Az új rendszer még a videók feltöltése elõtt segíti a tartalomgyártókat, hogy megosztásuk végül minden szabálynak megfeleljen
A Google kötelékébe tartozó videómegosztó platform rengeteg változáson esett át az évek alatt, legyen szó hasznos új funkciókról, vagy a hatalmas szerverparknak köszönhetõ gyors és többé-kevésbé stabil mûködésérõl. Mindez persze aligha különíthetõ el az oldal globális szerepétõl. A YouTube rövid idõ alatt vált a világ elsõszámú internetes szórakoztató felületévé, ez pedig sajnos a felhasználói szabadságot is egyre szûkebb keretek közé terelte. Természetesen a szerzõi jogokra és jogi korlátokra gondolunk, melyek nem megkerülhetõk egy Prémium elõfizetéssel. Az új Checks funkció azért készült, hogy megszabadítsa némi bosszúságtól a tartalomgyártókat.
Ez a cégek és reklámbevételek körül forgó médiatér, már valóban nem nyújtja a szabadságnak azt az illúzióját, melyet az amatõr felvételeiket megosztó közösség, a YouTube 2005-ös indulásakor érezhetett. Azt viszont szintén nehéz lenne tagadni, hogy kevés hasonló videós platform versenyezhet a Google birodalmával, így sokan az egyre szigorodó felhasználási feltételek ellenére is kitartanak, és nyilván új próbálkozók is érkeznek. A tartalomgyártás azonban mostanra kisebb harccá alakult át, és idõrõl idõre újabb frontokkal is bõvül, ami fõleg akkor problémás, ha az alkotók élnének a megtekintés után járó bevétel lehetõségével. A legtöbb bosszúságot a hosszú és aprólékos munkával elõállított anyagok alkotói élhetik meg. Egyetlen apró részleten is eldõlhet, hogy videójuk egyáltalán felkerülhet-e az oldalra, de az sem ritka, hogy pusztán szerzõi jogi kifogások miatt, rengeteg megtekintéssel bíró anyagok kerülnek törlésre, egyetlen szempillantás alatt. A korábbi kényelmetlen folyamaton változtathat a YouTube Checks nevû funkció, mely megkönnyíti a feltöltésre váró tartalmak ellenõrzését.
Az új eszköz állítólag idõben szól az alkotóknak, ha videójuk szerzõi joggal védett anyagot tartalmaz, és lényegében átolvassa és értelmezi helyettük a hirdetési irányelveket. Korábban végig kellett várnunk a feltöltés olykor igen hosszúra nyúló folyamatát, és csak azután derült ki, hogy munkánk nem ment át a szûrõn. A Checks, avagy ellenõrzés megmutatja nekünk azokat a bizonyos jogvédett tartalmakat, melyek könnyedén videónk törléséhez vezethetnek. Ezzel elkerülhetõ lesz, hogy a szerzõi jogok tulajdonosai bejelentkezzenek nálunk a reklámbevételekért, és lényegében biztosak lehetünk benne, hogy megosztásunk nem ütközik hirdetési irányelvekbe. A cél, hogy a videók mellett többet ne bukkanjon fel az idegesítõ sárga dollárjel, ami az említett jogi problémák miatt visszatartott hirdetési járandóságot jelezte. A feltöltés tehát egy újabb lépcsõvel bõvül, és ha a videóban nem kerül azonosításra jogvédett tartalmat felfedõ Content ID (egyedi tartalomazonosító), a feltöltés papíron alkalmas lehet reklámbevételek megszerzésére.
De mi történik akkor, ha az alkotó biztos benne, hogy tévedésrõl van szó és a videója nem sérti a szabályokat? A feltöltõ kérheti a követelések felülvizsgálatát, melynek pár napos átfutási ideje alatt is dönthet úgy, hogy mindenképpen megosztja a munkáját. Ha a vizsgálat a javára dönt, az addig elért megtekintések után járó részesedését õ kapja meg, ha viszont tényleg találnak védett tartalmat, a bevétel a jogtulajdonoshoz vándorol. A YouTube Studio természetesen továbbra is lehetõséget biztosít a videók szerkesztésére, illetve a problémásnak talált részletek eltávolítására, ám ez sok esetben tönkre tenné a videó struktúráját és élvezhetetlenné tenné azt, így nem marad más, mint a törlés, vagy az újragondolás.
A YouTube kommunikációja szerint, megoldásuk a tartalomgyártók megsegítésére érkezett, hogy munkájukkal gyorsabban és hatékonyabban juthassanak bevételhez. Az új funkciórót ebben a 3 perces, angol nyelvû videóban is beharangozzák, a videófeltöltés menetérõl pedig IDE kattintva tájékozódhatunk.
Források/illusztrációk: theverge.com, 4.bp.blogspot.com, cdn57.androidauthority.net