Többen is azt tapasztalták, hogy Prémium csomag nélkül a videók 4K-s felbontásban nem voltak elérhetők
A YouTube Premium fizetős előfizetés olyan széles körben ismert és kedvelt előnyöket kínál a felhasználók számára, mint a tartalmak reklámmentes megtekintése, a videók és dalok korlátlan letöltése offline fogyasztásra, valamint a háttérben történő lejátszás mobileszközökön. Most azonban lehet, hogy a jelenleg minden felhasználó számára ingyenes 4K felbontású videostreaminget is a fizetős prémium csomagjuk mögé rejtenék.
Az előző hétvégén a Reddit és a Twitter meglepett felhasználói közül többen is megjegyezték, hogy a YouTube váratlanul arra kérte őket tartalomfogyasztás közben, hogy amennyiben 4K felbontású videókat szeretnének nézni, frissítsenek prémium szintű előfizetésre. A dolog okozott is némi felzúdulást, hiszen a 2160p-s felbontás eddig nem csak mindenki számára szabadon hozzáférhető – és ezáltal megszokott – opció volt, de a vállalat valójában semmilyen formában nem kommunikálta, hogy akárcsak hasonló lépésre készülne. Éppen ezért egyelőre az sem egyértelmű, hogy a változás egy korlátozott teszt részeként került bevezetésre, esetleg a vállalat abban gondolkodik, hogy a nem fizető felhasználókat a jövőben elválassza a 4K-s opciótól, és a továbbiakban az azt követő legnagyobb, 1440p-s felbontásra korlátozza őket.
A Google-t a hír kirobbanását követően több sajtóorgánum is felkereste, de a vállalat nem volt hajlandó kommentálni a történteket. A YouTube egyik hivatalos ügyfélszolgálatán azonban hajlandók voltak válaszolni az egyik panaszos felhasználónak, aki egy olyan képernyőfotót tett közzé, amelyen a 4K-s videostreaming már prémium funkcióként jelenik meg. A válaszban az szerepelt, hogy a felhasználó részese lehetett a vállalat "kísérletének", mely a Premium és nem Premium felhasználók "funkciók" iránti igényeit, preferenciáit vizsgálta. Ez így ebben a formában aligha tekinthető hivatalos álláspontnak, és inkább egy ködös magyarázkodásnak hangzik, de tény, hogy ha ez látványosan növeli az hajlandóságot az előfizetésre, akkor minden bizonnyal gond nélkül bevezethetik. A hasonló korlátozások a streaming világában nem ismeretlenek, hiszen a Netflix és más tartalomszolgáltatók is magasabb felőfizetési kategóriákhoz kötnek különböző kényelmi funkciókat, többek között a műsorok magasabb felbontásban történő megtekintését is.
A vállalat már korábban is különböző módszerekkel próbálkozott, hogy az ingyenesen fogyasztó felhasználókat fizetős ügyfelekké alakítsa át. Az egyik leghírhedtebb eset az volt, amikor egy hosszú videó kezdete előtt akár 11 átugorhatatlan reklámot is mutattak nekik, hogy cserébe ezek után megszakítás nélkül élvezhessék az élményt. Tavaly a Google közölte, hogy átlépte az 50 milliós előfizetői számot a Music Premium és a YouTube Premium szolgáltatásokkal. Bár az előfizetések ára régiónként eltérő, az Egyesült Államokban a YouTube Musicért havi 9.99 dollárt, a YouTube Premiumért pedig havi 11.99 dollárt kérnek, míg hazánkban a két szolgáltatást összevonva, a YouTube Premium előfizetés által érhetjük el. Ez havonta 1790 forintot, a 6 fős YouTube Premium Family pedig 2690 forintot jelent, a diákok pedig élhetnek az 1090 forintos kedvezményes lehetőséggel. Szeptember végén a YouTube TV egy új programot is indított, amelynek segítségével a felhasználók a havi 64.99 dolláros alapcsomag megvásárlása nélkül is előfizethetnek olyan kiegészítő csatornákra, mint a Showtime, az HBO Max, az NBA League Pass és az MLB.TV, ám ez kizárólag az az Egyesült Államokra korlátozódik.
A keresőóriás a 2022-es második negyedévi eredményében közölte, hogy a YouTube 6.87 milliárd dolláros bevételt ért el – ami jóval alacsonyabb volt az elemzők által várt 7.51 milliárd dolláros értéknél. Nem váratlan tehát, hogy a vállalat a videostreaming-szolgáltatások esetében új módszerekkel próbálkozik a fizetős felhasználók számának növelésére.