A sajátgyártású műsorszolgáltatás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a YouTube 6 év után kiszáll a versenyből
Korábban már kiderült, hogy hogy Susanne Daniels, a YouTube eredeti tartalmakért felelős vezetője márciusban távozik a cégtől, ám ezzel együtt a YouTube a csak a Black Voices és a YouTube Kids alaphoz tartozó programokat fogja finanszírozni – jelentette be kedden a drasztikus változást Robert Kyncl üzleti igazgató. Bár a YouTube továbbra is az egyik legismertebb és legnépszerűbb videós platformnak tekinthető, a Netflix berobbanásával, illetve a tartalomfogyasztási szokásokban bekövetkezett éles kanyarral pozíciójuk alaposan elmozdult betonstabil helyéről. Az előfizetéses rendszerben fogyasztható sorozatoktól ugyanis a Netflix hamar eljutott a sajátgyártású szériák, valamivel később pedig az egészestés filmek bemutatásáig, mely olyan hullámot indított el, amiről természetesen a Google sem akart lemaradni. Az elmúlt években igyekeztek is a tartalmak viszonylag széles spektrumát kínálni a nézőknek, ám a jelek szerint ebben a versenyszámban nem sikerült teljesíteni saját elvárásaikat, így a részleg felszámolása mellett döntöttek.
A YouTube reklámbevételek megosztására szolgáló Partner Programjának növekedésére hivatkozva – amely már meghaladja a 2 millió résztvevőt – Kyncl a Twitteren elmondta, hogy "mostantól befektetéseink még több alkotóra gyakorolhatnak nagyobb hatást, ha más kezdeményezésekre fordítjuk őket. A már szerződött, folyamatban lévő műsorok esetében tiszteletben tartjuk a kötelezettségvállalásunkat, és az alkotók, akik részt vesznek ezekben a műsorokban, számíthatnak arra, hogy az elkövetkező napokban közvetlenül hallanak rólunk." Amikor a YouTube először kezdett bele az eredeti műsorokba, még azt tervezte, hogy az előfizetéses streaming-üzletágból is kihasít magának egy lehetőleg méretes szeletet. Erre minden esélyük meg is volt, hiszen a Scare PewDiePie című vígjáték-thriller sorozat 2017-es első évada, saját bevallásuk szerint 250 millió megtekintést produkált. A megtorpanáshoz azonban elég volt pár év, mivel 2018-tól kezdve a YouTube a forgatókönyv alapú sorozatok és filmek egész sorát kaszálta el, és több korábbi projektje is más csatornákra költözött.
Az egyik legnagyobb meglepetésük, a jelenleg is közönségkedvenc Cobra Kai széria volt, mely a kultikus ifjúsági film, a Karate kölyök, illetve a két további részének közvetlen folytatása. Ezt végül két évad után szintén elengedték, de a Netflix persze elsőként állt be a palánk alá, hogy megszerezze a lepattanó labdát. Utóbbit jelenleg is olyan szépen pattogtatják, hogy a harmadik évad már náluk készült el, a tavaly év végén debütált negyedik évadot pedig már akkor berendelték, amikor a harmadik még ki sem jött. De ott van többek között az On Becoming a God In Central Florida, mely a Showtime-hoz került, vagy a Step Up, amit a Starz vásárolt meg. Mindezek helyett végül Daniels és csapata irányt váltott, hogy három különböző területre koncentráljon, melyekhez nincs szükség hagyományos forgatókönyvre: a zenére, a hírességekre és alkotókra/tartalomgyártókra összpontosító eredeti tartalmakra, valamint az oktató hangvételű műsorokra. A vezető távozásával azonban ezeknek is vége szakad, a korábbi műsorok és alkotók sikereinek méltatása mögött pedig valószínűleg az anyavállalat elégedetlensége bújik meg.
Ugyan a YouTube gyors növekedésről, hatalmas nézettségről és tekintélyes mértékű kiosztott fizetésekről beszél, láthatóan nagyobb figyelemre és még erősebb bevételekre számított. A helyzet azért is kellemetlen, mert tavaly több friss szerződést is kötöttek különböző műsorokra, például Will Smith is elfogadott egy ajánlatot, így ezen projektek sorsa még elrendezésre vár.