és az iparági verseny
Teljesítmény: nem csak az órajel számít
Energiahatékonyság és hőtermelés
Ár-érték arány: hol kapsz többet a pénzedért?
Kompatibilitás és platform támogatás
Milyen felhasználóknak melyik processzor ajánlott?
Jövőállóság és technológiai újítások
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
A processzorok fejlődése és az iparági verseny
Az AMD és az Intel története több évtizedre nyúlik vissza, és mindkét cég rengeteget fejlődött az elmúlt években. Az Intel hosszú ideig szinte egyeduralkodó volt a processzorgyártásban, de az AMD az ut

Processzor típusok: 5 különbség az Intel és AMD között

Processzor típusok: 5 különbség az Intel és AMD között
Ha érdekelnek a processzor típusok, akkor biztosan találkoztál már az Intel és az AMD nevekkel. Ezek a két nagy óriás gyakorlatilag uralja a piacot, és bármilyen számítógép összerakásánál vagy vásárlásánál alapvető kérdés, hogy melyik gyártó termékét válaszd. A különbségek sokszor nemcsak technikai részletekben rejlenek, hanem abban is, hogyan működnek, milyen felhasználói élményt nyújtanak, vagy mennyire passzolnak az igényeidhez.
Ebben a cikkben átvezetlek a legfontosabb tudnivalókon az Intel és az AMD processzor típusok között, hogy könnyebben eligazodj a világukban.
A processzorok alapvető szerepe és fejlődése
Intel és AMD: eltérő megközelítés a processzor típusok terén
Architektúra és technológiai újítások
Energiahatékonyság és hőtermelés
Ár-érték arány: melyik a jobb választás?
Kompatibilitás és platformok
Overclocking és tuning lehetőségek
Piaci pozíció és innovációk
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
A processzorok alapvető szerepe és fejlődése
Mielőtt belemennénk az Intel és AMD közti különbségekbe, érdemes megérteni, hogy mit is jelent egy processzor. A processzor, vagy más néven CPU (Central Processing Unit), az a számítógép agya, amely elvégzi az utasításokat, futtatja a programokat, és koordinálja a gép működését. Az elmúlt évtizedekben mindkét gyártó hatalmas fejlőd�

Processzor sebesség: 5 tényező, ami valóban befolyásolja a teljesítményt

Processzor sebesség: 5 tényező, ami valóban befolyásolja a teljesítményt
A processzor sebesség az egyik legfontosabb mérőszám, amit akkor nézünk, amikor új számítógépet vagy laptopot választunk. De ha őszinték vagyunk, nem mindig olyan egyszerű, mint azt elsőre gondolnánk. Sokszor hallod, hogy minél magasabb a GHz, annál gyorsabb a gép, pedig ennél sokkal több minden befolyásolja a valós teljesítményt.
Ha tényleg meg szeretnéd érteni, mitől gyors vagy lassú a processzorod, akkor ebben a cikkben szeretnék neked segíteni egy igazán átfogó képet adni.
Mi is pontosan a processzor sebesség?
Az architektúra jelentősége
Magok száma és párhuzamos feldolgozás
Cache memória szerepe a sebességben
Az órajel és a teljesítmény kapcsolata
Hőmérséklet és hűtés hatása
RAM és egyéb komponensek szerepe
Szoftveres tényezők és optimalizáció
Gyakran ismételt kérdések
Összegzés
Mi is pontosan a processzor sebesség?
A processzor sebesség általában a CPU órajelét jelenti, amit gigahertzekben (GHz) mérnek. Ez az érték azt mutatja meg, hogy a processzor másodpercenként hány ciklust tud végrehajtani. Minél magasabb ez a szám, elvileg annál több műveletet képes elvégezni egy másodperc alatt. Viszont ez az egyszerű magyarázat nem fedi le a teljes valóságot, hiszen a modern processzorokban sokkal több tényező is közrejátszik a teljesítményben, mint pusztán az órajel.
Emellett fontos megérte
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2025.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés Az oldalon cookie-kat használunk, melynek részleteit itt találod.