Hosszas csoportos vizsgálat zárult le most, a dél-koreai gyártó az ausztráloknak fizethet dollármilliókat
A prémium ligában kifejezetten kellemes extrának számít a vízállóság, mely nagyban megnövelheti a mobiltelefonok megbízhatóságát, a vételárról nem is beszélve. Egy hatósági ítélet most a Samsungot marasztalta el, mivel egy félrevezető marketingkampányában azt a benyomást keltette a felhasználókban, hogy a telefonjuk vízállóbb, mint amilyen valójában. Az ítélet természetesen pénzbírság, bár az óriásvállalat számára valószínűleg csak újabb jelentéktelen aprópénz.
A specifikációk között szereplő IP védelem sokszor megtévesztő lehet, hiszen nem mindegy, hogy a teraszon hagyott mobil kibír egy hevesebb esőzést, esetleg alá is merülhetünk vele, hogy nyaralás közben felvételt készítsünk a víz alatti élővilágról. A felhasználók azonban nem mindig vannak tisztában vele, hogy a telefon csepp- vagy vízálló, és ebben sajnos nem csak a leírás vagy a felhasználói feltételek átolvasásának van szerepe, de olykor a gyártónak is. Ideális esetben az okostelefon-gyártók mindent megtesznek azért, hogy a vásárlókat tájékoztassák ezekről a különbségekről, a Samsung azonban bizonyítottan félretájékoztatta a vásárlóit több készülékének ellenállóképességét illetően.
A Samsung Australia 2016 márciusa és 2018 októbere között kilenc reklámsorozatot futtatott közösségi platformjain és online áruházaiban, amelyekben olyan telefonokat mutattak be, mint a Galaxy S7, S7 Edge, A5 (2017), A7 (2017), A7 (2017), S8, S8 Plus és Note 8, amelyek állításul szerint alkalmasak medencében és tengervízben való használatra is. Bár az IP68-as minősítés lehetővé teszi a maximum 1.5 méteres mélységig történő merülést legfeljebb harminc percen keresztül, ez valójában kizárólag természetes, vagy ahhoz rendkívül hasonló kémiai összetételű édesvízre vonatkozik, míg a medencék és a tengervíz olyan oldott vegyi anyagokat tartalmaznak, amelyek elősegítik a korróziót. Ha pedig a felhasználók vizes állapotban töltik a telefonjukat, akkor megnő a töltőcsatlakozó sérülésének kockázata. Ez pedig a Samsung most el is ismerte. Tekintettel arra, hogy Ausztráliában összesen 3.1 millió darabot adtak el a fent említett Galaxy telefonokból, jó esély van arra, hogy több vásárló is hitt a Samsung szavának és túlságosan bízott a készülékében, például elvitte úszni, és végül meghibásodott készülékekkel végezte.
Az Ausztrál Verseny- és Fogyasztói Bizottság megjegyzi, hogy több száz olyan vásárlói jelentést vizsgált meg, amelyek kifejezetten víznek kitett Samsung Galaxy telefonokkal kapcsolatos problémákról szóltak, az érintett készülékek némelyike pedig végül teljesen leállt. Mindezeket figyelembe véve a Samsung Australia-t 14 millió ausztrál dolláros (kb. 9.6 millió amerikai dollár, ami több mint 36 milliárd Ft) bírság megfizetésére kötelezték a megtévesztő marketing miatt. Az említett reklámokban bemutatott telefonokat valóban tengerben és medencékben használták, melyel rövid- és hosszútávon is kimerítették a tömeges megtévesztés fogalmát. Valójában a vállalat itt könnyen megúszta, mivel az újabb szabályok még nagyobb büntetésnek tették volna ki, amennyiben az ügy már ezek bevezetése után zajlik le.
Egyelőre nem hallottunk az ausztrál vizsgálathoz hasonló törekvésekről, de ez nem jelenti azt, hogy a jövőben nem lesz több hasonló eset, így jobb alaposan odafigyelni, hogy mit ígér a reklám és mit takarnak valójában a termék dobozára írt specifikációk.