Kénytelenek voltak elismerni a több készüléktípust és sok ezer alkalmazást érintõ korlátozást, melyet egy frissítéssel oldanak majd fel
A Samsung reagált azokra a március elején felbukkant hírekre, amelyek szerint több ezer népszerû alkalmazás teljesítményét fogták vissza a felhasználók tudta vagy megkérdezése nélkül. Bár a cég eredetileg azt állította, hogy csak játékok alatt korlátozták a mobilokat, az optimalizációs eljárásról szóló jelentések és panaszok sajnos igaznak bizonyultak, a Samsung pedig bejelentette, hogy egy szoftverfrissítéssel visszaadják a felhasználóknak a döntés lehetõségét. Mint kiderült, nem csak az új Galaxy S22 az egyetlen okostelefon, mely hátrányt szenvedett, a jelenség egészen a Galaxy S10-ig visszanyúlik.
"Nagyra értékeljük a termékeinkkel kapcsolatban kapott visszajelzéseket, és alapos mérlegelés után hamarosan egy szoftverfrissítés bevezetését tervezzük, hogy a felhasználók irányíthassák a teljesítményt a játékalkalmazások futtatása közben" – mondta Kelly Yeo, a Samsung szóvivõje a The Verge-nek adott nyilatkozatában. A Galaxy S22 megjelenésekor a felhasználók azt tapasztalták, hogy a "Game Optimizing Service" (játékoptimalizáló szolgáltatás) körülbelül 10 000 olyan alkalmazásra is kiterjedt, melynek teljesítményét szintén visszafogta. Ezen a listán (az Android Authority jóvoltából) gyakorlatilag minden népszerû, jól ismert alkalmazást szerepel, és a játékoktól kezdve az olyan alapvetõ Samsung-alkalmazásokig, mint a kezdõképernyõ, mindent lefed. A Samsung szerint a program eredeti célja, hogy játékok futtatása esetén korlátozza a processzor teljesítményét, hogy megakadályozza a készülék túlmelegedését, illetve az akkumulátor gyors merülését. A gond csak az volt, hogy rengeteg más alkalmazás esetén is ugyanígy járt el.
Az egyetlen kategória, amelyet a szolgáltatás látszólag nem érintett, a benchmark-alkalmazások voltak, ám ez sajnos azt jelenti, hogy a benchmark-értékelések pontatlan eredményeket hozhattak. A Geekbench az elsõk között reagált a hírekre, jelezve, hogy részükrõl ezt a tesztelési eljárások manipulációjának tekintik, ezért úgy határoztak, hogy minden olyan eredményt eltüntetnek az adatbázisukból, ami az elmúlt négy évben Galaxy S-szériás készülékkel készült. Ez konkrétan a Galaxy S22, Galaxy S21, Galaxy S20 és Galaxy S10 sorozatba tartozó telefonok benchmarking pontszámait jelenti, a visszaállításukban pedig egyelõre nem is lehetünk biztosak, hiszen pontosságuk ellenõrzése nem feltétlenül megvalósítható. Az átlag felhasználó persze valószínûleg inkább az olyan nevek hallatán kaphatja fel a fejét, mint az Instagram és a TikTok, esetleg az olyan játékok esetén, mint a Genshin Impact, melyek mind korlátozott teljesítménnyel futottak, és valószínûleg futnak jelenleg is, már amennyiben a szolgáltatás aktívan dolgozik.
Az eset persze aligha számít precedensnek, hiszen hasonló ügyeskedésen rajtakapták már az Apple-t, de a múlt évben a OnePlust is, akik szintén elismerték, hogy némi teljesítmény elvételével igyekeztek több idõt nyerni az akkumulátorok és a többi alkatrész számára. Ezzel nem is feltétlenül lenne gond, hiszen számos felhasználó kifejezetten tudatosan keresi a különféle takarékos üzemmódot megnyitó lehetõségeket, melyekhez láthatóan már nem is szükséges külsõ alkalmazásokat letölteni. A gyártók többsége egy ideje már alapból biztosít teljesítménycsökkentõ funkciókat, a probléma ott kezdõdik, ha a döntést nem adják át a felhasználónak és még csak nem is jelzik az elvégzett módosításokat, így kozmetikázva a készülékek teszteredményeit, elsõsorban a hosszabb üzemidõ tekintetében. Eközben a Samsung Dél-Koreában többre kényszerül néhány sajtónyilatkozatnál, a gazdasági versenyhivatal ugyanis beperelte õket helytelen gyakorlat miatt.
A telefonok teljesítményét helyrebillentõ, és a megfelelõ beállítási lehetõségeket biztosító frissítés tehát érkezik, ám a beszámolók szerint a kiadás egyelõre a hazai piacra, Dél-Koreára korlátozódik, és csak azok kapják meg, akiknek a Galaxy S22 sorozatú telefonjaik vannak. Remélhetõleg nem húzzák sokáig az idõt, bár tekintve, hogy az S10 széria 2019 márciusában jelent meg, így is jó három évet késtek a dologgal.