Az Adobe Premiere Pro frissítése hatalmas kódolási javulást ígér az Intel és Nvidia GPU-k számára
Az Adobe Premiere Pro legújabb frissítése egy nagy halom újítással és extra funkcióval bõvíti az egyik legjelentõsebb videoszerkesztõ szoftvercsomagot, többek között nagy teljesítményû, készüléken belüli beszédátírást és egy eredetileg az Adobe Auditionbõl származó AI-alapú Remix eszközt, amely képes automatizálni a zenei szerkesztési feladatokat.
Az ilyen jellegû frissítések a videoszerkesztõk szokásos módon elõtérbe helyezett tételeinek számítanak, és minden bizonnyal maga az Adobe is kiemeli õket a javításokat felsoroló listájában. Mégis, mint a legtöbb kiforrott alkalmazásszoftver esetében, a Premiere-t nap mint nap használók számára valószínûleg a teljesítményt érintõ javítások jelentik a legnagyobb életminõségbeli javulást. A 2022. februári frissítés esetében ez a GPU-feldolgozás támogatását jelenti. Néhány meglévõ effekt, köztük a Linear Wipe és a Block Dissolves, mostantól feldolgozhatóvá válik a GPU-n. Ez gyorsabb elõnézetet, renderelést és exportálást jelent az ezeket az effekteket használó projektek számára, de mégsem ez a legnagyobb újdonság.
A nagy hír az, hogy a Premiere Pro hardveresen gyorsított videokódolással bõvült a High-Efficiency Video Codec (HEVC) videók színenként 10 bites formátumú videókódolásához. Ez azt jelenti, hogy ha egy munkát HEVC (h.265) tömörítéssel exportál, akkor a hardveres kódoló használatával akár 10x nagyobb teljesítményt élvezhet, még akkor is, ha nagy színpontosságot használ. Ez kifejezetten nagy dolog, mert a HEVC, ahogy a neve is mondja, sokkal hatékonyabb, mint a H.264/AVC videó. Nem ritka, hogy a hasonló minõségû fájlok fele akkorák vagy akár kisebb méretûek a HEVC-vel, mint az AVC-vel.
Azt gondolhatnánk, hogy a 10 bpc vagy "10 bites" videó szükségtelen, tekintettel a Deep Color-t támogató kijelzõk korlátozott elterjedtségére, de valójában a 10 bites videónak egyáltalán nem az a célja, hogy kiszolgálja a kijelzõknek egy szûk kör számára hozzáférhetõ technológiáját. Ehelyett a nagyobb pontosság segít elkerülni a "banding", avagy sávosodási jelenséget a videók konvertálásakor különbözõ színterek között. Ez a kellemetlen minõséghiba a videós tartalmak lejátszás során megdöbbentõ gyakorisággal fordul elõ, ráadásul minél jobb minõségû és kontrasztosabb képet nyújtó megjelenítõn nézzük, a dolog annál feltûnõbb. Példaként képzeljünk el egy naplementérõl, vagy teliholdról készült felvételt, ahol a színek és árnyalatok között éles vonalak lépcsõzetesen határolják el az eltéréseket. Érdekesség, hogy a bevezetésre kerülõ minõségjavulás általában együtt jár a végsõ fájlméret csökkenésével is, némileg ironikus módon, mivel a kódoló a megnövelt pontosságnak köszönhetõen hatékonyabban tud dolgozni.
A Premiere mostantól támogatja a 10 bites HEVC kódolást mind az Intel, mind az NVIDIA GPU-kon – igen, az AMD, illetve Radeon GPU-k ezúttal is kimaradnak. Az Intel esetében 9. generációs Core CPU-ra vagy újabb, integrált grafikus chippel szerelt processzorra, míg az NVIDIA esetében ilyen kódolásra képes GPU-ra van szükség. Az NVIDIA saját támogatási listája (Video Encode and Decode GPU Support Matrix) szerint ez Pascal (GTX 1000 generációs GT, GTX, Quadro és Tesla) vagy annál újabb kártyákat jelent, bár a B-frame-ek (és azok hatékonyságnövelõ elõnyeinek) kihasználásához legalább Turingra (RTX 2000 és GTX 16XX generáció) lesz szükség.